ابزار رایگان وبلاگ

بلاتکلیفی اروپا در مورد محصولات دستکاری شده ژنتیکی
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

گوساله‌ای که گوشتش در برابر گرمای اجاق مقاومت بالایی دارد، قارچی که قهوه‌ای نمی‌شود، خوک‌هایی که مریض نمی‌شوند .. اینها همه ایده‌هایی هستند که با دستکاری ژنتیکی قابل انجامند. فناوری تازه‌ای که دنیای زیست‌شناسی پزشکی را دچار یک انقلاب عظیم کرده‌ است. انقلابی که حالا از آزمایشگاه‌ها به مزارع کشیده شده است. اما مرز این دستکاری‌های ژنتیکی کجاست و چه کسی مسئول مشخص کردن این خطوط قرمز است؟

به گزارش رویترز، توسعه روزافزون فناوری مهندسی ژنتیک تبدیل به معضلی برای سیاستمداران اروپایی شده است. چراکه پس از چند دهه مبارزه با غذاهای دستکاری شده ژنتیکی، حالا امکان دستکاری دی ان ای در دسترس مزرعه‌داران و دامداران است.

در آزمایشگاهی در ۱۵۰ کیلومتری شمال شرقی لندن، وندی هاروود، در حال آزمایش بر روی دی ان ای ذرات جو است تا بتواند غله‌ای با کیفیت بهتر و محصول بیشتر تولید کند. جان اینس یکی از دانشمندان این مرکز می‌گوید: «ما هرگز قادر نبودیم تغییرات این‌چنینی را با دستکاری ژنتیکی به‌وجود آوریم. این (مهندسی ژنتیک) دقیقا آنچه را که شما می‌خواهید به‌شما می‌دهد و آنچه را که نمی‌خواهید (از محصول)‌ حذف می‌کند.» در جایی در جنوب انگلیس هم دانشمندان در حال پرورش خوکی هستند که در برابر یک بیماری خطرناک و کشنده مصون است.

رویترز می‌گوید که در سراسر جهان کشاورزان و دامداران دست به دست دانشمندان داده‌اند تا در مسابقه تغییرات ژن برنده شوند.

استفاده از فناوری «قیچی مولکولی» به دانشمندان اجازه می‌دهد که سریع‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ، ژن‌های هر موجود زنده‌ای را دستکاری کنند. محصولات گیاهی- که بر خلاف حیوانات و انسان‌ها نیاز به گذراندن مراحل سخت و پیچیده تصویب شدن و همینطور دوره آزمایشی کلینیکی ندارند- از نخستین هدف‌های دانشمندان برای آزمایش این تغییرات هستند.

اما تولید این محصولات به این معنا نیست که آنها به راحتی اجازه ورود به بازار اروپا را پیدا می‌کنند. اتحادیه اروپا هنوز تصمیمی برای نحوه قانون‌گذاری در خصوص این محصولات نگرفته است. قرار بود این تصمیم تا آخر سال ۲۰۱۵ میلاد اتخاد شود و مشخص شود که آیا محصولاتی که دی ان ای آنها دستکاری ژنتیکی شده شامل منع قانونی می‌شوند یا نه. اتخاذ این تصمیم به اوایل بهار ۲۰۱۶ موکول شد و حالا که از آن زمان هم گذشته، مشخص نیست که کی قرار است تکلیف کشاورزان و همینطور بازار محصولات اروپا در این زمینه مشخص شود. هر دو طرف این ماجرا از این تاخیر نگران هستند.

گروه صلح سبز خواهان این است که این نوع تولیدات هم مشمول قوانین و مقررات محصولات دستکاری شده ژنتیکی(جی ام او) بشوند تا به طور کامل استفاده از آنها در اروپا منع شود.

از سوی دیگر به‌کارگیرندگان این فناوری می‌گویند که نوع دستکاری ژنتیکی آنها از جی ام او متفاوت است چرا که آنها دی ان ای محصولات دیگر را به یک محصول اضافه نمی‌کنند بلکه فقط ژن‌های داخل یک گیاه یا حیوان را «قیچی» و دستکاری می‌کنند.

طرفداران این فناوری عقیده دارند که کار آنها مانند «جفت‌گیری برنامه‌ریزی‌شده» در حیوانات و گیاهان است. کاری که در اروپا قانونی است و برای بهتر شدن نسل حیوانات یا گیاهان انجام می شود.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان