ابزار رایگان وبلاگ

پیکرریچارد فرای (ایران شناس معروف)در کجا دفن می گردد؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

1010-41.jpg

مسئولان استان اصفهان هنوز پاسخی در مورد دفن "ریچارد فرای" نداده‌اند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، "ریچارد فرای" ایرانشناس و شرق شناس مشهور آمریکایی وصیت کرده بود پس از مرگش در کنار زاینده رود دفن شود. فرای به چندین زبان دنیا همچون فارسی، عربی و پهلوی مسلط بود و به کمک محمد سمسار "تاریخ بخارا" اثر ابوبکر نرخشی را ترجمه کرد. با تلاش‌های فرای، کرسی ایران شناسی در دانشگاه "کلمبیا" برقرار شد و او به عنوان نخستین استاد این کرسی معین شد. فرای یکی از بنیان‌گذاران «مرکز مطالعات خاورمیانه» در تهران و از نخستین کسانی بود که مدرسه تابستانی مطالعات ایرانی در دانشگاه شیراز را بنیاد کرد. او سال‌ها در مورد ایران به پژوهش پرداخت و با دانشگاه‌های گوناگون در این زمینه همکاری کرد.

 علی اکبر دهخدا به سبب علاقمندی ریچارد فرای به ایران لقب "ایران دوست" را به او داد. فرای از سال 2001 تا 2010 عضو افتخاری پرشن گلف آنلاین بود و با ارسال نامه‌های متعدد از تحریف کنندگان نام خلیج فارس انتقاد می‌کرد. در سال 1389 با حکم محمود احمدی نژاد خانه‌ای تاریخی به ریچارد فرای، اهدا و مجوز دفن او در کنار زاینده رود صادر شد.

 فرای در هفتم فروردین درگذشت اما نکته‌ای که همه به آن توجه داشتند این بود که آیا این ایرانشناس برجسته در اصفهان دفن می‌شود یا خیر؟

 مرکز اصفهان شناسی بدون اطلاع از فوت ریچارد فرای

 در تماس خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان با مرکز اصفهان شناسی‌ که یک روز پس از فوت فرای صورت گرفت، محمد حسین ریاحی از محققان این مرکز از فوت او ابراز بی اطلاعی کرد.

 وی با بیان اینکه وظیفه این مرکز پژوهش در زمینه اصفهان است، گفت: کار اجرایی و پیگیری وضعیت دفن و خانه اهدایی ریچارد فرای به نهادهای اجرایی مربوط است.

 میراث فرهنگی: بخشنامه‌ای در این خصوص نداریم

 پس از مرکز اصفهان شناسی، نوبت اداره میراث فرهنگی استان اصفهان بود تا جوابی مشابه مرکز اصفهان شناسی بدهد و این اداره کل در پاسخ به سؤال ایسنا در خصوص تصمیم برای دفن ریچارد فرای و خانه اهدایی به او از سوی رییس جمهور سابق اعلام کرد: هنوز برای این اداره بخشنامه‌ای صادر نشده است و اقدامی در دستور کار نیست و مسئولیت خانه اهدا شده به ریچارد فرای با استانداری اصفهان است و سند تفاهم نامه آن را معاون سیاسی امنیتی سابق امضا کرده است.

 پیگیری خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان از معاونت تشریفات و امور بین‌الملل استانداری به معاونت سیاسی- امنیتی این نهاد اجرایی منتهی شد. دفتر معاونت تشریفات و امور بین‌الملل استانداری اصفهان با یادآوری امضای تفاهم نامه توسط معاون سیاسی امنیتی استاندار سابق گفت: هنوز بخشنامه‌ای ارسال نشده است و بحث خانه ریچارد فرای به معاونت سیاسی- امنیتی استانداری اصفهان مربوط است.

 رسول یاحی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه تصمیم در مورد موضوع ریچارد فرای نیازمند هماهنگی با سایر نهادهای امنیتی و اجرایی است، اظهار کرد: تصمیم نهایی در مورد موضوعاتی که به ریچارد فرای مربوط می‌شود پس از هماهنگی با استاندار اصفهان و نهادهای دیگر اعلام می‌شود.

 با پیگیری در روزهای بعد پس از گذشت یک هفته، رسول یاحی در گفت‌وگویی تلفنی به خبرنگار ایسنا اعلام کرد: قرار شده است موضوع ریچارد فرای را شخص استاندار اصفهان پیگیری کند و او در جریان تصمیمات گرفته شده است.

 دفتر رسول زرگر پور در صبح امروز، سه شنبه، 19 فروردین خبرنگار را به روابط عمومی استانداری ارتباط دادند و روابط عمومی نیز دریافت پاسخ این سوال از استاندار را تنها با نامه نگاری میسر دانست.

 پیکر ریچارد فرای هم اکنون در بیمارستانی در شهر بوستون امریکا نگهداری می‌شود. مقامات تاجیکستان در تلاش هستند تا جسد او را به این کشور انتقال دهند و تنها تا پایان امروز فرصت است تا تصمیم گیری در مورد جسد این ایرانشناس برجسته گرفته شود. اگر مقامات ایرانی تصمیمات لازم را در این مورد نگیرند سرنوشت پیکر ریچارد فرای به گونه‌ای دیگر از وصیت او رقم خواهد خورد.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان