ابزار رایگان وبلاگ

رکوردشکنی نهنگ خاکستری؛ با شنا دور نیمی از کره زمین
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

هزار و ۵۱۱ کیلومتر شنا آن هم در کمتر از ۶ ماه؟ یک نهنگ خاکستری این رکورد را از خود بر جای گذاشته است. نفوذ انسان به محیط زندگی این حیوانات دلیل اصلی این سفر دور و دراز عنوان شده است.

کشتی‌های غول‌پیکر ماهی‌گیری در آب‌های آزاد و تورهای گسترده برای شکار نهنگ‌ها، الگوی حرکت این جانوان غول‌پیکر و مناطق تولید مثل آن‌ها را دستخوش تغییر کرده است. پژوهشگران دانشگاه اورگان آمریکا برای مطالعه این پدیده روی نهنگ‌ها فرستنده نصب کردند.

دستگاه‌های گیرنده نشان دادند که یک نهنگ خاکستری از مسیر مورد انتظار خارج شده و در ۱۷۲ روز در مجموع ۲۲ هزار و ۵۱۱ کیلومتر شنا کرده است. این رکوردی تازه محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۰ مسافرت مداوم یک نهنگ گوژپشت از اقامتگاهی تا اقامتگاه دیگر به طول نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر ثبت شد.

یک نهنگ خاکستری بالغ ممکن است به ۱۴ متر طول و ۳۵ تن وزن برسد. این جانوران امروز تنها در اقیانوس آرام زندگی می‌کنند. در این میان دانشمندان دو گروه جمعیتی برای نهنگ‌ها، یکی در غرب و دیگری در شرق اقیانوس آرام قائل هستند.

به اعتقاد پژوهشگران، نهنگ‌های شرق اقیانوس آرام را خطری تهدید نمی‌کند، اما نهنگ‌های غرب در معرض نابودی هستند. برآورد می‌شود تنها ۱۳۰ نهنگ‌ در غرب اقیانوس آرام باقی‌ مانده باشند.

نهنگ‌های غرب اقیانوس آرام در تابستان معمولا در سواحل جزیره "ساخالین" روسیه در شمال ژاپن می‌مانند.

نهنگی که رکورد تازه را ثبت کرده، از نهنگ‌های غرب اقیانوس آرام است. این نهنگ از جزیره ساخالین ۱۰ هزار و ۸۸۰ کیلومتر تا سواحل مکزیک شنا کرده است. در این محل معمولا نهنگ‌های خاکستری شرق اقیانوس آرام زمستان را می‌گذرانند. نهنگ رکورددار در هنگام برگشت مسیر دیگری را انتخاب کرد و در مجموع مسیری را پیمود که به اندازه نصف کمربندی به دور زمین است.

نسلی که شاید منقرض شده باشد

دانشمندان در بررسی‌های خود به نکات جالب توجه دیگری هم دست پیدا کرده‌اند. نهنگ رکورددار در هنگام رفت مانند همه حیواناتی که زیر نظر بودند، مسیری مستقیم در آب‌های آزاد را برگزید و از خط ساحل دور شد. دانشمندان این موضوع را ناشی از توانایی بی‌نظیر نهنگ‌ها در مسیریابی می‌دانند.

جالب این‌که نهنگ‌های غرب اقیانوس آرام که زندگی‌شان در خطر است، در محل زندگی نهنگ‌های شرق دیده می‌شوند. پژوهشگران گمان می‌کنند بخشی از نهنگ‌های غربی در واقع نهنگ‌های شرق هستند که مسیر حرکت خود را تغییر داده‌اند.

به اعتقاد دانشمندان، حتی این احتمال وجود دارد که نسل نهنگ‌های غرب اقیانوس آرام به کلی از بین رفته باشد یا هر دو گروه نهنگ‌ها محل تغذیه و اقامت مشترکی را انتخاب کرده باشند. برای رفع این تردیدها قرار است ژن نهنگ‌هایی که گمان می‌رود از جمعیت غرب اقیانوس آرام باشند، بررسی شود.

DW



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان