ابزار رایگان وبلاگ

ایجاد کدهای امنیتی نامرئی نانویی برای مبارزه با جعل اسناد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

148-19.jpg

محققان آمریکایی موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان کدهای امنیتی روی سطوح مختلف ایجاد کرد. این فناوری می‌تواند جایگزین مناسبی برای بارکدهای رایج باشد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان برای افزایش امنیت اسناد و کاهش امکان جعل اسناد، کد پاسخ سریع نامرئی (QR) ساختند. امنیت اسناد یکی از موضوعاتی است که دولت‌ها و بخش خصوصی سالانه میلیاردها دلار برای آن هزینه می‌کنند. نتایج این پژوهش در نشریه Nanotechnology به چاپ رسیده است.این گروه تحقیقاتی از دانشگاه داکوتای جنوبی معتقدند که کد QR جدید می‌تواند برای حفظ امنیت هر سند جامدی مورد استفاده قرار گیرد.در این کدها از نانوذرات حاوی جوهر فلورسانس آبی و سبز استفاده شده است که در برابر نور لیزر می‌درخشند. برای تولید این ساختارها از طراحی کامپیوتری استفاده شده و درنهایت با استفاده از یک پرینتر آئروژل، چاپ روی سطح انجام می‌شود.پژوهشگران معتقدند که با استفاده از این فناوری جدید می‌توان سطح امنیت در مقابل روش‌های فعلی جعل اسناد را افزایش داد. در این فناوری می‌توان رنگ‌های آبی و سبز را با هم ترکیب کرده و به کار گرفت. بدین ترتیب، حروف و نشان‌های مورد استفاده در اسناد می‌تواند رنگ‌ها و ابعاد مختلفی داشته باشد، برای مثال امکان ایجاد نشانه‌هایی ماکروسکوپی و میکروسکوپی وجود خواهد داشت.زیر نور مرئی، کدهای QR کاملا نامرئی هستند اما با قرار گرفتن در معرض نور مادون قرمز کاملا مرئی می‌شوند. به این فرآیند تبدیل رو به بالا گفته می‌شود، در واقع نانوذرات پرتوهای ارسالی را جذب کرده و سپس با طول موج کوتاه‌تری نشر می‌دهند. با تابش نور مادون قرمز، کدهای QR قابل خواندن توسط تلفن‌های همراه خواهند شد.کدهای QR می‌توانند صد برابر بیشتر از بارکدها در خود اطلاعات ذخیره کنند، بنابراین خریدار با اسکن این کد توسط تلفن همراه خود می‌تواند اطلاعات زیادی در باره محصول به‌دست آورد.این کدها از نظر شیمیایی و فیزیکی کاملا پایدار هستند بنابراین در برابر فشار و تغییر شرایط محیط مقاوم خواهند بود. یکی از مزایای این کدها آن است که می‌توان آنها را روی سطوح مختلف نظیر شیشه، فیلم‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیر چاپ کرد، بنابراین دایره کاربرد این کدها نسبت به بارکدهای رایج بیشتر خواهد بود. از آنجایی که این کدها در نور مرئی، غیرقابل روئیت هستند بنابراین تاثیر منفی روی ظاهر کالا نخواهند داشت.کل فرآیند طراحی، چاپ و اسکن تنها یک و نیم ساعت وقت می‌گیرد، البته پژوهشگران معتقداند که با تولید انبوه و تجاری سازی این فرآیند، این زمان به 10 تا 15 دقیقه تقلیل می‌یابد.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان