ابزار رایگان وبلاگ

کشف نوع تازه‌ای از نور
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

فیزیکدانان نوعی نور را کشف کرده‌اند که از قوانین موجود درمورد تکانه دورانی (angular momentum) پیروی نمی‌کند و می‌تواند درک ما را از پرتوهای الکترومغناطیس متحول ساخته و ارتباطات از طریق مخابرات نوری را سریع‌تر و ایمن‌تر سازد.

تکانه دورانی کمیتی برداری است که برای بیان وضعیت حرکتی سیستم‌های در حال حرکت دورانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ساینس آلرت، یکی از روش‌های اندازه‌گیری شعاع نوری از طریق تکانه دورانی آن است که میزان چرخش نور را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید که تاکنون فرض می‌شد که در تمامی حالت‌های نور، تکانه دورانی عدد صحیحی است که مضرب ثابت پلانک است. این ثابت که مقیاس تاثیرات کوانتومی را برآورد می‌کند.

با این حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد شکل جدیدی از نور جدید وجود دارد که مقدار تکانه دورانی آن نصف این مقدار است.

گروهی از دانشمندان کالج «ترینیتی» دوبلین در ایرلند نشان داده‌اند که نور می‌تواند فرمی کاملاً متفاوت داشته باشد.

به گزارش «ان گجت»، دانشمندان شعاع نور را از درون یک کریستال عبور دادند و سپس آن را به درون یک استوانه خالی پیچ مانند هدایت کردند. سپس وسیله‌ای ساختند تا تکانه دورانی را هم‌زمانی که نور از درون کریستال عبور می‌کند و هم‌زمانی که از کنار آن عبور می‌کند اندازه‌گیری کند. در حالت دوم، عدد به دست آمده دقیقاً همانطور که انتظار می‌رفت مضرب ثابت پلانک بود، اما در حالتی که نور از درون کریستال عبور کرد مقدار تکانه دورانی نصف شد.

یکی از محققان در این زمینه می‌گوید «یک شعاع نوری به وسیله رنگ و طول موج و تکانه دورانی که شناخت کمتری درباره آن وجود دارد، مشخص می‌شود. تکانه دورانی نشان می‌دهد یک شی چه مقدار در حال دوران است. یک شعاع نوری، اگرچه یک مسیر مستقیم را می‌پیماید، اما می‌تواند به دور محور خود نیز بچرخد. بنابراین، وقتی بازتاب نور از آینه به چشم انسان برخورد می‌کند، هر فوتون، چشم را مقداری جزیی می‌پیچاند».

این کشف بسیار هیجان‌انگیز است، نه تنها به خاطر اینکه یک نوع کاملاً جدید نور کشف شده است، بلکه به این دلیل که از دهه ۱۹۸۰ فیزیکدانان نظری پیش‌بینی کرده بودند که مکانیک کوانتوم امکان وجود ذراتی را به وجود خواهد آورد که اندازه تکانه دورانی آنها کمتر از میزان مورد انتظار است، موضوعی که هم‌اکنون به اثبات رسیده است.

بزرگ‌ترین تأثیر آن، جدا از تحول در درک ما از نور، این است که اطلاعاتی فراهم می‌کند که می‌تواند سرعت و امنیت را در شبکه‌های فیبر نوری افزایش دهد و ارتباطات اینترنتی سریع‌تر و ایمن‌تر را فراهم کند.

یکی دیگر از محققان در این زمینه می‌گوید «موضوع نور همواره یکی از موارد مورد علاقه فیزیکدانان بوده است. در عین حال، یکی از موضوعاتی است که به‌طور مستند بسیار خوب درک شده است. این کشف یک نقطه عطف در فیزیک و به‌طور کلی در دنیای علم است». 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان