ابزار رایگان وبلاگ

کار نیمه تمام آنتونیو گائودی؛ بنایی زشت یا اثری شگفت‌انگیز؟(2)
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

تله توریسم

در سال ۲۰۱۰ پس از تکمیل شدن یکی از مناره های این بنا که تماما از سنگ ساخته شده و بیش از ۴۵ متر ارتفاع دارد و تقدیس این کلیسا توسط پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر پیشین کاتولیک‌ها باری دیگر بحث در مورد لا ساگرادا فامیلیا به راه افتاد.

مانوئل ویسنت منتقد معماری و طراحی روزنامه اسپانیایی ال پائیس می گوید: "تنها فضیلت این بنا ناتمام بودن آن است. این کلیسا آرزوی های یک معمار نابغه است که تحت تاثیر اوهام عارفانه به مرز جنون رسیده بود. امروزه با درآمد حاصل از توریسم ساختمان آن را ادامه می دهند اما وقتی که به پایان برسد کسی جز چند گردشگر ژاپنی و چینی به درون آن نخواهند رفت."

انریک ماسیپ، معمار برجسته کاتالان و از اعضای کمیته کارشناسی شهرداری بارسلون می گوید: "این ساختمان بیهوده اینقدر اهمیت پیدا کرده و در حقیقت فضای کاملا بی روحی است."

اکثر کسانی که این بنا را تقبیح می کنند حاضر نیستند به غیر از ظاهر بسیار تزیین شده و فرم های اختیاری و بی قاعده آن به چیز دیگری فکر کنند. اگر این ظاهر را که در نوع خود استثنایی است، کنار بزنیم متوجه خواهیم شد که طراحی یک چنین ساختمان عظیمی بدون تبعیت از قوانین متعارف معماری محصول سطح بسیار پیشرفته ای از مهندسی سازه است.

آنتونیو گائودی بسیاری از طرح های شخصی خود را براساس فرم هایی تنظیم می کرد که آنها را به شکل انتزاعی از اشکال طبیعی استخراج کرده بود. بسیاری از ستون ها و یا طاق های این بنا مثل سایر ساختمان هایی که او در بارسلون و اطراف آن ساخته است، به جای ساختارهای متعارف معماری و مهندسی شبیه درختان، گیاهان و یا تخت سنگ هایی است که در طبیعت می بینیم.

به عنوان مثال به عکس مربوط به طاق مرکزی داخل این کلیسا نگاه کنید. به نظر شما شبیه جنگل انبوهی نیست که نور خورشید به درون آن نفوذ کرده باشد؟ گائودی آرزو می کرد که دیگران نیز همین شباهت را درک کنند.

او می گفت:"هر چیزی را که طراحی کرده ام از کتاب بزرگ طبیعت الهام گرفته ام." راهنمای او غارها و کوهستانهایی بودند که با علاقه فراوان آنها را می شناخت و بررسی می کرد.

مارک بوری یک معمار ۲۳ ساله اهل زلاند نو وقتی که در سال ۱۹۸۰ برای مشارکت در پروژه تکمیل این ساختمان به بارسلون آمد کاملا گیج شده بود. تا اینکه بالاخره به اصطلاح دو ریالی او افتاد و متوجه شد که طراحی و محاسبات ریاضی و هندسی بی نظیر گائودی از تصویر او از کوهستانها و سایر پدیده های طبیعی الهام گرفته است.

او اکنون معمار ارشد این پروژه و از چهره های شاخص طراحی فضاهای ساختمانی در دانشگاه ملبورن است. او با عاریه گرفتن نرم افزارهای پیشرفته مربوط به طراحی هوا- فضا توانسته است طرحی را که گائودی آغاز کرده بود، تکمیل کند و با ابداع روشهای کامپیوتری برای برش سنگ های مورد نیاز این ساختمان روند تکمیل آن را تسریع کند.

آنچه باعث تعجب و در عین حال فروتنی افرادی مثل مارک بوری می شود این است که آنتونیو گائودی حدود صد و بیست سال پیش و بدون کمک هیچیک از فناوریهای موجود توانسته بود با اتکا به شم معماری و نبوع بی نظیرش یک چنین طرح پیچیده و سه بعدی را خلق کند.

معجزه معماری

طراحی ها، اتودها و مدلهایی را که خود گائودی تهیه کرده بود در آشوب جنگ داخلی اسپانیا و بر اثر حمله آنارشیست ها به این کلیسا همه از بین رفتند. با این همه آنارشیست ها به قبر گائودی حمله نکردند چون به خوبی می دانستند که بسیاری از مردم کاتالونیا از هر قشر، طبقه و مرام سیاسی او را مثل یک امامزداه ستایش می کنند.

روز هفتم ژوئن ۱۹۲۶ در یکی از چهارراه های شلوغ شهر بارسلون یک تراموا به گائودی زد و او نیمه جان روی زمین افتاد. راننده های تاکسی حاضر نشدند او را به بیمارستان منتقل کنند چون ظاهر او شبیه گداها بود. مردم این پیرمرد نحیف را به بیمارستان مستمندان بردند. وقتی که به هوش آمد و بقیه هم متوجه شدند که او کیست حاضر نشد آن بیمارستان را ترک کند و گفت :"جای واقعی من همین جاست."

در مراسم خاکسپاری او هزاران نفر از مردم شرکت کردند.

درک انگیزه های معنوی، چه مذهبی و چه عرفانی، که طراحی و ساخت چنین ساختمانی را موجب شد امروزه کار ساده ای نیست. فکر اولیه بنای چنین کلیسایی ابتدا به ذهن جوزپ ماریا بوکابلا، یک ناشر کتابهای دینی و پس از سفرش به اماکن مذهبی در ایتالیا خطور کرد.

او در این سفر به زیارت مقبره لورتو رفته بود که کلیسایی است که ادعا می شود خانه ای که فرشتگان در آن مریم را تقدیس کرده اند، با کمک فرشته ها از فلسطین به آنجا آورده شده و نگهداری می شود تا از ویرانی های جنگهای صلیبی در قرن سیزدهم در امان بماند.

جوزپ ماریا بوکابلا پس از بازگشت به بارسلون انجمن مریدان سن جوزپ (یوسف مقدس) را بنیانگذاری کرد و این انجمن قطعه زمینی را که کلیسای لاساگرادا فامیلا بعدها در آن ساخته شد را خریداری و هزینه مراحل اولیه احداث این بنا را پرداخت کرد. این انجمن در اوج فعالیت خود حدود ششصد هزار عضو داشت.

اگر ایمان می تواند کوهستانها را تکان دهد مسلما می تواند کلیسای لا ساگرادا فامیلیا را نیز بسازد.

bbc news



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان