جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

 

صبیحه گوکچنخلبان زن اهل ترکیه بود. بنا بر اطلاعات دانشگاه هوایی (وابسته به نیروی هوایی ایالات متحده)، صبیحه گوکچن اولین خلبان زن هواپیماهای جنگنده در سرتاسر جهان است.

 او یکی از هشت کودکی بود کهمصطفی کمال آتاترک آن‌ها را به فرزندخواندگی پذیرفته بود. فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن در استانبول به یاد او نامگذاری شده‌است.

بقیه تصاویر در ادامه نوشتار

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خلبان زن,صبیحه گوکچن, اولین خلبان زن,هواپیماهای جنگنده,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 الکتروم آلیاژی از طلا و نقره است که هم به طور طبیعی وجود دارد و هم توسط انسان قابل تولید است. رنگ الکتروم با توجه به مقدار طلا و نقره موجود در آن از زرد روشن تا زرد کم‌رنگ متغیر است. شهرت این آلیاژ فلزی بیشتر بخاطر ضرب یکی از قدیمی‌ترین سکه‌های تاریخ با استفاده از آن است. سکه‌های الکتروم در پادشاهی لیدیه واقع در آسیای صغیردر هزاره اول پیش از میلاد ضرب شدند. درصد طلای موجود در معادن کنونی الکتروم آناتولی غربی حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد است اما سکه‌هایی که از دوران لیدیه بر جای مانده حدود ۴۵ تا ۵۵ درصد طلا دارند. این می‌رساند که لیدی‌ها موفق به استحصال نقره خالص شده و آن را به الکتروم می‌افزودند و یکی از دلایل ضرب سکه توسط آن‌ها استفاده از تفاوت ارزش طلا و نقره با افزایش درصد نقره در سکه‌ها نسبت به فلز معمولی الکتروم بوده‌است.الکتروم با توجه به استحکام بیشتر مناسب‌تر از طلا برای سکه‌زنی بود. در این آلیاژ علاوه بر طلا و نقره مقادیری از فلزات دیگر مثل مس و پلاتین نیز دیده می‌شود.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: الکتروم, آلیاژ,طلا و نقره,سکه‌,نقره خالص,مس و پلاتین,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 شواهدی از آدم خواری در قرن هفدهم میلادی.جندی شاپور البرز.بی بی سی نیوز.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد نخستین بریتانیایی‌هایی که در آمریکای شمالی اقامت گزیدند، در یکی از زمستان‌های سخت اوایل قرن هفدهم میلادی ناچار به آدم‌خواری شده بودند.

محققان زمانی به این موضوع پی بردند که روی استخوان‌های جسد یک دختر، برش‌هایی غیرمعمول پیدا کردند؛ برش‌هایی که حاکی از "قصابی‌شدن" این جسد است.این جمجمه و استخوان ساق پا که چهار قرن قدمت دارد و متعلق به دختری نوجوان است، سال گذشته در جریان حفاری در شهر "جیمز فورت" (جیمز تاون کنونی) در ایالت ویرجینیای آمریکا پیدا شده است.این استخوان‌ها نشان می‌دهد جسد این دختر در زمستان سخت سال ۱۶۰۹ میلادی، یعنی ۴۰۳ سال پیش، "قصابی شده‌ است".شهر جیمز فورت در سال ۱۶۰۷ میلادی بنا شد. این شهر که اکنون جیمزتاون نام دارد، یکی از شهرهای "مستعمره ویرجینیا" بوده؛ نخستین اقامتگاه دائمی بریتانیایی‌ها در قاره آمریکا.داگلاس اوزلی، انسان‌شناس در حوزه پزشکی قانونی از موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیت‌سونین (Smithsonian) در واشنگتن، می‌گوید: "این مدرک به وضوح نشان می‌دهد بدن این دختر نوجوان مُثله و گوشت از استخوان جدا شده است."مدارک مکتوب پیش‌تر نیز نشان داده بودند که مهاجران درمانده به آدم‌خواری رو آورده بوده‌اند ولی کشف استخوان‌های این دختر ۱۴ساله، اولین گواهی علمی را به دست داده است.محققان موزه اسمیت‌سونین معتقدند بدن این کودک، غذای کسانی شده است که تلاش می‌کرده‌اند از زمستان سخت سال ۱۶۰۹ میلادی (معادل سال ۹۸۸ شمسی) جان به در ببرند. مورخان آن سال را به عنوان "دوره قحطی" می‌شناسند.دکتر اوزلی می‌گوید: "جای ضربه‌ها و برش‌های متعددی روی این استخوان‌ها مشهود است. ضربه روی پیشانی، روی پشت جمجمه و همچنین یک حفره روی سمت چپ سر که در واقع برای باز کردن آن سمت جمجمه ایجاد شده است. قصدشان این بوده که مغز را در بیاورند."آثار باقی مانده روی جمجمه همچنین نشان می‌دهد که زبان و بافت‌های صورت نیز جدا شده‌اند.به گفته این انسان‌شناس در حوزه پزشکی قانونی "این افراد در شرایط وخیمی بودند. به همین خاطر هر جور گوشتی که در دسترس بود، استفاده می‌کردند."

'قصاب ناشی'

طبق این گزارش، برش‌های روی استخوان‌های بدن این دختر ۱۴ ساله همچنین نشان می‌دهد هرکس که این بدن را مُثله کرده، یک قصاب حرفه‌ای نبوده و احتمالا یک زن بوده است. اکثریت ساکنان شهر جیمز فورت در آن زمان، زن بوده‌اند.معلوم نیست دختر ۱۴ساله چه طور مرده ولی پیداست که با فاصله کوتاهی پس از مرگ، بدن او قصابی شده است.داگلاس اوزلی می‌گوید: "اگر کسی بخواهد مغز را برای خوردن در آورد، باید این کار را خیلی سریع انجام دهد چون مغز خیلی زود فاسد می‌شود."درباره دختری که جسدش خورده شده، به جز سن و تبار انگلیسی‌اش چیز زیادی معلوم نیست. تبار او از روی مطالعات تطبیقی روی استخوان‌ها در کمبریج بریتانیا تایید شده است. مطالعات بیشتر نشان داده که او زمانی تغذیه خوبی داشته است و زیاد گوشت می‌خورده که این یعنی از طبقه غنی بوده است.به لطف شبیه‌سازی دیجیتالی که در پزشکی قانونی به کار می‌رود، محققان توانسته‌اند دریابند که این دختر تقریبا چه شکلی بوده است. از جمجمه متلاشی‌شده، عکس‌برداری شده و با اطلاعات دیجیتالی، نمونه‌ای سه‌بعدی از چهره او ساخته شده است."دوره قحطی" یکی از دوره‌های مخوف اوایل مهاجرت اروپاییان به قاره آمریکاست. این قطحی زمانی پیش آمد که بومیان سرخپوست، ساکنان شهر جیمز فورت را محاصره کردند و غذای کافی برای سپری‌کردن زمستان نداشتند.آنها برای زنده‌ماندن اول اسب‌هایشان را خوردند و بعد سراغ سگ‌ها، گربه‌ها، موش‌های صحرایی، موش‌های کوچک و مار‌ها رفتند. برخی نیز برای مهار کردن اشتهایی که بیداد می‌کرد، چرم کفش‌هایشان را خوردند.وقتی قحطی از چند هفته به چند ماه کشید، دیگر چیزی برای خوردن و زنده‌ماندن باقی نمانده نبود. معلوم نیست چند جسد که شمارشان هم رو به افزایش بود، خورده شدند ولی این تقریبا قطعی است که آن دختر ۱۴ ساله، تنها قربانی آدم‌خواری در آن روز‌ها نبوده است.لرد دلاوار که با کشتی خود غذا و مهاجران جدید آورد، نجات‌بخش بازماندگان این قحطی شد. بعد از شش ماه محاصره و گرسنگی، فقط ۶۰ نفر از ۳۰۰ ساکن این شهر جان به در بردند.داگلاس اوزلی، انسان‌شناس در حوزه پزشکی قانونی، درباره آدم‌خواری این ساکنان قدیمی ایالت ویرجینیای آمریکا می‌گوید در آن شرایط "کار دیگری نمی‌توانستند بکنند."

بی بی سی نیوز

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: آدم‌خواری ,جیمز تاون,ایالت ویرجینیای آمریکا ,مهاجران,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 پونتیاک یا Obwandiyag (سال 1720 - 20 آوریل 1769) رئیس قبیله اتاوا و رهبر سرخپوستان آمریکایی در نبرد بر علیه اشغال نظامی بریتانیا بود.این شورش پس از پیروزی انگلستان در نبرد فرانسه و هند به وقوع پیوست.او بعنوان مغز متفکر و رهبر این شورش شناخته شده است ولی در برخی منابع از او بعنوان یک رهبر محلی و ریئس قبیله یاد شده است. در ابتدا او با 300 جنگجوی قبیله و پیروانش نبرد را آغاز کرد و سپس 900 جنگجوی دیگر به او پیوستند.او با این تعداد در اولین نبرد خود قوای بریتانیا را در نبرد پونتیاک  Battle of Bloody Run مغلوب نمود اگر چه در گرفتن قلعه ای که متعلق به بریتانیایی ها بود ناموفق ماند.

انگلیس ها برای اینکه محبوبیت او در میان سایر قبایل بیشتر نگردد با او پیمان صلحی را توسط  Sir William Johnsonسرپرست بریتانیا یی ها در امور سرخپوستان، برقرار ساختند .او قسمتهایی از ایلینویز و  Wabash را تحت کنترل خود داشت.

وی در سال 1769 توسط یک سرخپوست از قبیله پرویا کشته شد.محل دفن پونتیاک ناشناخته است و ممکن است در Cahokia، ایلینوی بوده است، اما سنت و شواهد نشان می دهد که او در سنت لوئیس به خاک سپرده شد.علاوه بر خودروی پونتیاک (خودروی محبوب جنرال موتورز)که به نام او نامگذاری گردیده شهر پونتیاک میشیگان به افتخار او نامگذاری گردیده است.

جندی شاپور البرز .اردیبهشت 92
Sugden, John. "Pontiac". American National Biography

 

 


 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پونتیاک,رئیس قبیله,سرخپوستان آمریکایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 دروازه ورود به جهنم کشف شد + عکس

باستان‌شناسان ایتالیایی "دروازه ورود به جهنم" یا سرزمین پلوتو، خدای مردگان یونانیان و رومیان باستان را کشف کردند. این دروازه در هیراپولیس، شهر باستانی یونانیان، واقع در جنوب غربی ترکیه امروزین قرار دارد.دروازه ورودی به دنیای مردگان (پلوتونیو) یا "جهنم پلوتو" و قلمرو خدای زیر زمین (خدای مردگان) یونان و رم باستان کشف شد.بنا بر گزارش منتشره در وب‌سایت "گرنتس‌ویسن‌شافت" آلمان (grenzwissenschaft.de)، تیم اکتشاف به سرپرستی پروفسور فرانسیسکو داندریا (Francesco D'Andria)، باستان‌شناس دانشگاه "دل سالنتو" ایتالیا در کنفرانسی در استانبول اعلام کرد، توانسته است در خرابه‌های مانده از شهر هیراپولیس جهنم پلوتو، خدای مردگان روم و یونان کهن را کشف کند. هیراپولیس (شهر مقدس به زبان یونانی)۱۹۰ سال پیش از میلاد مسیح تأسیس شد.طبق گزارش منتشره در "دیسکاوری نیوز"، سرپرست تیم اکتشاف گفت، دروازه پلوتو به هنگام بازسازی مسیر قدیمی یک چشمه آب گرم کشف شد.چشمه‌های آب گرم هیراپولیس که "پاموکله" نام دارند و از شهرت جهانی برخوردارند از دروازه پلوتو سرچشمه می‌گیرند.رومیان و یونانیان قدیم دروازه پلوتو را دروازه‌ای به دنیای مردگان و جهنم می‌دانستند. ستون‌ها و ویرانه‌های باقی‌مانده از دیوارها و همچنین معماری محوطه اطراف نشان می‌دهد که دروازه کشف‌شده همان دروازه باستانی قلمرو خدای مردگان است.باستان‌شناسان توانسته‌اند یک معبد دوار کوچک قدیمی، یک حوضچه آب و همچنین پلکانی که دروازه جهنم زیر آن قرار دارد را بازسازی کنند.

همسازی با توضیحات استرابو

همه شواهد با توضیحات موجود در مورد پلوتونیو در شهر هیراپولیس همخوانی دارد، به ویژه توضیحات استرابو، تاریخ‌دان و جغرافی‌دان یونانی که از ۲۴ سال قبل از میلاد مسیح بر جای مانده است.استرابو نوشته است که قلمرو پلوتو با بخارهای سمی پر شده بود، به طوری که حیوانات تاب تحمل ورود به محوطه دنیای مردگان را نداشتند و در دم جان می‌دادند. او می‌گوید، خودش گنجشک‌هایی را به قلمرو مردگان (پلوتونیو) انداخته و دیده که فورا جان باخته‌اند.پروفسور فرانسیسکو داندریا، باستان‌شناس ایتالیایی می‌گوید: «احتمالا مردم بر پلکانی که روی این دروازه قرار دارد می‌نشستند و مراسم آیینی که توسط روحانیون در برابر دروازه جهنم برگزار می‌شد را تماشا می‌کردند.»به گفته او، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، به بازدیدکنندگان و زائران آن دوران پرنده‌هایی داده می‌شد تا بتوانند تأثیر "دروازه جهنم" را خود شاهد باشند.

مرگ و حالت نشئه در "قلمرو خدای مردگان"

باستان شناسان بر این نظرند که روحانیونی که در این مراسم شرکت می‌کردند خود به دلیل اثرات بخار سمی به حالت نشئه فرو می‌رفتند. آنها برای خدای مردگان حیوانات، از جمله گاوهایی قربانی می‌کردند. آنها حیوان زنده را از دروازه وارد "جهنم پلوتو" می‌کردند و اندکی بعد حیوانی که جان داده بود را از آنجا بیرون می‌کشیدند.فرانسیسکو داندریا، سرپرست ایتالیایی تیم اکتشاف می‌گوید، حتی امروز نیز اثر مرگ‌آور گاز دی اکسید کربن ساتع‌شده از این مکان معلوم است و خودش حین حفاری‌ها شاهد تعداد زیادی پرنده بوده که وقتی وارد دهانه محوطه قلمرو پلوتو شده‌اند جان باخته‌اند.استرابو، جغرافی‌دان یونانی پیش از میلاد مسیح می‌گوید، تنها روحانیون معتقد به کیبله (Kybele)، الهه باروری می‌توانستند بی‌آنکه صدمه‌ای ببینند وارد محوطه درونی دروازه پلوتو شوند.استرابو می‌نویسد، این ویژگی یا به دلیل "توانایی‌های خدادادی" آنها بود یا اینکه آنها توانایی‌های بدنی خاصی داشتند و می‌توانستند، نفس خود را به هنگام ورود به محوطه بخارها حبس کنند.باستان‌شناسان ادامه می‌دهند، احتمالا زائران در اطراف حوضچه آب، در نزدیکی این معبد مراسمی برگزار کرده و می‌خوابیدند، چرا که فاصله این مکان از دروازه به اندازه‌ای بود که آنها تحت تأثیر بخارهای موجود قرار گرفته و می‌توانستند، "روشن‌بینی‌های معنوی و پیش‌گویی‌هایی" داشته باشند.باستان‌شناسان می‌گویند، به نظر می‌رسد که از این مکان تا سده چهارم پس از میلاد همچنان به عنوان مکان زیارتی استفاده می‌شد، اما در قرن ششم احتمالا این قلمرو توسط مسیحیان تخریب شده و بعدها وقوع زمین‌لرزه آن را به ویرانه‌های امروزین تبدیل کرده است.

Deutsche Welle

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دروازه ورود به جهنم,سرزمین پلوتو,هیراپولیس,باستانی,باستان‌شناسان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آیا با استفاده از علم می توانیم دوباره شاهد حضور نئاندرتال ها باشیم؟ آنها گونه ای از انسانهای اولیه بودند که مدتها پیش منقرض شده اند. اگرچه ممکن است روزی از لحاظ فنی امکان شبیه سازی نئاندرتال با استفاده از دی ان آ میسر شود ولی بسیاری از دانشمندان در این مورد کاملا تردید دارند. اما این پسرعموهای اولیه بشر مدرن، چه کسانی بوده اند؟راب دیسیل یکی از مسئولان موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک می گوید: “نئاندرتال ها نزدیکترین خویشاوندان منقرض شده ما هستند. آنها حدود نیم میلیون سال پیش از ما انشعاب پیدا کردند و به مدت زیادی، حدودِ دویست هزار تا 25 هزار سال پیش در اروپا زندگی می کردند.”اندیشه شبیه سازی نئاندرتال ها بعد از مصاحبه اشپیگل با متخصص ژنتیک دانشکده پزشکی هاروارد، جورج چرچ بسرعت در رسانه های خبری پخش شد. جورج چرچ 58 ساله یکی از پیشگامان در سينتتيک بيولوژی یا زیست شناسی مصنوعی است. هدف او خلق دی ان آی مصنوعی و شبیه سازی شده و موجود زنده در آزمایشگاه است. در مصاحبه با اشپیگل او توضیح داد که چگونه دی ان آ ماده ساختاری آینده می شود، چیزی که می تواند به مقاوم شدن انسان در برابر ویروس کمک کند و احتمال بازگرداندن گونه های منقرض شده مثل نئاندرتال را محقق کند.مصاحبه با اشپیگل باعث شد که رسانه ها در سراسر جهان تیترهای مهیجی برای خبرهایشان انتخاب کنند، مانند: “ بدنبال زنی ماجراجو برای زائیدن یک نئاندرتال شبیه سازی شده.” جورج چرچ می گوید: “از نظر تئوری امکان گرفتن دی ان آ از گونه های موجود در موزه ها که تقریبا چیزی از آنها نمانده است و انتقال آنها به سلولی جدید با توجه به اطلاعات قدیمی وجود دارد. اما اصولا یک سنتز جدید از دی ان آ است که می تواند تقریبا به هر گونه منقرض شده که برای گرفتن دی ان آی آن البته خیلی دیر نشده باشد، تعمیم پیدا کند.”

بقیه در ادامه نوشتار

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نئاندرتال,انسانهای اولیه ,بشر مدرن,موزه تاریخ طبیعی آمریکا,متخصص ژنتیک ,انقراض,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

http://cdn.elmpress.ir/content/uploads/2013/02/ancient-teeth.jpg

تاکنون گمان می‌رفت که اخرین نئاندرتال‌های اروپا که در اسپانیای امروزی می‌زیستند، ۳۰ هزار سال پیش منقرض شدند، اما گروه از دانشمندان زمان دقیق آن را ده هزار سال زودتر می‌دانند که شاید، باهوش بودن آن‎‌ها را به چالش بکشد.به گزارش علم پرس؛  نتایج تحقیق تازه‎ای با موضوع تاریخ‌نگاری کربن در مورد نئاندرتال‌ها که طی هفته گذشته منتشر شد، ادعا می‌کند که احتمالا نئاندرتال‌ها هزاران سال زودتر از آنچه تصور می‌شد از جنوب اسپانیا ناپدید شده‌اند.انسان‌های باستانی که به نام هومونئاندرتالنسیس نامیده می‌شوند بیش از ۵۰هزار سال پیش در دوران پالائولیتیک میانی (پیش از عصر سنگ) در اروپا می‌زیستند، و بعدها هنگامی که انسان‌های نوین از آفریقا به اروپا رفتند، منقرض شدند. خیلی از باستان‌شناسان بر این باورند که آخرین نئاندرتال‌ها در شبه جزیره ایبری می‌زیستند. برای مثال، غار گورهام در جبل الطارق حاوی بقایای نئاندرتال‌ها است و قدمت یک تکه زغال‌چوب برجامانده از آتش‌های آنها ۳۰هزار سال اندازه‌گیری شد.ولی در سال‌ها اخیر، باستان‌شناسانی که بر روی انقراض نئاندرتال‌ها و آمدن انسان‌های نوین به اروپا تحقیق می‌کنند، دریافته‌اند که خیلی از نمونه‌های استفاده شده برای رسیدن به این تاریخ‌ها، آلوده به کربن‌های تازه‌تر هستند، و به این نتیجه رسیدند که تاریخ‌های واقعی، چندین هزار سال زودتر از نتایج قبلی بوده‌اند.گروهی به رهبری تام هیگهام، باستان‌شناس دانشگاه آکسفورد انگلیس، در حال تاریخ‌گذاری مجدد ده‌ها سایت مربوط به انسان و نئاندرتال در اروپا با استفاده از شیوه‌هایی است که آلودگی را از پروتئین کلاژن استخوان‌ها بزداید. آنها موفق به کشف این نکته شده‌اند که انسان‌های مدرن بیش از ۴۰هزار سال پیش به انگلیس رسیده‌اند (تقریبا ۱۰هزار سال زودتر از زمانی که تصور می‌شد). یکی از نتایج این تحقیق، به چالش کشیده شدن شواهدی است که بر مبنای انها تصور می‌شد نئاندرتال ها چیزهایی مانند مهره‌های صدفی می‌ساختند و به استناد آنها گفته می‌شد نئاندرتال‌ها توانایی تفکر نمادی را داشتند.

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نئاندرتال ,باستان‌شناسان ,آخرین نئاندرتال‌ها ,پالائولیتیک ,هومونئاندرتالنسیس,انسان‌های باستانی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محققان موزه هنرهای زیبا ویرجینیا از فناوری پیشرفته سی تی اسکن برای رمزگشایی از اسرار زندگی یک از قدیمی ترین مومیایی های مصر باستان استفاده کردند.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نخستین بار نیست که یک مومیایی باستانی زیر تیغ تجهیزات دیجیتال می رود؛ نخستین سی تی اسکن یک مومیایی در سال 1977 انجام شد و مومیایی چهار هزار ساله Tjeby نیز در سال 1986 درون دستگاه اسکن قرار گرفت، اما جزئیات چندان دقیقی در این مراحل بدست نیامد.داده های دریافتی با کمک دستگاه پیشرفته سی تی اسکن می تواند جزئیات بسیار دقیقی از بدن مومیایی در اختیار محققان قرار داده و امکان شبیه‌سازی مدل سه بعدی و حتی بازسازی صورت را فراهم کند.مومیایی چهار هزار ساله Tjeby‌ سال 1923 میلادی در سایت باستان شناسی شیخ فاروق مصر کشف و از سال 1953 میلادی در موزه هنرهای زیبا ویرجینیا نگه داری می شود.این مومیایی متعلق به 2150 تا 2030 سال پیش از میلاد است که احتمالا در سن 25 تا 40 سالگی مرده است.کارشناسان موزه هنرهای زیبا ویرجینیا با همکاری مرکز تصویربرداری پزشکی HCA این مومیایی چهار هزار ساله را بمدت 15 دقیقه درون دستگاه سی تی اسکن قرار دادند.مومیایی Tjeby‌ پیچیده شده درون ماده محافظ روز جمعه اول فوریه (13 بهمن) از درون تابوت خارج و با استفاده از نوار چسب های مخصوص، از هرگونه آسیب دیدگی محافظت شد.با همکاری جمعی از پزشکان، کارشناسان موزه، مومیایی روی تخت مخصوص قرار گرفته و صدها تصویر از قسمت های مختلف بدن تهیه شد که نشان می دهد، برخی از استخوان های مومیایی با گذشت زمان درون قفسه سینه افتاده اند.ارائه جزئیات دقیق تر در خصوص مومیایی Tjeby‌ به زمان و بررسی های بیشتر نیاز دارد و هنوز زمان مشخصی برای ارائه مدل سه بعدی مومیایی توسط موزه ارائه نشده است.محققان تأکید می کنند که فناوریهای پیشرفته می تواند جزئیات بسیار دقیقی از داخل بدن مومیایی بدون هرگونه اقدام تهاجمی یا تخریب ارائه کند.

132-6.JPG

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مومیایی ,موزه هنرهای زیبا ویرجینیا,سی تی اسکن ,مومیایی چهار هزار ساله Tjeby, مصر ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

زندگی عادی و بدور از نگرانی مایاهای ساکن مکزیک

نصب محفظه‌ها در عمق شش متری زمین

پناهگاه پایان جهان

کپسول «کشتی نوح» برای نجات از حوادث پایان جهان

روستای «بوگارچ» فرانسه، امن‌ترین نقطه برای پایان جهان

شایعه مضحک «پایان جهان در 21 دسامبر بر پایه پیشگویی مایاها»! درحالی تا به امروز (21 دسامبر) در سراسر دنیا ادامه یافته که ضمن راه افتادن بازار داغ سودجویی فرصت‌طلبان، دولتهای برخی کشورها را نیز به دردسر انداخته است.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امکان برخورد سیاره «نیبیرو» (Nibiru) با زمین، برعکس شدن میدان مغناطیسی زمین و ایجاد گرداب‌های عظیم، کشیده شدن ناخواسته زمین به سوی یک سیاهچاله عظیم و فرو رفتن در آن از جمله تهدیداتی است که شایع شده زمین را در 21 دسامبر 2012 تهدید کرده و جهان بر اثر این تهدیدات به پایان خواهد رسید!!دامن زدن به این شایعه در جهان تا آن جا پیش رفت که دولتها در برخی کشورها مجبور به مواجهه با دردسر تازه شدند؛ پلیس چین تنها در استان کینگ‌های در غرب این کشور، بیش از 400 تن از اعضای یک فرقه مذهبی را به اتهام شایعه‌پراکنی در باب پایان جهان دستگیر کرد.روستای کوچک «بوگارچ» در جنوب فرانسه نیز این روزها شاهد حضور شمار زیادی از افراد متوهمی است که با باور پایان جهان در 21 دسامبر2012 میلادی، خود را به این منطقه رسانده‌اند، چراکه معتقدند «بوگارچ» امن ترین نقطه زمین برای پایان جهان محسوب می شود.بسیاری از افراد با توهم پایان جهان، بلیت یک طرفه‌ای به مقصد روستای «بوگارچ» تهیه کردند.در چین نیز یک مخترع جوان از ساده لوحی مردم استفاده کرده و با ساخت «کشتی نوح»، اقدام به کسب درآمد کرده است.این کپسول های کروی با ظرفیت 14 نفر، در برابر سیل و زلزله ناشی از پایان جهان! مقاوم بوده و با قیمت 32 هزار دلار فروخته می شوند.این مخترع تاکنون 26 سفارش از کشورهای نیوزیلند و چین دریافت کرده است.دردسرهای این شایعه، ناسا را هم واداشت ضمن پوچ و بی‌اساس خواندن « پایان جهان در روز 21 دسامبر 2012» چند روزی مانده به این تاریخ،‌ ویدئوی خود با عنوان «چرا جهان دیروز تمام نشد؟» را زودتر از موعد مقرر (22 دسامبر) منتشر کند.این ویدئو با این جمله آغاز می‌شود: «اگر شما در حال تماشای این ویدئو هستید به معنی یک چیز است... جهان دیروز پایان نیافته است!»در فیلم ناسا گفته شده که تمام نظریات خرافه و بر اساس یک سوءتعبیر بزرگ ایجاد شده‌اند.شایعه پایان جهان درحالی ادامه یافته و مردمان ساده‌لوح را به دردسر انداخته که روزگار خود مایاها در شبه جزیره «یوکاتان» مکزیک در آرامش و کاملا عادی ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از آماده شدن آنها برای نابودی زمین دیده نمی‌شود.آنها معتقدند که این روز نیز مانند 2000.1.1 میلادی (که گفته می‌شد جهان در این تاریخ به پایان خواهد رسید) یا تاریخ 2006.6.6 ( که گفته می‌شد حادثه‌ای شبیه پایان جهان روی خواهد داد) بدون روی دادن حادثه خاصی سپری خواهد شد و اساسا ترس در خصوص پیش بینی پایان دنیا در 21 دسامبر 2012 بی مورد است.«پیترونیلو پنا» یکی از کشیشان مایا ساکن این منطقه تأکید می کند: جهان قطعا روزی به پایان خواهد رسید، اما ما نیز نمی دانیم که این تاریخ چه زمانی فرا می رسد و پیش بینی‌ای توسط اقوام باستانی مایاها در این خصوص انجام نشده است.کشاورزان و روستاییان نیز کارهای عادی و رزمره خود را انجام می دهند؛ حتی گروهی از مایاهای ساکن یوکاتان در حال برگزاری مراسمی برای گرامیداشت پایان چرخه تقویم «شمارش بلند» بوده و خود را برای شروع دوره جدید آغاز می‌کنند.«والتر ویچی» باستان‌شناس و کارشناس تمدن مایاها در دانشگاه لانگ وود ویرجینیا نیز تأکید کرده است: اقوام باستانی مایاها زمان را با شیوه‌ای کاملا متفاوت از امروز، محاسبه می‌کردند. مایاها داری سه تقویم متفاوت بودند؛ تقویم نخست یا تقویم مقدس Tzolk'in یکسال 260 روز محاسبه می‌شد که از این تقویم برای انجام برنامه های مذهبی استفاده می‌شد.در تقویم دوم که Haab‌ نام دارد، سال 365 روز بطول می انجامد که در آن سال کبیسه وجود ندارد و از تغییرات فصلی برای شمارش روزها استفاده می‌شود. تقویم سوم شمارش بزرگ (Long Count) نام دارد؛ دوره‌ای موسوم به سیزدهمین باکتون (13Th Baktun) این تقویم 5125 ساله، در روز 21 دسامبر 2012 پایان می‌یابد که این مسأله عامل اصلی بروز توهم پایان جهان شده است!«ویچی» تأکید می‌کند: اتمام این تقویم باستانی به هیچ عنوان به معنای پایان جهان نیست و هیچ پیش بینی در خصوص وقوع حادثه غیر طبیعی برای پایان جهان در آن صورت نگرفته است؛ بلکه تنها به معنای اتمام یک دوره طولانی و شروع چرخه زمانی جدید است.

 بازار داغ فرصت‌طلبان

 در این احوال، فرصت‌طلبان زیادی نیز با سوءاستفاده از سادگی افراد معتقد به پایان جهان، پول‌های خوبی به جیب زده‌اند.این سوءاستفاده‌ها از ساخت کپسول‌های نجات بسیار مقاوم موسوم به «کشتی نوح» در چین گرفته تا ساخت گذرگاه طاقدار بزرگ به سبک مایاها از یخ، ذخیره شمع و شکر و کبریت در روسیه تا ساخت پناهگاه‌های تجملی ضدبمب در کالیفرنیا را شامل می‌شوند.در همین راستا، یک طرح آمریکایی با ساخت پناهگاه‌های تجملی ضد بمب در کالیفرنیا، هزاران دلار را عاید خود کرده است.پناهگاه «رون هوبارد» از مبل‌های چرم، تلویزیون پلاسما و کف چوبی برخوردار بوده که به ادعای وی می‌تواند در برابر اتفاقات پایان جهان مقاومت کند!کار «هوبارد»، طراح آمریکایی شامل ساخت پناهگاه‌های ضد بمب تفریحی زیرزمینی با فناوری پیشرفته است که با قوت گرفتن شایعات در سال گذشته، از فروش ماهانه یک پناهگاه، به فروش روزانه رسیده است.این پناهگاه‌های ضد بمب و سلاحهای هسته‌ای و شیمیایی از تخت خواب، آشپزخانه، دستشویی و حتی شومینه برخوردار بوده و میانگین هزینه آن 46 هزار پوند است.«هوبارد» اکنون با کمک مردم در حال نصب دو پناهگاه در نیویورک و ایندیانا برای پناه گرفتن در روز جمعه است؛ وی اظهار کرده که در آن روز به پناهگاه خود خواهد رفت.این طراح آمریکایی حتی مدعی فروش چند پناهگاه به برخی از فیزیک اخترشناسان شده که در مورد برخورد جرقه خورشیدی و مقادیر زیاد تابش، کمی احتمال داده‌اند.«هوبارد» گفت: من سه روز را در پناهگاه خود در زیر زمین خواهم گذراند تا اوضاع آرام شود. فکر نمی‌کنم که اتفاق خاصی بیفتد اما هیچ کس نمی‌داند.این محفظه‌های استوانه‌ای 46 متر مربع، سه متر قطر و 15 متر طول دارند.یک سمت این پناهگاهها از در خروج اضطراری برخوردار بوده که تنها از داخل باز می‌شود. همچنین بین بخش ورودی و هال نیز اتاقهای آلودگی مهر و موم شده قرار گرفته‌اند؛ این محفظه‌های استوانه ای در عمق شش متری زمین نصب می شوند.این پناهگاه ها همچنین مورد توجه شکارچیان و افراد عادی برای مصارف ایمنی در برابر آتش‌سوزی یا اتفاقات مخرب قرار گرفته است.

  

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پیشگویی مایاها,پایان جهان,21 دسامبر,شایعه, تقویم باستانی,فرصت‌طلبان,پناهگاه ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان ایتالیایی با استفاده از شیوه‌های علوم پزشکی قانونی مدرن توانسته‌اند راز هزاران ساله چگونگی ترور فرعون مصری را حل کنند.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اسکنهای مومیایی رامسس سوم یک زخم عمیق و گسترده را در گردن این شاه مصری به نمایش درآورده که نشانگر بریده شدن گلوی وی با یک تیغ برنده است.این یافته‌ها در نهایت توانسته لحظات آخر عمر رامسس را بیش از 3000 سال بعد از فروپاشی سلطنت وی آشکار کند.تاکنون راز چگونگی مرگ این فرعون به شدت در میان مصرشناسان مورد بحث قرار داشت. باورها بر این است که رامسس سوم که دومین فرعون از سلسله بیستم محسوب می‌شود، از 1186 پیش از میلاد تا 1155 پیش از میلاد بر مصر حکومت کرده است.اسناد پاپیروسی نشان داده که در 1155 پیش از میلاد، اعضای حرمسرای رامسس در یک کودتا برای تغییر خط سلطنت وی را ترور کرده‌اند. این توطئه توسط زن کوچکتر شاه برنامه‌ریزی شده و با همکاری پسرش پرنس پنتاور انجام شد اما در نوشته‌ها چیزی در مورد موفقیت‌آمیز بودن این حرکت نوشته نشده است.بر این اساس بحثها در مورد علت مرگ رامسس ادامه داشت تا محققان موسسه مومیایی و مرد یخی آکادمی بولزانو/بوزن اروپا یک بازبینی بر روی مومیایی این فرعون و یک جسد ناشناخته دیگر که در نزدیکی آن پیدا شده و احتمال می‌رود که پرنس پنتاور باشد، انجام دادند.آنها با اجرای سی‌تی‌اسکن و آزمایشات دی‌ان‌ای بر روی مومیایی‌ها به بررسی علل مرگ و ارتباط آنها با یکدیگر پرداختند و با یک جراحت عمیق هفت سانتیمتری در گردن وی در زیر حنجره رامسس سوم روبرو شدند که باعث مرگ آنی وی شده است.گردن این مومیایی با یک یقه از لایه‌های کتانی ضخیم در اثر فرآیند مومیایی کردن پوشانده شده بود از این رو محققان تاکنون موفق به بررسی این محل نشده بودند.بررسی‌ها بر روی جسد دیگر نشان دهنده سن آن در حدود 18 تا 20 سال بوده و شباهتهای دی‌ان‌ای در میان آن دو احتمال پرنس پنتاور بودن جسد را افزایش داده است.بر اساس اسناد، پنتاور در محاکمه آن زمان برای مرگ پدرش گناهکار شناخته شده و به مرگ محکوم شد.این پژوهش در مجله British Medical منتشر شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پزشکی قانونی,ترور فرعون مصری ,مصرشناسان ,اسناد پاپیروسی ,مومیایی,جراحت عمیق هفت سانتیمتری ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محققان دانشگاه آریزونا موفق به کشف اسکلت‌های با قدمت یک هزار سال شده‌اند که شواهد تازه‌ای از انجام روش تغییر شکل جمجمه را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسکلت‌های کشف شده در نزدیکی دهکده کوچک «اوناواس» مکزیک با جمجمه‌های عجیب و تغییر شکل یافته بیشتر به موجودات بیگانه شباهت دارند.این کشف نخستین نمونه انجام روش تغییر شکل جمجمه (cranial deformation) در این منطقه محسوب می شود؛ در این روش جمجمه با قرار گرفتن در بین دو چوب به مرور زمان تغییر شکل پیدا می‌کند.«کریستینا گارسیا مورنو» مدیر پروژه اکتشافی تأکید می‌کند: روش تغییر شکل جمجمه در فرهنگ مزوامریکن برای تمایز قائل شدن بین طبقات مختلف اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گرفت.در این گورستان 25 اسکلت با قدمت یک هزار ساله کشف شده‌اند که در 13 جسد آثار تغییر شکل جمجمه مشاهده می شود. در کنار برخی از این اسکلت‌ها، زیور آلاتی مانند گوشواره، النگو، گردنبند و حلقه بینی کشف شده‌اند که از صدف‌های خلیج کالیفرنیا ساخته شده‌اند.این پروژه اکتشافی با همکاری دانشگاه ایالتی آریزونا و موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ (INAH) انجام شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جمجمه‌های عجیب,فرهنگ مزوامریکن ,تغییر شکل جمجمه ,موسسه ملی مردم شناسی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

255-2.JPG

برخلاف کسانی که فریب توهم پایان جهان در 21 دسامبر 2012 را خورده و خود را آماده مواجهه با این حادثه می‌کنند، زندگی مایاهای ساکن در جنوب مکزیک در آرامش کامل جریان دارد.

Is 2012 the end of the world?

2012 movie 1024x486 December 21, 2012 Mayan Calendar Prediction:End of world, Science or Superstition

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کتاب ها و فیلم های مختلفی بر اساس پیش بینی تقویم باستانی مایاها مبنی بر پایان جهان در روزهای پایانی سال 2012 میلادی نوشته و ساخته شده‌اند که فرضیه‌های عجیبی را مطرح کرده‌اند.امکان برخورد سیاره «نیبیرو» (Nibiru) با زمین، برعکس شدن میدان مغناطیسی زمین و ایجاد گرداب های عظیم، کشیده شدن ناخواسته زمین به سوی یک سیاهچاله عظیم و فرو رفتن در آن از جمله تهدیداتی است که شایع شده زمین را در 21 دسامبر 2012 تهدید می کند!!با نزدیک شدن به تاریخ 21 دسامبر 2012 (اول دی) بحث ها در خصوص تحقق پیش بینی مایاها مبنی بر پایان جهان شدت گرفته است.ساخت کپسول های نجات بسیار مقاوم موسوم به «کشتی نوح» در چین، گذرگاه طاقدار بزرگ به سبک مایاها از یخ و ذخیره شمع، شکر و کبریت در روسیه از جمله اقداماتی است که افراد ساده لوح برای برای نجات در آخرین روز دنیا دست به آن زده اند.باستان شناسان اعلام کرده اند که هیچگونه شواهدی مبنی بر پیش بینی مایاها برای بروز حوادثی از جمله تاریکی زمین، برخورد سیارک عظیم یا فرو رفتن در سیاهچاله به دست نیامده و این حوادث خرافه های زائیده ذهن بشر هستند.آخرین روز از تقویم 5125 ساله شمارش بلند (Long Count)‌ مایاها که دوره ای موسوم به سیزدهمین باکتون (13th Baktun)‌ نامیده می شود، در روز 21 دسامبر 2012 میلادی پایان می یابد.این تقویم تنها برای ستاره شناسان کاربرد داشته و اقوام مایا عموما از تقویم فصل زراعی استفاده می کنند.اما روزگار اقوام مایا ساکن در شبه جزیره یوکاتان مکزیک در چند روز مانده به پایان دنیا کاملا عادی بوده و هیچ نشانه ای از آماده شدن آنها برای نابودی زمین دیده نمی شود. کشاورزان و روستائیان نیز کارهای عادی و رزمره خود را انجام می دهند.گروهی از مایاهای ساکن یوکاتان در حال برگزاری مراسمی برای گرامیداشت پایان چرخه تقویم «شمارش بلند» بوده و خود را برای شروع دوره جدید آغاز می کنند.آنها معتقدند که این روز نیز مانند نخستین روز سال 2000 میلادی یا تاریخ 6/6/2006 بدون روی دادن حادثه خاصی سپری خواهد شد و اساسا ترس در خصوص پیش بینی پایان دنیا در 21 دسامبر 2012 بی مورد است.«پیترونیلو پنا» یکی از کشیشان مایا ساکن این منطقه تأکید می کند: جهان قطعا روزی به پایان خواهد رسید، اما ما نیز نمی دانیم که این تاریخ چه زمانی فرا می رسد و پیش بینی‌ای توسط اقوام باستانی مایاها در این خصوص انجام نشده است.محققان ناسا تأکید کرده اند، هیچ سیارک یا ستاره دنباله داری در مسیر حرکت به سوی زمین قرار ندارد که در غیر این صورت به وضوح در آسمان قابل مشاهده خواهد بود.

122 doomsday2012 December 21, 2012 Mayan Calendar Prediction:End of world, Science or Superstition

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پایان جهان ,21 دسامبر 2012,مایاها,جنوب مکزیک , 2012 میلادی,خرافه های زائیده ذهن بشر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

دانشمندان ناسا که به پوچ و بی‌اساس بودن شایعه « پایان جهان در روز 21 دسامبر بر پایه پیشگویی مایاها!» کاملا مطمئن هستند، ویدئوی خود با عنوان «چرا جهان دیروز تمام نشد؟» را زودتر از موعد مقرر منتشر کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کارشناسان نجومی و سیاره‌ای با ترسیم نکته به نکته افسانه‌های موجود در مورد پایان تقویم مایاها، هرگونه داستان درباره تحت تابش خورشید قرار گرفتن جو یا برخورد یک سیاره بیگانه با زمین را بی‌ارزش خوانده‌اند.مدعیان پایان جهان بر این باورند که در روز 22 دسامبر، کسی وجود نخواهد داشت تا به ناسا در مورد اشتباه آنها بخندد! اما دانشمندان این سازمان که قطعا کمترین تردیدی در مورد بی‌اساس بودن این شایعات ندارند، این فیلم را بسیار زودتر از موعد منتشر کرده‌اند.این ویدئو با این جمله آغاز می‌شود: «اگر شما در حال تماشای این ویدئو هستید به معنی یک چیز است... جهان دیروز پایان نیافته است!»پیشگویی پایان جهان بر اساس یک تعبیر غلط از تقویم باستانی مایاهاست که مدعی پایان جهان در 21 دسامبر 2012 (اول دی ماه 91) است.با نزدیک شدن به ساعت صفر، نظریه‌های بی‌پایه مختلفی در مورد چگونگی پایان عمر زمین مطرح شده که البته همگی آنها در فیلم جدید ناسا رد شده‌اند.یکی از ادعاها این است که سیاره نیبیرو که توسط تمدن سومری کشف شده، در این روز با زمین برخورد کرده و همه انسانها را از بین می‌برد!این در حالی است که دانشمندان تاکید دارند که اساسا چنین سیاره‌ای وجود ندارد.در فیلم ناسا گفته شده که تمام نظریات خرافه بر اساس یک سوءتعبیر بزرگ ایجاد شده‌اند.

دکتر جان کارلسون، رییس مرکز باستان- ستاره‌شناسی اظهار کرده که تقویم مایاها در 21 دسامبر پایان نخواهد یافت.کارلسون که پدیده 2012 را 35 سال پیش بررسی کرده است، گفت: هیچگونه پیشگویی مایا در مورد پایان جهان وجود ندارد. مفهوم زمانی مورد استفاده این قوم به مراتب بیشتر از ستاره‌شناسان مدرن بوده است.وی افزود: بر اساس دانش ما، انفجار بزرگ حدود 13.7 میلیارد سال پیش رخ داده اما تاریخهای مایایی این زمان را میلیاردها میلیارد سال عقب‌تر می‌داند.دکتر کارلسون اظهار کرد: تقویم شمارش طولانی مایاها برای پیگیری این فواصل زمانی طراحی شده و یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های تقویم ساخته شده تاکنون است.قوم مایا بر این باور بودند که یک دوره 2152 ساله موسوم به شمارش بلند در روز 21 دسامبر 2012 به پایان می‌رسد.کارشناسان تخمین زده‌اند که این سیستم که از دوره‌های 394 ساله موسوم به «باکتون» ساخته شده، در 3114 قبل از میلاد آغاز شده و حدود 21 دسامبر به باکتون 13 یا 5125 سالگی وارد می‌شود.به گفته کارشناسان عدد 13 بسیار برای مایاها مهم بوده و پایان این دوره یک مرحله برجسته به شمار می‌رود اما پایان جهان نیست.دکتر کارلسون در توضیح اینکه تقویم مایاها مانند کیلومتر شمار خودرو بوده، در این ویدئو می‌گوید که تقویم در زمان رسیدن به یک نقطه معین دوباره برمی‌گردد و خود را تکرار می‌کند.

Apocalypse 2012

یک نظریه دیگر بر این اساس است که در 21 دسامبر میدان مغناطیسی زمین برعکس شده و عواقب وخیمی را مانند گردابهای عظیم و از بین رفتن تمام سیستم‌های ارتباط الکترونیکی در پی دارد!ساده لوحانی دیگر هم فریب این ادعا را خورده‌اند که زمین به طور ناخواسته به سوی یک سیاه‌چاله در مرکز راه شیری می‌افتد که بشریت را در خود فرو خواهد برد!به گفته محققان، هیچ سیارک و دنباله‌دار شناخته‌شده‌ای در مسیر برخورد با زمین نیست.در حقیقت اگر هرگونه سیاره یا دنباله‌دار در مسیر برخورد با زمین باشد، باید اکنون در آسمان کاملا قابل مشاهده باشد.لیکا گوهاتاکورتا، یک کارشناس دیگر ناسا و رئیس برنامه «زندگی با یک ستاره» این سازمان وجود هرگونه تهدید از سوی خورشید را رد کرده است.گوهاتاکورتا اظهار کرد: اگرچه اکنون خورشید در حال نزدیک شدن به بیشینه فعالیت خود در دوره 11 ساله است اما این دوره در 50 ساله گذشته یکی از ضعیفترین‌ها بوده است.

End of the World

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پایان جهان در روز 21 دسامبر ,پیشگویی مایاها,چرا جهان دیروز تمام نشد؟,افسانه‌ها,تقویم باستانی مایاها,باستان- ستاره‌شناسی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پرونده:Persian brick fragment from Marlik 2 REM.JPG

قطعه‌ای از خشت آجری دارای نوشته‌ای به خط میخی عیلامی (تقریبا ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد) کشف شده در تپه مارلیک، موزه رزکرس مصر، سان خوزه، کالیفرنیا.

تپه مارلیک یک محوطهٔ باستانی در کرانهٔ خاوری سفیدرود و در درهٔ "گوهر رود" استان گیلان است. تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم ۳۰۰۰ سال پیش است. پژوهشگران گمان می‌برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان این تمدن بوده‌است.

پرونده:Jame hayoolaye do sar va ghazal.jpg

جام هیولای دوسر و غزال، موزه لوور

گروهی از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان گیلکی "مار" و "لیک" (سوراخ) می‌دانند و دلیل این نام گذاری را انبوه مارهایی که در گذشته در آن زندگی می‌کردند می‌دانند. گروهی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می‌شمارند. آنها مارلیک را ساخته شده از ۲ واژه "مارد" (اشاره به آماردها) و "لیک" (قوم) می‌دانند. اگر این نظریه درست باشد این تمدن به مردم آمارد تعلق دارد.تپهٔ مارلیک تا سالهای دههٔ ۱۳۴۰ تمدنی ناشناخته بود. در طول سالهای ۱۳۲۰-۱۳۳۰ دامنه‌های البرز جولانگاه قاچاقچیانی بود که اشیابه دست آمده از دره گوهر رود را در بازارهای عتیقه به فروش میرساندند. در سال ۱۳۴۰ بود که دره گوهر رود توسط یک تیم باستان شناس ایرانی به سر پرستی دکتر عزت‌الله نگهبان کاوش شد. در این دشت تپه‌های باستانی زیادی وجود دارند که ۵ تپه مارلیک، زینب بیجار، دور بیجار، پیلاقلعه و جازم کول از همه مهمتر هستند.پژوهشگران بر این باورند که آثار باستانی این منطقه متعلق به فرمانرواینی است که در اواخر هزاره دوم و آغاز هزاهٔ اول پیش از میلاد بر این ناحیه حکومت می‌کردند. مردمان این تمدن مردگان خود را بنا بر آیین خود و همراه با اشیاارزشمند به خاک می‌سپردند. در این تپه ۲۵ آرامگاه وجود دارد و در برخی از آنها بازمنده استخوان به دست آماده‌است. در همهٔ آرامگاه‌ها اشیایی مانند ظروف سفالین، دکمه‌های تزئینی، انواع سرگرز، پیکان، جام‌های چینی، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌های برنزی و سفالی، سرنیزه و کلاه‌خود و... پیدا شده‌است. پارچه‌های به دست آماده نیز خبر از وجود بافندگی در هزاران سال پیش در ایران می‌دهند. همچنین در کاوشگری‌ها آثار ساختمان چهار دیواری پدیدار شد که در حدود ۳۰متر مساحت داشت و به نظر می‌آمد آرامگاه یا معبد باشد.

پرونده:Goblet mouflons Louvre AO22125.jpg

۱۱ پیش از میلاد. محل کشف گورستان تپه مارلیک، موزه لوور.


گفته می‌شود که جام‌های شیشه‌ای در این محوطه از اولین نمونه‌های صنعت شیشه سازی بشر است.برای مردم این فرهنگ خورشید تا حد پرستش مهم بوده‌است. نقش خورشید به صورت ترنج‌های هندسی در کف بسیاری از جام‌ها و ظروف است. خورشید در مرکز همه چیز است و همه جاندران از روشنایی او زندگی می‌گیرند. همچنین به خاک سپردن مردگان با چنین اشیایی نشانگر اعتقاد آنها به زندگی پس از مرگ می‌باشد.

پرونده:Swastika iran.jpg

گردنبند یافت شده در مارلیک با نشان سواستیکا. نگهداری شده در موزه ملی ایران


این نکته قابل ذکر است که آثار به دست آمده از این تپه به خصوص ظروف مفرقی شباهت‌های زیادی به آثار به دست آمده از سیلک کاشان دارد. پاره از باستان شناسان بر این باور هستند که اقوام سیلک در حقیقت همان مارلیک‌ها بودند که بر آثر حملهٔ آشوریها به منطقهٔ سیلک کاشان مهاجرت کردند، و سپس با پیوستن به مادها در ایجاد امپراتوری مقتدر ماد در آغاز هزارهٔ اول پیش از میلاد نقش به سزا داشتند.

جام مارلیک

پرونده:Marlik cup iran.jpg

 

 

جام مارلیک جامی از زر ناب و به ارتفاع ۱۸ سانتی متر است. ارتفاع نقش‌های برجسته جام به ۲ سانتیمتر می‌رسد. نقش میانی جام درخت زندگی است که در هر دو سوی درخت ۲ گاو بالدار که از درخت بالا می‌روند. هویت ایرانی سازندهٔ این جام از نمایش نیم رخ بدن حیوان‌ها و سر آنها از رو به رو آشکار است. در کفّ این جام گلی نقش بسته که در میان آن یک خورشید با شعاع منظم نقش بسته‌است.اسکناس‌های پانصد ریالی ایران بعد از تاسیس بانک مرکزی با تصویری از نقش جام مارلیک چاپ و نشر می‌شد. نقش جام مارلیک از سال ۱۳۴۱ هجری شمسی تا سال ۱۳۵۸ بر یک سوی این اسکناس‌ها جاپ می‌شد.

پرونده:Ezatmarlik.jpg

پرفسور نگهبان، سال ۱۳۴۰ - تپه مارلیک.

ویکی پدیا 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جام مارلیک,مارلیک ,ایران زمین,دکتر عزت‌الله نگهبان,باستان شناس ,اقوام سیلک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 Gold picture - Thracian treasure hoard from Bulgaria - horse head.جندی شاپور البرز

تراکیانها بوسیله حکومت اشراف جنگجو اداره می گردیدند و به معادن طلا در دهانه رود خانه دانوب که یکی از بزرگترین ذخایر فلزی در دنیای باستان بود بخوبی دسترسی داشتند.انها از تجارت پر جنب و جوش خود با همسایگان شمالی(سکاها) و همچنین همسایگان جنوبی خود (یونانی ها)لذت می بردند که می توان آثار آن را در هنر تراکیان ها یافت.سبک های یافت شده هنری در این کشفیات حاکی از تاثیر هنر یونانی،سکایی،مقدونی و البته هنر خود تراکیان هاست.

 Gold picture - Thracian treasure hoard from Bulgaria - busts.جندی شاپور البرز

تصاویری از کشفیات در ادامه نوشتار آمده است.

Published November 10, 2012

 

 

.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گنجینه 2400 ساله,بلغارستان,تراکیانها,معادن طلا,طلا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

قالی پازیریک (به انگلیسی: Pazyryk Rug) قدیمی‌ترین فرش دنیا است که در سال ۱۳۲۸ (۱۹۴۹) توسط سرگی رودنکو، باستان‌شناس روس در دره پازیریک در کنار اشیاء باستانی دیگری در در گور یخ‌زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی کشف شدقالی پازیریک یک قالی پشمی با رنگهای زنده‌است. این فرش چهارگوش تقریبا مربع بوده و ابعاد آن ۱٫۹۸ در ۱٫۸۹ متر است. نقش‌هایی که در آن دیده می‌شود شامل تصویر سوارکاران، آهوهای در حال چرا کردن و جانوران افسانه‌ای با سر عقاب و بدن شیر است و حاشیه‌ای گل‌دار دارد. سرگی رودنکو پس از بررسی ساختار فرش و نگاره‌های آن متوجه شباهت زیاد نقش‌مایه‌های این فرش با نقش برجسته‌های تخت جمشید شد.  بیشتر پژوهشگران این قالی را از دست‌بافت‌های پارت‌ها و یا مادها می‌دانند. اما همچنان درباره تاریخچه حقیقی این فرش نظریه‌های متفاوتی ارائه شده است که بی‌تاثیر از جریان‌های سیاسی به‌ویژه ایران‌ستیز نبوده استنتایج آزمایش رادیواکتیو قدمت گورهای دره پازیریک را تا سده‌های پنجم و چهارم پیش از میلاد نشان داده‌استدره پازیریک دره‌ای کوچک در شمال کوهستان آلتایی (در جنوب سیبری مرکزی و در ۷۹ کیلومتری مرز مغولستان) است.

قالي پاريزيك

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قالی پازیریک,قديمي ترين قالي جهان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مجسمه ای از جنس شهابسنگ.جندی شاپور البرز

مجسمه های باستانی بودایی که برای اولین بار توسط کاوشگران نازی ها ،  توسط یک تیم به سرپرستی دکتر Elmar BuchnerاستادPlanetology از دانشگاه اشتوتگارت در سال 1938 کشف گردید.قدمت این مجسمه 1000 سال تعیین و نام آن مرد آهنین گذاشته شد.وزن آن بالغ  بر 10 کیلوگرم می باشد.این تجسم Vaisravana، خدای بودائیان میباشد و اعتقاد براین است که از فرهنگ بودایی قبل از قرن 11 میلادی سرچشمه گرفته است. تجزیه و تحلیل های جدید ژئو شیمیایی بر روی آن توسط تیم تحقیقاتی اتریشی آلمانی نشان داده است که این مجسمه گرانبها از جنس ataxite که یک ماده نادر از یک کلاس شهاب سنگهای آهنی است تراشیده شده است.این شهاب سنگهای نادر از آهن شهاب سنگ با محتوای بالای نیکل می باشد.آنها معتقدند که این مجسمه از شهاب سنگی که بین مناطق مرزی بین مغولستان و سیبری در حدود 15.000 سال پیش سقوط کرده است،ساخته شده است.

 

Sep. 26, 2012.University of Stuttgart, via AlphaGalileo

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مجسمه,خدای بودائیان,شهاب سنگ ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 از «ماراتن» تا «آتن» برای رساندن خبر پیروزی، یک‌نفس، آنچنان دوید که پس از رساندن خبر از خستگی مرد.
آن‌گونه که «هرودوت»، تاریخ‌نگار یونانی نوشته است، پارسیان از یونانیان در نبرد ماراتن در سال 490 پیش از میلاد شکست سختی خوردند. برای رساندن خبر شکست ایرانیان از یونانیان، یک سرباز، پیاده از دشت ماراتن تا آتن را دوید تا پیک این پیروزی باشد اما شادی‌اش چندان نپایید و از خستگی مرد. شاید این سرباز، اگر فراموش نمی‌کرد که می‌شود اسبی اختیار کرد و تا آتن رفت، این اندازه زود نمی‌مرد، البته اگر اسبی برای این سپاه به اصطلاح پیروز مانده باشد.
به هرروی رخدادنگاران باخترزمینی(:غربی) نبرد ماراتن را نخستین نبرد سرنوشت‌ساز تاریخ بشر نامیده‌اند و آن‌را پیروزی «دموکراسی غربی» بر «استبداد شرقی» می‌خوانند.بی‌گمان نبرد ماراتن را باید از روی ساخته و پرداخته‌های هرودوت یونانی جست‌و‌جو کرد اما در این میان، اندکی اندیشه نیز نیاز است.
چنین آمده که در این نبرد، 200 هزار سرباز مسلح ایرانی به‌همراه 600 کشتی جنگی در برابر 11 هزار یونانی صف‌آرایی کرده‌اند.
يوناني‌ها به سارد كه جزوي از امپراتوري پارس است، يورش برده و شهر را به آتش كشيده‌اند. داريوش‌شاه براي گوشمالي يوناني‌ها سپاهي را روانه‌ي يونان كرده كه برپايه‌ي نوشته‌هاي «هرودوت يوناني»، ٢٠٠هزار سرباز به فرماندهي «داتيس» و «آرتافرن»، روانه‌ي يونان مي‌‌شوند.
سپاه ١١ هزار نفري يونان به فرماندهي «كالي‌ماك» در برابر ايرانيان مي‌ايستند.
چنين آمده كه بخشی از گروه اعزامی(1٠ هزار نفر(:‌به‌ایوربام)) زیر فرمان «داتیس» در دشت‌های ماراتن اردو زد. نیروهای آتنی در برابر ایرانی‌ها در حالت حمله بودند اما جنگی رخ نداد. پس از چند روز به نیروهای اعزامی دستور داده شد که سوار کشتی شوند و به آتن بروند. آنگاه که بخشی از نیروهای ایرانی کاسته شد، جنگ درگرفت. در این میان ایرانیان، به فرمان داتیس به‌سوی ساحل، واپس، نشستند.
«هرودوت» در جایی از نوشته‌هایش به خیانت یکی از سربازان یونانی اشاره دارد و چنین می‌نویسد که سربازی یونانی در بلندترین جای جزیره‌ی «آت‌تیک» با بالا بردن سپر خود، ارتش ایران را از خالی‌بودن آتن از سربازان یونانی باخبر می‌کند.
با در کنار هم نهادن همه‌ی اینها، آناني كه مي‌انديشند و كوركورانه چيزي را باور ندارند، خواهند دریافت که صف‌آرایی ایرانیان در «ماراتن»، تنها برای خالی‌کردن آتن از سربازان یونانی انجام شده است و واپس‌نشیی‌(:عقب‌نشینی) بخشي از ارتش ایران از دشت ماراتن به‌سوی ساحل نه تنها نشان شکست پارسیان از یونانی‌ها نیست بلکه خبر از یک مانور حساب‌شده‌ی نظامی دارد.
ارتش ایران برای گشودن دروازه‌های آتن راهی شده بود. هنگامی‌که بخش دوم ارتش ایران که بخش اصلی را نیز تشکیل می‌دادند با فرماندهی «آرتافرن» در حال نزدیک‌شدن به ساحل آتن بودند، ارتش یونان به آتن رسیده بود. ارتش ایران با دیدن یونانی‌ها در آتن، دریافت که دیر رسیده است، از همین رو «آرتافرن» از پیاده کردن نیروهای ایران خودداری کرد. در این نبرد ایرانی‌ها، قرار بود آتن را بدون جنگ و خونریزی بگیرند، یک نقشه‌ي جنگي كاملا برنامه‌ریزی شده كه در آن قرار نبود خوني ريخته شود و البته كه فرماندهان با درايت داريوش آنگاه كه ديدند كه اين نقشه‌اي نيست كه در آغاز برنامه‌ريزي كرده‌اند، با در نظر گرفتن ريسك موجود از ادامه‌ي‌حمله خودداري كردند.
برپایه‌ی نوشته‌ی «هرودوت» در پایان این نبرد ایرانی‌ها، 6400 سرباز و هفت کشتی خود را از دست دادند در حالی‌که از یونانی‌ها تنها 192 نفر کشته شدند که «کالی‌ماک» نیز یکی از کشته‌شدگان بود. «هرودوت» نبرد ماراتن را شکستی بزرگ برای پارسیان، ترسیم می‌کند و پس از او دیگر رویدادنگاران یونانی، شاخ و برگ‌های دیگری بر داستان «هرودوت» می‌افزایند.


نی‌بور(Niebuhr) درباره‌ی این نبرد چنین نگاشته است: «نوشته‌های یونانی‌ها درباره‌ی نبرد ماراتن و جنگ‌های دیگر ایران با یونان به شعر و افسانه‌گویی و داستان‌سرایی از تاریخ‌نویسی شبیه‌تر است. آن‌چه به نظر می‌رسد این است که سپاه ایران در دشت ماراتن دچار شکست نشده است. بدین معنا چون «داتیس»، فرمانده سپاه ایران، متوجه شد که میدان عمل و باریک بودن عرض میدان نبرد، مانع کاربرد سواره نظام است، ناچارشد که فرمان عقب‌نشینی صادر کند. «هرودوت» صدور فرمان عقب‌نشینی را به منزله‌ی شکست سپاهیان ایران قلمداد کرده است.»
ناپلئون بناپارت نیز که نبردهای ایران را برپایه‌ی نوشته‌های هرودوت و دیگر یونانیان خوانده، در یادداشت‌هایش آورده که: «درباره‌ی پیروزی‌هایی که یونانی‌ها به‌خود نسبت می‌دهند نباید فراموش کرد که این گفته‌ها همه از یونانی‌ها است و گزافه‌گویی و لاف‌زنی آنها نیز مسلم است.»
اما شاید جالب باشد که نظر علمی‌پژوهشی «هانس‌ولبروک»، رخدادنگار آلمانی را هم بدانید. او در این‌باره می‌نویسد: «ارتش یونان در ماراتن از سربازان پیاده‌ي سنگین‌اسلحه ترکیب شده بود که توان مانور آن محدود به تغییر مکان به‌طور بطئی به‌سوی جلو بود. «هرودوت» نوشته است که یونانی‌ها با یورش و پیشروی 4800 قدم در میانه‌ی دشت ماراتن و خردکردن مرکز جبهه‌ی ایرانیان، پیروز شدند. در حالی‌که این‌کار از نظر فیزیکی غیرممکن است.
طبق آیین‌نامه‌های «نظامی مشق صف جمع ارتش آلمان»، سرباز با تجهیزات کامل می‌تواند تنها در دقیقه 1080 تا 1150 گام بدود. جنگ‌افزار آتنی‌ها از سربازان کنونی آلمان سبک‌تر نبوده و دو ایراد کلی هم داشتند. یکی این‌که آنان سربازان حرفه‌ای نبودند بلکه مردمان غیرنظامی بودند و دیگر این‌که سن بیشتر آنها از حدمجاز در ارتش‌های نوین تجاوز نمی‌کرد.»
از دیدگاه «ولبروک»، آشکار است که نبرد ماراتن در خود دشت ماراتن رخ نداده است بلکه در جایی بوده که بلندی‌ها و جنگل، یونانی‌ها را از محاصره‌شدن در امان داشته است.
ولبروک در پایان چنین می‌نویسد: «دشت ماراتن به اندازه‌ای کوچک است که نزدیک به 50 سال پیش هنگامی‌که یک افسر ستاد ارتش آلمان هنگامی‌که از آنجا بازدید کرد با شگفتی نوشت که این دشت برای یک تیپ آلمانی نیز جای کافی برای انجام تمرینات ندارد.»
باوجود همه‌ی آن‌چه آمد، باختری‌ها(:غربی‌ها) آنچنان یاد این نبرد خيالي را گرامی می‌دارند که نام یکی از ورزش‌های دو‌و‌میدانی المپیک را ماراتن نهاده‌اند. باختری‌ها، پس از گذشت دوهزار‌و‌اندي سال آنچنان اين نبرد را بزرگ، نشان مي‌دهند كه جاي شگفتي است.
مرتضا ثاقب‌فر، نويسنده، ترزبان(:مترجم) و پژوهشگر ايراني كه در زمينه‌ي هخامنشيان كارهاي بسياري از او به بازار كتاب آمده درباره‌ي اين بزرگنمايي باختر‌زميني‌ها، گفت: «اين بزرگنمايي‌ها در زمان خودش، كاربرد داشته‌است يعني هرودوت با اين كار تلاش كرده براي ملتش تاريخ بسازد و براي هم‌ميهنانش غرور. اما چرا هنوز باختري‌ها به اين افسانه‌ي ايدئولوژيك، احساس نياز مي‌كنند، جاي بسي شگفتي دارد.»
به باور «ثاقب‌فر» بايد در اين باره بيشتر انديشيد. شايد همه‌ي آنهايي كه به چنين افسانه‌اي خود را آويزان كرده‌اند، از ناسيوناليسم ايراني، در هراسند.
ثاقب‌فر گفت: «از ميان همه‌ي تمدن‌هاي كهني كه در خاورميانه مي‌زيسته‌اند، تنها ايران است كه برجاي مانده‌است. ايران تمدني است كه همه‌ي هجوم‌هاي تاريخي را كنار زده و هنوز پابرجا اسيتاده است، آگاهي ملي ما هنوز زنده است و به گمان من،‌ باخترزميني‌ها از همين مي‌ترسند و جنگ‌هايي چون ماراتن و سالاميس چيزي جز دست‌آويز برايشان، نيست.»

امرداد

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دروغ ماراتن ,نبرد ماراتن,هرودوت,یونانی‌ها ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 125 يادمان و گستره‌ي تاريخي- فرهنگي در كاوش‌هاي باستان‌شناسان در منطقه‌ي «پاسارگاد» پيدا شد. به گزارش روابط عمومي پارسه- پاسارگاد اين يافته‌ها در كاوش‌هاي دشت «سر‌پنيران» در جنوب خاوري(:شرقي) دشت پاسارگاد به‌دست آمده است.
دشت سرپنيران با آب و هوايي معتدل، در ميان رشته‌كوه‌هايي ديوار‌مانند جاي گرفته است. به گفته‌ي يكي از كارشناسان باستان‌شناسي بررسي دشت سرپنيران به‌گونه‌ي پيمايشي انجام شده و در ميان يافته‌هاي به‌دست‌آمده، يادمان‌‌هايي از دوران ميان‌سنگي، نوسنگي، پيش از تاريخ‌(‌روستا‌نشيني) تاريخي و اسلامي وجود دارد. ديرينگي يادمان‌هاي شناسايي‌شده، يك فرآيند زماني از 12000 سال پيش تا‌كنون را در بر مي‌گيرد.
ابزار‌هايي سنگي از دوره ميان‌سنگي، شناسايي چند غار، يادمان‌هايي از دوران نوسنگي، چندين يادمان تاريخي از روزگار هخامنشي، فرا‌هخامنشي، ساسانی و روزگار اسلامي‌، از ارزشمندترين يافته‌هاي اين كاوش باستان‌شناسي است.



پناه گاههاي صخره اي سياه چوقي ومبارك اباد

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:١٢٥اثر تاریخی,دشت پاسارگاد ,كاوش باستان‌شناسي , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جام طلای حسنلو یکی از آثار باستانی برجسته ایران است که در جریان کاوش‌های رابرت دایسون در تپه حسنلوی نقده یا همان سولدوز در سال ۱۳۳۶ کشف شد. این اثر قدمتی ۳۲۰۰ ساله دارد و احتمالا نقش بسزایی در شکل‌گیری هنر دوره بعدی یعنی دوره مادها داشته است.

جام جسنلو، از مشهورترین آثار تاریخی و طلایی ایران، با ۲۱ سانتی متر بلندی، ۲۵ سانتی متر قطر و ۹۵۰ گرم وزن میباشد. بر روی جام نقش خدایگان سه گانه: خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حک شده‌است. نقش پهلوانی که با هیولا می‌جنگد، الهه‌ای ایستاده روی دو قوچ، نقش بدن انسان بر پشت یک پرنده و مطابقت صحنه‌ها با یک حماسه حوری از نقش‌های موجود بر روی این جام است. سازمان میراث فرهنگی برای اولین بار آن را در سال ۱۳۷۷ به نمایش عمومی گذاشت.

mana persian photos iran  jam جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

تصاویر هک شده بر روی جام جسنلو

در جلد اول کتاب کهن دیار که قسمتی از مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های بزرگ جهان را به تصویر کشیده‌است، در رابطه با این جام آمده‌است: «بر روی بدنه این جام معروف، نقش‌های بسیاری حک شده‌است که احتمالا داستانی حماسی را روایت می‌کند. در ردیف بالایی، ایزدی بالدار سوار بر گردونه‌ای که یک گاو نر آن را می‌کشد، به سوی کاهنی در حرکت است که جامی در دست دارد و در این حال از دهان گاو، رودی جاری است که احتمالا نماد حیات و باروری محسوب می‌شود. در ردیف پایینی و زیر گردونه حیات، پهلوانی در حال نبرد با موجودی نیمه انسان و نیمه اژدها است. از تصاویر قلم زنی شده آن سوی جام می توان به ایزدهای شاخدار سوار بر ارابه، کاهنانی که در حال حمل قوچ های قربانی هستند، پهلوانی که گرز و کمان در دست دارد، مردی که در حال رام کردن شیر است و پدر و مادری که در حال بازی با کودک خردسالشان هستند، اشاره کرد.»

mana persian photos iran  jam1 جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

این جام که در زیر اسکلت مردی یافته شده، ضربه خورده و کج می باشد. کارشناسان بر این باورند که این مرد با در دست داشتن جام در حال فرار از دست سپاه مهاجمان بوده، و چون در حال فرار جانش را از دست داده جام در زیر فشار بدنش ضربه خورده و کج شده است. در حال حاضر این جام در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

mana persian photos iran  jame sulduz جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

منابع

  • ایل قاراپاپاق نوشته مرتضی رضوی
  • http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1377/771204/elmif.htm
  • ، اِنی کاظمی
  • کهن دیار، مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های بزرگ جهان- جلد اول، بهنام محمد پناه- انتشارات سبزان – شماره شابک:۷-۳۴-۸۲۴۹-۹۶۴-۹۷۸
  • رضاییان، فرزین. هفت رخ فرخ ایران.

mana persian photos iran  Hassanlu Bowl جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

نویسنده:آنی کاظمی.تاریخ ما

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جام حسنلو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اصفهان كه از نظر هنر و صنعت شهري پربار و باشكوه بود، همواره توجه مردماني كه چشم برخاك ايران دوخته بودند را به سوي خود مي‌كشاند. تیمور لنگ كه از تيره مغولي «بارلاس» بود نيز هوس بدست آوردن اصفهان به سرش زده بود، پي بهانه‌‌اي مي‌گشت تا يورشي به جا و آگاهانه به سوي اصفهان ترتيب دهد. اين دست‌اندازي در پنجم شهريورماه سال٧٦٦ خورشيدي برابر با 27 آگوست سال 1387 ميلادي رخ داد. بهانه‌ي يورش به اصفهان بدين گونه آغاز شد: تیمور آن هنگامي كه در خراسان بود بيمار شد. تشخيص پزشكان اين بود كه اين ناخوشي از گرمي مزاج روي داده است و براي بهبودي تنها دارو، آبلیموی شیراز است.
آن زمان آل‌مظفر افزون‌بر کرمان، اصفهان و خوزستان، بر شیراز نيز فرمانروايي مي‌كردند و شیراز مرکز حکومتشان بود. تیمور، نامه‌ای به شاه‌منصور از آل‌مظفر فرستاد و از وي خواست تا چندین آبدان بزرگ از آبلیموی شیراز به شتاب به خراسان بفرستد. اين درخواست براي شاه منصور بسيار گران آمد و اين‌چنين در پاسخ تيمور لنگ نوشت: «من دکان عطاری ندارم که تو مرا كوچك می‌شماری و در خیالي که از نسل چنگیز هستی و از من مي‌خواهي برای تو آبلیمو بفرستم. این کار نابخردي است، اگر آبلیموفروش هم بودم برای تو آبليمو نمی‌فرستادم.» اين‌چنين شد كه بهانه به دست تيمور افتاد.
حاکم اصفهان كه عموی سلطان زین‌العابدین پادشاه مظفر بود بر آن بود که اگر تیمور به اصفهان يورش آورد باید دروازه‌های شهر را روی او باز کرد تا مردم را به كشتن ندهد و شهر را به خاك و خون نكشاند. شاه‌منصور مظفری اما بر اين باور بود كه باید برابر تیمور ایستادگی کرد. اصفهان در آن هنگام دارای دیوار و برج و باروی محکمی بود و پهناي آن چنان بود که یک گاری می‌توانست روی دیوار شهر حرکت کند. تیمور لنگ از راه همدان و گلپایگان خود را به اصفهان رساند و در آن‌جا پس از آگاهي گسترده‌اي كه از چگونگي و ساختار شهر به دست آورد، اصفهان را بگشود. بزرگان شهر همراه با حاکم شهر به اين نتيجه رسيدند كه از تیمور امان بخواهند و به جاي آن به او باج و خراج بدهند تا شهر در امان بماند. در همين هنگامه امیرمنصور مظفری برای گردآوری سپاه از راه شیراز به خوزستان به ویژه دزفول رفت. اما حاکم وقت با تيمور پيمان بست تا باج و خراج بپردازند. اين‌چنين بود كه سه هزار سرباز تاتار برای گرفتن باج و مالیات وارد خانه‌هاي مردم اصفهان شدند. یکی از مردم اصفهان به نام «علی کچه پا» گروهی را دور خود گرد آورد و به آنان گفت که با شنیدن نواي دهل در نیمه شب به سربازان تاتار يورش برده و آنان را بکشند.
فردای آن شب تیمور در كمال ناباوري شنید که سه هزار سرباز او کشته شده‌اند. تيمورلنگ به خشم آمد و فرمان كشتار جمعي مردم اصفهان را داد. وي همچنين وعده داد برای آوردن هر سر از کشته شدگان بیست دینار پاداش مي‌دهد. سربازان تاتار به هيجان آمدند و شروع به كشتار مردم اصفهان كردند و آن‌چنان از آنان بكشتند و سر براي تیمور بردند كه دیگر نمی‌خواست پول بدهد و قیمت هر سر را به نیم دینار رساند.
آن هنگام كه شمار سر مردمان اصفهان به هفتادهزار رسید و بچه‌های یتیم زیادی در شهر به جا ماندند، تيمور كشتار را به فرجام رساند. نخست مردم زخم خورده و داغدار را وادار کرد تا کشته‌شدگان تاتار( اروپاييان، تيره‌هاي مغولي را تاتار مي‌گفتند) را خاكسپاري کنند. اما از سر كشته‌شدگان اصفهان مخروط‌هاي ده متري ساخت. یکی از بزرگان شهر، در جايگاهي نزدیک مسجد جامع اصفهان، تمام فرزندان کشته‌شدگان را گردآورد. تیمورلنگ چون به کودکان نگاه کرد، پرسید که این نگون‌بختان خاک‌نشین کیستند؟ آن مرد بزرگ گفت؛ کودکان بینوايي هستند که پدر و مادرشان به تیغ سربازان تو هلاک شده‌اند و تو براي خدا هم كه شده به اين آفريده‌هاي بی‌گناه بخشش کن. تیمور چیزی نگفت و به آن سویی که کودکان بودند رفت و چنان نمود که ایشان را ندیده است. سواران نيز از پی او شتافتند و کودکان را به سم اسبان کوفتند و خرد کردند و در زیر پای اسبان با خاک یکسان کردند.
پس از این كشتار همگاني ، تیمور با سپاهیان خود به سمت شیراز رفت.آن زمان ملک منصور از آل مظفر در دزفول بود و اهالی شهر دروازه‌ها را گشودند. او پس از آن‌که همه‌ي در بندان دودمان آل مظفر در شیراز را کشت به مردم آسيبي نزد. تيمور سپس شاعر بزرگ شیراز یعنی حافظ را بخواند و به او گفت که من بخش بزرگی از جهان را به ضرب شمشیر گشودم و هزاران شهر را ویران کردم تا پایتخت‌های خود را آباد و زیبا کنم و تو آن را که سمرقند باشد به خال هندویی می‌بخشی؟ خواجه زيركانه در پاسخ گفت؛ ای سلطان این بخشش‌های بی‌جا بود که مرا به این روزگار فلاکت بار انداخت. تیمور را پاسخ حافظ خوش آمد و او را بخشید و پاداشي به او داد.
تیمور سپس به در پي ديگر شاهان آل مظفر به خوزستان رفت و به جنگ شاه منصورپرداخت و او را کشت و با کشته شدن او دودمان آل مظفر سرنگون شد. سرانجام تیمور پس از این همه کشتار و وحشیگری به اترار رفت و در آنجا در گذشت. او در آرامگاهي به سال ۱۴۰۵ میلادی به خاك سپرده شد که تیمور خود پيشتر فرمان به ساختش داده بود و مادر او بی‌بی‌خانم نيز در آن‌جا آرميده بود. پس از آن، شمار دیگری از خاندان تیموری نیز در آن‌جا به خاك سپرده شده بودند و آن‌هنگام كه تیمور در آن‌‌جا به خاك سپرده شد، این مکان به «گور‌امیر» نامور شد.

توسط نگار پاکدل-امرداد

ياري‌نامه‌ها:
جهان‌گشایی تاریخ، تیمور‌فاتح نوشته‌ي امیر اسماعیلی
تاریخ پنج هزارساله‌ي ایران نوشته‌ي دکتر صفی‌زاده
تیمور لنگ نوشته‌ي هارولد لمب، برگردان علی جواهرکلام
سفرنامه‌ي کلاویخو نوشته‌ي مسعود رجب‌نیا
تاریخ ادبیات ایران ادوارد براون، به تصحیح علی اصغر حکمت
منم تیمور جهان گشا، نوشته‌ي مارسل بریون فرانسوی برگردان ذبیح الله منصوری
تارنماي انوشيروان كيهاني زاده

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تیمور لنگ,اصفهان,کشتار,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

Diana, Princess of Walesهمسر اول شاهزاده چارلز، شاهزاده ولز بود که در سن سی و شش سالگی در یک حادثه رانندگی در پاریس درگذشت.دایانا در اول جولای ۱۹۶۱ در شهر کوچک سندرینگهام در منطقه نورفولک در شرق انگلستان به دنیا آمد. پدرش ادوارد جان اسپنسر برای خانواده سلطنتی پادشاهی متحده کار می‌کرد. مادرش وایکانتس فرانسس اسپنسر نام داشت. دایانا دارای دو خواهر و دو برادر بود که اختلاف سنی کمی با هم داشتند. وی چهارمین فرزند بزرگ خانواده بود. با جدایی والدین، سرپرستی دایانا و برادر کوچک‌ترش به مادرش سپرده شد.عمده شهرت وی بخاطر فعالیت‌های عام المنفعه و اجتماعی است. شهرت و محبوبیت دایانا و چارلز باعث شد تا کوچک‌ترین کارهای آنان نیز توسط رسانه‌ها و پاپاراتزی‌ها پوشش داده شود و بسیاری از مسائل خصوصی آنان در مطبوعات منعکس گردد. از جمله آنان روابط نامشروعی که چارلز پیش از زندگی با دایانا داشت. در تمام این سالها دایانا و چارلز از خبرسازترین افراد پادشاهی متحده بودند.این دو از سال ۱۹۹۲ جدای از هم زندگی کردند اما سرپرستی فرزندانشان را بصورت مشترک برعهده داشتند. در همین حال چارلز نیز مجددا رابطه اش را با کامیلا آغاز کرد و بعدها هم به داشتن رابطۀ عاشقانه با کامیلا اعتراف نمود. پرنسس دایانا در سال ۱۹۹۵ در یک برنامه تلوزیونی در بی بی سی پرده از نگرانی‌ها و مشکلات درونی خانواده برداشت و از فشارهای رسانه‌ای و اجتماعی که بر وی بود گلایه کرد. وی علت به وجود آمدن این مشکلات را کامیلا پارکر بیان کرد و گفت که در این ازدواج سه نفر حضور داشتند. وی همچنین چارلز را در مورد این مسئله مقصر دانست. به همین خاطر کامیلا از شوهرش جدا شد. این موجب دشمنی بیشتر دایانا و کامیلا شد و سرانجام کتابی با عنوان دایانا:داستان واقعی اش و به دنبال آن دروازۀ کامیلا، غارتگر خانه ها منتشر شد که در آن به بدگویی و روابط عاشقانه و مشکلات زندگی این دو نفر پرداخته شده بود. سرانجام دایانا و چارلز در ۲۸ اوت۱۹۹۶ با پیشنهاد ملکه رسما از هم طلاق گرفتند. با این کار عنوان سلطنتی دایانا قدری پائین آمد اما چون وی مادر دو تن از شاهزادگان بود تا آخر عمر به عنوان یکی از اعضای خانواده سلطنتی باقی ماند و لقب پرنسس ولز را حفظ کرد.

 دلیل شهرت و محبوبت فراوان:

وی با تأسیس و یا همکاری با چندین موسسه خیریه، به مدرسه سازی، خانه سازی و کمک به بینوایان و دردمندان پرداخت. وی کمکهای شایان توجهی به جذامیان، مبتلایان به ایدز و آسیب دیدگان از مین در کشور آنگولا انجام داد. وی در سفر به مناطق بحران زده و محروم مانند آفریقا و بوسنی و هرزگوین با جدیت به دلگرمی دادن به محرومان و آسیب دیدگان پرداخت و با کسانی چون نلسون ماندلا، مایکل جکسون و مادر ترزا دیدار کرد.علاوه بر این وی به عنوان همسر ولیعهد او را در سفرهای کاری همراهی می کرد.دایانا در سال ۱۹۸۷ در ملا عام دست یک مبتلا به ایدز را گرفت تا به این طریق از آنان حمایت کند. بعدها وی با مبتلایان به جذام نیز چنین تماسهایی داشت.

مرگ:

 

 دایانا در اواخر عمرش تصمیم به ازدواج دوباره گرفته بود. کسی که وی می خواست با او ازدواج کند دودی الفاید نام داشت. این خبر حتی از ماجرای رابطۀ دوبارۀ چارلز و کامیلا داغتر بود زیرا اگر این ازدواج صورت می گرفت دایانا القاب سلطنتی اش را از دست می داد و دیگر عضو خانوادۀ سلطنتی محسوب نمی شد. هر چند که این ازدواج هیچ وقت صورت نگرفت زیرا در ۳۱ اوت ۱۹۹۷، دایانا در یک تصادف شدید رانندگی درگذشت. وی آن شب به همراه نامزدش دودی الفاید و راننده اش برای فرار از دست عکاسان از درب پشتی هتل خارج شد و قصد خروج از پاریس را داشت. آن ها در یک بنز لیموزین در تونلی در پاریس مشغول به حرکت بودند که ماشینشان به دلیل سرعت زیاد و عدم کنترل راننده با دیواره تونل الما پاریس برخورد کرد و راننده و الفاید به سرعت جان باختند. بعد از تصادف به نظر نمی آمد دایانا صدمه ای جدی دیده باشد اما وی یک بار در آمبولانس دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان هم بر اثر خونریزی ریوی و مغزی درگذشت. تنها کسی که در این میان جان سالم به در برد محافظ شخصی دایانا بود. بعدها معلوم شد که نه دایانا و نه الفاید هیچکدام کمربند ایمنی نبسته بودند. همچنین گفته شد که راننده سه برابر بیشتر از اندازه مجاز نوشیدنی الکلی مصرف کرده بود. پدر دودی اسپانسر فیلم قتل غیرقانونی شد که در آن نیمهٔ تاریک مرگ پرنسس دایانا و پسرش نمایش داده شده است.

بعد از مرگ دایانا چارلز به همراه خواهران و برادر دایانا برای آوردن بدن او از لندن به پاریس سفر کردند. بعد از بازگشت، ملکه الیزابت دوم اعلام کرد که بعد از جدایی از چارلز، دایانا دیگر عضوی از خانواده سلطنتی نیست و نباید تشییع جنازه رسمی برای وی برگزار شود. این گفته اعتراض زیادی را به دنبال داشت و سرانجام با اصرار شاهزاده چارلز مراسمی رسمی برای دایانا برپا شد .

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پرنسس ولز,پرنسس دایانا,خانوادۀ سلطنتی,دودی الفاید ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  نخستین دودمان فرمانروا در تاریخ اساطیرى و حماسى ایران زمین «پیشدادیان» بودند. پیشداد به معنى «اولین کسى که قانون آورده است». در شاهنامه فردوسى نخستین پیشدادى «گیومرث» (کیومرث) (کیومرس) بود که در متون اوستایى و باستانى نخستین انسان آریایى و اولین فرمانروا بوده و مطابق متون اساطیرى بعد از اسلام نخستین مرد کیومرث و نخستین زن «مردیانه» بود. بعد از او به ترتیب هوشنگ و جمشید به جهاندارى مى رسند. ضحاک تازى بعد از آنکه جمشید را شکست مى دهد، مدتى بر ایران حکومت مى کند و فرزندان جمشید را اسیر مى نماید. اما دچار قیام کاوه آهنگر و فریدون مى شود. بعد از زندانى شدن ضحاک در دماوندکوه، فریدون، منوچهر، نوذر، زاب و گرشاسب به فرمانروایى و سردارى مى رسند. بعد از زوال پیشدادیان یکى از نوادگان منوچهر به نام کیقباد به کمک رستم قهرمان داستان هاى حماسى ایران، فرمانروایى خاندان کیان را پایه ریزى مى کند.

نویسنده : 

بقيه در ادامه مطلب 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اسطوره های ایران,اوستا,ایزد,افسانه های ایران,پادشاه,پیشدادیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 اگرچه مصریان باستان برای مومیایی شان معروف هستنداما قوميت هايي در امريكاي جنوبي قبل از مصريها اقدام به حفاظت مردگانشان از طريق موميايي كردن نمودند. مردمChinchorro در كوير هاي ساحلي شمال شيلي و جنوب پرو شروع به موميايي كردن مردگان خود در حدود 7000سال قبل كرده اند. دانشمندان در حال بررسي علت اين موضوع هستند در حاليكه برخي از انها علت اين موضوع را كپي برداري از طبيعت مي دانند.

 August 27th, 2012Bernardo Arriaza

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:موميايي,موميايي قبل از مصريها,موميايي امريكاي جنوبي,منشا موميايي ها, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

بقيه در ادامه مطلب

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سلاح,تسليحات,قرون وسطي,شمشير,نيزه,تبر,زره ,سپر,گرز,کلاهخود, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

  - جنگ جهانی دوم مخرب ترین درگیری طول تاریخ بوده است،بیشترین خسارات به مایملک مردم و تاسیسات کشور ها،بیشترین مردم کشته شده و همچنین بیشترین تغییرات ممکن در طول تاریخ نسبت به هر جنگی را باعث شده است.

 - کشوری که بیشترین تلفات جنگ جهانی دوم را داشت کشور روسیه بود با 21 میلیون نفر کشته.

- از هر 4 سرباز آلمانی کشته شده در جنگ یک نفر در جبهه شرق کشته شده است .(جبهه روسیه)

- طی گزارشات به جای مانده در حدود 1.5 میلیون کودک جان خود را از دست دادند .از این تعداد 1.2 میلیون یهودی و هزاران نفر کولی بوده اند.

- 18 درصد از متولدین مذکر شوروی که در سال 1923 متولد شدند در طول جنگ جان خود را از دست دادند.

- نکته جالب اینکه همه جا از جنایات آلمان نازی سخن گفته می شود اما این یکی توسط ارتش سرخ شوروی انجام شده :

روسها و ارتش سرخ به چندین مورد جنایات جنگی متهم گردیدند که یکی از وحشیانه ترین موارد آن تجاوز دسته جمعی و برنامه ریزی شده آنها در آلمان و نسل کشی بوده است.(بیش از 2 میلیون زن آلمانی بین سنین 13 تا 70 سال مورد تجاوز قرار گرفتند)

-بسیاری از تاریخ دانان اعتقاد دارند که نه تنها نبرد استالینگرادخونین ترین نبرد تاریخ بوده بلکه نقطه عطفی در جنگ جهانی دوم و اروپا بوده است.(در بین سال 1942-1943 درحدود 1,600,000 نفر کشته)

- بین سالهای 1939 و 1945 متفقین 3.4 میلیون تن بمب برسر آلمانها ریختند که میانگین آن27700 تن درماه می شود.

- طولانی ترین نبرد جنگ جهانی دوم نبرد آتلانتیک بود که از ابتدای 1939 تا 1945 به طول انجامید.

- بیشترین کشته های روس(ارتشی و شهروند عادی)متعلق به محاصره لنینگراد بود که از تمامی کشته های سربازان آمریکایی و بریتانیایی کل جنگ جهانی بیشتر است.

- تاکتیک کامیکازه های ژاپنی درOctober 19, 1944 توسط آدمیرال Onishi پیشنهاد گردیدکه در تلاش در جهت ایجاد توازن قوا با برتری تکنولوژیکی نیروهای مهاجم آمریکایی بود که اتفاقا تلفات سنگینی نیز به بار آورد:

در طی حملات کامیکازه های ژاپنی 2800خلبان ژاپنی کامیکازه کشته شدند.آنها 34 کشتی جنگی آمریکایی را غرق کرده به 368 کشتی آسیب رسانده ،4900 ملوان را کشته و 4800 نفر را مجروح نمودند.

- زیر دریایی های آلمانی 2000کشتی متفقین را غرق کردند که در ازای آن 781 زیر دریایی خود را از دست دادند.

- آمریکاییها در طول جنگ جهانی دوم  650,000 جیپ ،300000هواپیما،3میلیون مسلسل  و 7 میلیون تفنگ تولید نمودند.

- آلمانها اولین هواپیمای جت جنگنده را در جنگ جهانی دوم ساخته و مورد استفاده قرار دادند (Messerschmitt ME-262) اگرچه این اختراع برای تغییر دادن نتیجه جنگ کمی دیر آماده شد.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جنگ,جنگ جهانی دوم,نسل کشی,تلفات,جنایات,جنایات جنگی, نبرد استالینگراد,خونین ترین نبرد تاریخ, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  

باستان شناسان موفق به کشف سنگی حجاری شده در گواتمالا شده اند که نشان می دهد آنچه در تقویم مایا ها تحت عنوان پایان جهان در سال 2012 آمده است بیشتر یک پیغام سیاسی برای مردم خود بوده تا یک پیش بینی برای پایان جهان. کتیبه 1300 ساله کشف شده در خرابه های مکانی بنام  La Corona تنها دومین منبع شناخته شده برای چیزی است که در تقویم مایایی تاریخ 2012  پایان جهان نامیده شده است. محققان می گویند که این هیروگلیفها اشاره به پایان و بازگشت پادشاه دارد و احساس می شود این پیش بینی برای یک آینده دور از نظر آنها ساخته شده تا به مردم مایا یک حس ادامه و ثبات در حکومتشان داده شود.David Stuart محقق دانشگاه آستین تگزاس که در این حفاری شرکت داشته عقیده دارد:این زمان مقارن با زمان آشفتگی های سیاسی بزرگی در سرزمین مایاها بوده و پادشاه آن زمان مجبور به ارائه یک دوره زمانی بزرگتر برای پایان یک عصر بوده است. البته قسمتی از این خرابه ها مورد تهاجم دزدان قرار گرفته و به نظر می رسد قسمتی از اشیای قدیمی برای فروش در بازار سیاه به یغما برده شده است. حجاری های راه پله درحدود 200سال از تاریخ محلی را در قالب 56 هیروگلیف منحصر به فرد جای داده است. حجاری ها در تجلیل و بزرگداشت از بازدید منطقه La Corona توسط قدرتمنترین حاکم آن دوره مایاها  Yuknoom Yich’aak K’ahk که پنجه جاگوار نیز نامیده می شده صورت گرفته است. این بازدید سلطنتی درست بعد از شکست حاکم نظامی مایا از دشمن سرسخت آنها  Tikal انجام شده است.به نظر می رسد این حاکم قدرتمند جهت آرام کردن ترس اذهان عمومی متحدانش دست به این مسافرت و تور زده است. 

بسیاری از مردم در سراسر جهان،پایان تقویم مایا در انقلاب زمستانی سال 2012  را به عنوان یک رویداد  قیامت بالقوه و پیش بینی های آخرالزمانی دانسته و حتی از آن برای ساخت فیلم نوشتن مطالب و...الهام گرفته اند.

اینترنت مملو از پیش بینی هایی است که نشان می دهد زمین توسط سیاه چاله بلعیده خواهد شد، برخورد با یک سیارک  در راه است و یا توسط خدایان باستانی نابود می شود.

 اما آنچه که به واقع  نزدیک است حاکی از آنست که تفسیر روز قیامت از این پیش بینی مایاها شاید سهل انگارانه بوده و در زمان بحران مایاها بیشتر از تقویم خود جهت افزایش ادامه حکومت و ثبات خود بر منطقه استفاده کرده اند تا یک پیش بینی برای آینده جهان.

June 30, 2012 .Brett Smith

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: پایان جهان,قوم مایا,پیش بینی,تقویم مایا,2012,قیامت ,آخرالزمان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 قطعه ای از ظروف سرامیکی در یک غار، واقع در کشور چین متعلق به 19000تا 20000سال قبل کشف گردید.این یافته ،رکورد قدیمی ترین یافته سفالی جهان را شکست.این کشف نشان می دهد که شکارچیان حداقل 10000سال قبل از اینکه کشاورزی بروی زمین هویدا گردد در شرق آسیا به پخت و پز روی آورده بودند.به عقیده Xiaohong Wu باستانشناس دانشگاه پکن پخت و پز انرژی حاصل از غذاهای نشاسته ای و گوشت راافزایش داده و این امر  یک امتیاز مثبت در مناطقی یخ زده با فرصتهای محدود برای تهیه غذا بوده است.

Wu, Bar-Yosef و همکارانش 45 نمونه از ذغال چوب و استخوانها را از لایه های خاک غار  Xianrendong استخراج نموده اند که اندازه گیری های رادیو کربن صورت گرفته (یک مورد درچین و دو مورد در آمریکا اندازه گیری شده است) بر روی آنها، قدمت 17500 تا 29000 ساله را برای آنها تعیین نموده است. سفال غار Xianrendongدارای آثار سوختگی آتش برروی خود بوده که 2000 الی 3000 سال از غار قبلی که رکوددار این موضوع بوده قدیمی تر است.

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قدیمی ترین سفالینه جهان,قدیمی ترین,ظروف سرامیکی ,کشور چین,غار,شکارچیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  وایکینگ ها نام مهاجمانی شمالی است که نزدیک به دو قرن سواحل ایرلند،اسکاتلند، انگلستان و شمال فرانسه را صحنه تاخت و تاز های وحشیانه خود قرار دادند. 

  برخلاف برخی از تصورات محبوب در مورد وایکینگها، نسبت به داشتن اصل و نسب مشترک ،نژاد واحد و یا میهن پرستی ناشی از هر گونه حس وایکینگ بودن در بین آنها رواج نداشته و آنها متعلق به قومیت ها و مناطق مختلفی چون دانمارک ،نروژ و سوئد بوده که شواهدی مبنی بر وجود وایکینگهای فنلاندی و استونیایی نیز موجود است . همچنین شاید تنها چیزی که آنها را از نظر مردم اروپا یکسان کرده بود این مسئله بوده که آنها از مناطقی ناشناخته در شمال ، بی تمدن و مهمتر از همه غیر مسیحی می آمده اند.وایکینگ ها وقایع تاریخی خود را نمی نوشتند . مورخان مجبور به استفاده از دیگر ابزار غیر مستقیم برای بازسازی زندگی وایکینگ ها بوده اند. در طول تاریخ آنها تحت عنوان قومی خونریز و جنگجو شناخته شده اند که این به نوع نگرش آنها باز می گردد. آنها اعتقاد داشتند که تمام طول روز باید بجنگند ،اگر یک وایکینگ جنگجوی خوب و درستی می بود به اعتقاد آنها  قادر خواهد بود به سالن پذیرایی خدایشان اودین راه یابد( Valhalla). پس از مبارزه در تمام طول روز، هر شب وقت خود را صرف غذا خوردن و نوشیدن می نمودند.آنان رعب فراوانی به جهت ظاهر مهیب ، تبرهای بزرگ جنگی ،بادبان های قرمز خونین رنگ، شیوه جنگی نزدیک و دیوانه وار و شجاعت غیر معمول خود در سراسر اروپا ایجاد نمودند. قربانیان با دیدن سراژدها گونه کشتی جنگی وایکینگها ، بادبانهای سرخ و نعره جنگ آوران وایکینگ می دانستند که باید جان و مال خود و خانواده شان را نجات دهند.بدین ترتیب شهرت مهیب آنان دهان به دهان از طریق دریاها در اروپا پراکنده می گردید. لباس آنها اغلب از پوست بوده که بروی آن پوشش چرمی برای حفظ گرما برتن می گردیدو این باعث انعطاف پذیری و سرعت در هنگام جنگ بود .انها کلاه خود هایی از چرم ،فلز و یا مخلوطی از هردو به سر می گذاردند که اغلب نواحی حساس مانند روی بینی و چشمها با محافظ فلزی همراه بود .اغلب محافظان فرمانده کشتی زرهی از زنجیرهای فلزی بر تن داشته اند و بقیه پوشش چرمی بر تن می کرده اند.آنان اغلب دارای تبر های بزرگ بعنوان اولویت اول جنگی ،شمشیر های با کیفیت ،خنجر ،تبر کوچک برای پرتاب،نیزه و سپر دایره ای بزرگ بودند.

 

مهمترین عاملی که از سوی محققان برای جسارت این خارجیان برای خارج شدن از محدوده خود مطرح شده افزایش جمعیت آنان و میل به یافتنثروت بیشتر (و نه زمین )بوده است . همچنان که اروپا ثروتمندتر می شد و بنادر تجاری رواج می یافتند وایکینگها با اتکا بر قدرتشان در ساخت کشتی و جسارتشان شروع به تجارت پوستهای گران قیمت خود در این بنادر کرده و کم کم با ثروتهای رو به رشد اروپایی و درگیری های بین پادشاهان اروپا آشنایی پیدا می کردند.

یک حمله در صومعه Lindisfarne  در ساحل شمال شرقی انگلستان از آغاز عصر وایکینگ ها خبر می دهد.(793 بعد از میلاد مسیح). این حمله از سوی وایکینگهای نروژی صورت گرفت کسانی که بطور مستقیم از دریای شمال بدانجا حمله کردند و اگر چه آنها صومعه را کاملا نابود نساختند ولی جامعه مذهبی کشورهای اروپایی را شوکه ساختند.این مهاجمان عجیب و غریب برخلاف سایر غارتگران قاره هیچ گونه احترامی برای صومعه های فاقد نگهبان و آسیب پذیردر سواحل قائل نبودند.این حملات در سواحل اسکاتلند شامل صومعه هایSkyeو Ionaو همچنین صومعه  Rathlin در شمالی ترین ساحل ایرلند نیز گردید.(اولین حملات ثبت شده وایکینگ ها در 799 بعد از میلاد مسیح در اروپا) تا حدود سالهای 830 حملات آنها اغلب بصورت حملات برق آسا و فرار به سواحل شمالی انگلستان و بخصوص ایرلند و مر کز تجاری  Dorestadدر فاصله 80 کیلومتری دریای شمال محدود می گردید .اما بعد از شروع درگیری های داخلی در اروپا آنها فعالیت های خود را گسترش دادند.

بعد از مرگ Louis the Pious امپراطور فرانکها (امپراطور آلمان و فرانسه کنونی) در سال 840 پسر او لوتار از ناوگان وایکینگها جهت مبارزه قدرت با برادرانش کمک گرفت.بعد از آن وایکینگها متوجه شدند که پادشاهان فرانک جهت جلوگیری از حملات آنان حاضرند مبالغ گزافی به آنان بپردازند.و این شروع فعالیتهای بدون توقف آنان در اروپا بود.

در اواسط قرن 9 میلادی اسکاتلند ،ایرلندو انگلستان اهداف اصلی حملات و اسکان یافتن آنان بود .وایکینگها کنترل نواحی شمالی و مناطق اصلی اسکاتلند را بدست آوردند و اولین شهر های تجاری ایرلند شامل  Dublin،Waterford, Wexford, Wicklow و Limerickرا بنا نهاده و از آن بعنوان پایگاهی برای حملات خود در طول دریای ایرلند و به انگلستان استفاده نمودند. زمانیکه پادشاه فرانکها King Charles the Bald با انرژِ ی بیشتری شروع به دفاع از غرب سرزمین فرانکها و تقویت و ساخت استحکامات برای شهر ها کرد حملات آنان بیش از بیش بر روی انگلستان متمر کز گردید(862) .در انگلستان در مقابل حملات آنان فقط یک قلمرو قدرت رویارویی موفقیت آمیز با آنان را داشت و آن پادشاهیWessexبود( 851 ). تا سال 871 ارتش وایکینگها (بیشتر دانمارکی ها)بیشتر شمال و شرق انگلستان را تحت کنترل داشتند تااینکه آلفرد کبیر پادشاه وسکس تنها پادشاه انگلیسی بود که شکست قاطعی به این مهاجمان شمالی وارد آورد .آنها در شمال سکنی گزیده ( منطقه ای بنام Danelawشناخته می شود) کم کم کشاورزی پیشه کرده و شهر تجاری یورک را بنا نهادند.در نیمه اول قرن 10 ارتش انگلیسی به رهبری فرزندان آلفرد کبیر شروع به فتح مناطق اسکاندیناویایی نشین انگلستان کرده و آخرین پادشاه آنان Erik Bloodaxeدر حدود 952کشته و انان را از جزیره اخراج نمودند .اینگونه  بود که انگلستان نیز تبدیل به یک کشور پادشاهی متحد دائمی گردید.(ادامه دارد)


براي مشاهده بقيه تصاوير  لطفا بر روي ادامه مطلب كليك بفرمائيد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:وایکینگ ها,مهاجما ن شمالی,وایکینگهای نروژی,امپراطور فرانکها, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 اعتقاد بر این است که اولین انسان ها حدود 4،4 میلیون سال پیش در جنگل های مرطوب شرق و جنوب آفریقا زندگی می کردند.
اعتقاد بر این بوده است که این حیوانات، به عنوان شناخته شده استرالوپیتکوس(Australopithecus)،  حدود سه تا پنج فوت ارتفاع، و احتمالا از برگها، میوه ها و بقایای حیوانات مرده تغذیه می کرده اند. هیچ مدرکی وجود ندارد که استرالوپیتکوس ابزار خود ساخته شده داشته است. با این وجود، شواهد قوی مبتنی بر اینکه با استفاده از چوب و استخوان ها قادر به حفاری و دفاع از خود بوده است موجود است.
دانشمندان  انسان شناس ا نسان را به سه نوع مختلف  بر اساس شکل بدن و شیوه زندگی خود  تقسیم بندی      نموده اند. اولین نوع از انسان ها به هومو هابیلیس (Homo habilis)، که به معنی فرد با توانایی است. "اعتقاد بر این است که هومو هابیلیس تا حدود 1.5 میلیون سال پیش زندگی می کرده است."
 
هومو ارکتوس(Homo erectus) نوع دوم از زندگی اولیه بشر بر روی زمین است، که به معنی "کسی که راست راه می رود." هومو ارکتوس ها بر روی زمین تا حدود 150.000 سال قبل زندگی می کردند.
 
نوع نهایی زندگی انسان بر روی زمین انسان ساپین(Homo sapien) است. sapien  به معنی کسی که می تواند فکر  کند". همه انسانها  که هم اکنون بر روی زمین زندگی می نمایند از این دسته می باشند.
 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انسان ریخت ها ی اولیه,استرالوپیتکوس(Australopithecus), ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 
 (مه 29، 2012) - کشف کودک مومیایی کره با اندام نسبتا سالم بعد از  انجام تجزیه و تحلیل ژنتیکی در کبد که نشان دهنده وجودژنوتیپ دنباله C2 منحصر به فرد ویروس هپاتیت (B )  شايع در آسیای جنوب شرقی است.
تجزیه و تحلیل اضافی از ژنوم HBV باستانی ممکن است به عنوان یک مدل برای مطالعه تکامل هپاتیت B مزمن و کمک به درک گسترش ویروس احتمالا از آفریقا تا شرق آسیا، استفاده شود. همچنین ممکن است اين امر نور ي را درجهت درك شيوه مسیر مهاجرت هپاتیت B در شرق دور از چین و ژاپن به کره و همچنین به سایر مناطق در آسیا و استرالیا که درآن  علت عمده سیروز و سرطان کبداست، روشن سازد.
 بابازسازی کد ژنتیکی باستاني ویروس هپاتیت B اين مورد از قدیمی ترین ژنوم ویروسی کامل شرح داده شده در متون علمی به روز است. 
با استفاده ازتکنیک های ژنتیک مولکولي مدرن ، محققان با مقایسه  توالی DNA باستانی با ژنوم ویروسی معاصر موفق به افشای تفاوت هاي ايندو شده اند.دانشمندان معتقدند تغییر در کد ژنتیکی ناشي از جهش های خود بخودی و فشار  محیطي در طی فرایند تکاملی ویروس بوده است. بر اساس نرخ جهش های مشاهده شده در طول زمان و تجزیه و تحلیل ناشي از بازسازی DNA ویروس هپاتیت B مومیایی نشان می دهد که منشاء ويروس  بین 3000 تا 100.000 سال پیش بوده است.

 
 Tracing hepatitis B virus to the 16th century in a Korean mummyHepatology, 2012; DOI: 10.1002/hep.25852

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کودک مومیایی کره اي,ویروس هپاتیت (B ) ,مقایسه توالی DNA ,ژنوم ویروسی ,ویروس هپاتیت B مومیایی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 در سال 1856، کشف هیجان انگیزی در یک غار در دره Neander ، در نزدیکی دوسلدورف، آلمان صورت پذیرفت. آنها دریافتند بقایای این انسان بسیار متفاوت از انسان مدرن بود. دانشمندان بعدها متوجه شدند که "انسان نئاندرتال"  در اروپا و بخشهایی از آسیا و شمال آفریقا از حدود 125.000 تا حدود 30،000 سال پیش ساکن می باشد. نئاندرتال ها نزدیک ترین خویشاوندان انسانی هستند که در حال حاضر زندگی می کنند(یعنی اشتراک بیش از 99.5 درصد از توالی DNA ما با آنها).

 جمجمه آنها بزرگتر از انسان مدرن بودکه نشان می دهد که نئاندرتال ها ممکن است دارای مغز بزرگتری بوده اند. نئاندرتال در بسیاری از نقاط کره زمین در کنار انسانهای مدرن زندگی می کرده اند تا اینکه  شواهد فسیلی نشان از ناپدید شدن ناگهانی آنها از روی کره خاکی را می دهد. رمز و راز  آنچه برای نئاندرتال ها رخ داده  هنوز پازل دانشمندان امروز به حساب می آید. برخی شواهد اخیر نشان از اختلاط بین نژادی بین انسانهای مدرن و نئاندرتال ها می دهد.

مطالعه 2010 نفر در آسیا و اروپا نشان داده که  انسانهای امروزی بین یک تا چهار درصد از ماده ژنتیکی خود را از نئاندرتالها وام گرفته اند.برخی از دانشمندان معتقدند که آنها بدلیل تغییرات آب و هوا در اروپا و آسیا منقرض شدند در حالیکه راز ناپدید شدن آنها درپرده ای از ابهام قرار گرفته است . 

Dowling, Mike. "Neanderthals" www.mrdowling.com. Updated August 8, 2011 . Web. Date of Access. 

 

جمجمه نئاندرتال ها کشیده بوده و هیچ چانه ای مانند انسانهای امروزی نداشته اند . آنها  بینی بزرگ و ابروهای ضخیمی داشته اند.از آنجا که نئاندرتال ها عضلات قوی داشتند و دائما در حال فعالیت بوده اند ، دارای استخوان ران  کمی خمیده و خیلی ضخیم تر از انسانهای امروزی بوده اند.استخوان دست نئاندرتال ها قوی تر و پهن تر است. 

نئاندرتال هابا شکار گوزن شمالی، اسب های وحشی و جمع آوری گیاهان، انواع توت ها و ریشه ها غذای خود را تامین می نمودند. ساکنان ساحل ماهی و صدف را می خوردند. بنابر این آنها نحوه تعقیب و ردگیری حیوانات و  تمایز بین گیاهان سمی و خوراکی را می دانسته اند. آنها قادر به دوختن نیمتنه و پوشش گرم از پوست حیوانات بوده واز نیزه و چاقوی سنگی (همچنین ابزارهایی برای تیز کردن)  برای دفاع و حمله استفاده می نمودند. مرد بزرگسال به طور متوسط ​​5 فوت و5 اینچ قد (164 سانتی متر) و 143 پوند (65  کیلوگرم) وزن و زنان به طور متوسط ​​5 فوت و 1 اینچ بلندی (155 سانتی متر) و 119 پوند (54 کیلوگرم) وزن داشته اند.

December 11, 2011.Copyright © 1999-2011 by Dennis O'Neil

 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انسان اولیه,نئاندرتال,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 امپراطوری آزتک

مردم آزتک شهر پر افتخار خود  Tenochtitlan (بعدها مکزیکو سیتی) را بنا نموده و با دو شهر دیگر  Tetzcocoو Tlacopanتشکیل اتحادی سه گانه را دادند که تا زمان ورود اسپانیایی ها به حکومت در دره مکزیک ادامه دادند. این شهر به مرور زمان تبدیل به  قویترین شهر و قلب تمدن آزتک گردید. اساسا تاریخ امپراطوری آزتک تاریخ دولت -شهر ها می باشد.از زمان گسترش این دولت شهر ها (درحدود سال 1428) نیروی نظامی آنها شروع به دست اندازی به شهر ها و قومیت های مجاور نمود .در خلال این سالها شهر ها یا به مقا ومت برخواسته و یا به سرعت فتح شده و خراج گذار آزتکها گردیدند.Tenochtitlan مرکز قدرت نظامی بود که به سرکردگی آن قلمروهای جدید فتح می گردید.

اما امپراطور به طور مستقیم در هر ایالت یا شهر حکومت نمی کرد ،دولت های محلی تشکیل و مجبور به پرداخت خراج و ادای احترام به اتحاد سه گانه (با اکثر ادای احترام بهTenochtitlan)بودند. به همین دلیل برخی محققان به آن امپراطوری هژمونیک (غیر رسمی ) می گویند. اما نباید فکر کرد که آزتکها یک دولت ضعیف بودند ،آنها با همین سیستم فرمانروایی مطمئن بودند که ثبات و تداوم حکومتشان تامین گردیده و باید گفت این سیستم برای مردم آن منطقه به خوبی جواب داده است. امپراطوری آزتک تا سال 1519 یعنی رسیدن اروپائیان به آنجا به حکومت خود ادامه داده و قلمروی خود را از اقیانوس آرام تا خلیج مکزیک و تمامی راهها از مرکز مکزیک به گواتمالا ،السالوادور و هندوراس را تحت اختیار خود درآورده بود.

مذهب و اعتقادات

مذهب آزتکها تداخل پیچیده ای از خدایان،  جهت و رنگها بود وبه نظر می رسد با دغدغهای از ترس از طبیعت و پایان جهان درهم آمیخته بود. در آن زمان امپراطوری در اوج قدرت خود بود و نظام سیاسی و مذهب در تعامل نزدیک با یکدیگر بودند. با توجه به مذهب باستانی آزتکها 5 خدا در جهت ایجا جهان تلاش می کنند که به دلیل درگیری های بین آنها موفق نمی شوند.Tezcatlipocaاولین خالق بعد از کنار زده شدن از جایگاه رفیع خود در وجود یک جاگوار جهان را نابود می کند .در شرایطی مشابه با آن جهان مجدد خلق شده و سپس توسط باد و بعد 2بار توسط سیل نابود می گردد.

هر بار یکی از خدایان  (خالق) به نوبه خود خورشید می گردید تا بعد از یک شورا به این نتیجه رسیدند که یکی از خدایان خود را بصورت خورشید قربانی نماید .Nanauatlکه در میان آنان فروتن بود این فداکاری را می نماید ولی هنوز یک مشکل وجود داشت ،خورشید حرکت نمی کرد! خدایان دریافتند که باید خودشان را قربانی کنند تا انسان بتواند زندگی کن پسEhecatlبقیه را قربانی کرد و یک باد قدرتمند برخواسته و خورشید را به حرکت واداشت. بدین ترتیب انسانها نه تنها باید به حرکت این خورشید ضعیف کمک می کردن بلکه می بایست مسئولیت جبران این فداکاری را نیز بر دوش بکشند. (بنابر این جهان در یک موقعیت مخاطره آمیز باقیمانده است).آنها اعتقاد داشتند که Quetzalcoatl خالق انسانهاست.البته انسانها چندین بار قبلتر خلق شده بودند پس او به عالم اموات برای باز یابی استخانهای نوع بشر فرود آمد.او استخوان های شکسته را جمع آوری کرد (استخانهای شکسته به قطعات نامساوی و به هر اندازه شکسته بودن به همین دلیل اعتقاد دارند دلیل وجود مردم با اندازه های مختلف همین بوده است)و به وسیله اضافه کردن خون خود مردم را به زندگی برگرداند.

تشکیل خانواده

ازدواج راهی برای ورود به بزرگسالی بود . به خانواده قطعه زمینی داده می شد و آنها خانه خودشان را در آن می ساختند .با توجه به اوضاع هم زن و هم مرد بر روی زمین کار می کردند و البته زمانی که زن وظایف خانه داری را بدوش می کشید مرد نیز احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به یک مبارز و جنگ آور داشت. اگر چه مشاغلی مانند کشیشی ،دکتری و .. نیز باعث افتخار م مباهات بود. جنگ به عنوان نمادی از زایمان مورد استفاده قرار می گرفت .کودک اسیر در رحم بود و تلاش برای پیروزی ادامه داشت.زن نیز در حال نبرد بود در واقع در بسیاری از جهات وقتی زن در اثر زایمان فوت می شد به همان دجه از منزلت که مرد در جنگ کشته می شد منزه و شجاعت او باعث افتخار بود. آنچه مشخص است اینکه پدر و مادر فرزندان خود را بسیار دوست داشتند و آنان را اغلب با عناوینی چون گل و یا شیرین  ،گوهر من ،پر گرانبها می خواندند اما در زمان اعاده نظم پدر و مادر در جامعه آزتک با دستی آهنین حکومت می کردند.آموزش کودکان در ابتدا بر عهده خانواده بود پدر ،پسر و مادر ، دختر را آموزش می داد و هر چه کودکان بزرگتر می شدند آموزش ها سختتر و خشنتر شده و آنان را برای ورود به جامعه آزتکی آماده می ساخت. همچنین مدارسی وجود داشت که شاخه های مختلف در آنها تدریس می شد که می بایست کودکان در آنها شرکت می کردند . اغلب مواقع کار باعث گسستگی خانواده می گردید .مرد خانواده در مسافرت ها و یا در جنگ کشته می شد. اگر می توانستند از مرگ ،بیماری و نظایر آن جان بدر برنددر میان ueuetqueجای می گرفتند که در حقیقت ریش سفیدان قوم محسوب گردیده و وظیفه مشاوره چه به صورت نصیحت و چه در یک شورای رسمی را برعهده داشته دارای مقام بالایی بوده و مراقبت های بهداشتی ،پیری و مرگ آنان یک موضوع مهم از آیین و مذهب آزتکها را تشکیل می داده است. (ادامه دارد)

 

 

 


 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آزتک , امپراطوری آزتک , نقشه آزتک, Tenochtitlan , مذهب آزتک ها , , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

     

باستان شناس  C. Leonard Woolley ودیگرباستان شناسانطی حفاری در  شهر سومری اور بین سالهای1922 و 1934 موفق به کشف 1850 گور و 16 مقبره که بعضی از آنها دست نخورده باقی مانده بودند،شدند.


آنها گنج     فوق العاده ای از اشیائ سومری، از جمله آثار هنری بسیار ماهرانه ای را آشکار ساختند. اینها متعلق به آرامگاه سلطنتی اور است. این معبد در نزدیکی مرکز شهر 
اور   (ازتاریخ 2600-2000 سال قبل از میلاد) قرار داشته  است.
 

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:باستانشناسی,سومریان-شهر اور, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 ... 11 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com