ابزار رایگان وبلاگ

گربه‌ها به اندازه سگ‌ها 'باهوشند'
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

بر اساس یافته‌های تازه پژوهشگران، گربه‌ها بر خلاف تصور رایج به اندازه سگ‌ها باهوش هستند.

 

پژوهشگران ژاپنی می‌گویند که گربه‌ها آزمایش‌های مشخص حافظه را به خوبی سگ‌ها انجام می‌دهند که نشان می‌دهد به همان اندازه باهوش هستند.

مطالعه‌ای که بر روی ۴۹ گربه خانگی انجام شده نشان می‌دهد که گربه‌ها تجربه‌های خوشایندی مانند خوردن خوراکی مورد علاقه‌شان را به یاد می‌آورند.

این نوع از یادآوری رویدادهای خاص که "حافظه اپیزودیک" نام دارد، پیش از این در مورد سگ‌ها به اثبات رسیده است.

انسان‌ها‌ اغلب به طور آگاهانه رویدادهایی را که در گذشته زندگی آنها رخ داده است بازسازی می‌کنند؛ خاطراتی مانند روز اول کار جدیدشان، یا روز عروسی‌شان یا اینکه صبحانه چه خورده‌اند.

این نوع از خاطرات به برداشت هر شخص از آن رویداد بستگی دارد و برای همین برای آن شخص منحصر به فرد هستند.

ساهو تاگاکی، روانشناس دانشگاه کیوتو، می‌گوید که گربه‌ها هم مانند سگ‌ها، خاطراتی از یک تجربه مشخص در گذشته را به یاد می‌آورند که می‌تواند به معنای داشتن حافظه اپیزودیک برای سگ‌ها و گربه‌ها درست مانند انسان باشد.

خانم تاگاکی می‌گوید: "حافظه اپیزودیک با کارکرد درون‌نگر ذهن مرتبط است و ممکن است مطالعات ما به معنای وجود نوعی از خودآگاهی در گربه‎ها باشد."

"یک حدس جالب آن است که ممکن است گربه‌ها درست مانند انسان‌ها، فعالانه از از یادآوری خاطراتی از تجربه‌های گذشته خود لذت ببرند."

تیم پژوهشگران ژاپنی در آزمایش بر روی ۴۹ گربه خانگی، توانایی آنها را در این مورد سنجیدند که آیا بعد از ۱۵ دقیقه به یاد می‌آورند از کدام ظرف غذا خورده‌اند و کدام ظرف دست نخورده باقی مانده است.

یافته‌های این آزمایش نشان داد که گربه‌ها می‌توانند اطلاعاتی از چیستی و مکان ظرف غذا را به یاد بیاورند که به معنای داشتن حافظه اپیزودیک برای گربه‌هاست. این پژوهش‌ها همچنین نشان داده‌اند که گربه‌ها حافظه درازمدت‌تری از زمان ۱۵ دقیقه‌ای آزمایش‌های اولیه دارند. 

گربه‌ها در آزمایش‌های ذهنی دیگر نیز به اندازه سگ‌ها موفق بوده‌اند، که این آزمون‌ها شامل واکنش به حرکت‌های‌ بدن، حالت‌های صورت و عواطف انسانی می‌شود.

پرفسور لوری سانتوز، از دانشگاه ییل در آمریکا، می‌گوید این آزمایش‌ها به خوبی نشان می‌دهند که گربه‌ها اطلاعاتی را به یاد می‌آورند درباره جاهایی که قبلا جستجو کرده‌اند و مکان‌هایی که غذا خورده‌اند.

این تیم پژوهشگران ژاپنی پیش از این با آزمایش‌های مشابه، دریافته بودند که سگ‌ها ظرفی را که از آن غذا خورده‌اند به یاد می‌آورند.

سال گذشته نیز پژوهشگرانی در مجارستان دریافته بودند که سگ‌ها می‌توانند کارهای صاحبان خود را به یاد بیاورند، حتی وقتی که به طور مشخص برای این کار آموزش ندیده باشند.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان