ابزار رایگان وبلاگ

نانومینرالها
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

امروزه تعداد کانسارهای پرعیار از فلزات گرانبها رو به کاستی است و بایستی برای استحصال مواد معدنی پرارزش و بویژه فلزات گرانبها از کانسارهای کم عیار و حتی باطله های معدنی حاوی فلزات گرانبها چاره اندیشی کرد. در صنایع معدنی و متالورژی نیاز روزافزون به مواد اولیه و کاهش ذخایر معدنی پرعیار ضرورت مصرف بهینه انرژی و رعایت دقیق معیارهای زیست محیطی، کاربرد روش های جدید و ایجاد تحول در صنایع معدنی و متالورژی را ضروری کرده است.

از مهمترین تحول ها در این زمینه، توسعه فناوری های جدید برای فرآوری منابع کم عیار و یا منابعی می باشد که روش های معمول، کارآیی لازم را در مورد آنها نداشته و یا ملاحظات اقتصادی امکان استفاده از آنها را نمی دهد، که این امر باعث بروز مشکلات جدی و در صنایع تولید فلزات در کشورهای زیادی شده است و ذخایر بسیاری از منابع معدنی استخراج شده برجا مانده اند که ناگزیر مورد توجه قرار گرفته اند.

هم اکنون فناوری نانو علاوه بر کمک به تولید محصولات صنعتی که در ساخت آنها در مقدار فلزات ارزشمند بکار رفته صرفه جویی می شود تلاشهایی نیز توسط شرکتهای معدنی محدود در جهان صورت می گیرد و هزینه های سنگین چند میلیون دلاری را تحمل می کنند تا باپیشتازی در بکارگیری نانوفناوری در امور اکتشاف مواد معدنی و فرآوری نانومینرالها دست پیدا کنند. نهشته های نانو مینرالها (NanoMineral deposit)نوع جدیدی از کانسارها هستند که حاصل پرورش این نگاه جدید به اکتشاف فلزات گرانبها و فلزات پایه می باشد. بنابر اعلام شرکت صاحب این فناوری (NMS)، نهشته های نانومینرال یک گروه بکر از کانسارها هستند که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته اند. در درون این نهشته های بکر، ذرات فلزات ارزشمند در حد نانو اغلب با کانی های دیرگداز و مقاوم در حد نانو (کانی های مقاوم به حرارت و حلالهای شیمیایی رایج) پوشیده شده اند. به دلیل همین پوشش دیرگداز و مقاوم فلزات گرانبها، هیچوقت بکارگیری آنها در روشهای صنعت متالورژی متعارف مثل غال گذاری طلا مورد نظر نبوده است. نمونه های گوناگون بدست آمده از گمانه های حفاری، نمونه های کانالی و نمونه های بدست آمده از پیت معدن، فلزات گرانبها در حد نانو و نانو مینرال شناسایی شده است و لذا روشهای نانومتالورژی برای استخراج این فلزات گرانبها بکار گرفته می شود. صنعت متالورژی اکنون به سمت مرزهای با ابعاد ذرات و کوانتومی رفته است وقتی که به افق بعدی در شناسایی یا بازیافت دست یافتند و تجاری شدند. شناسایی طلای میکرونی کانسار طلای تیپ کارلین و تجاری شدن بازیافت طلا کم عیار با روش هیپ لیچینگ سیاتیدی به صورت مهمی صنعت معدنکاری را تحول کرده است .



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان