ابزار رایگان وبلاگ

5 گام برای خرید دوربین فیلمبرداری
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

2-به فرمت‌هاي قابل پشتیبانی دوربین توجه کنید
قبل از انتخاب دوربین فیلمبرداری، باید بدانید فرمت ضبط تصاویر ویدیویی دوربینی که قصد خرید آن را دارید چیست؟

در حال حاضر فرمت MiniDV محبوب‌ترین فرمت ویدیویی است. دوربین‌هایی از این دست از فیلم‌های دیجیتالی كوچكی استفاده می‌كنند و به‌رغم جثه كوچك‌ترشان، قیمت کمتری نسبت به ديگر تکنولوژی‌ها دارند. فرمت محبوب دیگر Digital8 است كه البته اندازه دوربین‌های آن به كوچكی MiniDV نیست، اما این امكان را دارید كه فیلم دوربین‌های قدیمی‌تر Hi-8 و 8mm را نیز توسط آن پخش كنید. اگر قصد دارید یك دوربین ویدیویی دیجیتال بخرید، كه هم كیفیت خوبی داشته باشد و هم چندان هزینه‌بر نباشد یا اگر قبلا یك دوربین Hi-8 یا 8mm داشته‌اید و حالا می‌خواهید یك دوربین دیجیتالی بهتر بخرید، احتمالا Digital8 بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. MicroMV هم یك نوار با فرمت دیجیتالی است كه از سال 2001 از سوی سونی ارائه شد. ابعاد فیلم‌های آن تقریبا هفتاد درصد ابعاد فیلم‌های MiniDV است، البته كمی گران‌تر. در حالی كه كیفیت آن تفاوت چندانی با مدل‌های رقیب ندارد.دوربین‌های فرمت DVD هم می‌توانند فیلم را مستقیما روی دیسك‌های DVD ضبط كنند. البته دیسك‌های مورد استفاده آن‌ها از نوع DVDهای هشت سانتی‌متری هستند و هر كدام گنجایش نیم‌ساعت تصویر را دارند. انواع DVD-RW آن‌ها می‌توانند روی یك DVD قابل رایت بارها فیلم ضبط كنند و از انواع معمولی آن‌ها كمی گران‌تر هستند.دیگر فرمت دیجیتالی مربوط به دوربین‌هایی است كه اصلا از فیلم استفاده نمی‌كنند.jvc اولین دوربینی بود كه امكان ضبط مستقیم فیلم روی حافظه را ارائه داد. با این كار دیگر هیچ نیازی به تبدیل فیلم برای ویرایش روی كامپیوتر وجود ندارد و می‌توان فیلم‌های ذخیره شده روی حافظه را مستقیما به كامپیوتر منتقل كرد. این دوربین‌ها برای استفاده خانگی مناسب است و به علت محدودیت حافظه و عدم امكان جایگزینی حافظه پر شده، برای فیلمبرداری‌های طولانی مدت مناسب نیستند.

دنیای اقتصاد

5 گام برای خرید دوربین فیلمبرداری
 

3-به ضریب زوم دوربین و نوع حسگر دوربین توجه کنید

یکی از نکاتی که هنگام خرید دوربین فیلمبرداری باید به آن توجه کنید قدرت زوم دوربین است. قابلیت زوم یك دوربین فیلمبرداری به شما امكان می‌دهد از یك صحنه دور از خودتان فیلمبرداری كنید. متاسفانه در حال حاضر اعدادی كه به‌عنوان ضریب زوم دوربین فیلمبرداری روی بسته‌بندی آن قرار دارند بیشتر از سوی سازندگان به عنوان یك فریب تبلیغاتی به كار گرفته می‌شوند. در حقیقت وقتی درباره زوم واقعی یك دوربین حرف می‌زنیم، منظور زوم نوری آن دوربین است كه از طریق حركت عدسی‌های لنز (و نه بزرگ‌نمایی تصویر ضبط شده) به دست می‌آید. زوم دیجیتال هیچ فرقی با بزرگ كردن بخشی از تصویر فیلمبرداری شده در داخل كامپیوتر ندارد.زوم دیجیتال در همان حال كه سوژه داخل تصویر را با ابعادی بزرگ‌تر نشان می‌دهد، موجب كاهش رزولوشن تصویر و افت كیفیت آن نیز می‌شود. به همین علت، در این حالت می‌بینید كه تصویر دارای نویز فراوان و گاهی محو می‌شود؛ مثلا اگر از تمام آن زوم 700X كه روی دوربین‌ حك شده است (احتمالا از ضرب 10X زوم نوری در 70X زوم دیجیتال به این عدد رسیده‌اند) استفاده كنید، با تصویری كاملا ناواضح و شطرنجی روبه‌رو خواهید شد كه اصلا مشخص نیست دقیقا كجا را نشان می‌دهد.اگر می‌خواهید زوم دوربین فیلمبرداری دیجیتال را با هم مقایسه كنید، بهتر است تنها به مقدار زوم نوری آن‌ها توجه كنید. این مقدار در دوربین‌های معمول موجود در بازار برابر 10X یا كمتر است؛ هرچه این مقدار بیشتر باشد، می‌توانید بدون این كه افت كیفیت داشته باشید، از سوژه در ابعاد بزرگ‌تری فیلمبرداری كنید.علاوه بر این باید به نوع حسگر دوربین هم توجه ویژه ای داشته باشید. برخی از دوربین‌های سطح بالا به جای یك CCD (حسگر)، دارای سه CCD یا چیپ حسگر هستند. دوربین‌های دیجیتالی كه تكCCD دارند، از همان یك حسگر برای ضبط تمام‌صحنه استفاده می‌كنند. در حالی كه دوربین‌های سه CCD با استفاده از یك منشور، تصویر رسیده را به سه رنگ مجزای قرمز، سبز و آبی تقسیم می‌كنند و هر كدام را به CCD مخصوص به خود می‌فرستند. با استفاده از این روش، تصاویری به مراتب با كیفیت‌تر و نیز كیفیت تصویر بالاتری حاصل می‌شود.

4-به اندازه صفحه نمایش اهمیت دهید

از آنجا که همه ما دوست داریم بخشی از فیلم‌هایی را که گرفته‌ایم توسط دوربین تماشا کنیم، اندازه صفحه نمایش برایمان اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل اکثر دوربین‌هاي دیجتیال فیلمبرداری در حال حاضر به یك LCD با اندازه حداقل 5/2 اینچی مجهز هستند كه به شما امكان می‌دهد عكس یا فیلم ضبط شده را روی آن تماشا كنید. برخی از دوربین‌ها هم LCDهای بزرگ‌تری در حدود 4 اینچ دارند كه هم گران‌تر هستند و هم از اندازه خود دوربین بزرگ‌تر می‌شود. 
پس هنگام خرید به خاطر داشته باشید كه اندازه بزرگ‌تر LCD به معنی ساده‌تر دیدن تصاویر است. معمولا اندازه بزرگ‌ترLCD یك معنی دیگر نیز دارد و آن، قیمت بالاتر است! بنابراین اگر برای شما قیمت فاكتور مهمی است، اندازهLCD چندان اهمیتی ندارد.

5-دوربینی بخرید که در تاریکی هم خوب فیلم بگیرد

یکی از دلایلی كه باعث تمایز دوربین‌هاي فیلمبرداری گران قیمت و ارزان قیمت مي‌شود، کیفیت تصوير برداری آنها در نور کم است. تقریبا همه دوربین‌های فیلمبرداری سطح متوسط در نور كم كارایی خوبی ندارند. تصاویری كه این دوربین‌ها در نور كم می‌گیرند، عموما محو، تیره و پر از نویز است. برخی از دوربین‌ها دارای پرژكتورهای كوچكی هستند كه در بالای لنز قرار دارند و می‌توانند محیط‌های كوچك را به خوبی روشن كنند. 
خوشبختانه، اغلب محیط‌هایی كه به نظر كاربران خانگی جالب است با همین نور روشن می‌شوند و نیازی به نور‌های جانبی ندارند؛ مگر این كه بخواهند در كنار دریا در شب یا در داخل یك غار فیلمبرداری كنند، ولی استفاده از این پرژكتور‌ها نه تنها موجب مصرف شدید باتری می‌شود، بلكه سایه‌های تندی نیز ایجاد می‌كند و تصاویر حاصل از آن چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.ضمنا محیط‌های كم نور بزرگ‌تر كه نمی‌توانند با این نور روشن شوند، استفاده از آن را محدود می‌كنند. برخی از دوربین‌ها قابلیتی دارند كه به واسطه آن می‌توانند در تاریكی كامل نیز فیلمبرداری كنند!این دوربین‌ها از روش فیلمبرداری با اشعه نامرئی مادون قرمز استفاده می‌كنند و به همین دلیل تصاویر دارای رنگ‌هایی غیر‌طبیعی هستند. این قابلیت نخستین بار با نام NightShot در دوربین‌های سونی عرضه شد و این روز‌ها بسیاری دیگر از سازندگان آن را در دوربین‌های خود قرار می‌دهند. 


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان