ابزار رایگان وبلاگ

جان‌سخت‌ترین موجودات زمین
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

کرم یخی متان
شاید ظاهر آنها شبیه به موجودات فضایی باشد، اما مخلوق زشتی که در عکس زیر می‏بینید، یک کرم یخی متان است که در سال 1997/1376 در همین کره زمین کشف شده و در بستر خلیج مکزیک زندگی می‌کند. این کرم‌های اکسترموفیل صاف صورتی رنگ و با طول بدن حداکثر 5 سانتی‌متر، در نقب‌هایی بر روی تپه‌های متانی یافت شده‌اند، و احتمالا بر روی باکتری‌هایی که بر روی متان رشد می‌کنند، زندگی می‌کنند.

کرم یخی متان

اگر شما هم اینقدر زیبا! بودید، مجبور بودید مخفی شوید!

گروه دیگری که چهره اندکی قابل تحمل‌تری دارند، کرم‌های یخی یخچالی هستند، موجودات سیاه موج‌دار که تنها چند سانتی‌متر درازا دارند. دانیل شاین از اساتید زیست شناسی روتگرز- کامدن، در مکان‌های بسیار دور افتاده از تبت گرفته تا تا آلاسکا، به دنبال این کرم‌های یخی است. داگ اوهار از انکوریج دیلی نیوز که در یکی از گشت و گذارهای شاین همراه او بوده، گزارش کرده که کرم‌ها به حدی زیاد بوده‌اند که به نظر می‌رسید روی یکی از یخچال‌ها «موهای سبز رشد کرده‌اند».

به گفته شاین، کرم یخی منجمد «بزرگ‌ترین حیوان شناخته شده‌ای است که می‌تواند چرخه زندگی خود را بر روی یک توده یخی کامل کند؛ کاری که خود یک شاهکار بزرگ است».

آنها بر روی جلبک زندگی می‌کنند و شبیه به کرم‌های خاکی هستند اما اتفاقاتی که در بدن آنها می‌افتد (شامل تولید مثل، متابولیسم و رشد) همگی در دمای انجماد که در حدود 32 درجه فارنهایت یا صفر درجه سانتیگراد است، اتفاق می‌افتد. اگر دما فقط چند درجه بالا برود، مثلا در حدود 4 درجه سانتیگراد شود، کرم‌ها نمی‌توانند این کارها را انجام دهند و در نهایت ذوب می‌شوند و می‌میرند!

میکروب "نارنجک مهاجم"
در برخی از تصاویر پیروکوکوس فیروسوس شبیه یک طرح اولیه از نقاشی یک ماهی طلایی خیالی است، و در بقیه تصاویر شبیه کلوچه‌ای شکلاتی که مدتی طولانی در یک بشقاب مانده است. در دنیای واقعی این موجود بی هوازی کوچک سخت جان که نامش به معنی گلوله آتش مهاجم هست, آب در حال جوشیدن را که دمایش 100 درجه سانتی‌گراد است، ترجیح می دهد و این توانایی، آن را به یک هایپرترموفیل (فوق‌العاده مقاوم در برابر گرما) تبدیل می‌کند؛ ترموفیل‌ها گرما را دوست دارند ولی هایپرترموفیل‌ها جهنم را برای مسافرت برمی‌گزینند.

پیروکوکوس فیروسوس

کارل استتر این میکروب را در رسوب‌های دریایی داغ زیرآبی در جزایر آتش فشانی ایتالیا در دهه 1980/1360 کشف کرد. 
راسل مک لندن از ماذر-ارث-نیوز، در بهار امسال گزارش داده که دانشمندان دانشگاه جورجیا ژن‌های این گلوله‌های آتش را دست‌کاری کرده و میکروبی تولید کرده‌اند که آب‌وهوای خنک‌تر را ترجیح می‌دهد و ذائقه‌اش از سنگ‌های آهکی به دی‌اکسید کربن تغییر کرده است. امید این است که نوع متفاوتی از این گلوله‌های آتشین تولید شود تا در محیطی سرشار از دی‌اکسید کربن تنفس کنند و آن را تبدیل به سوخت کنند.

هنگامی که این پروژه به سرانجام برسد، ما گربه ای خواهیم داشت که عصبانیت را فروخورده و آن را تبدیل به کیک می‌کند. این علم است؟ کسی جواب ندارد؟

باکتری‌های مقاوم به اشعه
زیبا،مقاوم ، اسرار آمیز... همه خواص هروئین در این باکتری به نام داینوکوکوس رادیودورانوس ذخیره شده‌اند.

رادیودورانس

به گزارش شبکه خبری ژنوم، این باکتری «نزدیک به 50 سال پیش در یک قوطی گوشت که با وجود استرلیزه شدن توسط تابش اشعه فاسد شده بود», کشف شد. و آن مقاومت به تابش اشعه ناشی از توانایی این پلی اکستروفیل‌ است. هر وقت که ژنوم این باکتری توسط تابش شکسته شود، دی. رادیودورانس آن را بخیه می زند تا به طور کامل کنار یکدیگر برگردند و خیلی سریع به کار خود ادامه می‌دهد.

میکروب لازاروس (نامی که این باکتری به آن مشهور است)، در رکوردهای جهانی گینس، عنوان مقاوم‌ترین شکل حیات در برابر تابش اشعه را به خود اختصاص داده است. این میکروب 3000 برابر بیشتر از ما می‌تواند در برابر اشعه دوام بیاورد. آن هم در حالی که تنها یک ارگانیسم تک سلولی است.

همین امر باعث علاقه شدید دانشمندان به این میکروب شده است: کشف اینکه چگونه میکروب‌ها در برابر تابش مقاومت می‌کنند ممکن است منجر به راه حلی شود تا افراد را از قرار گرفتن در معرض انواع تابش (از پرتودرمانی گرفته تا تخریب اشعه آفتاب) حفظ کند.


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان