ابزار رایگان وبلاگ

قدیمی‌ترین پمپ بنزین ایران، زباله‌دانی شده است!
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

پمپ بنزین دروازه دولت، یکی از قدیمی‌ترین پمپ‌ بنزین‌های باقی‌مانده در ایران است که به مکانی برای نگهداری سطل زباله یا وسایل مربوط به خدمات شهری در تهران تبدیل شده است.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهرام شهریار در سایت «سفرنویس» در مطلبی با عنوان «پمپ بنزین دروازه دولت، محل نگهداری سطل زباله»، درباره‌ی این مکان تاریخی آورده است: «پمپ بنزین دروازه دولت، یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های پمپ بنزین ایران، پمپ بنزینی با کاشی‌های هفت رنگ، پمپ بنزینی با معماری ایرانی و اسلامی است.

 این پمپ بنزین که متعلق به شرکت نفت بود، برای ساخت ایستگاه مترو در اختیار شرکت مترو قرار گرفت، سپس به شهرداری و بعد از آن به یک شرکت خصوصی داده شد و سپس به محل نگهداری سطل زباله تبدیل شد.»

 او در ادامه‌ی این مطلب با اشاره به این‌که این بنای تاریخی باقی‌مانده از دوره‌ی پهلوی دوم و قرارگرفته در تقاطع خیابان انقلاب و خیابان سعدی در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، درباره‌ی پیشینه و تاریخچه‌ی این پمپ بنزین اظهار کرده است: «با توجه به اطلاعات صفحه‌ی 41 کتاب راهنمای تهران که آذرماه ۱۳۳۰ توسط دایره‌ی جغرافیایی ستاد ارتش منتشر شد، در تهران ۱۰ جایگاه پمپ بنزین قرار داشت که پمپ بنزین شماره‌ی 6 در خیابان سعدی، دروازه دولت بنا شده و به احتمال فراوان، این ششمین پمپ بنزین شهر تهران بوده که تا کنون معماری آن به همان صورت حفظ شده است.

 پمپ بنزین دروازه دولت در زمینی ذوزنقه‌ای به مساحت حدود ۹۰۰ مترمربع بنا شده است و پلانی به شکل سه مربع و پیش‌آمدگی در قسمتی از مربع میانی دارد.

 بنای این پمپ بنزین در کل آجری و نمای آن به‌صورت طاق‌هایی با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ فیروزه‌یی است. طاق‌های قوس‌دار با کاشی‌کاری‌های نفیس زینت یافته و قاب‌های دور هر طاق به‌صورت نقش گره بوده که با طرح‌های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوخت‌گیری تفکیک شده و دیوارهای داخلی با اندود گچ پوشانده شده است. در اطراف عمارت و در ضلع‌های شمالی و غربی طاق‌نماهای آجری که یادآور معماری ایرانی است قابل مشاهده است.» این فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی در ادامه‌ی مطلب خود درباره‌ی وضعیت کنونی این بنای متعلق به دوره‌ی پهلوی دوم آورده است: «متأسفانه اکنون این عمارت در اختیار کارگران یک شرکت خصوصی است که در زمینه‌ی خدمات شهری فعالیت می‌کنند که به علت رسیدگی نکردن به این عمارت، کاشی‌های هفت رنگ آن در برخی نقاط آسیب جدی دیده و جداره‌ی آن به‌صورت غیراصولی رنگ‌آمیزی شده است. اگر به فکر نباشیم، ممکن است اتفاقی که برای پمپ بنزین شهرری افتاد، برای این پمپ بنزین نیز رخ دهد و بنایی از نخستین نسل معماری پمپ بنزین‌های ایران از بین برود.»

 براساس این مطلب، «پمپ بنزین شهرری در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و تنها پمپ بنزین ثبت‌شده در این فهرست بود؛ اما شبانه تخریب شد و اگر فکری برای بنای تاریخی پمپ بنزین دروازه دولت نشود، آن هم به عاقبت پمپ بنزین شهرری دچار می‌شود.» 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

مهرناز
ساعت9:53---15 مرداد 1392
حيف آثار باستاني واسه اين كشور نيس رفتيم شيراز يه مسجد خيلي قديمي زيبا نزديك شاه چراغ هستش ....رفتن تبديلش كردن ب پايگاه بسيج ..آخه ب اينا چي ميشه گفت ....اين مطلبتو ديدم ياد اون مسجد زيبا افتادم ك البته كم كم داره از زيبايي ب زشتي تبديل ميشه
پاسخ:البته که حیفه .البته ما خودمون هم مقصریم ...


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان