ابزار رایگان وبلاگ

جام جهان نما
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

آیا تولید تلویزیون سونی متوقف می‌شود؟

گفته می‌شود، بخش تلویزیون‌سازی کنسرن سونی سودده نیست، اما کازوئو هیرایی، رئیس سونی، همواره از این بخش حمایت کرده است. او حال می‌گوید، فروختن یا بستن یک بخش یا همکاری با دیگر تولیدکنندگان از گزینه‌های هر مدیر برای چابک‌سازی مجموعه تحت مدیریت‌اش است. این موضع‌گیری به اعتقاد ناظران می‌تواند به معنای تغییر سیاست در رأس این غول تکنولوژیک ژاپن باشد. (تصویر از سال ۱۹۶۳؛ کوچکترین تلویزیون دنیا ساخت سونی)

مرگ "پیرزن ۱۷ ساله"

هیلی اوکینز، دختر ۱۷ ساله بریتانیایی (تصویر) که بدنی به فرتوتی زنی ۱۰۰ ساله داشت، درگذشت. اوکینز به بیماری ژنتیکی بسیار نادر "پروگریا" (پیری زودرس) مبتلا بود که در آن جسم فرد ۸ برابر سریع‌تر از حالت طبیعی پیر می‌شود. بنا بر اعلام "بنیاد پژوهش پروگریا" در دنیا ۱۲۴ مبتلا به این بیماری وجود دارد. شناخته‌شده‌ترین مبتلا به پروگریا هیلی اوکینز بود که از کودکی با اعلام ابتلا به این بیماری به شهرت رسید. 

کپی غارنگاه‌های شووه در معرض دید عموم

امکان بازدید از دیوارنگاره‌های تاریخی "شووه" برای همگان فراهم شد. صخره‌نگاره‌های غار شووه در جنوب فرانسه که قدمت کهن‌ترین آنها بین ۳۵ تا ۳۲ هزار سال برآورد می‌شود، در سال ۱۹۹۴ کشف شدند. برای حفظ نگاره‌ها از ابتدا به عموم اجازه بازدید داده نشد. حال کپی این غار آماده شده است. دانشمندان حتی بویی شبیه به غار شووه را هم تولید و در فضا منتشر کرده‌اند تا حس حضور در غار بیشتر به بازدیدکننده منتقل شود. 

نگرانی از پیام احتمالی دلفین‌ها در ژاپن

در سواحل شمالی ژاپن حدود ۱۵۰ دلفین به خشکی زده‌اند. در حالی که امدادگران برای بازگرداندن این حیوانات به آب تلاش می‌کنند، نگرانی‌هایی از وقوع بلایی طبیعی وجود دارد. یک هفته پیش از زلزله و تسونامی بزرگ سال ۲۰۱۱ که به فاجعه اتمی فوکوشیما انجامید هم ۵۰ دلفین در همین منطقه به خشکی آمده بودند. 

جوان‌ترین میلیاردر خودساخته زن

الیزابت هولمز به خاطر کشفیات بدیع در عرصه‌های مختلف با چهره‌هایی چون استیو جابز، پایه‌گذار کنسرن اپل، مقایسه می‌شود. این زن ۳۱ ساله که در جمع ۱۰۰ چهره برتر مجله "تایم" در سال جاری میلادی دیده می‌شود، روشی یافته که در آن برای آزمایش خون نیازی به تحمل درد سرنگ نیست. هولمز می‌گوید در خانه تلویزیون هم ندارد، چون عملا تمام وقت خود را به کار در دفترش مشغول است. 

اثبات چگونگی مرگ کهکشان‌های بزرگ

ستاره‌شناسان با کمک داده‌های تلسکوپ فضایی هابل و "رصدخانه جنوبی اروپا" (ESO) برای نخستین بار در تاریخ بشر به مدارک مستدلی در مورد مرگ کهکشان‌های غول‌پیکر دست یافتند. بر این اساس، روند مرگ ستاره‌های موجود در این کهکشان‌ها از مرکز کهکشان آغاز می‌شود و به سمت خارج تسری می‌یابد. اثبات این نظریه به فهم شکل ظاهری جهان کمک مؤثری می‌کند. 

 25سالگی "چشم جهان"

در ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ (۴ اردیبهشت ۱۳۶۹) فضاپیمای"دیسکاوری" تلسکوپ هابل را از پایگاه فضایی "جان اف کندی" آمریکا به فضا برد. برای همه روشن بود که در صورت موفقیت این مأموریت چشم بشر به گوشه‌های ناپیدای جهان باز می‌شود. تصاویر شگفتی‌آور تلسکوپ هابل از فضا در طول ۲۵ سال گذشته میلیون‌ها انسان را به ستاره‌شناسی و فضانوردی علاقه‌مند کرده است. 

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان