ابزار رایگان وبلاگ

امواج مغزی: روشی جدید در تشخیص هویت افراد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

تشخیص هویت افراد در حوزه‌ی امنیت، اهمیت فراوانی دارد. اسکن اثر انگشت و شبکیه‌ی چشم از جمله روش‌های رایج در تشخیص هویت است. اما این بار پژوهشگران به سراغ مغز رفته‌اند تا با الگوبرداری از امواج آن، هویت افراد را شناسایی کنند.

در ظاهر، همه‌ی انسان‌ها به محرک‌های محیط پاسخ یکسانی می‌دهند. اما تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه بینگهمتون نشان داده است که ما انسان‌ها بیشتر از آنچه که به نظر می‌رسد، منحصر به فرد هستیم. بنا به گفته‌ی این محققان، پاسخ هر یک از انسان‌ها به محرک‌هایی چون غذا، دیدن افراد مشهور یا کلمات بسیار متفاوت است و این پاسخ‌ها می‌تواند با دقتی ۱۰۰٪، افراد را از یکدیگر متمایز کند.

طی یک مطالعه، پژوهشگران ۵۰ نفر را انتخاب کردند و با استفاده از هدست‌های الکتروانسافلوگرام - EEG -  فعالیت مغزی آن‌ها را ‌اندازه‌گیری کردند. نحوه‌ی کار به این شکل بود که به هریک از شرکت‌کنندگان در این آزمایش، ۵۰۰ تصویر مختلف از غذا، افراد معروف و کلمات نشان داده شد.تصاویر موجود با هدف خاصی انتخاب شده بودند تا پژوهشگران بتوانند بهترین پاسخ عاطفی منحصر به فرد را از شرکت‌کنندگان دریافت کنند. به این ترتیب پژوهشگران توانستند تا با نتایج حاصل ازپاسخ‌های EEG توسط رایانه، تک تک افراد را با دقت ۱۰۰٪ شناسایی کنند.

 

محققان بر این باور هستند که الگوهای امواج مغزی نسبت به اثر انگشت یا اسکن شبکیه‌ی چشم، در شناسایی افراد موثرتر و دقیق‌تر عمل می‌کند. در مقابل، الگوی امواج مغزی فرد تغییرپذیر است و در موارد نادری این امکان وجود دارد که الگوی مغزی یک شخص به سرقت برود. پرفسور "سارا لازلو" که به عنوان روانشناس و سرپرست تیم تحقیقاتی فعالیت می‌کند، می‌گوید : " الگوی اثر انگشت به هیچ عنوان قابل سرقت نیست و کسی نمی‌تواند با استفاده از سرقت آن، اثر انگشت جدیدی ایجاد کند. در حالی که الگوی امواج مغزی قابلیت ربوده شدن را دارند. "

در پژوهش مشابه گذشته، پژوهشگران به ۳۲ نفر از داوطلبان حاضر در آزمایش، تنها به نشان دادن کلمات اکتفا کردند و پس از تحلیل امواج مغزی این افراد توسط کامپیوتر، برای ۹۷٪ آن‌ها الگوی امواج دریافت شده، منحصر به فرد بود. تا این که در مطالعه‌ی اخیر با همکاری پنتاگون از سیستم‌های پیشرفته‌تری برای‌اندازه‌گیری و الگوبرداری امواج مغزی استفاده شد و این بار برای ۱۰۰٪ افراد یک الگوی مغزی منحصر به فرد به دست آمد.

 

منبع

DIGITALTRENDS

ارسال :مهرداد نورایی



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان