ابزار رایگان وبلاگ

همه شایعات مریخی! نگاهی به عجیب‌ترین اغراق‌های دهه اخیر درباره سیاره سرخ
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

 

 

تصویر صورت انسان بر سطح مریخ

تصویر سیاه و سفیدی که توسط کاوشگر وایکینگ-۱ ناسا در سال ۱۹۷۶ میلادی تهیه شده است، تداعی کننده چهره انسان بر سطح سیاره سرخ است.برخی بر این باورند که این اشکال توسط موجودات بیگانه بر سطح این سیاره ایجاد شده است، اما محققان تأکید می کنند که این ساختارها به صورت طبیعی و در اثر نور و سایه به این شکل دیده می شوند.

 

تصویر صورت انسان بر سطح مریخ

تصویر صورت انسان بر سطح مریخ

جریان یافتن آب بر سطح مریخ

در ژوئن سال ۲۰۰۰ میلادی، ناسا با استناد به تصاویر تهیه شده از سطح مریخ توسط «نقشه بردار جهانی مریخ» (MGS)‌، مدعی کشف شواهدی از جریان داشتن آب بر سطح مریخ شد.به ادعای محققان، آبراهه های مریخی با جریان یافتن آب بر سطح این سیاره شکل گرفته اند و رسوبات باقی مانده نیز نشانه ای از وجود آب به شکل مایع در شرایط فعلی مریخ است.با گذشت بیش از یک دهه از مطرح شدن این ادعا، هیچ نشانه ای که بتواند وجود آبراهه های مریخی را تأیید کند به دست نیامده و محققان همچنان معتقدند که مریخ باستانی دارای آب بوده است.

 شهاب سنگ عجیب

تکه کوچکی از مریخ در حدود ۱۳ هزار سال قبل در قطب جنوب فرود آمده و در سال ۱۹۸۴ کشف شده است.شهاب سنگ مریخی ALH84001 حاوی ماده معدنی مگنتیت است که بر روی زمین با میکروارگانیسم ها در ارتباط است؛ همچنین کربنات در این سنگ نشانگر وجود آب به شکل مایع در زمان شکل گیری در ۱۶ میلیون سال قبل است؛ اما ساختارهای کوچک درون شهاب سنگ، نانوباکتری فسیل شده ای را نشان می دهد که ادعای وجود حیات میکروبی در مریخ را رد می کند.

 میکروب در مریخ

کاوشگرهای دوقلوی وایکینگ- ۲ و۱ ناسا در سال ۱۹۷۶ میلادی، شواهدی از واکنش های متابولیک بر سطح سیاره سرخ شناسایی کردند، اما محققان با رد این یافته تأکید کردند که عوامل غیر ساکن در خاک مریخ باعث بروز این واکنش شده است؛ تاکنون هیچ شواهدی از وجود میکروب در خاک و سنگ مریخ به دست نیامده است.


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان