ابزار رایگان وبلاگ

برندگان تندیس طلایی اسکار ۲۰۱۶ چه کسانی هستند؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

کریس راک، مجری هشتاد وهشتمین مراسم اهدای جوایز سالانه آکادمی علوم و هنرهای سینما، اسکار، مراسم را با انتقاد از فقدان گوناگونی نژادی و نامزدن نشدن سیاه پوستان آغاز کرد.

مجری سیاهپوست برنامه گفت: «اینجا آکادمی اسکار است. آکادمی جوایز مخصوص سفید پوستان. اگر قرار بود برای میزبانی مراسم رای گیری شود تا نامزدها را انتخاب کنند‬‎، لابد من الان اینجا نبودم.»

شگفتی مراسم اسکار امسال، فیلم «اسپات لایت» بود که جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. میکائل شوگر، تهیه کننده فیلم، جایزه را از دستان مورگان فریمن گرفت. فیلم «اسپات لایت» داستان گروهی ازروزنامه نگاران بوستون گلوب است که رسوایی سوء استفاده جنسی کشیشان از کودکان را افشا کردند.

میکائل شوگر، تهیه کننده فیلم هنگام دریافت جایزه گفت: «این فیلم صدای بازماندگان است. اسکار هم برای همین است، برای شنیدن صدای این افراد که امیدواریم در واتیکان هم طنین انداز شود.»

تندیس طلایی اسکار بالاخره در دستان لئوناردو دی کاپریو ۴۱ ساله قرار گرفت. وی به خاطر بازی در فیلم «برخاسته از گور» (بازگشته) جایزه بهترین هنرپیشه مرد نقش اصلی را از آن خود کرد.

دی کاپریو طی ۲۵ سال حرفه هنرپیشگی تا کنون سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر مرد نقش اول، و یک بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد شده بود. این بار همه بخت او را برای بردن جایزه بهترین هنرپیشه مرد بیش از بقیه می دانستند. او در فیلم «بازگشته»، نقش شکارچی پوست را بازی کرده است که پس از حمله خرس به تصور این که می میرد در سرزمینی وحشی به حال خود رها می شود.

وی پس از دریافت جایزه به تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و گفت: «فیلم درباره رابطه انسان با طبیعت است. طبیعتی که در سال ۲۰۱۵ گرمترین سال را در تاریخ ثبت شده اش از سرگذراند. گروه فیلم برداری ما مجبور شد به جنوبی ترین نقطه زمین برود تا سرزمینی پوشیده از برف پیدا کند. تغییرات آب و هوایی واقعیتی است که همین الان رخ می دهد.»

گرچه جایزه بهترین فیلم نصیب فیلم «بازگشته» نشد اما آلخاندرو اینیاریتو، کارگردان صاحب سبک مکزیکی، جایزه بهترین کارگردان را به خاطر این فیلم دریافت کرد. به این ترتیب او سومین کارگردانی است که دو سال پیاپی جایزه اسکار در این رشته را دریافت کرده است. سال پیش او جایزه بهترین کارگردان را برای فیلم «بردمن» از آن خود کرده بود.

بری لارسون اسکار بهترین هنرپیشه نقش اول زن را برای بازی در فیلم «اتاق» ربود. لارسون در فیلم نقش زنی را بازی می کند که مدتهای طولانی در فضایی کوچک، توسط ربایندگانش زندانی شده است. داستان فیلم «اتاق» ساختگی است، اما فیلم بازتابنده اتفاقاتی است که بر سر بسیاری از قربانیان آدم دزدی آمده است، کسانی مثل ناتاشا کامپوش اتریشی که هشت سال در اسارت نگاه داشته شدند.

مارک رایلنس، بازیگر فیلم «پل جاسوسان» جایزه اسکار در رشته بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد را از آن خود کرد. وی در این فیلم نقش یک مامور اطلاعاتی شورروی سابق را بازی می کند .این اسکار، اولین اسکار راینلس است. او را بیشتر بعنوان هنرپیشه تئاتر می شناسند و بازی در فیلمی ساخته اسپیلبرگ یکی از درخشان ترین نقشهای سینمایی هنر پیشه ۵۵ ساله بریتانیایی است.

آلیسیا ویکاندراسکار بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن را دریافت کرد. این جایزه برای ایفای نقش در فیلم «دختر دانمارکی» به هنرپیشه سوئدی رسید. فیلم داستان نخستین مردی است که برای تغییر جنسیت عمل جراحی انجام می دهد. الیسیا ویکاندر در فیلم نقش همسر این مرد را بازی می کند. ویکاندر ۲۷ ساله جوان ترین نامزد دریافت این جایزه بود و هنرپیشه های باتجربه ای چون کیت وینسلت و ریچل مک آدامز با وی در این رشته رقابت می کردند.

فیلم «مد مکس، جاده خشم» شش جایزه اسکار را در رشته های فنی و هنری از آن خود کرد: جوایز رشته های بهترین صداگذاری، بهترین تدوین صدا، بهترین تدوین، بهترین طراحی لباس، بهترین گریم و بهترین طراحی صحنه به این فیلم رسید. انتظار می رفت فیلم «مد مکس، جاده خشم» جایزه بهترین فیلمبرداری را هم از آن خود کند، که البته اعضای آکادمی اسکار فیلم «برخاسته از گور» را برای این جایزه انتخاب کردند.

اسکار بهترین فیلم خارجی هم به درام هولوکاستی “پسر شائول” ساخته لازلو نِمِش، کارگردان مجار رسید. فیلم داستان مقاومت گروهی از اسراء را در زمان نسل کشی یهودیان روایت می کند.

بالاخره پس از شش بار نامزد شدن در رشته بهترین موسیقی فیلم، انیو موریکونه، آهنگساز ۸۷ ساله ایتالیایی که به خاطر موسیقی فیلم های کلاسیک وسترن «خوب، بد، زشت»، معروف است، اولین جایزه اسکار بهترین آهنگسازی را برای فیلم «هشت نفرت انگیز» ساخته کوئنتین تارانتینو با خود به خانه برد.

موریکونه قبلا در سال ۲۰۰۷ اسکار افتخاری یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرده بود. چند روز قبل از مراسم امسال در پیاده روی مشاهیر هالیوود ستاره ای به نام او ثبت شد. 

euronews 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان