جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

 در حالیکه در جریان بازگشایی مسیر اتوبان همت از پارک جهان‌نما گونه‌های درختانی که برخی قدمتی بیش از 100 سال دارند، تخریب شده‌اند، برخی مسئولان قطع این درختان را جوسازی خوانده و همچنان بدون توجه به آثار زیستی تخریب میراث معنوی جهانی و نماد صلح و دوستی ملل جهان بر سودهای کلان ساخت بزرگراه اصرار می‌ورزند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در حالی اخبار منتشر شده درباره درختان قطع شده جهان‌نما را جوسازی دانسته که گفته می‌شود وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور بدون مجوز بازگشایی این اتوبان از پارک بین‌المللی و سیاسی جهان‌نما عملیات اجرایی خود را از ضلغ غربی آغاز کرده‌اند.قدرت‌اله ضیایی‌فر با جوسازی خواندن اعلام قطع درختان نادر گفت: 250 اصله نهال خارج از محدوده پارک جهان‌نما که در روز درخت‌کاری سال گذشته توسط مسئولان محلی کاشته شده بود، به قسمت شمالی اتوبان تهران - کرج منتقل شده و هیچ‌گونه قطع درختی صورت نگرفته است.وی پروژه همت به کرج را بسیار پراهمیت دانست و افزود: به ازای هر روز تأخیر در ساخت این بزرگراه میلیون‌ها تومان ضرر وارد می‌شود.پیش از این، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در گفتگو با خبرنگار ایانا با گلایه از عدم اجرای تعهدات وزارت راه درباره وارد آمدن حداقل خسارت به پارک جهان‌نما در جریان اتوبان همت گفته بود: برای وارد شدن حداقل خسارت به فضا و عرصه درختان در عبور مسیر اتوبان همت از پارک جهان‌نما صورت‌جلسه‌ای میان رئیس سازمان جنگل‌ها و معاون وزیر، استاندار البرز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی تنظیم شد که با گذشت بیش از سه ماه علی‌رغم تمام جلسات هماهنگی در دفتر معاون وزیر جهاد کشاورزی و یا استانداری البرز و سایر جلسات تخصصی دیگر وزارت راه یک تنه با موضوعات صورت‌جلسه مخالفت می‌کند.حسین میررجبی افزود: مسئولان وزارت راه و شهرسازی تاکنون با امضا و تأیید صورت‌جلسه مخالفت کرده‌اند، اما از آنجایی که قرار بود پس از تنظیم صورت‌جلسه و ارسال آن به سازمان جنگل‌ها، مجوز بازگشایی مسیر صادر شود، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور بدون هیچ‌گونه هماهنگی عملیات اجرایی خود را آغاز کرده است که بر اساس آن سازمان راه و شهر سازی به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکرده است.وزیر راه و شهرسازی نیز در این باره اظهار داشت: دنبال قطع درخت در ادامه پروژه بزرگراه شهیدهمت نیستیم.علی نیکزاد تصریح کرد: افرادی که این را شایعه کرده‌اند، خودشان 10 هزار، 10 هزار درخت قطع می‌کنند، اما ما به‌دنبال قطع درخت نیستیم و در بزرگراه شهیدهمت از گرمدره این بزرگراه را باید ادامه بدهیم و به میدان امام حسین کرج برسیم که هم‌اکنون با پیمانکار مشارکت و با منابع طبیعی جهت عبور از آن قسمتی که بحث قطع درخت‌ها مطرح شده هماهنگی شده است و استاندار البرز و معاونش در جریان هستند.همچنین محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پیمانکار بر خلاف توافق صورت گرفته اقدام به قطع تعدادی از درختان در این پارک کرده است که به همین دلیل کار متوقف شده و پرونده برخورد با این پیمانکار به دفتر قضایی رفته است.

گفتنی است، اکنون 250 اصله درخت پارک جنگلی جهان‌نما توسط پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی قطع شده که بخشی از این درختان در خاک دفن و بخشی دیگر با لودر قطع و به‌صورت غیرکارشناسی در خاک کاشته که صد درصد خشک خواهد شد.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قطع درختان جهان‌نما, مسیر اتوبان همت,پارک جهان‌نما,تخریب محیط زیست,منابع طبیعی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

تهران هوایی آلوده دارد. این آلودگی هوا از تهران شهری ساخته‌است که کارشناسان معتقدند زندگی در آن برای انسان خطرآفرین است. کارشناسان بر این باورند که برای بهبود شاخص‌های کیفیت هوا در شهر تهران، شهرداری وظیفه دارد هم فضای سبز را گسترش دهد و هم از فضاهای موجود در برابر دست اندازی‌ها حمایت کند. اما به نظر می‌رسد شهرداری کمتر به این وظیفه خود توجه کرده و همه همت خود را صرف ساخت اتوبان کرده‌است.این در حالی است که در برخی از مواقع ساخت همین جاده‌ها نیز، قطع و مرگ درختان را به دنبال دارد. شهرداری که در بسیاری از مواقع اجازه قطع حتی یک درخت را به شهروندان تهران برای خانه سازی نمی‌دهد، گاهی به راحتی به سازمان‌های عریض و طویل اجازه می‌دهد که برای ساخت‌و‌سازهای خود، دسته‌های درختان را قطع کنند. به این ترتیب می‌توان گفت بدترین اتفاقی که ممکن است برای درختان شهر تهران بیفتد، این است که این درختان با مجوز شهرداری تهران قطع شوند، مجوزی که معلوم نیست قرار است چه کسی در این میان سود ببرد، شهر و مردم و یا اساسا خود شهرداری؟!

چند سالی است که مردم منطقه با هر زحمتی شده در مقابل هجمه‌ اداره‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی ایستاده‌اند و از فضای سبز 30 ساله‌ای که محل استراحت و تفریحشان است، دفاع می‌کنند. نخستین حمله برای تخریب فضای سبز در سال 72 از سوی سازمانی دولتی اتفاق افتاد که با تجمع اعتراض‌آمیز شهروندان و اقدام شهرداری و نیروی انتظامی این طرح ناکام ماند. اما این حمله منجر به قطع 74 اصله درخت شد. نکته قابل توجه در این باره این است که در سال 71 مدیرکل فضای سبز شهرداری تهران در نامه‌ای خطاب به شهردار وقت منطقه 2 شهرداری به دلیل کمبود فضای سبز در این منطقه، به شدت خواستار دریافت خسارت از کسانی شده‌بود که این درختان را قطع کرده‌اند اما اکنون مسئولان شهرداری نه تنها در برابر تلاش‌ها برای قطع درختان سکوت کرده‌اند، بلکه به نظر می‌رسد حتی مجوزهای لازم را نیز صادر کرده‌اند. مردم منطقه آخرین حمله برای نابودی درختان را نیز ناکام گذاشته‌اند، هرچند آسیب هایی دیده‌اند. اما تجربه ثابت کرده است که معمولا زور سازمان‌های دولتی به زور مردم می‌چربد.

 



نقل از سلامت نیوز 

درختان محله ایوانک در خطر

این بار نوبت مردم محله ایوانک شهرک قدس است که مرگ درختان را به نظاره بنشینند. در این منطقه درختانی 30 ساله هستند که محیطی آرام و فضایی دلنشین را برای ساکنان ایجاد می‌کنند. اما چندی است اهالی باخبر شده‌اند که قرار است یک سازمان با مجوز شهرداری تهران، این درختان را قطع کرده و به جای آن یک مجتمع مسکونی بسازد. اهالی پس از اطلاع از ماجرا به کارهای مختلف دست زدند تا این درختان را از مرگ نجات دهند، همسایه‌های سبزی که سال‌ها هوایی پاک را برای آنان به ارمغان می‌آوردند. مردم برای رسیدن به این هدف تجمع‌های مختلفی برگزار کردند، بنرهایی در اطراف محله نصب کردند و با نامه‌ها، استشهادها و ملاقات‌های مختلف این موضوع را به مسئولان شهرداری و دیگر سازمان‌های مسئول گوشزد کردند. اما این تلاش‌ها نه تنها کارساز نیفتاد، بلکه در آخرین تلاش‌های دست‌اندازان به طبیعت تهران، گروهی که معلوم نبود از کجا آمده‌اند، ناگهان به جان درختان منطقه افتادند. آنان وقتی مقاومت و تجمع مردم را دیدند، به مردم نیز حمله کردند که نتیجه آن زدوخورد میان اهالی و این عده و روانه بیمارستان‌شدن برخی از ساکنان منطقه بود.

اهالی قصد درگیری نداشتند

خانم احمدی که در این درگیری مجروح شده‌‌است، به «قانون» می‌گوید: صبح چهارشنبه گذشته افراد ناشناسی اقدام به حصارکشیدن در اطراف این زمین کردند که با اعتراض اهالی مواجه شدند. وی ادامه می‌دهد: به هیچ وجه اهالی قصد درگیری و نزاع نداشتند، بلکه فقط می‌خواستند از درختان محله خود محافظت کنند اما در کمال ناباوری این شرکت، در یک برنامه‌ریزی حساب شده و پیش‌بینی برخورد اهالی محل با حصارکشی، افرادی را استخدام کردند که این افراد به ضرب و شتم مردم پرداختند.

خانم احمدی اضافه می‌کند: در این درگیری چندین نفر زخمی شدند که بیشتر آنان خانم بودند. در میان آنان یک خانم مسن نیز بود. سوال من از مسئولان شهر تهران این است، آیا متولیان حفظ فضای سبز در تهران خوابند که شهروندان برای حفظ فضای سبز باید خون خود را بدهند و این چنین غرامت بدهند؟

هزینه فضای سبز را پرداخت کردیم

آقای محمدی از ساکنان دیگر منطقه نیز در این باره می‌گوید: 30 سال پیش هنگام خرید خانه هزینه‌های مربوط به فضای سبز و آموزشی پرداخت شده است، حتی در سندهای ثبت اسناد املاکی که مشرف به این فضای سبز هستند با شرح نوع اشراف ذکر شده است. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر سند مدارکی موجود است که شهرداری و نیروی انتظامی بر فضای سبز بودن این منطقه گواهی می‌دهند.

طرح تفضیلی زیر تیغ

آقای سلیمی نیز در این باره می‌گوید: در طرح تفضیلی شهرداری تهران این منطقه فضای سبز بوده است. مطابق مدارکی که موجود است، عمر فضای سبز 30 سال تعیین شده است که در دفعات، این موضوع به تایید شهرداران وقت، کارشناسان محیط زیست و کلانتری محل رسیده است. با وجود اثبات و استحکام این اصل، چگونه و به چه دلیلی کمیسیون مربوط با اصلاح طرح تفضیلی جدید فضای سبز را نادیده گرفته و دستور به تغییر کاربری داده‌است؟

وی می افزاید: زمین‌های فاز 6 شهرک قدس زیر نظر بنیاد مستضعفان قرار دارد. اکنون سوال این است که این بنیاد در راستای کدام هدف حمایت از مستضعفان فضای سبز را به عنوان زمین بایر به مجمع جهانی اهل بیت واگذار کرده‌است. تغییر کاربری و واگذاری این زمین به مجمع جهانی اهل بیت، شائبه استفاده از روابط ناصحیح اداری را به وجود می‌آورد.

آقای جعفری از ساکنان منطقه نیز معتقد‌است: چند روز پیش جلسه‌ای با شهردار منطقه برگزار شد، ایشان در این جلسه گفتند که به هیچ وجه مجوزی برای قطع درختان و تخریب فضای سبز و یا پروانه‌ای برای ساخت‌وساز صادر نشده‌است، این در حالیست که در مجوز پیمانکار این پروژه که وابسته به مجمع جهانی اهل بیت است، به آنان اجازه دیوارکشی، تجهیز کارگاه و تخلیه تجهیزات و صنایع در این زمین صادر شده است. نکته جالب این مجوز این است که از درختان به عنوان صنایع یاد شده‌است.

تلاش‌های چند ساله 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:درختان,محیط زیست,فضای سبز,تخریب فضای سبز,شهرداری,تهران,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 یخ هسته حفاری در دریاچه ویدا، قطب جنوب

زیست شناسان در یک گزارش جدید اعلام کرده اند که میکروب های موجود در دریاچه ویدا(Vida) در قطب جنوب بدون نیاز به نور خورشید مقاوم و پایدارند و این می تواند مدلی برای زندگی در جهان های یخ زده در سایر مکانها باشد.

دریاچه ویدا

دانشمندان عقیده دارند که در این فضای منجمد و بدون نورخورشید در قطب جنوب ، میکروبها به خوبی با محیط دریاچه سازگار شده و به رشدخود برای  حداقل 2800سال ادامه داده اند.این دریاچه در شرق قطب جنوب با بیش از 50 پا یخ پوشیده شده است.زیست شناسان به رهبری موری آلیسون از موسسه Desert Researchبین سالهای 2005 تا2010نمونه گیری های انجام دادند که مشخص کرد میکروب های آبزی در این منطقه پایدارند نتایج ای گزارش در مجوعه مقالات آکادمی ملی علوم ثبت گردیده است.Nathaniel Ostromاز دانشگاه ایالتی میشیگان می گوید : این محیط سخت و طاقت فرساترین حالت محیط زیست در زمین است ،ضخیم ترین یخ دریاچه در این سیاره ،سرد ترین و پایدارترین انجماد محیط زیست برروی زمین  .میکروبها با وجود دمای 8 درجه فارنهایتی (13-ساتی گراد)آبی با شوری 20 درصد و غلظت بالای آمونیاک و گوگرد به خوبی سازگار شده اند و به احتمال زیاد طی واکنش هایی با هیدروژن آب به زندگی خود ادامه می دهند.وجود زندگی در این دریاچه با این مشکلات دانشمندان را برای یافتن حیات در دنیاهای یخ زده فراسوی سیاره ما امیدوار ساخته است.این گزینه های بالقوه برای یافتن حیات در جهان های یخ زده می توانند ماه مشتری ،اروپا و یا برای زحل ماه Enceladusباشند.


 

جندی شاپور البرز آذر 91
منبع :USA TODAY

 

  

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قطب جنوب ,میکروبها,نور خورشید,جهان های یخ زده, میکروب های آبزی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 گربه ماهی غول پیکر بر روی یک قایق.جندی شاپور البرز

گربه ماهی های غول پیکر رود مکونگ یکی از بزرگترین ماهیها در نوع خود درجهان می باشند.این گربه ماهی صید شده در این قایق توسط این ماهیگیر 10 فوت طول (3متر) و دارای وزن650 پوند(300کیلوگرم) می باشد.این گونه با توجه به شکار بی رویه ،سد سازی و تخریب زیستگاهها در خطر انقراض می باشد.

  

نقشه: گربه ماهی غول پیکر محدوده

مکان زندگی این نوع گربه ماهی

 

منبع:nationalgeographic

جندی شاپور البرز

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گربه ماهی های غول پیکر,رود مکونگ , خطر انقراض,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

همزیستی ماهی و مرجان. جندی شاپور البرز

goby   ماهی با نا م علمی  (Gobiodon histrio)  که در میان شاخه های مرجانی زندگی می کند هنگامی که مرجانهای مورد تهاجم قرار می گیرند از خود واکنش نشان می دهد.  وقتی مرجان دریایی با خطر جلبک های سمی دریایی مواجه می شود اقدام به آزاد سازی یک ماده شیمیایی ناشی از ترس می نماید که این ماده شیمیایی باعث تحریک ماهی کوچک ساکن و همزیست با این نوع مرجان می گردد و او بعنوان یک مدافع وارد عمل می گردد.

Society for Science

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:goby ماهی , مرجان دریایی ,جلبک های سمی دریایی ,ماده شیمیایی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

مطالعات دانشمندان دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد مورچه‌ها هنگام مواجهه با حجم وسیعی از اطلاعات و اتخاذ تصمیمات فراوان، به شعور جمعی متوسل می‌شوند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر خلاف داشتن مغزهای کوچک‌تر از سر سوزن، گونه‌ مورچه‌ها از سیستم پیشرفته ارسال پیشاهنگ برای جست‌وجوی سکونت‌گاه‌های جدید بهره می‌برند. پیشاهنگ‌ها از بازرسی مکان مزبور به کلونی گزارش می‌دهند و سپس تمامی گروه برای اتخاذ تصمیم رای می‌دهد.به گفته استفان سی پرات و ناکائو ساساکی از دانشگاه آریزونا، مورچه‌ها نیز همانند زنبور عسل دارای مغزهای کوچکی هستند اما عصب‌های این عضو در مجموع، قدرت پردازش بالا را برای حشره فراهم می‌کنند.مورچه‌های حاضر در پژوهش جدید از گونه Temnothorax rugatulus بودند و طول آن‌ها به اندازه یک دهم اینچ بود. این حشرات در بین صخره‌های واقع در جنگل‌های غرب آمریکا و بخش‌هایی از اروپا زیست می‌کنند.آن‌ها در مناطقی زندگی می‌کنند که در آن پتانسیل تعداد لانه‌ها بسیار بالاست. هر مورچه قادر به اتخاذ تصمیم‌ به تنهایی نیست؛ زیرا هر یک از آن‌ها به تنهایی مسؤول یک لانه به شمار نمی‌آید، بنابراین وظایف بین اعضای کلونی تقسیم می‌شود.بر اساس پژوهش‌های آزمایشگاهی تیم علمی، این مورچه‌ها در ابتدا یک پیشاهنگ‌ را برای بررسی مکان‌های مورد نظر جهت ساخت لانه می‌فرستند. این پیشاهنگ‌ اندازه ورودی لانه و میزان بزرگی روزنه‌ها را بررسی می‌کند.در صورتی که این مکان مورد تایید وی باشد به کلونی بازمی‌گردد و پیغام "به دنبال من بیایید" را به آن‌ها ابلاغ می‌کند. سپس پیشاهنگی دیگر به مفهومی موسوم به «دویدن متناوب» ملحق می‌شود و به همراه مورچه اول به مشاهده مکان مزبور می‌رود.در صورتی که این مکان مقبول مورچه دوم نیز واقع شود، این حشره به کلونی بازگشته و فرایند پیشاهنگ قبلی را تکرار می‌کند و مورچه‌ دیگری را با خود همراه می‌کند. در نهایت در صورتی که تعداد کافی مورچه مکان تعیین شده را بپذیرند، گروه به توافق رسیده و سکونت‌گاه جدید را انتخاب می‌کنند.پیشاهنگ‌ها در این فرایند ملکه را نیز با خود به دیدار از این مکان مطلوب می‌برند.به ادعای دانشمندان دانشگاه شفیلد، زنبورها نیز دارای سیستم مشابهی هستند.

 نتایج این مطالعات جدید در Current Biology انتشار یافته است.

 

 

 

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مورچه‌ها,سیستم پیشرفته ,حشره ,زنبور عسل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

دانشمندان چینی، انگلیسی و آلمانی کشف کرده اند که بدترین انقراض تاریخ زمین به دلیل بروز گرمای بسیار زیادی که قابل تحمل نبوده، روی داده است.به گزارش خبرگزاری مهر، این انقراض انبوه پایان دوره پرمین موجب از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری زمین در 250 میلیون سال پیش و پس از آن ایجاد پنج میلیون سال منطقه مرده شد- دوره ای که در آن سیاره شاهد ورود هیچ گونه جدیدی نبود.نتایج این تحقیقات در نشریه ساینس منتشر شده است.

مطالعه مشترک توسط دانشگاه علوم زمین چین، دانشگاه لیدز انگلیس و دانشگاه ارلانگن نورنبرگ آلمان نشان می دهد دلیل نابودی طولانی مدت در کره زمین افزایش دمای مرگبار بر روی زمین بوده است : یعنی افزایش تا 50 تا 60 درجه سانتی گرادی دما در خشکی و افزایش 40 درجه ای در سطح آب.یادونگ سون مجری 27 ساله این تحقیقات که دانشجوی مشترک دانشگاه علوم زمین چین و لیدز است، می گوید: گرمای جهانی تا مدتها به انقراض انبوه پایان دوره پرمین مرتبط می شده اما این تحقیقات نخستین مطالعه ای که نشان می دهد افزایش بسیار زیاد دما مانع از آن شد که تا چندین میلیون سال حیات دوباره در منطقه استوایی پا بگیرد.به گفته وی همچنین این نخستین بررسی است که نشان می دهد دمای آب در نزدیکی سطح اقیانوس ها می توانسته به 40 درجه سانتی گراد برسد این میزان برای حیات دریایی مرگبار است و فوتوسنتز را متوقف می کند. مدل های اقلیمی حاکی از آن است که دمای سطح دریا نمی تواند از 30 درجه سانتی گراد بیشتر شود.
این محققان می گویند این یافته ها می تواند به ما کمک کند تغییرات اقلیم آینده را بشناسیم.منطقه مرده دنیای عجیبی بوده است: مناطق استوایی بسیار مرطوب بوده اما تقریبا هیچ چیز رشد نمی کرده است، هیچ رشد جنگلی نبوده و فقط سرخس و درختچه دیده می شده و به جز صدف هیچ ماهی و یا حیات دریایی در مناطق گرمسیری وجود نداشته است. و در واقع هیچ حیوانی نیز در خشکی نبوده و سوخت و ساز بسیار بالای حیوانات امکان تحمل این گرما را برای آنها ناممکن می کرده است.فقط در این بین مناطق قطبی بوده که می شد از گرمای طاقت فرسا و کشنده به آنجا پناه برد.
پیش از این انقراض انبوه، زمین از گیاهان و حیوانات از جمله خزندگان و دوزیستان اولیه و گستره وسیعی از موجودات دریایی از جمله مرجان و سوسن دریایی پر بود.
این محققان داده های 150 هزار دندان کوچک نوعی ماهی منقرض شده را در جنوب چین بررسی کردند. با مطالعه نسب ایزوتوپ اکسیژن را در این دندان ها بررسی کردند و توانستند میزان دما را در صدها میلیون سال پیش تشخیص دهند.

هوپا

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انقراض,گرما,گرمای جهانی,دوره پرمین ,افزایش دمای مرگبار,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سبزپرس- گروه تشكلها و رسانه ها: در پي شكايت اداره نشر ارزشهاي دفاع مقدس از الهه موسوي به دليل اطلاع رساني از تخريب جنگل ناهارخوران براي ساخت موزه دفاع مقدس،‌اين خبرنگار فعال محيط زيست در استان گلستان، امروز براي سومين روز پياپي در شعبه 7 بازپرسي دادسراي گرگان حاضر شد.

 

به گزارش سبزپرس، الهه موسوي در چند ماه گذشته گزارش هاي خبري و تصويري متعددي از تخريب اكوسيستم جنگلي در ناهارخوران در رسانه هاي ملي و استاني منتشر كرده بود كه اين اقدام او بارها از سوي دهها خبرنگار ديگر در سطح ملي در ديگر رسانه ها پيگيري شد اما حالا او به تنهايي متهم به نشر اكاذيب از تخريب جنگل و ... است.

موسوي از فعالان رسانه اي در عرصه محيط زيست ايران است كه اكنون سردبيري هفته نامه سليم در گرگان را نيز عهده دار است. او پيش از اين و در زماني كه زنده ياد ياسر انصاري،‌ بنيانگزار پايگاه خبري سبزپرس در قيد حيات بود، به مدت 1.5 سال سردبير پايگاه خبري سبزپرس نيز بوده و بسياري از موارد تخريب جنگل و اكوسيستم هاي تالابي به وي‍ژه در استان گلستان را پيگيري و رسانه اي كرده است.

بدون شك بارزترين فعاليت هاي رسانه هاي الهه موسوي گزارش هاي وي از تخريب جنگل هاي گلستان به وي‍ژه پارك ملي گلستان و بررسي علل سيل هاي ويرانگر در اين استان بوده كه نقش عمده اي در آگاهسازي افكار عمومي و جلب توجه مديران و مسئولان متولي داشته است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:الهه موسوي ,محيط زيست,خبرنگار ,جنگل هاي گلستان,رسانه ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

32-5.JPG 

نتایج اولیه بررسی نمونه آب بکرترین دریاچه جهان از عدم کشف گونه‌های جدید حیات میکروبی حکایت دارد.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماه فوریه دانشمندان روس موفق به نفوذ به دریاچه وستوک در عمق 3.7 کیلومتری یخ‌های قطب جنوب شدند.آب‌های این دریاچه قطبی بیش از 20 میلیون سال در معرض نور خورشید و هوا قرار نداشته و محققان میکروبیخود را برای یافتن گونه‌های جدید و منحصر به فرد حیات میکروبی در این منطقه آغاز کردند.نظریه‌های مختلفی درخصوص حیات میکروبی احتمالی در دریاچه وستوک وجود دارد؛ برخی محققان معتقدند که حیات میکروبی این دریاچه آزمایشگاهی زمینی برای بررسی قمر مرموز مشتری، اروپا، محسوب می شود که احتمالا ساختاری مشابه دریاچه وستوک دارد.«سرگئی بولات» از موسسه فیزیک اتمی پترسبورگ روسیه و تیم تحقیقاتی طی چند ماه اخیر نمونه های آب بدست آمده از دریاچه وستوک را مورد آنالیز بسیار دقیق قرار داده‌اند.نتایج اولیه این تحقیقات که در دوازدهمین کارگاه اخترزیست شناسی در استکهلم سوئد اعلام شده، نشان می‌دهد تا کنون هیچ نشانه‌ای از حیات در این دریاچه بدست نیامده است.اما این نتایج به معنای قطع امید محققان از یافتن حیات در این منطقه نیست و دور جدید اکتشافات در عمق بیشتر دریاچه از ماه دسامبر (آذر ماه) آغاز خواهد شد.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بکرترین دریاچه جهان,میکروبی,میکروبی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 



 

پلنگ ایران .جندی شاپور البرز

نگرانی از وضعیت حیات وحش در ایران با مرگ دومین پلنگ در کمتر از یک هفته بیشتر از قبل شده است. این بار البته مثل ماجرای ممسنی خبری از عکس لاشه تیر خورده یک پلنگ نیست. در جنگل‌های کردکوی گلستان یک پلنگ بالغ با لاشه مسموم شده یک گراز تلف شده و مدیر انجمن دیده بان حقوق حیوانات با اعلام این خبر ابراز نگرانی کرده که ادامه روند فعلی، حیات بزرگترین گربه ایرانی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

این بار در گلستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ هنوز سه روز از ماجرای قتل فجیع یک پلنگ ایرانی در ممسنی استان فارس نگذشته که شهرام امیری شریفی از کردکوی استان گلستان خبر داده است دومین پلنگ نیز به کام مرگ رفته آن هم با تله مسموم که از بدترین روش‌های عامیانه برای مقابله با حمله حیوانات وحشی به گله روستائیان است. به گفته امیری شریفی «این ماده پلنگ کاملا بالغ بوده و حدود ۶۵ کیلوگرم وزن داشته اما در لاشه‌اش هیچ گونه اثر گلوله و زخم کشنده دیده نشده و به همین خاطر به نظر می‌رسد که توسط لاشه‌های مسموم اهالی کشته شده است. شاید چنین کشتاری در حیات وحش بتوان کشتار ناآگاهانه نامید. دکتر هوشنگ ضیایی از استادان دانشگاه در حوزه حیات وحش در گفت‌وگو با آرمان تاکید می‌کند که «علاوه بر این که روستائیان با اسلحه و دام به جان حیات وحش کشور افتاده اند، به خاطر نداشتن آگاهی لازم در این زمینه، گاهی حیوانات حیات وحش را از طریق لاشه‌های مسموم به کام مرگ می‌کشانند.» این موضوع البته موضوع تازه‌ای نیست اما بارها به جمعیت کم تعداد حیوانات وحشی، ضربه‌هایی زده که قابل جبران نیست. در پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، بزرگترین دغدغه مدیران پروژه لاشه‌هایی بود که توسط روستائیان به زهر آغشته می‌شد تا برای حفاظت از گله حیوانات اهلی در اطراف مزارع گذاشته شوند. یوزپلنگ‌های بسیاری از این طریق تلف شدند، آموزش‌های گسترده‌ای هم صورت گرفت تا این حیوان در حال انقراض لااقل از دست روستائیانی که آموزشی در این زمینه ندیده بودند در امان باشد.

شکارچی شکار شده

اما به نظر می‌رسد همانطور که دکتر ضیایی تاکید کرده مشکل اصلی در برخورد با حیوانات وحشی در کشور مسئله آموزش باشد:«بارها تاکید شده اما هنوز این مسئله را بسیاری از روستائیان کشور که در دشت‌ها و جنگل‌های ایران زندگی می‌کنند نمی‌دانند که پلنگ‌ها اصولا به انسان حمله نمی‌کنند و غذای خود را از طبیعت به دست می‌آورند و اگر چرخه حیات در طبیعت محل زیست شان به سامان باشد نیازی به خوردن گوسفند گله ندارند. اصولا نمی‌توانند چنین حیوانی را بخورند.» ضیایی معتقد است که بین آن روستایی که از ترس جانش به روی این گربه سان در معرض خطر انقراض آتش می‌گشاید با روستائیانی که به این شکل پلنگ‌ها را به کام مرگ می‌کشانند هیچ تفاوتی نیست: « هر دو از خسارت‌های احتمالی حیوانی می‌ترسند که اصولا جز نفع و فایده چیزی برای زندگی آن‌ها ندارد.» و ادامه می‌دهد: «پلنگ در ایران با خوردن گراز و یک نوع جوجه تیغی که آفت درخت‌های کشور است، به بقا و حیات محیط زیست روستایی و جنگلی ما آنقدر کمک می‌کند که میلیون‌ها تومان بودجه قابل جایگزینی با آن نیست. اما متاسفانه به خاطر حفظ چند راس دام به اشتباه چنین موجودی به کام مرگ فرستاده می‌شود.» این موضوع را البته شریفی هم از سوی دیده بان حیوانات تایید می‌کند. او معتقد است که مسموم کردن پلنگ‌ها توسط لاشه گراز در استان‌های شمالی رسم غلطی است که ریشه تاریخی دارد:«هنوز افراد محلی زیادی به اشتباه مسئول کشتار گوسفندهای گله‌شان را این زیستمند با ارزش می‌دانند و به احتمال زیاد این پلنگ ازاین طریق تلف شده است.» این در حالی است که کشتن حیوانی چون پلنگ که در راس هرم جمعیتی حیات وحش قرار دارد می‌تواند به گفته شریفی «صدمه‌های جدی و گاه غیر قابل جبران به اکوسیستم وارد می‌کند و اثرهای قابل توجه بر جمعیت حیواناتی دارد که به‌عنوان طعمه توسط این گونه‌ها شکار می‌شوند.»

در نبود پلنگ

واقعیت این است که اگر پلنگ بمیرد به طور طبیعی جمعیت گراز زیاد می‌شود. روستائیان این حیوان را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند از آن جایی که گوشتش حرام است و چندان باب طبع شکارچیان نیست، کنترل جمعیت آن چقدر مشکل است و درصورت افزایش جمعیت چطور به‌عنوان آفت جنگل می‌تواند سبب نابودی درخت‌ها و مزارع شان شود با این وجود شکارچی اصلی گراز را با تله‌های مسموم خود به کام مرگ می‌کشانند و از روی بی‌اطلاعی دو ضرر به خود می‌زنند: امیری شریفی نخستین خسارت افزایش گرازها به خاطر مرگ پلنگ‌ها را این طور توصیف می‌کند:« در نتیجه کاهش جمعیت این حیوان شکارچی، جمعیت گراز از تعادل خارج می‌شود و صدمه غیر قابل تصوری به مزارع وارد می‌شود که محصول آن صدور مجوز کشتار گراز برای میرشکاران است.» و دکتر ضیایی به آرمان از خسارات دیگری می‌گوید: «در حال حاضر درختان جنگل‌های کشور با آفت گرازها مواجه‌اند و درصورت بی‌توجهی به مرگ پلنگ‌ها که شکارچی این آفت به حساب می‌آیند باید نگران وضعیت جنگل‌های کشور بود.»

 پلنگ ایران.جندی شاپور البرز

 

 سلامت نیوز

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پلنگ, انقراض,شکارچی ,طعمه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سبزپرس- گروه منابع طبيعي: رامین اخلومدی: در خبر ها دیدم آمده بود : " در پی شکایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس الهه موسوی روزنامه نگار گلستانی که مدتهاست در خصوص زیانبار بودن ساخت فرهنگسرای دفاع مقدس استان گلستان موضع گیری کرده است به دادگاه احضار میشود. خیلی تعجب کردم و متاسف شدم با خودش تماس گرفتم گفت منم شنیدم اما هنوز که خبری از احضاريه نیست ."

 

تعجب و تاسف از این بابت که عجب مشکلی شده این موضوع فهم دغدغه های یک فعال زیست محیطی که از قضا روزنامه نگار هم هست. براستی کی و در کجا موسوی درباره " زیانبار بودن ساخت فرهنگسرای دفاع مقدس" سخنی گفته  ، مطلبی نوشته و یا  بهر ترتیبی اقدامی کرده و موضعی گرفته است ؟! از کجا چنین چیزی را در آورده اند ؟! بنده اصلا با بحث جنگل ناهارخوران وپروژه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کاری ندارم. چه اینکه خبردار شدم دادستان محترم هم فرموده اگر کسی در اینباره چیزی بنویسد با او برخورد می کنیم.  خب منم که سرم درد نمی کند در این باره چیزی بنویسم. پس  فعلا و در این مجال از خیرش می گذرم. اما عرض من این است اگر کسی که در عرصه ای مثل محیط زیست فعالیت می کند و دغدغه هایش هم منحصر به آن حوزه  است چرا در پاسخ به دغدغه هایش از داغ و درفش و تهدید و احضار سخن به میان آوریم ؟ چرا متشبث به هر تهمتی به او می شویم ؟  بدون تردید زور او از هر جهت کمتر از زور کسانیست که الان خیلی از او  دلخورند. دسترسی آنان هم به مطبوعات  و رسانه ها بیشتر است و می توانند به خوبی موضوع و پروژه خویش را توضیح دهند و توجیهات کارخود را بیان کنند. اما وقتی به جای استفاده از این روش منطقی، متوسل به روش های دیگری می شوند آیا این به جز آنکه نشان دهنده ضعف شان در ادله و توجیهات کافی و قانع کننده باشد دلیل دیگری هم دارد؟سید ابوالحسن میرکریمی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گلستان طی اظهار نظری گفته اند :" ما در این مدت کل اخبار کذب منتشر شده در فضای رسانه های استانی، کشوری، سایتها و خبرگزاری های داخلی و خارجی را رصد کرده و پس از تجزیه و تحلیل آنها دریافتیم برخی مخالفت ها از روی ناآگاهی و عدم توجیه طرح بوده که الحمدلله پس از توجیه، این دسته به جمع موافقان پیوستند. اما برخی از مخالفین پس از ماه ها سعه صدر این اداره کل و جوابدهی شفاف به نشریات و خبرگزاری ها ، گویا قصد ندارند بپذیرند که این پروژه ملی بوده و اجماع کشوری و استانی نهادها و سازمان ها و مطالبه مردمی پشت سر آن نهفته است. لذا ما  بر آن شدیم تا از سردبیر نشریه سلیم (الهه موسوی) که در این مدت از هر روزنه ای علیه ما تاخته و فرهنگ دفاع مقدس و عملکرد برخی نهادها را زیر سوال برده و در لوای دروغ بزرگ تخریب جنگل دل مخالفین نظام را شاد کرده نزد مراجع قضایی شکایت کرده و احقاق حق نماییم ."خب این کار خوبی بوده که توضیح داده اند و برخی ها هم در اثر توضیحات ایشان قانع شده اند. اما اگر کسی از ان توضیحات قانع نشد آیا درست است كه  او را متهم به سوء نیت کنیم و بدتر از این، او را متهم به زیر سئوال بردن فرهنگ دفاع مقدس  و برخی نهاد ها کنیم؟! باید به این برادر عزیز گفت اگر فردی متشرع هستید که حتما هستید این نحوه اتهام زدن از جهت شریعت درست نیست و اگر فردی قانونمدار و حقوقی هستید که حتما هستید باز هم این نحوه اتهام زنی کاری غیر حقوقی است . برادر من !   صورت موضوع  روشن است همانطور که خودتان هم گفتید مسئله این است كه عده ای از سخن شما قانع شده و عده دیگری از جمله موسوی هم قانع نشده اند. از آن کسان که قانع نشده اند اکثرا حرفشان را در خفا می زنند؛ اما در این میان موسوی  به دلیل دغدغه های زیست محیطی اش  آن را به صراحت بیان می کند. آیا  در مواجهه با قانع نشدن او خدای نکرده برای بیان استدلال و ادله کم اورده که متوسل به اتهام زدن و شکایت و دادگاه و از این حرفها  بشویم ؟ اگر سخن نادرستي میگویم بفرمائید .  می خواهم از منظری دیگر هم به غیر دقیق  و نادرست بودن ادعای جناب میرکریمی اشاره کنم.  سابقه فعالیت الهه موسوی و دغدغه هایش  در حوزه مسائل زیست محیطی نشان دهنده آن است كه  وی فقط و فقط مسئله اش محيط زيست است. او  را حتی با سیاست و فرهنگ و ... هم چندان کاری نیست. در همین منطقه خودمان ( استان گلستان )  او هفت سال پيش معترض  احداث جاده جنگل ابر بود؛ زماني كه كمتر كسي نام اين جاده و جنگل ارزشمند را شنيده بود.  و نیز در گذشته تر معترض ساخت مجتمع پتروشیمی استان  و یا بی توجهی به موضوع تالاب های بین المللی گلستان . همچنين انتقال آب چشمه های قطری از گلستان به سمنان ، بحران های زیست محیطی شهر گرگان، ساخت و ساز بی رویه در زیارت و تخريب منابع طبيعي آن منطقه، مشكلات محيط زيستي كارخانه سيمان گاليكش، رانش در تپه های زیبا شهر گرگان، موضوع طغیان رودخانه ها و همچنین موضوع سیل و بی توجهی به عوامل آن، تخریب آشوراده از طریق پروژه های گردشگري که توجیه پذیر نیستند، پسماندهای کشاورزی، کشاورزی ارگانیک، سدسازی بی رویه و غيراصولي  در کشور و استان،  ضرورت ممانعت از تخریب منطقه حفاظت شده جهان نما و ....  همه و همه در سوابق دغدغه ها و فعالیت های زیست محیطی او در استان گلستان اوست.وهمچنین در سطح ملی هم در سابقه فعالیت موسوی  موضوعات متعددی را می توان برشمرد  که بطور جدی به آن پرداخته و پیگیرشان بوده است  مثل: سیاست های غلط منابع طبیعی در حوزه جنگل های شمال ، بهره بردای غیر اصولی کارخانه های نئوپان در استان های شمالی از چوب جنگل های شمال بدون لحاظ جريان هاي سياسي و جناحي، زباله های بیمارستانی ، مشکلات محیط بان ها ، تخلفات كارخانه سیمان آبیک قزوین، نا آمن بودن هواپیماهای جایروپلند ( هواپیمای تک نفره که جهت محیط زیست تهیه شده بود و بالاخره نيز در حين پرواز منفجر شد. )، اتوبان تهران – شمال، برنج های آلوده هندی، واردات محصولات تراریخته ( دستکاری ژنتیک شده )، پارک ملی سرخه حصار؛ منطقه حفاظت شده جاجرود ، لاک پشت های دریایی ، جهانگردان زیست محیطی، آمایش سرزمین، انرژی خورشیدی، آلودگی هوای تهران و..... امثالهم که تنها بخشی از فعالیت های زیست محیطی الهه موسوی محسوب می شود. از همه اینها گذشته او خبرنگار برگزیده جایزه زیست محیطی دکتر تقی ابتکار در سال 86 هم هست و یکسال بعد  از ان یعنی در سال 87   مسئولیت سردبیری اولین خبرگزاری زیست محیطی ایران   هم به او واگذار شد. موسوي خبرنگاري است كه علاوه بر تحصيل دانشگاهي در رشته روزنامه نگاري بارها و بارها مورد تجليل نهادهاي مردمي حوزه محيط زيست و حتي مديران دولتي قرار گرفته است.  بماند از انکه به عنوان یک زن هم اهمیت و ارزش فعالیت او در این حوزه  به خودی خود مضاعف می شود. بااین اوصاف  تا جایی که بنده اطلاع دارم درباره هیچکدام از آن همه فعالیت ها  در دو دهه گذشته که سخت هم پیگیرشان  بود هیچ نهادی به ایشان اتهام  زیر سئوال بردن دفاع مقدس و نهادهای خاص و یا سوء نیت را وارد نساخت؛ بلکه برخی از آن پرونده ها حتی اگر حاد هم شد اما بلاخره ایشان مسئولیت خود را انجام داد و کسانی هم اگر پاسخی داشتند  ارائه دادند و موضوع به نحوی ختم شد .برادر گرامي! در دين اسلام كه دين مهر و انصاف و برادري است جرم قانع نشدن این نیست که فرد را تهدید به شکایت و یا داغ و درفش کنیم و یا به او اتهام های نچسب وارد سازیم کما اینکه ده ها شاهد مثال می توان آورد از اینکه به فرض علیرغم توضیحاتی که وزرای جناب رئیس جمهور محترم درباره حوزه مسئولیت خود  می دهند ، بسیاری از نمایندگان مجلس و یا نخبگان جناح های سیاسی درون نظام هم  قانع نمی شوند و بلعکس . اما در این میان قرار نیست کسی به دیگری اتهام های شدید و غلیظ وارد سازد  و یا چون قانع نمی شوند نیت و صداقت انها را زیر سئوال ببرد و به جرم قانع نشدن خود را مجاز به هر اقدامی علیه ان فرد بداند.  نکند خدای ناکرده چون یک زن  فعال حوزه محیط زیست به نام الهه موسوی که دیوارش از همه جا کوتاه تر است  و در این موضوع مورد مناقشه  قانع نشده و از نظر ما زبان درازی کرده بخواهیم برای از میدان به در کردنش هر اتهامی را به او وارد سازیم تا این گونه حساب کار، دستش بیاید و دیگر از این ایستادگی ها(بخوانید غلطها)  نکند؟! دور باد اگر چنین چیزی باشد که در شان هیچ کدام از طرفین هم نیست. موسوی تنها یک عقیده داشته  که از آن دفاع کرده و ان را هم انتشار داده. او معتقد بوده و هست که فلان تاسیسات بنا بدلایلی که بارها ذکر کرده مناسبتر آن است که در خارج از جنگل احداث شود. او هرگز با اصل ساخت موزه  هم مخالف  نبوده و نيست ( حتی اگر طرحی ملی هم نباشد و صرفا منطقه ای و استانی باشد)  بلکه  تنها با مكان احداث آن مخالفت كرده است . خيلي هاي ديگر هم همين عقيده را دارند.  داشتن چنین عقیده ای و حتی انتشار آن جرم نیست. می توان با عقیده اش از طریق ارائه عقیده در رسانه های جمعی و حتی مناظره و گفت وگو مواجه شد. و در اینباره از نظرات کارشناسی و حقوقی هم مدد جست.  مگر این فعال زیست محیطی از چه عده و امکاناتی و یا دلایل و مستنداتی  برخوردار است که  قادر است اذهان را به انحراف کشاند و یا بشوراند و مشوش سازد ؟ امکانات  و قدرت  نهادی نظیر اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از هر جهت  صدها ها برابر بیشتر از امکانات امثال اوست برای انکه به جای مواجه خدا پسندانه و منطقی به شکایت و تهدید و .... روی اورند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:محیط زیست,فعال زیست محیطی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سبزپرس- گروه انرژی های نو: مشاور پروژه های انرژی سازمان انرژی های نو صبح امروز در همایش تخصصی «تولید انرژی از پسماند» اعلام کرد که امسال ایران به عنوان هفتمین کشور آلوده دنیا شناخته شده است. همچنین، یکی از استادان دانشگاه تهران که در این همایش شرکت کرده بود، مشارکت شهروندان را عامل کاهش هزینه های جمع آوری زباله دانست.

 

به گزارش سبزپرس، «حسین غیاثی نژاد» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در همایش تخصصی «تولید انرژی از پسماند» درباره هزینه های امحای پسماند گفت: برای برآورد هزینه باید مشخصات فنی، تعیین و استفاده شود و صرف هزینه کم باعث احداث تاسیسات ناکارآمد می شود. او تاکید کرد که هرچه مشارکت شهروندان را بیشتر کنیم، هزینه های جمع آوری زباله بیشتر کاهش پیدا می کند.غیاثی نژاد هزینه های سیستم را وابسته به نیروی انسانی دانست و گفت: شهرداری مسئول ایجاد صنایع بازیافتی نیست و صنایع بازیافتی باید توسط بخش خصوصی ایجاد شود.استاد دانشگاه تهران در سخنرانی خود به بررسی عناصر اجرایی سیستم مدیریت پسماند، الویت در مدیریت پسماند و برآورد هزینه های پسماند پرداخت.در پایان همایش، «مهرداد عدل» مشاور پروژه های انرژی سازمان انرژی های نو، به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون حاضر شد و اعلام کرد که امسال ایران هفتمین کشور آلوده دنیا شناخته شده و از سال 2005 نیز از حد مجاز انتشار گازهای گلخانه ای عبور کرده است.همایش تخصصی «تولید انرژی از پسماند» توسط مرکز آموزش علمی- کاربردی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران صبح امروز در شهرداری منطقه دو برگزار شد.مسئولان برگزاری همایش در پایان اعلام کردند که فایل PDF تمامی مباحث مطرح شده در همایش تخصصی «تولید انرژی از پسماند» تا دو هفته دیگر بر روی سایت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به آدرس rpc.tehran.ir قابل مشاهده است

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: انرژی های نو ,مدیریت پسماند ,هزینه های پسماند ,آلوده, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سبزپرس – گروه محیط طبیعی: پژوهشگران «کانون سبز فارس» موفق شدند تا پس از سال ها جستجو، یک گونه مارمولک به نام «آگامای سروزغی دم سیاه» را در «کلوت بابک» شناسایی کنند. دمای عمومی این منطقه 62 درجه سانتیگراد است و پیشتر تصور آن می رفت که هیچ گونه زنده ای در این منطقه قادر به زندگی نیست. «بهمن ایزدی»، رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس در این باره به سبزپرس گفت: در ادامه تحقیقات چندین ساله کانون سبز فارس در خصوص مطالعه و شناسایی پدیده های طبیعی بیابان لوت و همچنین بررسی چرخه اکولوژی لوت که به شناسایی و جمع آوری بیش از چهل گونه جانوری اندمیک و منحصر بفرد این بیابان منجر شده است، در روزهای پایانی تیرماه سال جاری پس از سال ها جستجو و پژوهش، موفق به شناسایی آگامای سر وزغی دم سیاه در زیستگاهشان واقع در کلوت بابک در جنوب شرق منطقه گندم بریان (ریگ سوخته) و در دمای بیش از 62 درجه سانتیگراد شدند. او ادامه داد: در این برنامه تحقیقاتی دو آگاما توسط محققان کانون سبز فارس زنده گیری شدند و پس از بررسی و مطالعه خزنده شناسان در خصوص گونه و جنس این خزندگان و همچنین مطالعه رفتار آنان در دما و اقالیم گوناگون، طی 70 روز تحت نظر و مورد مطالعه و تحقیق بیولوژیست ها و خزنده شناسان قرار گرفتند. سپس آگاماهای مذکور طی برنامه سفر به لوت که در هفته گذشته برگزار گردید، به زیستگاهشان انتقال و رهسازی شدند. این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: آگاماهای بیابان لوت برای نخستین بار، شناسایی و زنده گیری شدند و براساس نظر کارشناسان این گونه با دیگر گونه ها از نظر اندام، رنگ و برخی رفتارها تغییراتی دارد که متأثر از وضعیت ژئومرفولوژی زیستگاهشان است و ضمن منحصر بفرد بودنشان، از جمله هویت های ارزشمند طبیعی بیابان لوت محسوب می شود. او تاکید کرد: منحصر بفرد بودن این گونه، برنامه های مدیریت پایش و حفاظت از تنوع زیستی و مناطق طبیعی بیابان لوت را طلب می کند تا توسط برنامه ریزان بخش دولتی ذیربط مورد حمایت جدی قرار گیرند. شناسایی این گونه های زنده در حالی است که پیش از این، همواره اعلام می شد که منطقه گندم بریان و کلوت بابک به دلیل گرمای بیش از حد تحمل جانداران، فاقد گیاه و جانور و هرگونه صورت حیات از جمله میکروارگانیزم های زنده است. 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مارمولک ,آگامای سروزغی دم سیاه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آلاینده های آب .جندی شاپور البرز

آب هاي روان
در دهة اخير، روان آب‏هاي شهري به دليل پيشرفت‏هاي چشمگير در روند شهرنشيني و صنعتي شدن شهرها، حاوي انواع آلاينده‏ها مي‏باشند. آلاينده‏هاي هوا (نظير ذرات معلق و آلاينده‏ها هوابرد و گازي) درهنگام بارش باران به سطح زمين منتقل شده و ضمن عبور از نواحي مختلف باعث آلودگي منابع زيست محيطي از جمله بارش باران به سطح زمين منتقل شده و ضمن عبور از نواحي مختلف باعث آلودگي منابع زيست محيطي از جمله منابع آبهاي سطحي و زير زميني، خاك و محصولات كشاورزي مي‏گردد و نهايتاً وارد زنجيره  غذايي گشته و موجبات مسموميت گياهان وجانوران را فراهم مي‏آورد. در پژوهش انجام شده از طرف مركز تحقيقات محيط زيست دانشگاه علوم پزشكي تهران توسط آقاي دكتر اميرحسين محوي، آلاينده‏هاي روان آبهاي سطحي، آبهاي زير زميني و خاك شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت. در اين  مطالعه پس از مشخص نمودن پارامترهاي مورد مطالعه (شامل جامدات معلق و محلول، تركيبات معدني مانند كلسيم، منيزيم، سديم، كربنات، بيكربنات، سولفات، كلرورسديم، فلزات سنگين مانند روي، سرب، مس، نيكل و كادميوم و مواد آلي نظيرCOD, BOD  DOC, و فنانترن و نيز نسبت حذف سديم، هدايت الكتريكي و اسيديته)، مسيل‏هاي شهر تهران شناسايي شدند و سپس ضمن تهيه نقشه، سه مسيل اصلي شهر سرخه حصار، عمادآورد و كن شناسايي و نمونه‏برداري گرديدند و مورد آزمايش قرار گرفتند. يافته‏هاي حاصله بيانگر وجود بيشترين غلظت آلاينده‏ها در جنوب شرقي شهر تهران و جنوب شرقي شهرري مي‏باشد. ناحيه بين شهرري و ورامين در معرض انواع آلاينده‏ها مي‏باشد كه دليل آن همگرا شدن مسيل‏ها در اين منطقه است. اين مسئله باعث حمل و انتقال تمام آلاينده‏هاي شهر تهران به ناحيه مي‏گردد. بيشترين آلودگي روان آبها به فلزات سنگين مانند: روي mg/l 04/2 (با حداكثر مجاز mg/l 5)، سرب mg/l 33/0 (با حداكثر مجاز 05/0)، مس mg/l 199/0 (با حداكثر مجاز 1)، نيكل mg/l 124/0 (با حداكثر مجاز 1/0) و كادميوم mg/l 098/0 (با حداكثر مجاز 005/0) مربوط به مسيل عمادآورد و به دليل عبود از مركز شهر مي‏باشد و بيشترين آلودگي آبهاي زير زميني به املاح محلول در منطقه جنوب شرقي شهر مربوط مي‏باشد. جلوگيري از تخليه فاضلاب‏هاي صنعتي و خانگي تصفيه نشده به داخل مسيل‏ها، جلوگيري از دفع مواد زائد جامد به داخل آبهاي سطحي از طريق افزايش آگاهي مردم، جلوگيري از بازيافت مواد بازيافتي درون مسيل‏ها و بصورت غير اصولي، جلوگيري استفاده از روان آبهاي تصفيه نشده جهت آبياري محصولات كشاورزي و تصفيه و ذخيره سازي روان آبها جهت مصارف كشاورزي، صنعتي و تفريحي از پيشنهادات ارائه شده از سوي مجريان مي‏باشد. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:روان آب‏ها,مسموميت,آلودگي منابع زيست محيط,زنجيره غذايي,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

روبوت نقشه بردار سه بعدي زيردريايي.جندي شاپور البرز

 دانشمندان استراليايي طي دو ماه سفر به قطب جنوب همراه باتجهيزاتي كامل با كشتي يخ شكن شفق قطبي جنوب هليكوپتر و برخي تجهيزات پيشرفته ازجمله روبوت نقشه بردار زير دريايي  (AUV) اقدام به تهيه نقشه از هر دوبخش زيرين و رويين يخ گسترده اقيانوس منجمد جنوبي نمودند.اگر چه ماهواره ها در دان اين اطلاعات خوب عمل مي نمايند اما اين چنين دقتي در تهيه نقشه هاي توپوگرافي و تعيين ضخامت يخ و دوران آنها مانند انچه در روي زمين اتفاق مي افتد و با همان دقت اولين بار است كه به طريق 3 بعدي نيز انجام مي گيرد.نقشه و ميزان يخ اندازه گيري شده براي درك اثرات تغييرات آب و هوايي بر روي زمين كليدي خواهد بود .

 

 

 

Oct. 13, 2012

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قطب جنوب ,روبوت نقشه بردار ,3 بعدي , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 زمانيكه يك زبانه آتش به يك  تندباد پيچان برخورد مي كند اينگونه زبانه هاي خشمگين و خطرناك خود را در آسمان رها مي سازد:

گردباد آتش.firenado.جندي شاپور البرز

Photograph by Marc Piscotty, Reuters

بقيه در ادامه

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گردباد آتش, (استرالیا),Firenado,طوفان آتش,جام جهان نما 10, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ساليانه 3 ميليون نفر در اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند  كه 90 درصد آنان در كشورهاي توسعه يافته هستند . دربعضي كشورها تعداد افرادي كه در اثر همين عامل جان خود را از دست مي دهند بيشتر از قربانيان سوانح رانندگي است. اين مرگ و مير بطور خاص مربوط به آسم، برونشيت - تنگي نفس و حملات قلبي و آلرژي هاي مختلف تنفسي است .
تعريف آلودگي هوا 
آلودگي هوا به وجود هر ماده اي در هوا كه ميتواند براي انسان يا محيط او مضر باشد اطلاق مي گردد. آلاينده ها ممكن است طبيعي و يا ساخته دست بشر باشند و ممكن است به اشكال مختلف ذرات جامد يا قطرات مايع يا گاز باشند كه بالغ بر 180 آلاينده مي باشند . 
منابع انتشار آلاينده هاي هوا:
منابع آلوده كننده هوا به دو قسمت طبيعي و مصنوعي تقسيم بندي مي شود.
1- منابع طبيعي 
- فعاليت هاي آتشفشانها و آتش سوزي جنگل ها
- گرد و غبار طبيعي
- دود و مونواكسيد كربن ناشي  از آتش سوزي ها
- گاز رادون ناشي از كاني هاي زمين
- درختان كاج كه تركيبات آلي را از خود متصاعد مي كنند.

2- منابع مصنوعي 
وسايل نقليه موتوري مشكلي اساسي هستند كه دي اكسيد نيتروژن كه مهمترين آلوده كننده هوا است را توليد مي كنند .ساير منابع مصنوعي آلوده كننده هوا عبارتند  زغال سنگ سوزها ، صنايع مختلف آلودگيهاي ناشي از سوزاندن بقاياي كشاورزي و ...
آلاينده ها ي هوا : 
تركيبات آلوده كننده هوا به دو قسمت گازها و ذرات جامد تقسيم مي شوند :
1- ذرات جامد :
ذرات كوچك و جامد براساس اندازه تقسيم مي شوند و عبارتند از: pm10  و pm2/5 . دسته اول  ذراتي كه داراي قطر كمتراز 10 ميكرومتر هستند و دسته دوم ذراتي كه  داراي قطر كمتر از 5/2 ميكرومتر هستند . ذرات با قطر كمتر از 5/2 ميكرومتر براي سلامتي زيانبارترند . 
2- گازها : 
شامل مونواكسيد كربن ، دي اكسيد نيتروژن ، دي اكسيد گوگرد ، هيدروكربن ها ، ازن و ...  مي باشند .  
آلودگي هوا در منازل :
دي اكسيد كربن يك گاز آلوده كننده هوا نيست  ولي همواره به عنوان يك عامل مهم در بررسي كيفيت هواي منازل مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان شاخص كيفيت هوا لحاظ مي شود .  افراديكه در معرض اين هوا قرار مي گيرند ، دچار خستگي - عدم رضايت و عدم تمركز مي گردند . مواد و مصالح ساختماني مثل رنگ ها بخصوص رنگهاي با تركيبات سربي ، حشره كش ها و اسپري فرمالدئيـــد نيز مي توانند باعث آلودگي هوا در منازل گردد.

حفاظت با آلودگي هوا:
در روزهايي كه اخبار و راديو تلويزيون و روزنامه ها هوا را در شرايط  بحراني اعلام مي كنند اين خبر به شما كمك مي كند كه خود را  از آلودگي هوا محافظت كنيد . AQI  ( يا شاخص كيفيت هوا ) يك شاخص براي گزارش كيفيت هواي روزانه مي باشد . AQI با اندازه گيري آلاينده هايي چون  ازن ، منواكسيد كربن ، دي اكسيد گوگرد ودي اكسيد نيتروژن و گردوغبار ( ذرات معلق 10-Pm ) محاسبه مي شود .

وضعيت شاخص استاندارد آلودگي(PS.I) 
پاك 50-0 
سالم 100-50 
ناسالم 200-100 
بسيار ناسالم 300-200 
خطرناك 300  د 

در مواقع آلودگي هوا چه بايد كرد ؟
در روزهاي بحراني آلودگي هوا حتي الامكان از تردد در محدوده هاي مركزي و پر ترافيك شهر اجتناب كنيد . استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي  در سفرهاي روزانه درون شهري خود را جايگزين خودروهاي  شخصي نمائيد . فعاليت يا بازي كودكان در محيطهاي باز را محدود نمائيد . و افراد مسن يا افراد با بيماريهاي قلبي ، ريوي نظير آسم ، برونشيت مزمن و نارسائي قلبي از خروج از خانه اجتناب نمايند .

مرکز تحقیقات محیط زیست

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آلودگی هوا,شاخص استاندارد آلودگي(PS,I) ,آلاينده ها ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شاخص كيفيت هوا AQI و اهميت آن:
كيفيت هوا, نظير آب و هوا, ميتواند روز به روز يا ساعت به ساعت تغيير يابد. آژانس حفاظت محيط زيست (EPA) و ديگر آژانسها, فعاليت خود را در زمينه اطلاعات كيفي هوا, نظير اعلام وضع آب و هوا, در اختيار عموم قرار مي دهند.
ابزار كليدي در اين زمينه, شاخص كيفيت هوا (AQI) است.
تحريف (AQI):
AQI (Air Quality Index) يا شاخص كيفيت هوا شاخصي است جهت پيش بيني روزانه كيفيت هوا اين شاخص به شما ميگويد هوا پاك يا آلوده است و ميزان ارتباط آن با سطوح سلامتي شما تا چه حد است. AQI, ميزان تاثيرات هواي آلوده بر سلامتي شما را نشان ميدهد.
مفاهيم (AQI): 
مقصود AQI, جهت كمك به شما در زمينه فهم معناي كيفيت هواي محلي بر سلامت شماست. براي فهم ساده تر شدت آلودگي،AQI  كيفيت هوا را در شش گروه قرار مي دهد:

 

مفـهوم شاخص كيفيت هوا  (AQI)  
شاخص كيفيت هوا                                                     سطوح مرتبط با سلامتي                                            رنگ ها
وقتي كه شاخص كيفيت هوا در گستره زير است                 كيفيت هوا را اين گونه توصيف مي كنيم           و با رنگ زير نمايش مي دهيم
50 تا 0                                                                                      خوب                                                          سبز
100 تا 51                                                                                   متوسط                                                      زرد
150 تا 101                                                                       ناسالم براي گروههاي حساس                                 نارنجي
200 تا 151                                                                                    ناسالم                                                     قرمز
300 تا 201                                                                                 خيلي ناسالم                                               بنفش
500 تا 301                                                                                   خطرناك                                                    ارغواني

حال به توضيح 6 سطح مرتبط با سلامتي مي پردازيم:

*   خوب: ميزانAQI  در اين سطح بين 0 تا 50 است. كيفيت هوا رضايتمندانه است و آلودگي هوا خطري نداشته يا با حداقل خطرات همراه ميباشد.
*   متوسط :ميزانAQI  در اين سطح بين 51 تا 100 است. كيفيت هوا قابل قبول است. اگر چه تعدادي از آلاينده ها ممكن است براي تعداد كمي از افراد با توجهات بهداشتي همراه باشد.
بعنوان مثال افرادي كه تجربه علائم تنفسي, بسيار حساس به اوزن دارند.
 *  ناسالم براي گروههاي حساس: ارزشAQI  در اين سطح بين 101 تا 150 است. بعضي از گروههاي حساس ممكن است تاثيرات بهداشتي را در اين سطح تجربه كنند و اين به معني آن است كه احتمالا" اين افراد براي مثال افراد با بيماري ريوي، با در معرض اوزن قرار گرفتن خطر بيشتري را متحمل مي شوند، در حاليكه افرادي با همين بيماري ريوي يا بيماري قلبي, زماني كه ذرات آلاينده زياد است بيشتر در معرض خطر قرار دارند.
بطور كلي زماني كهAQI  در اين ميزان قرار دارد, احتمال اثرات منفي بر عموم مردم وجود ندارد.
*   ناسالم : هر فردي ممكن است اثرات بهداشتي AQI را زماني كه بين 151 تا 200 است را شروع به تجربه نمايد. عده اي از گروههاي حساس بيشتر از سايرين اثرات جدي سلامتي را تجربه مي كنند.
*   خيلي ناسالم: ارزش AQI بين 201 تا 300 جرقه هشداري براي سلامتي است  و به اين معني است كه هر كسي ممكن است بيش از اثرات جدي را بر سلامتي خويش تجربه كند.
*   خطرناك: ارزش AQI  بالاتر از 300 , هشداري جدي براي سلامتي و اعلام وضعيت اضطراري است. احتمالا" تمام افراد تحت تاثير اين ميزان ألودگي قرار مي گيرند.
طبقه بندي نوع ألاينده ها: 
سازمان حفاظت محيط زيست (EPA), شاخص كيفيت هوا(AQI)  را با 5 نوع آلوده كننده هوا محاسبه مي كند:

1) اوزن موجود در سطح زمين 
2) مونواكسيد كربن 
3) دي اكسيد گوگرد 
4) گرد و غبار ( ذرات آلاينده) 
5) دي اكسيد نيتروژن 

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شاخص كيفيت هوا AQI,آلاينده,آژانس حفاظت محيط زيست ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 گروهی از دانشمندان بین المللی هشدار دادند که تا پایان قرن از هر۱۸ پنگوئن ۱۰ پنگوئن نابود خواهند شد.۲۲ محققی که در کنفرانس بین المللی پنگوئن در بوستون آمریکا گردهم آمده بودند هشدار دادند که زندگی این پرندگان قطبی در معرض تهدیدات بسیاری قرار دارد.کمبود غذا، تغییرات آب و هوایی، صید بی رویه و نفتی که آبها را آلوده می کند از جمله این تهدیدات به شمار می روند.این دانشمندان با تاکید بر اینکه تا پایان قرن از هر ۱۸ پنگوئن ۱۰ پنگوئن نابود خواهد شد اظهار داشتند که پنگوئنهای "گالاپاگوس" و پنگوئنهای "هامبولدت" که در سواحل پرو و شیلی ساکن هستند به دلیل کاهش ماهی برای خوردن مجبور به مهاجرت شده اند. پنگوئنهای گالاپاگوس تا پایان قرن با ۳۰ درصد احتمال انقراض مواجهند. همچنین پنگوئنهای امپراتور که قهرمان اصلی فیلم مستند علمی "رژه پنگوئنها" هستند درصورتیکه نتوانند خود را با تغییرات آب و هوایی و تغییر فصول تولید مثل و مهاجرت سازگار کنند تا سال ۲۱۰۰ نابود خواهند شد. از سویی دیگر آلودگی مزمن آبها در اثر تخلیه غیرقانونی نفت توسط کشتیها از دیگر خطرهایی است که پنگوئنها را به شدت در معرض خطر قرار می دهد.

پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پنگوئن,نابودی پنگوئنها,تغییرات آب و هوایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آنتن نصب شده برروی زنبور عسل در این تحقیق.جندی شاپور البرز

این حشرات به سرعت بهترین و کوتاهترین راه ممکن بین گلها را با محاسبات دقیق و بدون نقشه می یابند.آنها برای یافتن مسیر بهینه مابین گلها یک کار محاسبات دقیق که حتی مغز انسان را به چالش می کشد انجام می دهند.این موضوع نشان می دهد که با استفاده از این سیستم آنها قادربه خلق یک نقشه ذهنی استادانه بوده و این امر آنها را قادر به سفری موثر و بهینه در یک قلمرو ناشناخته می نماید.پیدا کردن یک راه به تقلید از سیستم ناوبری زنبور ممکن است این امکان را مهیا سازد تا برنامه نویسان برای توسعه قابلیتهای روبات ها و قدرت سازگاری و مانور پذیری آنها در مناطق نا آشنا از آن استفاده لازم را ببرند. 

دانشمندان دانشگاه های Sydney استرالیا و Queen Mary انگلستان گلها را با آرایش پنج ضلعی و فواصل 50 متری قرار دادند.آنها با نصب یک رادار کوچک برروی زنبورهای عسل و قرار دادن دوربین بر روی گلها تمام حرکات زنبورهارا برای دریافت الگوریتم کاری آنها تحت بررسی قرار دادند.120 راه ممکن برای بازدید هر گل برای یکبار موجود بود که زنبورها با فقط 20 بار تلاش از این 120 بار موفق به یافتن کوتاهترین راه ممکن شدند.آنها مسیر خود را درحدود 80 درصد یا به عبارتی 1500 متر کوتاهتر نمودند. بررسی برای الگوبرداری از این ساختار ذهنی همچنان ادامه دارد.

September 20th, 2012

By Rachel Ehrenberg

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیستم ناوبری زنبور عسل,زنبور عسل, سیستم ناوبری,مسیر بهینه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 869گونه منقرض شدند ،17000گونه در معرض خطر انقراض هستند

طبق گزارشات اتحادیه بین المللی  حفاظت از طبیعت (IUCN)حدود 17000 گونه گیاه و حیوان در معرض خطر انقراض هستند ،و بیش از 800 گونه در طول 500 سال اخیر ناپدید شدند.این گروه هشدار داده اند که در آینده با نقصان تنوع گونه روبرو خواهیم بود .

گزارش این گروه نشان می دهد که 869 گونه منقرض شده اند که این تعداد تا 1159 گونه در حال افزایش است(احتمال از بین رفتن گونه های دیگر) و حداقل 16928 گونه در معرض خطر انقراض هستند.طبق این گزارش برخی گیاهان و حیوانات بسیار آسیب پذیرند .یک سوم از دوزیستان ،حدود یک چهارم پستانداران،27 درصد از سازه های مرجانی ،17 درصد از کوسه ها و ماهیهای  چهار گوش،29 درصد از درختان مخروطی و 52 درصد از سرخس ها در معرض خطر انقراض هستند.

mongabay

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گونه,انقراض,حفاظت از محیط زیست,(IUCN),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گونه های در خطر انقراض-جندی شاپور البرز

حدود 50،000 گونه که در فهرست قرمز IUCN قرار دارند .معروفترین آنهارا عبارتند از لاک پشت دریایی،ببر سیبری،گوریل پشت نقره ای کوهستان و نهنگ آبی.از این تعداد ، 16،306 از آنها گونه های در معرض خطر انقراض می باشند.این تعداد شامل هر دو نوع حیوانات و گیاهان در معرض خطر می باشد.

میزان گونه های در خطر انقراض شامل:

یک چهارم پستانداران، یک هشتم پرندگان، یک سوم از دوزیستان و 70 درصد از گیاهان در جهان است.

 تعداد کل گونه های منقرض شده، به 785رسیده است وبیشتر از 65 گونه تنها در اسارت یا در حالت کشت شده یافت می شوند.در 500 سال گذشته فعالیت های انسانی بیش از 800 گونه را در خطر انقراض اجباری قرار داده است.در سال 2010 از مجموع 47،978  گونه مورد بررسی قرار گرفته تقریبا بیشتر شمارپستانداران، پرندگان و دوزیستان بطور کامل بررسی گردیدند که نتیجه آن به این عبارت بود که 12 درصد پرندگان،21 درصد پستانداران و 30 درصد دوزیستان در خطر نابودی قرار دارند. 

 فهرست قرمز IUCN اشاره به یک رده خاص از گونه های در معرض تهدید است و ممکن است شامل گونه های در آستانه انقراض باشد.

   SEPTEMBER 11, 2012 In: Animals

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خطر انقراض,گونه ها,فهرست قرمز ,تهدید, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جندی شاپور البرز.جام جهان نما 6 (تصاویری از طبیعت کشورکلمبیا)

بقیه تصاویر در ادامه مطلب

جندی شاپور البرز.جام جهان نما 6 (تصاویری از طبیعت کشورکلمبیا)

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جام جهانما6,کلمبیا,تصاویر,عکس های زیبا,طبیعت کلمبیا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 در حالی که گونه‌های بومی جانوری کشور به‌علت عدم حمایت و حفاظت در حال نابودی هستند، گرایش مردم برای نگهداری آفتاب‌پرست، شیر و تمساح به‌عنوان حیوانات خانگی روزبه‌روز در حال افزایش است.

 

رئیس انجمن حمایت از حیوانات در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه ایران یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ تنوع زیستی است و به‌دلیل ویژگی آب و هوایی خاصی که دارد انواع و اقسام گونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری در آن یافت می‌شود، ‌گفت: این روزها شاهد افزایش تعداد گونه‌های بومی سایر کشورها در باغ وحش‌های داخل کشور هستیم و این در حالی است که ایران از نظر دارا بودن تنوع گونه‌های حیوانات از 54 هزار گونه جانوری موجود در دنیا با یک‌هزار و 130 گونه در پنج رده مهره‌داران رتبه نخست دنیا را دارا است و البته بسیاری از این گونه‌ها به‌دلیل سهل‌انگاری‌ها و نقض حقوق حیوانات در حال انقراض هستند.جاوید آل‌داوود با اشاره به اینکه وجود این وضعیت نامناسب حمایت و حفاظت از محیط زیست باعث شده که آمار گونه‌های در معرض خطر انقراض طی سال‌های اخیر افزایش یابد، ‌افزود: به جای نگهداری از حیوانات بومی به‌ویژه گونه‌های در حال انقراض کشور واردات حیوانات بومی سایر کشورها جایگزین شده و هزینه‌های زیادی نیز برای فراهم کردن شرایط زیستگاه اصلی آنها صرف می‌شود.وی تصریح کرد: اگر هزینه نگهداری حیوانات بومی سایر کشورها را صرف نگهداری گونه‌های بومی در حال انقراض کشور شود،‌ دیگر شاهد آنچه که امروز وضعیت اسفبار نگهداری و نقض حقوق حیوانات نامیده می‌شود، نخواهیم بود و یا کمتر وضعیت کنونی اذیت و آزار حیوانات را شاهد خواهیم بود.این حامی حقوق حیوانات در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 180 کشور دنیا ازجمله ایران عضو کنوانسیون سایتیس هستند که بر اساس آن تجارت و خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض انقراض ممنوع است.

آل‌داوود از وجود مراکز نگهداری و باغ وحش‌های خارج از شهر که به ظاهر جنبه قانونی به خود گرفته‌اند خبر داد و تأکید کرد: در خارج از حریم شهری شیراز باغ وحشی وجود دارد که قطعاً بازدیدکننده‌ای هم ندارد و سود مادی در پی نخواهد داشت اما مشخص نیست به چه دلیل دایر است.رئیس انجمن حمایت از حیوانات با اشاره به اینکه حیات وحش به سازمان محیط زیست واگذار شده است، یادآور شد: ارگانی که باید بر روی واردات حیوانات نظارت داشته باشد، محیط زیست است اما این روزها شاهد گرایش مردم برای نگهداری گونه‌ها و نوزاد حیوانات وحشی ازجمله نوزاد آفتاب‌پرست، ‌شیر و... و افزایش واردات چشمگیر این حیوانات به کشور هستیم.

گفتنی است، آشنایی ایرانیان با باغ وحش‌های اروپایی به دوره قاجار برمی‌گردد و نخستین باغ وحش یا "مجمع‌الوحوش" در دوره ناصرالدین شاه در خیابان لختی، سعدی کنونی در جایی که زمانی نام خیابان باغ وحش و بعد ماشین خانه و سرانجام اکباتان یا پیروز نامیده شد، تأسیس شد که البته هیچ‌گاه به‌صورت باغ وحش کاملی درنیامد.آنچه از واژه طنزگونه "باغ وحش" برمی‌آید، باغی است برای نگهداری حیات وحش اما آنچه در عالم واقع مشاهده می‌شود، اسارت‌گاهی است برای ارضای خودخواهی افرادی که با پرداخت یک اسکناس هزار تومانی، خود را صاحب حیوانات اسیر در آن می‌دانند.

این مسائل هرکدام متولی خاصی دارد و آنچه چون همیشه بی‌متولی باقی می‌ماند، حیواناتی اند که نه زبان دفاع دارند و نه قدرت برخورد.

 

خبرنگار:سهیلا گلی‌زاده

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حفاظت محیط زیست,واردات غیرقانونی,حیوانات ,محافظت,زیستگاه, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گروهی از محققان انگلیسی و استرالیایی برای نخستین بار چگونگی جذب کربن توسط اقیانوس ها و ذخیره شدن کربن در اعماق اقیانوس ها را کشف کردند.به گزارش خبرگزاری مهر،‌ اقیانوس منجمد جنوبی یکی از مهمترین مناطق اقیانوسی برای فرو بردن کربن در دنیا است یعنی حدود 40 درصد انتشار دی اکسید کربن سالانه جهان را جذب می کند.این دانشمندان نشان دادند که به جای آنکه کربن به طور یکنواخت به اعماق اقیانوس ها در مناطق گسترده جذب شود، توسط جریان هایی با عرض یک هزار کیلومتر در آب غوطه ور می شود و از جو فاصله می گیرد.بادها، جریان ها و گردابهای عظیم که آبهای سرد و گرم را در اقیانوس ها حرکت می دهند، مسیرهای موضعی و به عبارتی قیف هایی را برای ذخیره سازی کربن در اعماق اقیانوس ها فراهم می کنند.دکتر "جین – باپتست سالی" از مرکز تحقیقات قطب جنوب انگلیس و مجری این تحقیقات گفت: اقیانوس منجمد جنوبی پنجره عظیمی است که به وسیله آن اتمسفر به دنیای زیر اقیانوس مرتبط می شود.وی افزود: تا کنون دقیقا نمی دانستیم چه فرایندهای فیزیکی در جذب کربن به اعماق اقیانوس نقش دارد اما به تازگی دریافته ایم این فرایندها ترکیبی از بادها و جریان ها و گردابهایی است که این مسیرهای غوطه وری کربن را به اعماق اقیانوس از سطح آن فراهم می کند.به گفته این دانشمندان، اکنون به شناخت مهمی از سازوکارهای جذب کربن توسط اقیانوس ها دست یافته ایم و از این رو می توانیم تاثیرات تغییرات اقلیم و جذب کربن در آینده توسط اقیانوس ها را بهتر درک کنیم.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Geoscience منتشر شده است.
 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

طوفان آیزاک.ترجمه.جندی شاپور البرز

در هفتمین سالگرد طوفان کاترینا هاریکان ایزاک، اولین ضربه خودبه لوئیزیانا را وارد کرد.ولی با توجه به دوره ی خنک تر بودن آبها نسبت به دوره ی کاترینا ،به این معنا خواهد بود که این طوفان جای پای طوفان مخرب کاترینا را نخواهد داشت.در درجه بندی هاریکانها طوفان ایزاک درجه 1 را داشته است.(شدت در مقیاس Saffir-Simpson)در اگوست سال 2005 طوفان کاترینا به لوئیزیانا رسید ،طول خلیج مکزیک را در نوردیدو ویرانی عظیمی در نیو اورلئان بوجود آورد.شدت طوفان کاترینا در حین عبور از آبهای گرم جریان گلف استریم ناگهان از درجه 3 به درجه 5 رسید.(گرمای آب مسبب این تشدید بود).زمانیکه به ساحل رسید،شدت آن به درجه 4 کاسته شده بود ولی بازهم باعث میلیارد ها دلار خسارت و کشته شده 1700 نفر از مردم گردید. جریان آب خنک تر و مسیر جریان و حرکت طوفان آیزاک نشان می دهد که نهایت سرعت آن به 130 کیلومتر در ساعت (در مقابل 224کیلومتر در ساعت طوفان کاترینا) می رسد.تا کنون این طوفان باعث مرگ 5 نفر در هائیتی و 2 نفر در جمهوری دومینیکن گردیده است . با توجه به شدت پایین طوفان،جهت رعایت احتیاط، نواحی در خطر خالی از سکنه گردیده و هشدار های لازم به مردم داده شده است. این سرعت پایین خطرات دیگری را درپی دارد .مرکز مطالعات هاریکانها اعلام نموده که این سرعت پایین امکان ایجاد سیل را در پی خواهد داشت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:طوفان آیزاک,هاریکان,طوفان کاترینا,سالگرد طوفان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 اندازه گيري صورت گرفته در در 26th آگوست2012 مساحت منطقه اقيانوس منجمد شمالي كه هميشه تحت پوشش يخ مي باشد  به 1.58 میلیون مایل مربع یا 4.10 میلیون کیلومتر مربع رسيده است كه در مقايسه با اندازه گيري هاي صورت گرفته در18th  سپتامبر 2007  ،27،000 مایل مربع، و یا 70،000 کیلومتر مربع كاهش نشان مي دهد.كلاهك يخي قطب شمال به طور طبيعي در طول زمستان قطبي افزايش و در طول تابستان و بهار با افزايش دما كاهش نشان مي دهد. اما طي چند دهه گذشته مشاهدات صورت گرفته توسط ماهواره ها نشان مي دهد كه در طول هردهه مساحت اين منطقه در حدود 13% بيشتر درخلال تابستان كاهش مي يابد.همچنين اين شامل كاهش در بعد و ضخامت يخ نيز مي گردد. اين درحالي است كه  یک طوفان بزرگ درقطب شمال در اوایل ماه اوت 2012به خورد شدن بيشتر يخها در اقيانوس و سرعت بخشيدن به ذوب شدن اين يخ ها كمك زيادي نموده است.دانشمندان مدعي هستند كه كوچكتر شدن محدوده قطب  به طور مستقیم به درجه حرارت گرمایش ناشی از افزایش گازهای گلخانه پمپ شده توسط انسان به جو زمین ارتباط دارد.

 اين مورد از اين نظر حائز اهميت است كه يخ موجود در قطب براي سرد نگه داشتن قطبين اهميت حياتي دارد و باعث تعديل آب و هواي جهاني مي گردد.(برخي به آن سيستم تهويه مطبوع زمين مي گويند).درحالت پوشيده بودن از يخ  تا 80 درصد انر‍ِژي خورشيدي به فضا منعكس مي گردد ولي باآب شده بيشتر و بيشتر شدن مساحت اب عاري از يخ ميزان جذب انرژي خورشيدي و ذوب شدن يخها تسريع گرديده و باعث آزادي مقادير عظيمي از گاز متان و اثرات گلخانه اي شديد تر (تا 25 درصد بيشتر)نسبت به گاز CO2 مي گردد.

 با روند كنوني ذوب يخ در سال 2016 شاهد حداقل 1 روز فاقد يخ در طول سال در قطب و  تمامي طول ماه سپتامبر در سال 2035 و سه ماه فاقد يخ در طول اواسط دهه 2050 خواهيم بود.

28August 2012 Will Fox

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ذوب يخ,قطب ,اقيانوس منجمد شمالي,گاز متان,CO2 ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اندازه گیری های دقیقی که از بهترین عملکرد سیستم بینایی ما توسط متخصصان صورت گرفته (psychophysicists)نشان داده که ما قادر به مشاهده 1000سطح نور تیره،100سطح قرمز سبزو100سطح زرد آبی می باشیم.این به این معنی است که تعداد رنگهایی که ما می توانیم ببینیم حدود 1000 * 100 * 100 = 10،000،000 (10 میلیون) می باشد.صفحه نمایش کامپوتری که با آن کار می کنیم حدودحدود 16،8 میلیون رنگ برای ایجاد تصاویر تمام رنگی، ایجاد می نماید که واقعا بیش از نیاز ما برای دیدن می باشد.امااین حدود دید ماست و شاید پاسخ به این سئوال که تعداد  رنگهای موجود در جهان چه تعداد است از این پیچیده تر باشد.

 شرایط برای مشاهده رنگها متفاوت است بدین معنی که رنگ نور تابیده شده ،مقدار نور و رنگهای دیگر موجود در صحنه بر این موضوع تاثیر می گذارند.همچنین رنگ ها  در حالت های مختلف ظاهر می شود هنگامی که بر روی اشیاء مختلف از جمله سطوح، منابع نور، و یا در داخل حجمی ظاهر می شوند. همچنین تمامی افراددر نوع مشاهده و شیوه دید رنگها با هم تفاوت هایی دارند.با توجه به اینکه ما می توانیم در یک مشاهده منفرد حدود 10 میلیون رنگ را ببینیم و کیفیت شرایط و ناظران تقریبا بی پایان است جواب صحیح می تواند بی نهایت باشد اما اگر بخواهیم با محاسبات عددی نزدیک به تعداد رنگهای موجود بدست بیاوریم باید نتیجه ضرب 10میلیون رنگ، در 10 میلیون نوع رنگ، در 10 میلیون سطوح روشنایی، در10میلیون رنگ محیط،در 6میلیارد انسان را در 3 حالت کیفیت دید بدست بیاوریم که عددی بسیار بزرگ است.(18،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000،000).

این تخمینی حدودی است و هیچ راهی برای سنجش دقیق آن وجود ندارد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:رنگهای موجود در جهان,رنگ,سیستم بینایی ,تعداد , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

 

 

Volcano Year Deaths Major cause of deaths
Tambora, Indonesia 1815 92,000 Starvation
Krakatau, Indonesia 1883 36,417 Tsunami
Mount Pelee, Martinique 1902 29,025 Ash flows
Ruiz, Colombia 1985 25,000 Mudflows
Unzen, Japan 1792 14,300 Volcano collapse, tsunami
Laki, Iceland 1783 9,350 Starvation
Kelut, Indonesia 1919 5,110 Mudflows
Galunggung, Indonesia 1882 4,011 Mudflows
Vesuvius, Italy 1631 3,500 Mudflows, lava flows
Vesuvius, Italy 79 3,360 Ash flows and falls
Papandayan, Indonesia 1772 2,957 Ash flows
Lamington, Papua New Guinea 1951 2,942 Ash flows
El Chichon, Mexico 1982 2,000 Ash flows
Soufriere, St. Vincent 1902 1,680 Ash flows
Oshima, Japan 1741 1,475 Tsunami
Asama, Japan 1783 1,377 Ash flows, mudflows
Taal, Philippines 1911 1,335 Ash flows
Mayon, Philippines 1814 1,200 Mudflows
Agung, Indonesia 1963 1,184 Ash flows
Cotopaxi, Ecuador 1877 1,000 Mudflows
Pinatubo, Philippines 1991 800 Disease
Komagatake, Japan 1640 700 Tsunami
Ruiz, Colombia 1845 700 Mudflows
Hibok-Hibok, Philippines 1951 500 Ash flows

فضایی بین پندار و عمل قرار داردکه با پشتکار پیموده می شود(جبران خلیل جبران)

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آتشفشان,مرگبار,آمار,مرگبارترین,جهان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا متوجه شده اند که زنبورهای عسل پیر زمانیکه مسئولیت های مرتبط به لانه را که بطور معمول بر عهده زنبورهای جوانتر می باشد بر عهده می گیرند به گونه موثری قادر به معکوس ساختن فرآیند پیر شدن مغز می باشند . در حالیکه اکنون تحقیقات بروی زوال عقل ناشی از پیری انسان برای مداوا با داروهای جدید متمرکز شده ،این کشف جدید نشان می دهد که شاید دخیل شدن در فعالیت های اجتماعی منجر به کاهش سرعت زوال عقل و یا مداوای آن گردد.

در مطالعه انجام گرفته توسط یک تیم از دانشمندان از (دانشگاه آریزونا)ASU و دانشگاه نروژی علوم زندگی،به رهبری Gro Amdam استاد دانشیار در دانشگاه ASU در علوم زیستی نشان می دهد  زنبورهای پا به سن گذاشته که مسئولیتهای داخلی اجتماعی لانه رابرعهده گرفته اند دچار تغییراتی در ساختار مولکولهای مغز خود شده اند. او می گوید : بر اساس تحقیقات قبلی ما می دانستیم که زنبورها وقتی در لانه مانده و به پرستاری از لاروهای(بچه های خود) خود مشغول هستند تازمانی که ما مشاهده نمودیم دارای عملکرد مطلوب و شایسته مغزی می باشند.بعد از یک دوره پرستاری و  پرواز جهت جمع آوری غذا فرآیند پیر شدن به سرعت آغاز می گردد.به گونه ای که تنها بعد از دو هفته این زنبورها شروع به ازدست دادن بالها ، بی مو شدن بدن و مهمتر از همه از دست دادن قدرت عملکرد مناسب مغز (به طور اساسی قدرت یادگیری چیز های جدید) می نمایند.

حال این سئوال اساسی برای ما مطرح شد که این زنبور های پا به سن گذاشته در صورت پرستاری مجدد از لاروها دچار تغییر مجدد می گردند؟

طی این آزمایش تمامی زنبورهای جوانتر را از لانه پاکسازی نمودند و فقط ملکه و پچه ها را در لانه باقی گذاردند.وقتی زنبورهای مسن وارد لانه شدند فعالیتها برای چند روز کاهش یافت .سپس برخی از آنها برای یافتن غذا و بقیه برای پرتاری در لانه مشغول به کار شدند.بعد از 10 روز دانشمندان در یافتند که بیش از نیمی از این زنبور ها قابلیت مغزی خود را در یاد گرفتن چیز های جدید باز یافته اند.

این تیم بین المللی فقط بازیابی قدرت مغزی را در این زنبورها کشف نکرد بلکه موفق به کشف تغییرات در پروتئین  مغز این زنبورها گردید. با مقایسه مغز این زنبورها دو نوع پروتئین تغییر یافته مشاهده گردید .آنها پروتئین Prx6 ،که یک پروتئین موجود در انسانها نیز می باشد کشف نمودند . این پروتئین می تواند به انسان در حفاظت از زوال عقل و بیماری هایی مانند آلزایمر کمک نماید.و اما کشف پروتئین دوم که به نام  "chaperone" نامیده می شود مرتبط با قابلیت حفاظتی این پروتئین از سایر پروتئین ها بدر برابر آسیبها در زمانی است که مغز و بافتها دربرابر استرس های سلولی قرار می گیرند.

بطور کلی دانشمندان علاقه دارند که دارویی برای کمک به مردم برای نگهداری عملکرد مغز بسازند و از آنجایی که پروتئین موجود در انسانها و زنبور ها در این مورد مشابه است  امید دارند که شاید عملکرد آن در هر دو مورد یکسان باشد.


   Tuesday, July 3, 2012

 

Arizona State University

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:معکوس ساختن فرآیند پیری,پیری, زنبورهای عسل,فعالیت های اجتماعی,پروتئین مغز, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 جالب توجه است که بدانیم خفاش ها ی حشره خوار در آمریکا با خوردن حشرات و آفات  صرفهجویی حداقل  3 میلیارد دلاری در طول  یک سال ، نصیب صنعت کشاورزی می نمایند  این حیوان ارزشمند و مهم از نظر اقتصادی ازحیوانات غیر اهلی بسیار مفید در شمال آمریکا می باشد که اغلب نادیده گرفته می شود. ( با توجه به تجزیه و تحلیلمنتشر شده درمجله علمی Policy Forum ).این بررسی توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده  با همکاری دانشگاه بوستون،دانشگاه تنسی، و دانشگاه پرتوریا، آفریقای جنوبی، صورت گرفته است."مردم اغلب می پرسندکه چرا ما باید  ازخفاش ها مراقبت  نماییم ، Paul Cryan دانشمند و پژوهشگر سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا و یکی از نویسندگان این مطالعه است می گویداین تحلیل نشان می دهد که خفاش ها  با خوردن آفات و حشراتی که به محصولات ما آسیب می رسانند صرفه جویی بزرگی برای ما در هزینه های کنترل آفات انجام می دهند و بدیهی است  که خفاش های حشره خواری که شب ها بر فراز جنگل ها و مزارع ما گشت می زند سزاوار کمک از جانب ما می باشد. بر اساس این تحقیق حداقل سود اقتصادی سالیانه این حیوانات در سال بالغ بر3.7 میلیارد دلار می باشد و درعین حال نسبت به افزایش تلفات محصولات کشاورزی در سالهای آتی بدلیل خطرات فزاینده ای کهجمعیت این گونه از حیوانات را تهدید می نماید هشدار داده اند. Boyles، پژوهشگر دانشگاه پرتوریا و نویسنده اصلی مطالعه، گفت:"  با توجه به خوردن مقادیر بسیار زیادی از  حشرات آفت توسط خفاش،  از دست دادن خفاش ها به احتمال زیاد در دراز مدت دارای اثرات سوء بر سیستم های کشاورزی و زیست محیطی است"در نتیجه، نه تنها حفاظت از خفاش ها برای رفاه  اکوسیستم ها مهم است، بلکه به نفع اقتصاد ملی و بین المللی است."خفاش قهوه ای کوچک است بطوریکه بدن آن کمی بزرگتر از انگشت شست یک فرد بزرگسال استولی  می تواند 4 تا 8 گرم (وزن انگور یا دواز حشرات را هر شب بخورد. در این میان می بایست این مسئله را مد نظر داشت که آنها اثرات سوء حاصل از مصرف آفت کش ها را نیز بر محیط زیست نخواهند داشت. بزرگترین خطر برای این گونه جانوری بیماری قارچی سندرم بینی سفید(white-nose syndrome) می باشد که طی 4 سال گذشته در حال پیشرفت و افزایش بوده است.از آن زمان به بعد در 16 ایالت آمریکا و سه استان کانادا شیوع یافته و به شدت جمعیت این جانور را تحت تاثیر قرار داده است که نتیجه آن یک کاهش 70 درصدی بوده به طوری که دانشمندان انتظار دارند این گونه از خفاش قهوه ای کوچک در 20 سال آینده بطور کامل منقرض گردد. از دیگر خطرات موجود می توان به مرگ حدود 33000تا 111000خفاش هر سال در اثر برخورد توربین های تاسیسات انرژی بادی اشاره نمود. نویسنده در پایان معتقد است ارائه راه حل در جهت کاهش تهدید در سالهای آینده ممکن است اما این نیازمند آگاهی وسیع تری از مزایای ای جاندارن و حمایت عمومی است.. April 1, 2011, edition of Science. Authors are J.G. Boyles, P. Cryan, G. McCracken and T. Kunz

 

 


 
 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خفاش حشره خوار, مبارزه با آفات, ارزش میلیلیاردی , تلفا ت محصول, حشرات, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

کهربای کشف شده در رسوبات باقیمانده از کرتاسه در شمال اسپانیا رکورد گرده افشانی حشرات راشکست. دانشمندان در دو قطعه از چند نمونه کهربای کشف شده حشرات کوچکی را پوشیده شده از دانه های گرده کشف نموده اند که نشان دهنده اولین رکوردحمل ونقل گرده توسط حشرات و  رفتار اجتماعی در این گروه از حیوانات می باشد.تها کهربا می توانست جزئیاتی این چنین غنی از ویژگی های رفتاری مانند گرده افشانی را  بیش از میلیون ها سال  در خود حفظ نماید. در حدود 100 میلیون سال پیش ،گیاهان گلدار شروع به تنوع فوق العاده ای نموده و در نهایت جایگزین مخروطیان به عنوان گونه غالب گردیدند و این نمونه تنها شاهد مستقیم برای گرده افشانی و تنها نمونه از عصر دایناسور ها می باشد. این داستان تکاملی است که 100 میلیون سال قبل آغاز  و توسط این فسیل موجود در کهربا به عنوان قدیمی ترین فسیل حشرات گرده افشان به ما رسیده است.نمونه ها توسط  یک دستگاه تقویت و تسریع ذرات باردار الکترونی X-RAY توموگرافی  به صورت سه بعدی و با وضوح بسیار بالا توزیع دانه گرده بر بدن حشرات را نشان می دهد. این حشرات دارای موهای بسیار تخصص یافته با ساختار حلقه ای جهت افزایش توانایی جمع آوری گرده بوده اند که همانند یکی از شناخته شده ترین حشرات جمع آوری کننده گرده یعنی زنبور اهلی می باشد

نتایج به دست آمده در مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم (PNAS) مورخ 14-18 ماه مه2012 منتشر شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گرده افشانی,حشرات گرده افشان,فسیل,حشرات,گرده افشانی,رفتار,کهربا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 10 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com