جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

پورتون داون، مرکز انجام بیشترین پژوهش های نظامی کاملا محرمانه است. بودجه این مرکز ۵۰۰ میلیون پوند در سال است و بیش از سه هزار دانشمند در این تسهیلات کار می‌کنند.

پورتون داون، بحث انگیزترین انستیتوی علمی بریتانیاست. مردم، اطلاعات درستی در باره این تسهیلات ندارند و عده‌ای آن را ترسناک‌ترین مرکز بررسی‌های علمی بریتانیا می‌دانند.

پورتون داون، که در منطقه‌ای به وسعت ۷ هزار جریب احداث شده، ۱۰۰ سال قبل در جریان جنگ جهانی اول و در واکنش به حملاتی که آلمان با گاز کلر، انجام می‌داد تاسیس شد. هزاران سرباز که هیچ ایده‌ای در باره آنچه با آن مواجه شده بودند نداشتند در اثرتماس با گاز شیمیایی با درد و رنج جان باختند یا دچار سوختگی شدند. طولی نکشید که گازهای خردل و فسژن هم به گاز کلر اضافه شدند.

لرد کیتچنر، که در آن موقع وزیر مشاور در امور جنگ بریتانیا بود، خواستار واکنش فوری به این نوع حملات شد و همین درخواست بود که به تاسیس پورتون داون، انجامید. دانشمندانی که در این محل مشغول کار شده بودند بلافاصله تهیه ماسک های ضد گاز و آزمایشات با هدف حمله به آلمانی‌ها با گازهای شیمیایی را شروع کردند. نتیجه این حملات تلافی جویانه موجب مرگ و مجروح شدن صدها هزار سرباز و غیرنظامی شد.

در سال ۱۹۲۵، قدرت های بزرگ جهانی که این ماجرا آنان را وحشت زده کرده بود، پروتکل ژنو را امضا کردند که به موجب آن استفاده از تسلیحات شیمیایی- ولی نه ساخت آن- ممنوع می‌شد.

در دهه ۱۹۵۰، یعنی در دوران جنگ سرد دانشمندان پورتو داون، دو ماده جدید شیمیایی کشف کردند که هنوز از یکی از آنها در برخی مواقع علیه مردم استفاده می‌شود. این گاز سی اس، خوانده می شود (حروف اول نام و نام خانوادگی کاشف آن) ولی به نام گاز اشک آور شهرت دارد.

گاز اشک آور کشنده نیست و در بعضی از مناطق جهان برای مهار جمعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی در بریتانیا تنها کسانی که عامدا هدف حمله با این گاز قرار می‌گیرند نیروهای ارتشی هستند که به کارگیری گاز اشک آور بخشی از تمریناتشان محسوب می‌شود. 

تولید گازهای شیمیایی خطرناک

گاز اشک آور خطرناک نیست ولی یک ماده شیمیایی دیگر یعنی یک گاز مخرب اعصاب موسوم به ماده زهرآلود ایکس یا وی ایکس، که در دهه ۱۹۵۰ در پورتون داون ساخته شد، خطرناک است. تماس حتی کوتاه مدت با این گاز مانند سایر گازهای اعصاب از جمله سارین، (اولین بار آلمانی ها در دهه ۱۹۳۰آن را تولید کردند) به سرعت به تشنج و فلج شدن و مرگ منجر می شود.

در ماه مارس سال ۱۹۸۸ در جریان حمله نیروهای صدام حسین به حلبچه با گاز سارین و گاز خردل، دست کم ۵ هزار کرد اعم از زن و مرد و کودک جان خود را از دست دادند. اخیرا نیز شواهدی به دست آمده که نشان می دهد در سوریه از گاز سارین در حمله به غیرنظامیان استفاده شده است.

امروزه ماموریت پورتون داون، صرفا دفاعی است. کار این مرکز پیدا کردن راه های بهتر برای حفاظت از نیروهای بریتانیایی در مقابل حملات است. بعضی از فعالیت های این مرکز به برنامه های علمی – تخیلی بی شباهت نیست.

به طور مثال دانشمندان پورتون داون، با دانشگاه بیرمنگام، برای ساخت دستگاهی همکاری می کنند که بتواند کوچکترین نوسان در نیروی جاذبه را ردیابی کند. آنها امیدوارند که در آینده ممکن است با استفاده از این دستگاه داخل دیوارها و اعماق زمین را ببینند.

ولی یکی از ترسناک‌ترین قسمت این پژوهش‌ها، مشاهده تحقیقاتی بود که دانشمندان این مرکز در باره خطرهای احتمالی بیولوژیکی انجام می‌دادند.

به طور مثال این نگرانی وجود دارد که گروه‌های تروریستی ممکن است تصمیم بگیرند با بمب‌های میکربی که دارای چیزی شبیه ویروس ابولا هستند حمله کنند. نرخ مهلک بودن این بمب ۹۰درصد است.

آزمایشی که در یک لابراتوار که از نظر امنیتی در بالاترین سطح قرار دارد صورت می گرفت نشان می‌داد که این امکان بالقوه وجود دارد که از ویروس ابولا به عنوان تسلیحات استفاده شود. البته خوشبختانه در حال حاضر برای چنین استفاده‌ای موانع مهم تکنیکی و عملی وجود دارد.

فکر کردن به این موضوع که آینده نگری و واکنش موفقیت آمیز به تهدیدهای جدید، همان کاری است که دانشمندان پورتون داون، در طی صد سال گذشته انجام داده اند، باعث خوشحالی من شده بود.

فعالیت های پورتون داون در ۱۰۰ سال اخیر

  • ۱۹۱۶: احداث تاسیسات در ۳ هزار جریب زمین
  • ۱۹۲۰: شروع بررسی‌ها به منظور محافظت تمام بدن در مقابل گاز خردل
  • ۱۹۳۰: دانشمندان پورتون داون، برای محاسبه خطر حملات شیمیایی و میکربی، در متروی لندن آزمایشاتی انجام دادند
  • ۱۹۴۰: توسعه محل و شروع پژوهش‌ها در باره جنگ افزارهای میکربی
  • ۱۹۴۶: شروع تحقیقات دانشمندان در باره گازهایی که در جنگ به کارمی رود و نیز گازهای اعصاب با کمک پرسنل نظامی داوطلب
  • ۱۹۸۹: پایان آزمایشات در مورد گاز اعصاب
  • ۱۹۹۷: آغاز به کار کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که تمام کشورهای عضو را ملزم می‌کند تسلیحات شیمیایی و تسهیلات تولید آن را از بین ببرند
  • ۱۹۹۹: پلیس ویلشایر تحقیقات چهار ساله خود در مورد آزمایشاتی را شروع کرد که ۵۰ سال قبل بر روی انسان در پورتون داون، صورت گرفته بود
  • ۲۰۰۸: وزارت دفاع بریتانیا به ۳۶۰ سرباز قدیمی که آزمایشات بر روی آنها انجام شده بود ۳ میلیون پوند غرامت پرداخت کرد ولی از قبول مسئولیت شانه خالی کرد
  • ۲۰۱۳: دانشمندان پورتون داون، برای ردیابی سارین، بر روی نمونه هایی که از سوریه آورده شده بود آزمایشاتی انجام دادند

 

اگر چه ممکن است بسیاری اسم پورتون داون را شنیده باشند، کمتر کسی می‌داند داخل این مرکز چه می‌گذرد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پورتون داون,ترسناک‌ترین مرکز بررسی‌های علمی بریتانیا ,تسلیحات شیمیایی,بحث انگیزترین انستیتوی علمی بریتانیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این سوال که ما چرا اینجا هستیم برای آدم های مختلف معانی مختلفی دارد، اما در رشته فیزیک ذرات سوالی است که شاید به یافتن جواب آن نزدیک باشیم. 

نتایج آزمایشی که هفته پیش در ۲۷امین کنفرانس بین المللی فیزیک نوترینو و اخترفیزیک (نوترینو ۲۰۱۶) ارائه شد می تواند اختلاف بسیار ناچیز میان ماده و ضدماده که باعث پیدایش کیهان شد را توضیح دهد.

اگر حدود ۱۳.۸۲ میلیارد سال عقب برگردیم، جهان در نقطه شروع پیدایش یعنی مه‌بانگ (بیگ بنگ) بود.

از نوترینو چه می دانیم؟

نوترینو یک ذره بنیادی تشکیل دهنده کیهان است، و به عناصر ریزتر تجزیه نمی شود.

وجود این ذره ابتدا در سال ۱۹۳۰ از سوی ولفگانگ پالی پیش بینی شده بود و در سال ۱۹۵۵ توسط فردریک رینز و کلاید کوان کشف شد.

قبلا تصور می شد که نوترینو جرم ندارد، اما اکنون سبک ترین ذره دارای جرم شناخته می شود.

جرم آن ۴ میلیونیم الکترون است. نوترینو دومین ذره فراوان در کیهان است.

هر ۶۰ ثانیه یک میلیارد نوترینوی پرتاب شده از خورشید از ناحیه ای به اندازه ناخن دست شما رد می شود.

این ماده به راحتی از زمین رد می شود بی آنکه به مانعی برخورد کند و برای همین اندازه گیری آن بسیار دشوار است.

به اصطلاح فیزیکدان ها سه طعم مختلف از این ذره وجود دارد:‌ نوترینوی الکترونی، نوترینوی میونی و نوترینوی تائو.هر نوترینو یک همتای ضدنوترینو دارد. 

براساس درک کنونی که با کمک فیزیک داریم، در آن زمان میزان ماده و ضدماده یکی بود. اما این مشکل بزرگی ایجاد می کند چون وقتی یک ذره از ماده به همتای ضدماده‌اش برخورد می کند هر دو ناپدید می شوند و فقط مقداری انرژی به صورت نور ساطع می شود.

بنابراین ما نباید اینجا باشیم و جهان نباید حاوی چیزی جز نور باشد.

اما یک دهم میلیاردم ماده ای که در مه‌بانگ تولید شد از این تصادم جان به در برده و همین ماده باقی مانده است که همه آنچه در اطراف خود و در کیهان می بینیم را تشکیل می دهد.

فیزیکدان ها برای اینکه بدانند چرا این مقدار کم ماده به جا مانده، در جست‌وجوی تفاوت ناچیز میان ماده و ضدماده برآمدند.

به نظر می رسد که نوترینو، یک ذره بنیادی تشکیل دهنده ماده که همه جا هست، این تفاوت را آشکار می کند.

نوترینو که تحقیقات مربوط به آن منجر به اعطای جایزه نوبل ۲۰۱۵ شد در سه "طعم" مختلف ظاهر می شود: نوترینوی الکترونی، نوترینوی میونی و نوترینوی تائو. این تغییر طعم به نوسان های نوترونی معروف است.

پروفسور هیروهیسا تاناکا از دانشگاه تورنتو و از دست‌اندرکاران پروژه موسوم به "توکای تا کامیوکا" (T۲K) در ژاپن در برنامه "علم در عمل" بی بی سی گفت که در این پروژه چگونه در مورد نوسان های نوترینو و معادل ضدماده آن تحقیق می شود.

"ما در ژاپن از یک شتاب دهنده ذرات برای تولید نوترینویی از یک نوع و پرتاب آن در عرض ژاپن در یک فاصله ۲۹۵ کیلومتری استفاده می کنیم. بعد این ذره در آن سوی کشور در ردیاب سوپر-کامیوکانده به دام می افتد و مطالعه می شود."

وقتی این نوترینو به دستگاه ردیابی که در دل معدن متروکه کامیوکا زیر کوه های غرب ژاپن رسید، پروفسور تاناکا و تیم تی۲کی بررسی می کنند که آیا طعم هیچ کدام از ذرات ردیابی شده عوض شده است یا نه.

پروفسور تاناکا توضیح داد که سه سال قبل در همین آزمایش مشاهده شده بود که نوترینوی میونی به نوترینوی الکترونی تغییر می کند.

در سال ۲۰۱۴ این تیم آزمایش را عوض کرد تا بتواند ضدنوترینو را از این سوی ژاپن به آن سو پرتاب کند. پروفسور تاناکا در توضیح نتایج گفت:‌ "اولین نتایج ما حاکیست که فرآیند نوترینو (نوسان نوترینویی) به دلیلی بیش از فرآیند ضدنوترینویی اتفاق می افند."

این اولین نشانه است که عدم تقارن فرضی یا عدم توازن میان نوترینو و ضدنوترینو عملا وجود دارد. با این حال اثبات این مساله نیازمند اطلاعات بیشتر است.

با این حال آزمایش های مشابه در آمریکا که نتایج آن در همین کنفرانس اعلام شد موید همین تصویر است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ذره بنیادی,نوترینو,ماده و ضدماده,مه‌بانگ , "توکای تا کامیوکا" (T۲K) ,بیگ بنگ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

از قدیم گفته‌اند اگر به دنیا لبخند بزنی، دنیا هم به رویت لبخند می‌زند. اما با توجه به یک تحقیق جدید شاید درست‌تر باشد اگر در مورد واژه "دنیا" کمی وسواس ‌به خرج دهیم.

یک تیم پژوهشی بین‌المللی در آکادمی علوم لهستان دریافته‌ که لبخند زدن در همه فرهنگ‌ها معنایی یکسان ندارد؛ در برخی کشورها لبخند زدن زیاد، نزد مردم نشانه حماقت به شمار می‌رود اما در عوض در برخی دیگر از کشورها کسانی که اغلب متبسم هستند، افرادی باهوش‌تر شناخته می‌شوند.

این تیم پژوهشی به سرپرستی کوبا کریس، عکس ۸ نفر را به بیش از ۵۲۰۰ دانشجو در ۴۴ کشور نشان داد. در این عکس‌ها هر نفر در دو حالت مختلف دیده می‌شود: یک بار با لبخندی بر لب و بار دیگر با حالتی خنثی.

تمامی عکس‌ها به صورت تصادفی به پرسش‌شوندگان نشان داده شد و از آنها خواستند تا بگویند به نظرشان افرادی که در عکس می‌بینند تا چه اندازه باهوش‌اند. از شرکت‌کنندگان در این پژوهش همچنین پرسیده شد که این افراد تا چه اندازه صادق به نظر می‌‌رسند.

"افراد متبسم، انسان‌هایی صادق هستند"

پژوهشگران با بررسی پاسخ‌ها نتوانستند الگوی جغرافیایی معینی برای موضوع هوش بیابند. پاسخ‌دهندگان در فرانسه گفته بودند که افراد لبخند به لب بیش‌تر احمق به نظر می‌آیند، در آلمان اما پاسخ‌دهندگان خلاف این را گفته و این افراد را باهوش دانسته بودند.

پژوهشگران همچنین دریافتند ارزیابی لبخند ارتباطی با سطح رفاه و توسعه کشور محل سکونت پرسش‌شوندگان ندارد. اما در عوض آنها با در نظر گرفتن عامل "تفاوت ‌فرهنگی" به این نتیجه رسیدند در کشورهایی که مردم عمل‌گرا بوده و خود را با آینده‌ای نامطمئن تطبیق می‌دهند، لبخند به عنوان نشانه‌ای غیرقابل توجیه از امنیت و اطمینان خاطر است و به همین دلیل عملی احمقانه ارزیابی می‌شود.

این تحقیق همچنین روشن ساخت فساد اقتصادی نیز در ارزیابی لبخند نقشی درخور ایفا می‌کند. هر چه در یک کشور فساد اقتصادی کمتر باشد، افراد خندان قابل‌اعتمادتر به نظر می‌آیند.

نتیجه قابل‌توجهی که این تحقیق به طور کلی به دست داده، این است که تقریبا در سراسر جهان افراد متبسم به عنوان انسان‌هایی صادق ارزیابی می‌شوند.

البته باید تأکید کرد که لبخند جعلی به سرعت قابل شناسایی است و برای برانگیختن اعتماد دیگران نمی‌توان دست به دامان تبسم‌های دروغین شد.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:لبخند زدن,فرهنگ‌ها,تبسم‌های دروغین,افراد متبسم ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشی جدید می‌گوید مکیدن انگشت یا جویدن ناخن در کودکی می‌تواند دلیل مقاومت بدن در برابر آلرژی‌ها باشد. این تحقیق نظریه‌ای را تقویت می‌کند که می‌گوید بدن کودکان رشدیافته در محیط آلوده، نسبت به آلرژی‌ها مقاوم‌تر است.

مکیدن شست یا جویدن ناخن از عادت‌های کودکانه‌ای نیست که مورد علاقه والدین باشد. این عادت‌ها اما به احتمال در تقویت سلامت کودکان مؤثر هستند. بر پایه یک پژوهش درازمدت دانشمندان نیوزیلندی، بدن کودکانی که شست خود را می‌مکند یا ناخن خود را می‌جوند در مقایسه با کسانی که در کودکی این عادت‌ها را کنار می‌گذارند، در برابر آلرژی‌ها به مراتب مقاوم‌تر است.

نتیجه‌ این پژوهش در نشریه تخصصی ""Pediatrics آمریکا منتشر شده است.

به اعتقاد دست‌اندرکاران، نتایج این تحقیق احتمال درستی نظریه‌ای را تقویت می‌کنند که بر اساس آن انسان‌های رشدکرده در محیط آلوده‌تر، در برابر آلرژی‌ها مقاومترند. بر این اساس، آلودگی‌ها ممکن است در پی مکیدن شست یا جویدن ناخن وارد بدن کودک شوند.

بنا بر پژوهش یادشده، در میان بیش از هزار فرد ۱۳ ساله، ۴۹ درصد کسانی که در کودکی نه ناخن جویده و نه شست مکیده بودند، دست‌کم به یک محرک واکنش آلرژیک نشان داده‌اند. در میان آزمایش‌شوندگانی که در کودکی به یکی از این دو عادت داشته‌اند، ۳۸ درصد واکنش آلرژیک نشان داده‌اند؛ در میان آنهایی که در کودکی هم ناخن می‌جویده‌اند و هم شست می‌مکیده‌اند، تنها ۳۱ درصد به آلرژی مبتلا هستند.

سرپرست تیم پژوهشی از دانشگاه اُتاگو نیوزیلند معتقد است: «نتایج پژوهش این نظریه را تقویت می‌کند که ارتباط با میکروب‌ها در سنین پایین احتمال ابتلا به آلرژی را تحدید می‌کند.» باب هنکوکس در عین حال به نکته مهمی اشاره می‌کند: در بررسی‌ها تنها پوست افرادِ موردِ آزمایش رصد شد؛ در گونه‌ای از آلرژی‌ها – مانند التهاب آلرژیک مخاط بینی – که در آنها نشانه‌های آلرژی تنها روی پوست پدیدار نمی‌شوند، در همه افراد مورد آزمایش – چه کسانی که ناخن می‌جویدند و شست می‌مکیدند و چه دیگران – درصد ابتلا به آلرژی یکسان بود.

مبتکران این پژوهش یادآوری می‌کنند: «ما نمی‌گوییم کودکان را بایست به در پیش گرفتن چنین عادت‌هایی ترغیب کرد، زیرا میزان واقعی تأثیر مثبت این عادت‌ها بر سلامتی هنوز مشخص نیست».

پژوهشگران در این تحقیق هزار و ۳۷ کودک پنج، هفت، ۹ و یازده ساله را به گروه‌هایی که شست می‌مکند، ناخن می‌جوند یا هیچ‌یک از این عادت‌ها را ندارند، تقسیم کرده و آنها را زیر نظر گرفتند. زمانی که کودکان به ۱۳ سالگی رسیدند، از نظر ابتلا به آلرژی آزمایش شدند. آزمایش در سن ۳۲ سالگی تجدید شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مکیدن انگشت,مقاومت بدن در برابر آلرژی‌ها,جویدن ناخن در کودکی,مکیدن شست,نشریه تخصصی ""Pediatrics ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مرد مسلحی که در دالاس پنج مامور پلیس را کشت و هفت نفر دیگر را زخمی کرد از حامیان گروه‌های شبه‌نظامی جدایی‌طلب سیاه‌پوستان بود. اقدام او باعث شد جنبشی که در نتیجه تیراندازی‌های پلیس به سیاهپوستان طی‌ سال‌های اخیر در آمریکا شدت گرفته بود، بیش از پیش علنی شود.

 فرد مسلح، میکا خاویر جانسون بود که ۲۵ سال سن داشت و با گروه‌های جدایی‌طلب سیاه‌پوست از جمله "حزب نوین پلنگ سیاه"، "امت اسلام" و "حزب آزادی‌بخش سواران سیاه" ارتباط داشته است.

پیش از این‌که میکا جانسون توسط بمبی که با استفاده از یک ربات پلیس منفجر شد کشته شود، به مذاکره کنندگان گفته بود که قصد کشتن ماموران پلیس سفیدپوست را دارد.او همچنین به پلیس گفته بود که به تنهایی دست به این اقدام زده و به هیچ گروهی وابسته نبوده است.هر چند حضور جانسون در شبکه‌های مجازی از ارتباط او با گروه‌های جدایی‌طلبی سیاهپوستان خبر می‌دهد.

عکس فیسبوک جانسون او را در حالی‌ که مشتش را به نشانه سلام نظامی به سبک حزب پلنگ سیاه بالا برده است نشان می‌‌داد. سازمان سیاسی رادیکالی که در واکنش به تحولات حقوق مدنی دهه شصت در آمریکا قدرت یافت. با این وجود وابستگی او به گروه‌هایی از این دست هنوز به صورت قطعی مشخص نیست.

او همچنین در شبکه‌های مجازی منسوب به حزب پلنگ سیاه عضویت داشت.

هرچند طبق گزارش‌ها، بسیاری از سازمان‌هایی از این دست که به نظر می‌‌رسد الهام‌بخش جانسون بوده‌اند، جانسون را در "لیست سیاه" خود قرار داده بودند.

  • چه چیزی در باره گروه‌های جدایی‌طلب سیاه‌پوست می‌دانیم؟

در حالی‌ که گروه‌های فعالی‌ مانند جنبش "زندگی سیاهان اهمیت دارد" نقش معتدلی را در راستای ایجاد اصلاحات در پلیس و برقراری عدالت نژادی در آمریکا عهده‌دار شده‌اند، گروه‌های حامی‌ جدایی‌طلبی سیاهان رویکردی نظامی و نژادپرستانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

به گفته هایدی بیریچ، معاون مدیر "مرکز حقوقی فقر جنوبی" در آمریکا، رویکرد بسیاری از این گروه‌های جدایی‌طلب و "نفرت‌پراکن" ریشه در نژاد‌پرستی‌ و یهودی‌ستیزی دارد.

خانم بیریچ به بی‌بی‌سی ‌گفت آنها با گروه‌های معمول که به برتری سفیدپوستان (مانند کوکلاکس‌کلان) اعتقاد دارند فرق می‌کنند، چون در واکنش به بی‌عدالتی اجتماعی که از طرف سفیدپوستان صورت می‌گیرد، تشکیل شده‌اند.

ریشه بسیاری از این گروه‌های جدایی‌طلب به حزب قدیمی‌ پلنگ سیاه نسبت داده می‌‌شود. حزبی که در دهه شصت میلادی برای رصد کردن رفتار پلیس در کالیفرنیا، شهروندان را مسلح و به گشت در خیابان‌ها می‌گماشت.

هر چند که هیچ کدام از این گروه‌ها وابستگی سازمانی به حزب پلنگ سیاه ندارد.

به گفته کلیبورن کرسون، استاد تاریخ دانشگاه استنفورد، با این که حزب پلنگ سیاه پیش‌تر به ترویج مقاومت مسلحانه می‌‌پرداخت، اما بعدها عمده فعالیت خود را به هدایت گشت‌های نظارت بر پلیس تغییر داد.

او می‌گوید: " آنها به این نتیجه رسیدند که تکیه بر مبارزه مسلحانه نتیجه‌ای عکس آن چیزی که مطلوب آنها بود داشته و دلیل کاهش حمایت جامعه سیاها‌ن از این حزب بود."

می‌توان گفت گشت‌های نظارت بر پلیس که از سوی حزب پلنگ سیاه هدایت می‌شد به نوعی کار دوربین‌های مداربسته در خیابان‌ها را می‌‌کرد. اگر در آن‌ زمان آیفون وجود داشت، اعضای این گروه نه تنها بر فعالیت پلیس نظار‌ت می‌کردند، بلکه آن را با تلفنشان ضبط هم می‌‌کردند."

  • جدایی‌طلبان سیاه‌پوست شامل کدام گروه‌ها می‌شوند؟

حزب نوین پلنگ سیاه برای دفاع (NBPP) که سال ۱۹۸۹ در دالاس تاسیس شد، یکی‌ از گروه‌های اصلی‌ حامی‌ جدایی‌طلبی سیاها‌ن در آمریکا است.

این حزب مرامنامه‌ای ده ماده‌ای دارد که در آن خواهان اختیار "ملت سیاه‌پوست" برای تعیین سرنوشت خود، آزادی تمامی زندانیا‌ن سیاه‌پوست و پایان دادن به خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان شده و از همه سیاه‌پوستان می‌خواهد که برای دفاع از خود مسلح شوند.

"اتحادیه ضد افترا" و "مرکز حقوقی فقر جنوبی"، این حزب را به نفرت‌پراکنی و رهبران آن را "به تبلیغ خشونت علیه سفیدپوستان، یهودیان و مجریان قانون" متهم کرده‌اند.

بابی سیل، از بنیانگذاران حزب پلنگ سیاه، اظهارات این حزب جدید را بی‌‌معنی‌ و ناشی‌ از "بیگانه‌هراسی" خوانده است.

جنبش "امت اسلام" در سال ۱۹۳۰ تاسیس شد و به عنوان قدیمی‌ترین گروه ملی‌گرای سیاهان شناخته می‌‌شود.

این گروه به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار برنامه‌های خدمات اجتماعی ارائه می‌‌دهد. با این وجود مرکز حقوقی فقر جنوبی و اتحاد ضد افترا این گروه را جزء احزاب نفرت‌پراکن، نژادپرست و یهودی‌ستیز می‌‌دانند.

باشگاه تیراندازی هویی پ نیوتن - که به اسم یکی‌ از موسسان حزب پلنگ سیاه نام‌گذاری شده – درمخالفت با "تروریسم پلیس" سال گذشته در دالاس راه‌اندازی شد.

این گروه دفاع شخصی‌ آموزش می‌‌دهد و در محله‌هایی که افراد سیاه‌پوست به دست پلیس کشته شده‌اند، افرادی را برای نظارت می‌گمارد.

راکم بالوگان، از موسسان این باشگاه تیراندازی، می‌گوید: "ما می‌خواهیم با مسلح شدن فرهنگ‌سازی کنیم تا بتوانیم از نهادهای دولتی که اهدافشان به ما نزدیک نیست مستقل شویم."

او به دن مورداچ ، گزارشگر بی‌بی‌سی، می‌‌گوید: "وقتی‌ سفیدپوست‌ها ما را تفنگ به دست می‌‌بینند، فکر می‌‌کنند با پسربچه‌های شرور مواجه شده‌اند، نه سربازان سیاه‌پوستی که قصد دفاع از خود را دارند."

با آن‌ که میکا جانسون در صفحه فیسبوک باشگاه هویی پ نیوتن عضو بود، اما اریک خفره، از اعضای این باشگاه، به روزنامه لس آنجلس تایمز گفته که جانسون هیچ‌گونه وابستگی سازمانی به این باشگاه نداشته است.

خانم بیریچ همچنین خاطر نشان می‌کند که چون این باشگاه عقاید نژادپراستانه را ترویج نمی‌کند، از طرف مرکز حقوقی فقر جنوبی یک گروه نفرت‌پراکن قلمداد نمی‌‌شود.

  • تعدادشان چقدر است؟

به گزارش مرکز حقوقی فقر جنوبی، در سال‌های اخیر افزایش موارد تیراندازی پلیس به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به افزایش تعداد گروه‌های جدایی‌طلب سیاهان منجر شده است.

طبق آمار واشنگتن‌پست، حدود هزار شهروند عادی در سال ۲۰۱۵ مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفته و کشته شده‌اند.

پایان بخش 1

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: گروه‌های جدایی‌طلب سیاه‌پوست ,سیاهپوستان,کوکلاکس‌کلان,برتری سفیدپوستان,حزب نوین پلنگ سیاه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشگران هلندی اخیرا حافظه‌ای به ابعاد یک تمبر پستی با ظرفیت ذخیره‌سازی تمام کتاب‌های جهان طراحی کرده‌اند. این حافظه که هنوز سرعت بسیار پایینی دارد می‌تواند در آینده تکامل بیشتری یابد.

دانشمندان هلندی حافظه‌ای جدید طراحی کرده‌اند که از اتم کلر به عنوان رسانای ذخیره‌ساز در آن استفاده شده است و ظرفیت ذخیره‌سازی آن ۵۰۰ برابر بالاتر از حافظه‌هایی است که پیش از این مورد استفاده قرار گرفته است.

ساندر اُته (Sander Otte) سرپرست پژوهشگران دانشگاه فنی شهر دلفت هلند می‌گوید: «به لحاظ نظری می‌توان تمام کتاب‌هایی که تا کنون در جهان نوشته شده است روی یک حافظه با ابعاد یک تمبر پستی ذخیره کرد».

این فناوری جدید از شکافی که بین شبکه‌های اتم‌ کلر روی یک سطح مسی قرار دارد جهت ذخیره بیت و بایت استفاده می‌کند. می‌توان سطح این حافظه را به یک پازل تشبیه کرد.

پژوهشگران این تیم روش تحقیقی خود را در روزنامه علمی "نیچر نانوتکنولوژی" چنین تشریح کردند: «آنها از خاصیت اتم کلر که می‌تواند روی سطحی از مس به طور مستقل به شکل شبکه‌های دو بعدی مرتب شوند استفاده می‌کنند، سپس درون شبکه‌ها شکافی به نام "واکانس" به‌وجود می‌آورند تا بتوانند از اتم‌های کلر کمتری برای پوشش کامل سطح استفاده کنند.

از یک شکاف و یک اتم کلر یک بیت تشکیل می‌شود که کوچکترین واحد ذخیره به شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.

نگارش با میکروسکوپ

دانشمندان برای ذخیره اطلاعات باید اتم‌ها را به حرکت درآورند. این کار به کمک یک میکروسکوپ تونلی انجام می‌گیرد. این دستگاه به وسیله یک سوزن بسیار ظریف ساختار اتمی مواد را تجزیه می‌کند. سپس برقی با ولتاژی برابر با یک میکروآمپر در این سوزن جریان می‌یابد و همین امر باعث می‌شود که یک اتم کلر آزاد شده و در شکاف جابه‌جا شود.

این روند تا حد زیادی به شکل خودکار انجام می‌شود. میکروسکپ تونلی به وسیله کامپیوتر اتم‌ها را از شکافی به شکاف دیگر هل می‌دهد تا این که میدان بیت کاملی شکل گیرد. برای این‌که شکاف اتم‌های کلر ثابت بمانند هر بیت در محاصره اتم‌های کلر قرار می‌گیرد و در نتیجه بیت‌ها مستقیم کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند.

پژوهشگران برای قدردانی از فیزیکدان آمریکایی ریچارد فاینمن که الهام بخش آنها در این کار پژوهشی بوده است، بخشی از سخنرانی مشهور او در سال ۱۹۵۹ را روی تنها ۱۰۰ نانومتر ثبت کردند.

بسیاری از پیشرفت‌هایی که در زمینه فن‌‌‌‌‌آوری نانو صورت گرفته مدیون این سخنرانی تاریخی است که یکی از جملات آن این است: « فضاهای زیادی در آن پایین وجود دارد».

در حال حاضر خوانش با حافظه‌ای با ظرفیت ۶۴ بیتی یک دقیقه و نگارش دو دقیقه زمان می‌برد. سرعت حافظه‌های اتمی از این بسیار پایین‌تر است.

استیون اروین، پژوهشگر لابراتوار تحقیقی واشنگتن در مجله "نیچر نانوتکنولوژی" می‌نویسد: «صرفنظر از پیچیدگی‌هایی که سرعت نگارش و خوانش ممکن است فراهم آورد، آنچه مهم است دستاوردی است که این فن‌‌آوری به همراه دارد.»

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حافظه‌ای به ابعاد یک تمبر پستی,ذخیره‌سازی تمام کتاب‌های جهان,ساندر اُته (Sander Otte) ,هلند ,نگارش با میکروسکوپ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

داستان عشق های آینده در فیلم «برابرها» در جهانی روایت می شود که انسان ها از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند تا عواطف و احساسات نداشته باشند و کسانی که عواطف را حس کنند مورد شکنجه قرار گرفته و در نهایت به قتل می رسند.

داستان این فیلم علمی تخیلی روی تصویرگری به نام «سیلاس» با بازی نیکولاس هولت متمرکز است که کار روزانه اش را انجام می دهد تا اینکه یک خودکشی رخ می دهد و او یکباره متوجه همکارش «نیا» با بازی کریستن استوارت می شود و احساس خاموشی از خودش بروز می دهد. بعد از آن او مجذوب نیا و نگاه متفاوت او می شود اما به زودی متوجه می شود که بیش از حد احساسات نشان داده است.

کریستن استوارت در پاسخ به این سوال که در نظر گرفتن مردمی که احساسات از خود نشان می دهند بعنوان بیمار، تفسیری از جامعه امروز ماست می گوید: «ما دوست داریم که قرص مصرف کنیم و بین خودمان ابزارها را واسطه کنیم تا آسیب پذیریمان را پنهان کنیم که این وضعیت می تواند بعنوان یک ضعف پنداشته شود که البته کاملا قابل فهم است اما همزمان افرادی که احساسات زیاد ابراز می کنند افرادی خاصی اند و حق انسان بودن چیزی زیبایی است که باید برایش مبارزه است.»

نیکولاس هولت بازیگر ۲۶ ساله انگلیسی دیگر بازیگر این فیلم است که بخاطر بازی در فیلم های «مکان های تاریک»، «مکس دیوانه» و «ایکس من» شناخته شده است. او درباره داستان عاشقانه این فیلم و چگونگی فیلمبرداری آن می گوید: «ما چند روز را در یک هتل صرف تمرین ها و ایجاد اعتماد و تمرین نقش ها کردیم تا ماجرا را حس کنیم. می خواهم بگویم که خیلی عجیب و غریب است چرا که شما اغلب بمدت طولانی در چشم مردم خیره نمی شوید و وقتی برای زمان طولانی مثلا یک ساعت مجبور به این کار هستید شروع می کنید بسرعت خودتان را جمع و جور کردن و بکار بردن عبارت های کوتاه یا هر کاری که این وضع را تغییر دهد و شیوه ای دیگر را پیش بگیرید.»

فیلم «برابرها» هفتمین فیلم دریک دورمس کارگردان آمریکایی است که پیش از این با فیلم «مثل دیوانه ها» شناخته شده بود که جایزه هیات داوران جشنواره ساندنس را در سال ۲۰۱۱ کسب کرد.

فیلم رمانتیک و علمی تخیلی « برابرها» در جشنوارهای ونیز و تورنتو به نمایش در آمده است و در حال حاضر بر پرده های سینماهای ایالات متحده آمریکا است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فیلم «برابرها»,فیلم علمی تخیلی,نیکولاس هولت,کریستن استوارت ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پس از ثبت جهانی قنات‌های ایران، کویر لوت نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پرونده ثبت جهانی کویر لوت ایران به عنوان میراث طبیعی، روز یکشنبه ۲۷ تیر در جریان چهلمین اجلاس یونسکو در استانبول بررسی شد و با رای مثبت اعضا، این میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

یک روز پیش از این، پرونده قنات‌های ایرانی نیز در این اجلاس بررسی شده و در فهرست میراث تاریخی – فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده بود. این قناتها به دلیل اهمیت تاریخی، نظام پیچیده و مدرن بکار رفته در آنها و سودمندی آنها برای محیط زیست به ثبت رسیدند.

کویر لوت ایران که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید، در شمال استان کرمان، در میان استانهای خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این منطقه وسیع، سابقه ی تمدنی پنج هزار ساله دارد و در حاشیه آن حدود سه‌هزار اثر تاریخی کشف شده که برخی از آنها بی نظیر هستند؛ از جمله کشف درفش پنج‌ هزارساله شهداد، که قدیمی‌ترین درفش جهان محسوب می‌شود.

منطقه‌ای در کویر لوت ایران در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به عنوان گرم ترین نطقه کره زمین شناخته شد.

بخشی از کویر لوت در شمال شرق کرمان که شامل کلوت‌های دشت شهداد است، در سالهای اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

کویر لوت به سه واحد جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت‌ها و تپه‌های ماسه‌ای در آن قرار دارد و لوت جنوبی که غنی‌ترین پوشش گیاهی این کویر را دارد، تقسیم می‌شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ثبت جهانی قنات‌های ایران,کویر لوت ,درفش پنج‌ هزارساله شهداد, فهرست جهانی یونسکو,قدیمی‌ترین درفش جهان,کلوت‌های دشت شهداد ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سیزده سال پیش در چنین روزی امانوئل ملیک اصلانیان، پیانیست و آهنگساز ارمنی‌تبار ایرانی چشم از جهان فرو بست. امانوئل ملیک اصلانیان معلمی خدمتگزار بود که بسياری از موسيقی‌دانان طراز اول ايرانی را پرورش داد.

امانوئل ملیک اصلانیان در سال ۱۹۱۵ در شهر روستوف روسیه متولد شد. او پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ همراه با خانواده‌اش به شهر تبریز مهاجرت کرد؛ از سن ۱۰ سالگی نواختن پیانو را نزد خانم آماتونی، از معلمان این شهر که تحصیل‌کرده سوئیس بود، آغاز کرد. ملیک اصلانیان در سن ۱۴ سالگی عازم آلمان شد و ۲۴ سال در این کشور ماند. او پس از دریافت دیپلم پیانو از کنسرواتوار هامبورگ، با هدف فراگیری شیوه‌های علمی آهنگسازی و رهبری ارکستر در مدرسه عالی موسیقی برلین، رهسپار این شهر شد؛ سپس به ایران بازگشت و استاد موسیقی دانشگاه تهران و هنرستان عالی موسیقی شد.

اصلانیان خالق آثاری چون "منظومه سمفونیک گلبانگ" بر اساس داستان کوتاهی از غلامحسین غریب، "افسانه‌آفرینش"، "پروانه"، "فانتزی برای تار"، "تنبک"، "سنتور و ارکستر"، و "آذربایجانی کنسرتو پیانو" بوده است. آثار او را بارها ارکسترهای بزرگ جهان و ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرده‌اند.

امانوئل مليک اصلانيان بدون شک از مهمترین آهنگسازان و نوازندگان پیانو در تاریخ معاصر ایران بود که با وجود شهرتش در میان طرفداران موسیقی کلاسیک غربی در ایران، در میان نخبگان فرهنگی و هنری ایران چندان شناخته شده نیست. بخشی از این ناشناختگی به روش فکری این هنرمند برمی‌گردد. او موسیقی را وسیله‌ای برای خودشناسی می‌دانست نه برای نمایش مهارت. او معتقد بود که کار یک نوازنده تنها انتقال نت‌های اثر خلق‌شده به ساز نیست، بلکه او باید چنان با قطعه یکی شود که گویا خود آن را ساخته است: «من به یاری این وسیله قصد خودسازی دارم .موسیقی فتوکپی‌هایی است که باید مرا به اصل برساند. من بوسیله قطعه‌ای از باخ وبتهوون می‌خواهم به ریشه خودم برسم ... هنوز در موسیقی کسی راه عرفانی نرفته است در حالی که در ادبیات بسیارند کسانی که از این طریق به هدف رسیده‌اند. مولوی، حافظ، گوته و شیلر بیشترین تاثیر را در رسیدن من به هدف داشته‌اند».

ملیک اصلانیان در زمینه نوازندگی پیانو هم دارای اندیشه‌ای منحصر به فرد بود. او می‌گوید: «می‌دانم چرا مولانا نیز می‌رقصید. وقتی برگ درخت در هوا می‌رقصد، این خواسته خودش نیست. نیرویی آن برگ سبک را می‌رقصاند. مولانا هم از طریق گذشتن از نفس چنان سبک می‌شد که به رقص در می‌آمد. در موسیقی هم باید به این سبکی رسید.»

او در پاسخ به ناقدانی که رپرتووار نوازندگی او را محدود و رسیتال‌های او را تکراری ارزیابی می‌کردند، هم می‌گوید: «این تکرارها نیز برای رسیدن به عمق است. من بعد از هر اجرا، باز جور دیگری می‌نوازم. من همیشه در سفرم. آن هم سفری که انتهایی برایش متصور نیست».

روش او در تمرین آثار نیز متفاوت بود. او می‌گوید: «وقتی روی قطعه‌ای کار می‌کنم تا زمانی که مطمئن نشوم که همه زوایای آن را بی‌واسطه و بدون کوچکترین شکی می‌شناسم، آن را به معرض نمایش نمی‌گذارم. برای این کار ابتدا نت‌ها را بر روی شاسی‌های پیانو منتقل می‌کنم سپس آن شاسی‌ها را با وجود خود یکی می‌کنم. این تمرین را تا مرحله‌ای ادامه می‌دهم که گویی قطعه را خود ساخته‌ام.». او معتقد بود که یک نوازنده خوب باید کاری کند که به جای این‌ که انگشتان دستش بر او فرمان برانند، خود با نیروی ذهنش بر انگشتان فرمان دهد. به همین دلیل در تمرین‌های پیشرفته هنرجویان را وادار می‌کرد که به جای نوازندگی عادی بر روی ساز، روی پیانوی بی‌صدا یا بدون استفاده از ساز و فقط با نیروی ذهنی و تخیل تمرین کنند.

اصلانیان تفاوت موسیقی کلاسیک غربی و شرقی را اینگونه بیان می‌کند: «پلی‌فونی غربی یک نوع موسیقی منظم و اندیشیده است که در آن ملودی و صدای مخالف با حفظ کمال استقلال خود بر اساس یک دستگاه هارمونی به همدیگر مربوط و پیوسته است. اما موسیقی شرقی برخلاف آن هرگز به نحوی آگاهانه ساخته و پرداخته نشده بلکه زاییده الهام است. این موسیقی در هیچ جا ثبت و تدوین نشده و باز به همین دلیل این نوع موسیقی هیچ‌گاه چیز واحدی نیست. یعنی معمولا با یک ملودی ساده یک صدایی آغاز شده که به تدریج صداهای دیگر به آن می‌پیوندند و البته نه به معنای کنتر پوان بلکه به صورت آزاد چنانکه هریک به راه خود می‌رود».

امانوئل ملیک اصلانیان علاوه بر شناخت موسیقی کلاسیک غربی به موسیقی ایرانی هم توجه داشت و پس از بازگشت به ایران با بزرگترین موسیقیدان‌های سنتی ایرانی به خصوص ابوالحسن صبا در ارتباط بود. او به این واسطه با ردیف‌ها و دستگاه‌های ایرانی آشنا شد که نتیجه آن تصنیف قطعاتی بر مبنای موسیقی ایرانی چه برای پیانو و چه در سطح ارکستر بود. او معتقد بود که برای موسیقی ایرانی باید هماهنگی و فرم مخصوصی انتخاب کرد تا متناسب با بیان حالات و چگونگی آن باشد و اصولا درست نیست زیر ملودی‌های ایرانی بدون دقت هارمونی غربی گذاشته شود. او این عمل را مانند این می‌دانست که بخواهند فارسی را با دستور زبان فرانسه و انگلیسی تطبیق دهند.

امانوئل ملیک اصلانیان روز ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۳ در سن ۸۸ سالگی با زندگی وداع کرد. او همواره می‌گفت:

هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شده به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:امانوئل مليک اصلانيان,آهنگسازان و نوازندگان پیانو ,مولانا , "منظومه سمفونیک گلبانگ" ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 ... 233 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com