ابزار رایگان وبلاگ

بزرگ‌ترین سوسک جهان
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

حشره Titanus giganteus بزرگ‌ترین سوسک جهان و یکی از مرموزترین موجودات روی کره زمین است.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این سوسک که «تیتان» لقب گرفته، می‌تواند تا هفت اینچ طول داشته باشد و آرواره آن به حدی قوی است که یک مداد چوبی را به دو نیم می‌کند.علی‌رغم اندازه وحشت‌برانگیز و نیش ترسناکش، این حشره کاملا برای انسان‌ها بی‌ضرر است.

 تیتان در جنگل‌های بارانی و مرطوب امریکای جنوبی پنهان می‌شود و فقط برای جفت‌گیری از مخفی‌گاه خود بیرون می‌آید.

 لاروای این حشره غول‌پیکر هرگز مشاهده نشده، اما دانشمندان معتقدند قطر آن دو اینچ بوده و می‌تواند بیش از یک فوت طول داشته باشد. دانشمندان با استفاده از گمانه‌های پیداشده در درختان مرده، معتقدند نوزادها به مدت چندین سال در زیر زمین از درختان در حال پوسیدن تغذیه می‌کنند تا این که به طور کامل بزرگ می‌شوند.

 سوسک نر طی بزرگسالی‌اش غذا نمی‌خورد اما به انرژی برای پرواز نیاز دارد.

 این انرژی از ذخایری که در مرحله شفیره‌بودن جمع‌آوری کرده، به دست می‌آید و حشره از آن فقط برای پرواز و با هدف پیداکردن جفت استفاده می‌کند. موجود مزبور به انداز‌ه‌ای بزرگ است که دارای انرژی لازم برای پروازکردن از زمین نیست، بنابراین به جای آن باید از درختان بالا برود و پیش از اوج‌گرفتن، خود را از یک شاخه پرت کند.

 ماده‌ها منتظر می‌مانند تا نرها آن‌ها را پیدا کرده و تخمک‌هایشان را بارور کنند، بنابراین بسیار به ندرت دیده می‌شوند. تیتان‌ها با هیس‌کردن از خود دفاع کرده و سپس از آرواره‌های بزرگشان برای نیش‌زدن مزاحم‌ها استفاده می‌کنند. این موجودات دارای پاهای قوی و آرواره‌های تیز هستند و می‌توانند گوشت حیوانات و انسان‌ها را ببرند، اما تا زمانی که تحریک نشوند، حمله‌ای را صورت نمی‌دهند.

 حشرات مزبور در جنگل‌های بارانی برزیل، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، گینه و پرو زندگی می‌کنند. در حالی که بسیاری از مردم از این سوسک هراس‌انگیز وحشت دارند، تعدادی از جهانگردان بهای گزافی را برای مشاهده آن در زیستگاه طبیعی‌اش می‌پردازند. بزرگ‌ترین تیتانی که تاکنون کشف شده، 16.9سانتی‌متر طول دارد و در گینه فرانسوی پیدا شد.

 یک سوسک به اندازه نرمال تا بیش از 400 پوند ارزش دارد. 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان