جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

 

دانشمندان چینی، انگلیسی و آلمانی کشف کرده اند که بدترین انقراض تاریخ زمین به دلیل بروز گرمای بسیار زیادی که قابل تحمل نبوده، روی داده است.به گزارش خبرگزاری مهر، این انقراض انبوه پایان دوره پرمین موجب از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری زمین در 250 میلیون سال پیش و پس از آن ایجاد پنج میلیون سال منطقه مرده شد- دوره ای که در آن سیاره شاهد ورود هیچ گونه جدیدی نبود.نتایج این تحقیقات در نشریه ساینس منتشر شده است.

مطالعه مشترک توسط دانشگاه علوم زمین چین، دانشگاه لیدز انگلیس و دانشگاه ارلانگن نورنبرگ آلمان نشان می دهد دلیل نابودی طولانی مدت در کره زمین افزایش دمای مرگبار بر روی زمین بوده است : یعنی افزایش تا 50 تا 60 درجه سانتی گرادی دما در خشکی و افزایش 40 درجه ای در سطح آب.یادونگ سون مجری 27 ساله این تحقیقات که دانشجوی مشترک دانشگاه علوم زمین چین و لیدز است، می گوید: گرمای جهانی تا مدتها به انقراض انبوه پایان دوره پرمین مرتبط می شده اما این تحقیقات نخستین مطالعه ای که نشان می دهد افزایش بسیار زیاد دما مانع از آن شد که تا چندین میلیون سال حیات دوباره در منطقه استوایی پا بگیرد.به گفته وی همچنین این نخستین بررسی است که نشان می دهد دمای آب در نزدیکی سطح اقیانوس ها می توانسته به 40 درجه سانتی گراد برسد این میزان برای حیات دریایی مرگبار است و فوتوسنتز را متوقف می کند. مدل های اقلیمی حاکی از آن است که دمای سطح دریا نمی تواند از 30 درجه سانتی گراد بیشتر شود.
این محققان می گویند این یافته ها می تواند به ما کمک کند تغییرات اقلیم آینده را بشناسیم.منطقه مرده دنیای عجیبی بوده است: مناطق استوایی بسیار مرطوب بوده اما تقریبا هیچ چیز رشد نمی کرده است، هیچ رشد جنگلی نبوده و فقط سرخس و درختچه دیده می شده و به جز صدف هیچ ماهی و یا حیات دریایی در مناطق گرمسیری وجود نداشته است. و در واقع هیچ حیوانی نیز در خشکی نبوده و سوخت و ساز بسیار بالای حیوانات امکان تحمل این گرما را برای آنها ناممکن می کرده است.فقط در این بین مناطق قطبی بوده که می شد از گرمای طاقت فرسا و کشنده به آنجا پناه برد.
پیش از این انقراض انبوه، زمین از گیاهان و حیوانات از جمله خزندگان و دوزیستان اولیه و گستره وسیعی از موجودات دریایی از جمله مرجان و سوسن دریایی پر بود.
این محققان داده های 150 هزار دندان کوچک نوعی ماهی منقرض شده را در جنوب چین بررسی کردند. با مطالعه نسب ایزوتوپ اکسیژن را در این دندان ها بررسی کردند و توانستند میزان دما را در صدها میلیون سال پیش تشخیص دهند.

هوپا

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انقراض,گرما,گرمای جهانی,دوره پرمین ,افزایش دمای مرگبار,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 
ژئوفيزيک به بيان ساده مطالعه زمين با استفاده از روش هاى فيزيکى است اين دانش با فيزيک زمين وجو اطراف آن سروکار دارد.
قلمرو دانش ژئوفيزيک شامل زمينه هاى مطالعاتى زير مى گردد:

 

ژئودزى و گرانى سنجى:
اين بخش از ژئوفيزيک درباره شکل گرايش ميدان زمين بحث مى کند.
اين شاخه از دانش ژئوفيزيک درباره زمينلرزه ها و ديگر ارتعاشات زمين ناشى از انفجارات مصنوعي و همچنين در مورد ويژگيها و منشأ مغناطيس زمين و ديگر پديده هاى الکتريکى با منشاء طبيعى و مصنوعى بحث مى کند.
تکتوفيزيک :
اين بخش از دانش ژئوفيزيک درباره جنبه هاى فيزيکى زمين ساخت جهانى منطقه اى گفتگو مى کند.
ژئوترمومترى :اين بخش نحوه جريان يا شمارش حرارتى و توزيع آن در زمين را مورد بررسى قرار مى دهد.
ژئوکاسموگونى:
اين شاخه درباره جايگاه زمين در فضا و منشاء پيدايش آن بحث مى کند.
 
ژئوکرونولوژى :
اين شاخه درباره تاريخ زمين و حوادث گذشته زمين بحث مى کند.
 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: ژئوفيزيک ,زمین شناسی,ژئودزى و گرانى سنجى,تکتوفيزيک,ژئوترمومترى,ژئوکاسموگونى,ژئوکرونولوژى, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Peridot

زِبَرجَد یکی از سنگ‌های قیمتی است که از عهد باستان اهالی خاورمیانه و خاورنزدیک آن را شناخته‌اند.دارای شکستگی صدفی و شفافیت شیشه ای می باشد.رنگ آن زرد تا زرد مایل به سبز است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زِبَرجَد ,سنگ قیمتی,کانی شناسی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ژئومتیکس علم جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها، بویژه داده‌های مربوط به سطح زمین و همچنین مدلسازی، تحلیل و مدیریت داده های زمین مرجع است. بطور کلی ژئومتیکس علم و تکنولوژی مربوط به ویژگی و ساختار داده‌های مکانی، روشهای بدست آوری، سازماندهی، طبقه‌بندی، بررسی کیفیت، تحلیل، مدیریت، نمایش و همچنین نیاز ساختاری برای استفاده از این اطلاعات می‌باشد.ژئومتیکس با طیف وسیعی از علوم مرتبط است که هرکدام برای ارائه تصویری از جهان فیزیکی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این علوم عبارتند از:

   * سنجش از راه دور 
   * فتوگرامتری
   * نقشه برداری 
   * سیستم های اطلاعات جغرافیایی 
   * سیستم تعیین موقعیت جهانی 

ژئومتیکس از جمله علومی است که کاربردهای زیادی در علوم مختلف از قبیل موارد زیر دارد:

   * محیط زیست
   * مدیریت منابع زمینی
   * آمایش سرزمین
   * نظارت بر منابع طبیعی
   * توسعه پایدار
   * مدیریت سواحل
   * برنامه ریزی شهری
   * و...

GEOLOGICAL SURVEY OF IRAN

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ژئومتیکس,زمین شناسی,مدلسازی و تحلیل ,داده های زمین, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

منشا لایه های رسی مریخ.جندی شاپور البرز 

رسوبات رسی باستانی بر روی مریخ ممکن است نشاندهنده این موضوع نیاشد که این سیاره زمانی در اصل یک سیاره گرم و مرطوب بوده است.با وجود اینکه تصور می شده است که تنها راه تشکیل رسویات رسی 4میلیارد ساله مریخ، وجود آب به حالت مایع بوده ،ممکن است ساختار های رسی از طریق سرد شدن گدازه ها تشکیل شده باشد.این ساختار ها در قدیمی ترین بخش ها متعلق به 3.7 الی 4.1 میلیارد سال قبل است.زمانیکه Mars Express ومدارگرداکتشافی مریخ چندین سال قبل این مواد معدنی را در سطح مریخ کشف کردند دانشمندان  زمین شناس، تشکیل آنها را ناشی از وجود مقادیر زیادی آب یر روی سیاره و تغییرات بروی سنگهای بازالتی سطوح سیاره عنوان نمودند.ولی در سال قبل تعدادی از دانشمندان اعلان کرده اند که فعالیتهای هیدروترمال زیرزمینی،می تواند  آبی راکه  برای تشکیل رسوبات رسی لازم است را فراهم سازد.

 

September 9th, 2012

By Erin Wayman

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سطح مریخ,لایه های رسی,گدازه ها,وجود آب,هیدروترمال, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این تحقیق و جستجو برای یافتن اشکال حیات میکروبی، آنها را به تاریک ترین اعماق دریاچه قطب جنوب می برد که زیر سه کیلومتر یخ مدفون شده است. اواخر سال جاری میلادی این گروه سوراخ کردن این ورقه یخی ضخیم از غرب قطب جنوب را آغاز خواهند کرد تا نمونه هایی از آب و گل را از دریاچه السورت بیرون بکشند. این دریاچه یکی از 150 دریاچه دوره یخبندان در قاره منجمد جنوبی است.این سفر اکتشافی پیشگام، یکی از تلاش های بلندپروازانه برای یافتن میکروب های " جان سخت" است که در دشوارترین شرایط زندگی می کنند.این تحقیقات توسط گروه مطالعات قطب جنوب انگلیس و با نظارت نزدیک ناسا انجام می شود. ناسا قصد دارد از این پروژه به عنوان زمینه ای برای ماموریت های فضایی آینده به قمر منجمد مشتری بهره برداری کند.دانشمندان معتقدند اگر حیاتی در این دریاچه وجود داشته باشد حدود نیم میلیون سال از حیات روی زمین جدا شده است.گرچه هیچ نور خورشیدی طی این دوره به این دریاچه نفوذ نکرده است اما میکروب ها می توانند از دیگر منابع انرژی شیمایی استفاده کرده باشند.دریاچه السورت در این منطقه وجود دارد چرا که گرمای زمین از درون کره، زیر ورقه یخ را آب می کند و موجب می شود آب مایع در یک دره متعلق به دوره یخبندان جمع شوند اما بالای آن توسط ورقه ای از یخ از اتسفر جدا شده است.این ماموریت حدود هشت میلیون پوند هزینه خواهد داشت و دانشمندان قرار است به جایی بروند که دما در تابستانها در آنجا حدود منفی 25 درجه سانتی گراد است.این تیم 12 نفره شامل چهار دانشمند، پنج مهندس، یک مدیر برنامه، یک مدیر تشریفات و یک فیلمبردار برای ثبت تمام رویدادها است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حیات میکروبی,کشف حیات ,سفر اکتشافی ,دوره یخبندان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سيستم اطلاعات جغرافيايى(Geographic Information Systems) يا GIS يک سيستم کامپيوترى براى مديريت و تجزيه و تحليل اطلاعات مکانى بوده که قابليت جمع آورى، ذخيره، تجزيه وتحليل و نمايش اطلاعات جغرافيايى (مکانى) را دارد. داده هادريک (GIS) بر اساس موقعيتشان نشان داده مى شوند.تکنولوژى GIS با جمع آورى و تلفيق اطلاعات پايگاه داده هاى معمولى، به وسيله تصوير سازى و استفاده از آناليز هاى جغرافيايى، اطلاعاتى را براى تهيه نقشه ها فراهم مى سازد. اين اطلاعات به منظور واضح تر جلوه دادن رويدادها ، پيش بينى نتايج و تهيه نقشه ها به کار گرفته مى شوند.

دريک سيستم اطلاعات جغرافيايى واژه جغرافيايى يا(Geographic) عبارت است از موقعيت موضوع هاى داده ها، برحسب مختصات جغرافيايى (طول و عرض).

واژه (Information) يا اطلاعات نشان مى دهد که داده ها در GIS براى ارائه دانسته هاى مفيد، نه تنها به صورت نقشه ها و تصاوير رنگى بلکه بصورت گرافيک هاى آمارى، جداول و پاسخ هاى نمايشى متنوعى به منظور جستجوهاى عملى سازماندهى مى شوند.واژه(System) يا سيستم نيز نشان دهنده اين است که GIS از چندين قسمت متصل و وابسته به يکديگر براى کارکرد هاى گوناگون، ساخته شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سيستم اطلاعات جغرافيايى,GIS,سيستم کامپيوترى ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اکتشاف مواد معدنی ، زیربنای اقتصاد و صنعت هر جامعه را تشکیل می‌دهند. بشر از همان آغاز آفرینش خود و در طول تاریخ ، بر حسب نیازمندیها و شناخت ، از مواد معدنی استفاده کرده است. اکنون نیز انسان ، از تمامی مواد معدنی به حالتها و شیوه‌های گوناگون ،اقدام به اکتشاف مواد معدنى و بهره‌برداری ار آنها می‌نماید. به عبارت دیگر ، همین مواد معدنی هستند که پاپه و اساس تمدن را تشکیل می‌دهند. در رسیدن به اهداف فوق ، روشهای مختلف تجزیه مواد معدنی ، روشهای ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی و فرآوری مواد انجام می‌گیرد. همچنین در انجام پروژه‌های مختلف اکتشافی باید به مسائل زیست محیطی نیز دقت لازم را مبذول داشت.

تاریخچه

از آغاز آفرینش ، انسان همواره از مواد پوسته زمین در جهت رفع نیازمندی‌های زندگی و دسترسی به رفاه بیشتر استفاده کرده است. سنگها و کانیهای غیر فلزی اولین موادی هستند که انسان اولیه آنها را به کار برده است. آثار بدست آمده از کاوشهای باستان شناسی حاکی از آن است که انسانهای اولیه از فلینت ، چرت و دیگر سنگهای سخت برای ساختن اسلحه و کندن غارها استفاده نموده‌اند و همچنین خاک رس و سنگ را برای ساختن ظروف گلی و اهرام شگفت انگیز مورد استفاده قرار داده‌اند.ظهور انسان و اشیای دست ساز بشری در عصر پارینه سنگی (Paleolithic old stone age) در 750 هزار سال پیش از میلاد آغاز گشته است. بر اساس مطالعات باستان شناسی ، طلا Au نخستین فلزی بوده که بشر به صورت خالص از رودخانه‌ها جمع آوری نموده و مس نیز نخستین فلزی است که انسان قادر به ذوب آن شده است. در مورد تاریخ استفاده از مس نظرات ضد و نقیضی دیده می‌شود. گروهی استفاده از آن را در حدود 20 هزار سال پیش از میلاد ، و عده‌ای تاریخ استفاده آن را به حدود 12 هزار سال پیش از میلاد و به کشور مصر نسبت می‌دهند.

سیر تحولی

· بر طبق نوشته‌های هرودت ، یونانیان در سالهای 420 تا 384 قبل از میلاد از رگه‌های کوارتزی برای کشف ذخایر طلا استفاده نموده‌اند.

· ابو علی سینا ، فیلسوف و دانشمند ایرانی ( 1037 ـ 980 میلادی ) اولین کسی به شمار می‌رود که مواد معدنی را تقسیم نموده است. این رده بندی شامل سنگها ، فلزات ، سولفورها ، نمکها و ترکیبات دیگر می‌باشد.

· اولین نظریه در مورد منشأ مواد معدنی توسط جورج اگزیکولا در سال 1556 ارائه شد. این دانشمند به کمک مطالعات دقیق انجام شده روی ناحیه معدنی ارزبرگ آلمان ، چگونگی تشکیل این ذخیره را به طور سیستماتیک بیان نمود. در قرن هیجدهم مجددا پژوهشهایی در زمینه چگونگی تشکیل مواد معدنی به خصوص در منطقه ارزبرگ آلمان توسط دلیاس ( 1770 ) ، هنگل (1725) ، زیرمن ( 1746) انجام شد.

· در اواخر قرن هیجدهم ، ورنر از آلمان و جیمز هاتن از اسکاتلند ، دو نظریه متفاوت در مورد منشا مواد معدنی ارائه دادند و بحثهای زیادی در این باره آغاز گردید. ورنر در سال 1775 نظریه نپتونیست را ارائه نمود. بر طبق این نظریه سنگهای رسوبی و سنگهای آذرین و حتی رگه‌ها از طریق ته‌نشینی در اقیانوس به وجود آمده‌اند. هاتن نیز در سال 1778 نظریه پلوتونیست را پیشنهاد کرد. وی ضمن رد کردن نظریه ورنر ، معتقد بود که سنگهای آذرین و مواد معدنی مذاب از اعماق زمین منشا گرفته‌اند.

· در اواخر قرن نوزدهم ، دانشمندان آمریکایی و اروپایی در مورد نحوه تشکیل مواد معدنی نظریه‌های مختلف دیگری ارائه داده‌اند. مطالعه و پژوهشهایی که تا کنون در زمینه منشا و چگونگی تکشیل کانیها توسط دانشمندان انجام شده موجب ارائه تئوریهای جدید شده که اکتشاف مواد معدنی را در تمامی مراحل کم هزینه‌تر ، آسانتر و با موفقیت آمیزتر نموده است.

· برخی ساکنان اولیه ایرانیان را نخستین ذوب کنندگان و استفاده کنندگان از فلز مس تصور می‌کنند و تاریخ آن را به حدود 9 هزار سال پیش از میلاد می‌دانند. با این حال ، به نظر بسیاری از باستان شناسان استخراج و ذوب مس توسط ساکنان اولیه ایران و در محلی به نام تل ابلیس صورت گرفته است. بر اساس شواهد باستان شناسی و معدن کاری قدیمی ، مرکز ، شرق و شمال ایران دارای کهن‌ترین پیشینه فلزگری می‌باشند. اواخر هزاره هفتم در ایران را مرحله گذر از عصر نو سنگی به عصر فلزات می‌دانند، در حالی که عصر نو سنگی در اروپا تا هزاره چهارم ادامه داشته است.

رده بندی کانسارها

امروزه سه رده بندی برای کانسارها مودر استفاده قرار می‌گیرد که ممکن است با توجه به شرایط خاص یک کانسار ، یکی بر دیگری ترجیح داده شود. این رده بندیها بصورت زیر می‌باشد:

رده بندی نیگلی کانسارها ( 1929 ):

o کانسارهای نفوذی

o کانسارهای آتشفشانی

· رده بندی کانسارها توسط اشتایدرون:

o کانسارهای نفوذی و ماگمایی

o کانسارهای پنوماتولیتی

o کانسارهای گرمابی

o کانسارهای حاصل از گازها و بخارات درونی که به مناطق سطحی راه می‌یابند.

· رده بندی کانسارها توسط لیندگرن:

o تجمع کانیها در اثر انجام واکنشهای شیمیایی

o تغییرات و تجمع مکانیکی مواد معدنی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اکتشافات معدنی,کانسارها,مواد معدنی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کانی های فلورسانت-جندی شاپور البرز 

تمام کانی ها قابلیت انعکاس نور را دارند که این امر باعث می شود چشم انسان قادر به مشاهده آنها باشد.برخی از مواد کانی دارای خصوصیت جالب فیزکی بنام فلورسانس هستند.این مواد کانی این قابلیت را دارند که بطور موقت میزان کمی از نور را جذب و کمی بعد آنرا در طول موجهای مختلف آزاد کنند.این تغییر در طول موج باعث تغییر نور موقت ماده کانی به چشم انسان می شود.این تغییر رنگ کانی مواد فلورسانت در تاریکی و توسط نور ماورا بنفش چشم گیر تر خواهد بود.

فلورسانس چگونه کار می کند؟

1- یک فوتون با یک الکترون مستعد در کانی برخورد می کند.

2-انرژی ایجاد شده الکترون را برانگیخته می کند و باعث جهش موقت آن به اوربیتال بالاتر می گردد.

3- الکترون برانگیخته شده به اوربیتال اصلی خود برمی گردد.

4- الکترون انرژی ذخیره شده را بوسیله ساطع کردن فوتون در یک طول موج طولانی تر آزاد می کند.

 © 2005-2011 Geology

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کانی,فلورسانت,فلورسانس,فوتون,الکترون , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

زمین شناسی دریایی.جندی شاپور البرز
امروزه انجام مطالعات و تحقيقات زمين شناسى دريايى در جهت اهداف مختلف اقتصادى، امنيتى، سياسى، ‌نظامى، ‌زيست محيطى و... با استفاده از تکنولوژى هاى پيشرفته و متدهاى نوين، ‌امرى اجتناب ناپذير تلقى مى شود. در همين راستا، ‌وجود صدها مرکز تحقيقاتى و آموزشى و همکارى هاى فيمابين در کشورهاى پيشرفته قابل توجه و تامل مى باشد. نگاه همه جانبه و فراگير به حوزه مطالعات دريايى امرى بديهى محسوب شده و ناگفته پيداست که انجام اين تحقيقات و مطالعات، ‌دستاورها و نتايج قابل توجهى در پى خواهد داشت. از جمله اين دستاوردها ميتوان به ارتقاى کمى و کيفى دانش فنى، متدها و فن آورى ها، ‌مدل سازى و ارائه الگوهاى تحقيقاتى، بهره مندى از مزاياى ذخاير آبى و زير آبى اشاره کرد که همگى آنها تاثيرات محسوس و غير محسوس در امور روزمره زندگى خواهند داشت. استفاده بهينه از منابع مهم دريايى، علاوه بر مزيت هاى اقتصادى، ‌از ديدگاه مسايل دفاعى و نظامى نيز حائز اهميت مى باشد . درياها و اقيانوس هند يک راه ارتباطى مهم و استراتژيک براى کشور ما مى باشند. براى حفظ و حراست از هر کشور، شناسايى دقيق و علمى درياها تا حريم قانونى آن کشور ضرورى است. آن کشورى که شناخت کامل و علمى از بستر درياها و ويژگيهاى رسوبى، ‌ريخت شناسى، فيزيکى و شيميايى درياهاى خود داشته باشد، قطعاً در شرايط بحرانى،‌ علمى تر و اصولى تر عمل خواهد نمود. در کشورهاى پيشرفته لزوم شناسايى بستر درياها از ديرباز احساس شده است، اما در کشور ما با داشتن مرزهاى آبى وسيع در شمال و جنوب (بيش از 3000 کيلومتر بدون احتساب مرزهاى رودخانه اى) اطلاعات بسيار ناچيزى از بستر دريا وجود دارد.هم اکنون آنچه که براى ما ضرورى و مهم مى نمايد آنست که با توجه به واقعيات امر، ويژگيهاى پهنه هاى آبى در شمال و جنوب کشور را بر اساس مقتضيات و مصالح عمومى، منافع ملى و نيازهاى مقطعى و دراز مدت شناسايى و مطالعات زمين شناسى دريايى را جدى تلقى نماييم.آنگاه نتايج اين مطالعات مى تواند درامور غير نظامى (محيط زيست، شيلات، کشتيرانى، احداث سازه هاى دريايى و...) و راهبرد امنيتى ـ دفاعى کشور (احداث و صيانت از نيروگاه هاى اتمى، فعاليت هاى نظامى ـ دفاعى نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى) مورد استفاده قرار گيرد.
 
بطورکلى از مهمترين کاربردهاى زمين شناسى دريايى به موارد زيرميتوان اشاره نمود:
کشف منابع غير زنده اقتصادى بستر و زير بستر درياها
شناسايى وضعيت زمين شناسى مهندسى بستر و زير بستر دريا به منظور:
انجام پروژههاى لوله گذارى و کابل کشى
انجام پروزه هاى حفارى تونل ها
انجام مطالعات زمين شناسى مهندسى مربوط به سکوهاى نفتى
کشف مناطق ريسک پذير براى برنامهريزيهاى بلندمدت عمرانى و توسعه اى
انجام بررسى هاى باستان شناسى و کشف اشياگمشده و مدفون در بستر
تعيين محل هاى مناسب جهت دفع زباله هاى شهرى واتمى
 
زمین شناسی دریایی.جندی شاپور البرز

زيربناى مسائل امنيتى و سياسى يک کشور مرهون دانش و آگاهى علمى آن کشور ميباشد. کشورى مانند ايران که از دو سو داراى مرز آبى است، مسائل امنيتى پيچيده تريخواهد داشت. ايجاد امنيت در مرزهاى آبى بسيار دشوارتر از مرزهاى خشکى است. بدونشناسايى دقيق بستر، زير بستر، شکل و تغييرات ساحل ، عمق دريا، منابع اقتصادى آبى وزير زمينى امکان تعيين رژيم حقوقى دريا، تعيين مرزهاى آبى، ايجاد امنيت در حريمحقوقى دريا و در نتيجه جلوگيرى از تجاوز ديگر کشورها امکان پذير نخواهد بود. کشورهايى که شناخت کمترى از ريخت شناسى و زمين شناسى بستر و زير بستر دارند بيشتردر معرض خطر تجاوز قرار مى گيرند. لذا لزوم مطالعات زمين شناسى دريايى در کشورايران در درياى خزر، درياى عمان و خليج فارس امرى انکار ناپذير است.
امروزه دراکثر کشورهاى پيشرفته ، مطالعات و تحقيقات دريايى به جهات عديده ، از جمله تنوع فرايندهاى زيستى وزمين شناسى ، وجود منابع اقتصادى و گذرگاههاى ارتباطى بين الملل ،ضرورى مى باشد . اين تحقيقات در مسير اهداف مختلف اقتصادى ، سياسى ، نظامى ، زيست محيطى و... با استفاده از تکنولوژيهاى پيشرفته و متدهاى نوين ، در بهترين سطح و حتيدر زمينه ريزترين پديده ها صورت ميگيرد . در همين راستا ، وجود صدها مرکز تحقيقاتى و آموزشى و همکاريهاى فيمابين و نزديک در کشورهاى پيشرفته قابل توجه و تامل است .آنچه که در اين مراکز مهم و جالب است ، نگاه همه جانبه به حوزه مطالعات دريايى طبيعى است که تحقيقات آن چنان وسيع و همه سونگر ، نياز به دانش فنى ، تجهيزات ، اعتبارات کافى و پيشتوانه اى هماهنگ دارد و پيداست از دستاوردها و نتايج اين پژوهشها به بهترين وجه بهره مند مى گردند. از جمله اين دستاوردها ، ارتقاى کمى وکيفى دانش فنى ، متد و فن آورى ها ، مدل سازى و ارائه الگوهاى تحقيقاتى ، بهره مندى از ذخاير آبى و زير آبى است که در زندگى بشر آثار محسوس و غير محسوس خواهند داشت .در کشور فرانسه با کمتراز 20% وسعت ايران ، يک موسسه تحقيقاتى دريايى با 7 کشتى اقيانوس پيما ، 2 زير دريايى ، 24 مرکز و ايستگاه ، 72 آزمايشگاه و سرويس تحقيقاتى جهت مطالعات دريائى و اقيانوس شناسى وجود دارد .در حاليکه کشور ما به رغم داشتن درياى خزر به وسعت 436000 کيلومتر مربع ، خليج فارس به وسعت 226000 کيلومتر مربع وهمچنين قسمتى از درياى عمان ، اطلاعات ما در خصوص بستر درياها ، رسوبات ، جريانهاى دريائى ، تغييرات مورفولوژيکى ، شيمى آبها ،زمين شناسى مهندسى سواحل و.. ناچيزاست .
با عنايت به مراتب فوق و با توجه به حساسيت اين بررسيها درتعيين قلمرو آبيکشور و اهميت نقش درياها و مناطق ساحلى کشور در توسعه پايدار ملى مى بايست گامهاى بزرگى در جهت مطالعات زمين شناسى دريايى برداشت.

 

GEOLOGICAL SURVEY OF IRAN

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زمین شناسی دریایی,زمین شناسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

قدیمی ترین فسیل حیوان کشف شده -650 میلیون سال قبل-جندی شاپور البرز

دانشمندان دراسترالیا ممکن است موفق به یافتن قدیمی ترین فسیل کشف شده از بدن حیوانات شده باشند. این یافته ها ممکن است ساعت تفکر علمی جهان در ارتباط با پیدایش زندگی حیوانات بر روی زمین را به عقب بازگرداند.نتایج حاصله نشان می دهد که این موجودات اولیه اسفنج مانند در صخره های اقیانوسی در حدود 650 میلیون سال پیش می زیسته اند.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قدیمی ترین فسیل کشف شده,موجودات اولیه اسفنج ,فسیل , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در طول قرن 20th، بسیاری از مردم هرگز تصوری از کانادا را به عنوان یک تولید کننده مهم الماس در دنیا، نداشتند.

آنها دانش خود را از عملیات معدن کاری در آفریقا و مراکز تجارت الماس در اروپا کسب کردند. همه چیز در سال 1991 شروع به تغییر کرد و آن زمانی بود که دو زمین شناس به نام های Chuck Fipke و Stewart Blusson مدارک و شواهدی را یافتند که نشان دهنده ی وجود الماس در رگه های کیمبرلیت (Kimbelite) در حدود 200 مایلی شمال یلونایف (Yellowknife) در سرزمین های شمال غربی بود. یکی از این رگه ها توسط BHP Billiton به معدن الماس EKATI گسترش پیدا کرد و برای اولین بار الماس های تجاری در سال 1998 در کانادا تولید شدند.

کانادا: یک تولید کننده اصلی الماس

کشف EKATI منجر به یکی از شدیدترین تلاش ها برای اکتشاف معدن در تاریخ آمریکای شمالی شد و هزاران نفر به شمال کانادا سفر کردند.

در سال 2006، سه معدن اصلی بیش از 13 میلیون قیراط از الماس و جواهر در سال تولید می کردند و کانادا از نظر تولید الماس در جهان مقام سوم را به خود اختصاص داده بود. فعالیت های مرتبط با تولید الماس، میلیاردها دلار را در تجارت برای اقتصاد شمال کانادا به ارمغان آورد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اکتشاف معدن,کانادا ,الماس ,معدن الماس ,قیراط ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نروژ، بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی و نفت در اروپا می باشد، مقدار زیادی از نفت و گاز مصرف شده در این قاره را تامین می نماید، در واقع نروژ دومین صادر کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان پس از روسیه، و هفتمین صادر کننده بزرگ نفت است.این در حلیست که 95 درصد انؤزی مورد نیاز برای تامین برق این کشور از منابع آبی ،4درصد از منابع متعارف حرارتی (فسیلی)و 1 درصد  از انرژیهای تجدید پذیر دیگر، یعنی زیست توده و ضایعات و باد  بدست می آید.

در ژوئن 2012،مقامات دولتی نروژ، آلمان، و انگلستان قراردادی برای انتقال نیروی الکتریکی از نروژ به آلمان و انگلستان از زیر دریا منعقد نمودند که بر طبق آن مقرر گردیده که اتصال شبکه به انگلستان تا سال 2020و آلمان تا 2018 به پایان خواهد رسید.


ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نروژ,ذخایر گاز,ذخایر نفت,اروپا,نمودارذخایر نفت و گاز نروژ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  

ژئوتکنيک دانش پويايى است که محيط مکانيکى زمين شناسى وعملکرد آن را به مهندسان مى شناساند .مهندسى ژئوتکنيک شاخه اى از مهندسى عمران مى باشد که هدف آن مطالعه مصالح طبيعى موجود در لايه سطحى زمين است.
بطور کلى اين علم شامل کاربرد مفاهيم مکانيک خاک ومکانيک سنگ در مسائل طرح پى مى باشد.مکانيک خاک شاخه اى از علوم مهندسى است که به مطالعه مشخصات فيزيکى ورفتار توده خاک تحت بارهاى وارده مى پردازد .مهندسى پى (فونداسيون) کاربرد اصول مکانيک خاک در مسائل علمى است .
ژئوتکنيک مطالعه رفتار مهندسى سنگها وخاک ها در محل اجراى طرح هاى عمرانى وارائه راه حل هاى مناسب جهتبهسازى شرايط زمين است.
فرق ژئوتکنيک با ژئومکانيک اين است که در ژئوتکنيک رفتار مهندسى سنگها وخاکها در محل اجراى طرح مطالعه مى شود وراه حل ارائه مى گردد اما در ژئومکانيک اين رفتار در آزمايشگاه مورد مطالعه قرار مى گيرد.
مهندسی ژئوتکنیک یکی از شاخه‌های مهندسی عمران است که سالیان اخیر در پی رشد روزافزون تاسیسات حیاتی و صنایع بزرگ از یک سو و خسارات وارده بر مناطق زلزله خیز از سوی دیگر، موجب شده تا این رشته از دیدگاه بررسی تاثیر رفتار لرزه‌ای خاک بر مستحدثات بسیار مورد توجه قرار گیرد. زیرا، طراحی لرزه‌ای یا مقاوم سازی سازه‌ها با ملحوظ نمودن ابعاد ژئوتکنیکی آن امری اجتناب ناپذیر است
 
داده هاى ژئوتکنيکى، آن دسته اطلاعات مربوط به زمين هستند که در برنامه ريزى، اکتشاف طراحى، ساخت و بهره بردارى از سازه هاى مهندسى و پروژه هاى عمرانى و معدنى به کار رفته و ايمنى و کارايى موثر آنها را تضمين مى کنند. اين اطلاعات دامنه گسترده اى از داده ها را،در زمينه هاى مکانيک خاک، مکانيک سنگ، منابع آب، لرزه خيزى،مهندسى عمران و زمين شناسى مهندسى و زيست محيطى، شامل مى شوند. داده هاى ژئوتکنيکى هر پروژه عمرانى يا معدنى در طى مراحلى چند و به توسط روشهاى مختلف اکتشاف سطحى و زير سطحى، توليد مى شوند. اين داده ها ممکن است به صورت خام بوده و يا داده هايى باشند که مورد تعبير و تفسير قرار گرفته اند.
 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ژئوتکنيک,مهندسى سنگها وخاکها,ژئومکانيک,سازه هاى مهندسى ,پروژه هاى عمرانى و معدنى, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بقیه در ادامه مطلب

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تصاویری از کانیها,زمین شناسی,کانی,تالک,فلوئوریت,مگنتیت,کوارتز,هماتیت,پیریت,,,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 زمين شناسى پزشکى ، مطالعه اثر زمين و عوارض آن برروى سلامت انسان ، حيوان و گياه است . از گذشته دور تاثير عواملى چون آب و هوا ، ميزان رطوبت ، دما و ارتفاع و ديگر عوامل محيطي برروى، انسانها شناخته شده است. اين علم دانشى ميان رشته اى است که به تبعات ديگر شاخه هاى مختلف علوم چون بيولوژى ، شيمى ، فيزيک ، رياضيات،آمار ، کشاورزى ، آب و هوا شناسى ، مينرالوژى ، ايمونولوژى ، اپيدميولوژى ، پاتولوژى و پزشکى جغرافيايى مى پردازد. بررسى و تفحص در هرشاخه از اين علم، دنياى وسيعى ازاجزاء بهم پيوسته ومرتبط با کل را به ما مى نماياند .با کشف قوانين حاکم بر اين ارتباط ، به ماهيت کلى هدف زمين شناسى پزشکى مى رسيم که اين هدف همان شناخت عوامل ژئوژنيک و تأثير بر سلامت موجودات زنده است .

 
همانگونه که پوسته زمين از عناصر مختلف تشکيل يافته است اعضاء و اندام هاى موجودات زنده نيز از عناصر مختلف بوجود آمده اند. براى مثال بيش از 99 % وزن اندام هاى انسانى از 6 عنصر اکسيژن ، کربن ، هيدروژن ، نيتروژن ، کلسيم و فسفر تشکيل يافته است . برپايه مطالعات انجام شده دو گروه اصلى از عناصر اهميت ويژه اى درسلامت و بهداشت انسان دارند . گروه اول ، عناصر ضرورى و حياتى شامل آهن ، منيزيم ، پتاسيم ، کلسيم ، روى ، مس ، يّد ، سلنيم ، فلورئور است . گروه دوم شامل عناصرى است که در مقادير بسيار کم ، اثرات فيزيولوژيکى زيان­آورى ايجاد مي­نمايند که عبارتند از کادميم ،آلومينيوم ، ارسنيک ، سرب ، جيوه و برخى از ترکيبات اورانيوم.
بنابراين فرآيندهاى بيولوژيک ، اين عناصر را براى انجام وظايف بيوشيميايى خاص و ضرورى براى ادامه حيات بکار مى گيرند.برخى از اين عناصر، نقش مهمى در متابوليسم عادى وعملکردهاى فيزيولوژيک درانسان دارند مثلاً کلسيم ، فسفر، فلوئور ومنيزيم نقش مهمى در عملکردهاى ساختارى استخوان و غشاء سلولى دارند. برخى از اين عناصر مثل روى، مس ، سلنيم ، منگنز و موليبدن ، از اجزاء ضرورى آنزيم ها بوده ويا به عنوان حامل آهن براى ليگاندها در متابوليسم عمل مى نمايد . گروهى نيز همانند يّد و کروم ، در ساختار اصلى هورمون ها شرکت دارند . بنابراين عناصر در چرخه طبيعى حيات از طريق خاک ، آب و گياه وارد سيستم بدن موجودات زنده مى شوند .
ژئومديسين يا زمين شناسى پزشکى شاخه اى از زمين شناسى زيست محيطى است که به بررسى ارتباط بيماريها و درمان آنها با وضعيت زمين شناسى مى پردازد . از سالها پيش دانشمندان ايرانى چون زکريا رازى و ابوعلى سينا به ارتباط بوم و زمين با بيماريهاى مختلف پى برده بودن براى مثال ابوعلى سينا در کتال قانون چنين عنوان نموده است : " بدان که هر يک از فصول در هر منطقه اى از مناطق زمين نوعى بيمارى بر مى انگيزد " علاوه بر دانشمندان ايرانى محققين ديگرى از ساير ممالک به بررسى اين آثار پرداخته اند و برخى نيز بدون داشتن دانش ژئومديسين فقط شاهد و ثبت کننده ارتباط بيماريها با وضعيت زمين بوده اند از جمله مى توان به مارکوپلو سياح مشهور ايتاليايى اشاره نمود که درباره مرگ مرموز اسبهاى اروپايى در منطقه اى از چين مى نويسد پس از گذشت چند قرن علت مرگ را وجود سلنيوم زياد خاک دانشته اند . امروزه دانشمندان علل بسيارى از مرگ و ميرهاى و مسموميت هاى منطقه اى را در خصوصيات زمين پى مى جويند . بشر از ديرباز سعى در مقابله و کاهش خسارات ناشى از حوادث غيرمترقبه جهانى داشته است از جمله اين حوادث مى توان به پديده هاى زمين شناختى چون زمين لرزه ، آتشفشان ، رانش ها و لغزش ها ، سيل و توفان اشاره نمود . علاوه بر اين بسيارى از بيماريهايى که در مناطق مختلف بصورت اپيدمى شايع مى گردند و بسيار خطر آفرين بوده به نحوى مربوط به پديده ها و وضعيت زمين شناختى منطقه مى باشند براى مثال مواد سوزان آتشفشانها علاوه بر کشندگى سريع سبب آزاد شدن گازهاى سمى خطرناک در گستره و سيع ( بيش از 10000 کيلومتر مربع ) مى شود که اين گازها سبب ايجاد بيماريهاى ريوى و متاسيون هاى پوستى و ... مى باشند و يا خروج گازهاى سمى و آزاد شدن مواد راسب و ايجاد ترکيبات فرار در حين زمين لرزه سبب مسموميت هاى شديد در منطقه ( معادن ) مى شود ، علاوه بر آن به سبب ايجاد شرايط احيا و فساد بافتهاى حيوانى احتمال آلودگى آبهاى سطحى و زير زمينى به شدت افزايش مى يابد .
در مجموع زمين لرزه مى تواند سبب بر هم خوردن نظم اکولوژيکى در يک منطقه مى گردد بصورتيکه اولاً گازهاى سمى امکان راهيابى به سطوح فوقانى زمين و يا حتى جو را پيدا مى کنند و در ثانى لايه هاى محصور سمى ( لايه هاى سرب ، جيوه ، سيانور ارسنيک امکان مجاورت آبهاى زيرزمينى را پيدا مى نمايند بنابراين احتمال تغيير شيمى آبهاى زير زمينى به شدت افزايش مى يابد . در پديده خشکسالى ابتدا سطح آب زير زمينى کاهش يافته که اين عمل سبب تغيير منطقه غير اکسيدان با اسباع کامل به منطقه اکسيدان با اشباع متفاوت مى گردد تغييرات ميزان اکسيداسيون سبب تبديل مواد نامحلول به مواد محلول در آب مى گردد ( تبديل سولفيد به سولفات ) اين مواد در آب حل گشته و با استخراج و مصرف آن جان انسانها به خطر مى افتد مانند حادثه غرب سنگال که در اثر برداشت به رويه آب ميزان ارسنيک در آبهاى زيرزمينى بشدت افزايش يافت .
در مجموع پديده هايى چون :
1- راهيابى باطله هاى مواد معدنى سمى بر اثر استخراج و انبارش آنها به آب زيرزمينى و شبکه هيدروگرافى .
2- راهيابى باطله هاى مواد معدنى بر اثر تغيير سطح اساس سفره ( در سيل و خشکسالى ) .
3- تبديل مواد سمى نامحلول به محلول ( در خشکسالى)
4- آزاد شدن گازهاى سمى در هنگام زمين لرزه .
5- انتشار مواد سمى بر اثر آتشفشانى .
6- شيوع بيماريهاى بومى على الخصوص مسموميتها و کمبودهايى که اکثراً متاثر از شرايط زمين شناسى منطقه است .
7- آلودگى هاى ميکروبى و شيميايى آب بر اثر عدم فيلترهاى طبيعى . همگى از جمله مواردى هستند که لزوم بررسيهاى زمين شناسى را در امور بهداشتى يک ناحيه گوشزد مى نمايند .
بنابراين براى پيشبرد هر چه بهتر و رسيدن سريعتر اهدافيکه سلامتى جامعه را حفظ مى نمايد مطالعات زمين شناسى زيست محيطى در گستره ايران زمين امرى ضرورى به نظر مى رسد .

GEOLOGICAL SURVEY OF IRAN

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زمين شناسى پزشکی,آلودگى هاى ميکروبى و شيميايى,زمين شناسى,ژئوژنيک ,ميان رشته اى, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com