ابزار رایگان وبلاگ

جلبک هایی که هوا را تمیز می کنند
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 از گیاهان قبلا نیز بعنوان شاخص زیست شناسی استفاده می کردند، چون ویژگی جذب آلاینده ها را دارا است. جلبک از این نظر جایگاه ویژه ای دارد چون ریشه ندارد و از سطح بسیار وسیعی برخوردار است. نکته جدید، پرورش به مقدار زیاد این گیاه در شرایط کنترل شده آزمایشگاه است.

رالف رسکی، پژوهشگر دیگر دانشکده زیست شناسی دانشگاه فرایبورگ آلمان می گوید: “ما نه تنها تغییرپذیری زیست شناسی را از طریق کلونینگ یا شبیه سازی به کمترین حد ممکن می رسانیم، بلکه با شرایط تولید مثلی که ایجاد کرده ایم می توانیم تضمین کنیم که سطح آلودگی جلبک و همچنین رشد آن در شرایط مشابه نگه داشته می شود. ما نمی توانیم فقط با مواد گردآوری شده از طبیعت به این هدف دست پیدا کنیم.”

این گیاهان در کیسه های نفوذپذیر هوا گذاشته و در ایستگاه های نظارت در مکان های مختلف اروپا قرار داده می شود، تا آلاینده های موجود در هوا را جذب کند.

این فن آوری هم اکنون در شهر سانتیاگو د کومپوستلا در اسپانیا مورد آزمایش قرار گرفته است.

کارلوس براییس کاربایرا برانیا، محقق در دانشکده زیست شناسی دانشگاه سانتیاگو د کومپوستلا می گوید: “نمونه ها در سه نسخه و به مدت سه هفته قرار داده می شود تا همه آلودگی های محیطی را جمع کند. در این مکان خودروها عبور می کنند و کارخانه های صنعتی وجود دارد.”

پس از این مرحله، جلبک خشکانده و تبدیل به غبار می شود. سپس مورد آزمایش واقع شده و مقدار آلاینده ها مورد بررسی قرار می گیرد.

این نوع نگرش که ترکیبی از زیست شناسی مولکولی، علم مواد، محیط زیست و علم فرایندای زیستی است، می تواند در آینده در دیگر زمینه های محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

خوزه آنخل فرناندز اسکریبانو، دانشکده زیست شناسی دانشگاه سانتیاگو دی کومپوستلا می گوید: “ما در نظر داریم این ایده و این فلسفه را در زمینه رودخانه ها، مزرعه ها و منطقه های صنعتی بسط دهیم… این آلاینده ها می تواند بر رودخانه ها تاثیر گذارد و با ریختن به دریا، حتی محیط دریایی را آلوده کند. در آینده، توسعه این ابزار ممکن خواهد بود و به این ترتیب همه این آلاینده ها که بر محیط تاثیر می گذارند را خواهیم شناخت.”


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان