ابزار رایگان وبلاگ

قابلیت هضم غذای انسان توسط سگها عامل مهم در اهلی شدن آنها
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

این راز که چرا سگها و اجداد وحشی انها یعنی گرگها راه جداگانه ای را برای زندگی خود انتخاب کردند همچنان در پرده ای از رمز و راز پوشیده است.این اتفاق به بیش از 10000 سال قبل و در نقطه ای در آسیا باز می گردد.شاید این مسئله با کمین انسان در کمین گاههای گرگ وگرفتن نوزادان گرگ و اهلی کردن آنها آغاز گردیده باشد و یا بدلیل وجود ضایعات غذایی زیاد در اطراف مکانهای سکونت انسان و نزدیک شدن گرگها به آنجا و در پی آن اهلی شدن رخ داده باشد.

اما دانشمندان دانشگاهOppsala بر اساس مطالعه ای که در مجله علمی Natureمنتشر کرده اند عقیده دارند که تفاوت عمده ای که در سیستم گوارشی گرگها و سگها وجود دارد باعث این اهلی شدن بوده است بر اساس این تحقیق سیستم گوارشی سگها برخلاف گرگها قادر به هضم یک رژیم غذایی غنی از نشاسته می باشد.نشاسته شایعترین کربوهیدرات موجود در مواد غذایی ماست که سگ ها به خوبی از عهده هضم و جذب آن بر می آیند.علاوه بر این تفاوت ژنومی که باعث این تطابق و سازگاری گردیده تفاوت ژنومی شاخصی نیز در روند کاری مغز این حیوان با گرگ وجود دارد که می تواند معرف تفاوت عملکرد مغز و در نتیجه تفاوت رفتار سگها نسبت به گرگها باشد.

جندی شاپور البرز بهمن 91

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان