ابزار رایگان وبلاگ

مصرف بیش از حد نمک و خطر مرگ
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

پژوهشی تازه نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد نمک، می‌تواند عواقب بسیار زیان‌آوری برای سلامت انسان داشته باشد. بر اساس این تحقیق کشور قزاقستان بیشترین و کشورهای کنیا و مالاوی کمترین مصرف نمک را دارند.پژوهشی جدید نشان می‌دهد که سالانه میلیون‌ها نفر به دلیل مصرف بیش از حد نمک، جان خود را از دست می‌دهند. در سال ۲۰۱۰ بیش از دو میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های دستگاه گردش خون، ناشی از مصرف بیش از حد نمک، جان خود را از دست دادند.

این نتیجه پژوهشی است که به‌تازگی در کنگره‌ای به نام "انجمن قلب آمریکا" (Amercian Heart Association) در نیو اورلینز اعلام شده است.نمکی که در آشپزی استفاده می‌شود حاوی ناتریوم کلورید است و همین نمک مهمترین منبع ناتریوم برای انسان است.



تأثیر نمک بر بیماری‌های قلبی

برای انجام این تحقیق، پزشکان دانشگاه هاروارد، حدود ۲۴۷ پژوهش در مورد مصرف ناتریوم از ۵۰ مراکز تحقیقاتی کشورهای مختلف را بررسی کردند. آنها نخست تاثیر ناتریوم را بر فشار خون تحلیل کردند. سپس تاثیر فشار خون را بر بیماری‌های قلبی و دستگاه گردش خون را مورد بررسی قرار دادند.
این محققان در نهایت با ارزیابی این داده‌ها نتیجه‌گیری کردند که میزان مرگ و میر تا چه اندازه ناشی از بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دستگاه گردش خون است و همچنین تا چه حد بستگی به مصرف ناتریوم دارد. دو سوم از ۳/ ۲ میلیون نفری که در سال ۲۰۱۰ جان خود را بر اثر مصرف بیش از حد ناتریوم از دست دادند، مرد بودند. ۴۲ درصد آنها به دلیل ایست قلبی و ۴۱ درصد بر اثر سکته مغزی فوت کردند.

بیشترین و کمترین مصرف‌کنندگان نمک در دنیا

در بین کشورهای بررسی شده، کشور اوکراین بیشترین میزان مرگ و میری را نشان داد که بر اثر مصرف بیش از حد ناتریوم بوده است. کمترین میزان را کشورهای قطر و کنیا داشتند.در تحقیقی تکمیلی پژوهشگران دانشگاه هاروارد میزان مصرف نمک در سراسر دنیا را نیز بررسی کردند. بر اساس آن، ۹۹ درصد جمعییت جهان بیشتر از حدی که سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند، نمک مصرف می‌کند.
میزان توصیه شده روزانه تنها ۲ هزار میلی‌گرم است. بیشترین میانگین مصرف ناتریوم را با ۶ هزار میلی‌گرم کشور قزاقستان داشته است. کمترین میزان مصرف را کشورهای کنیا و مالاوی داشتند.

دانشمندی ایرانی، سرپرست این پژوهش

داریوش مظفریان، سرپرست این پژوهش است. این دانشمند ایرانی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد مشغول تحقیق است. او می‌گوید: «برنامه‌های گسترده ملی و جهانی برای کاهش مصرف نمک، می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد.»
به گفته‌ی یکی از مسئولان موسسه تحقیقات تغذیه‌‌ای در آلمان، نمک به صورت نهفته در بسیاری از مواد غذایی، مانند نان، گوشت، کالباس و پنیر موجود است؛ اما کمتر کسی از این موضوع آگاه است.

 


2013 Deutsche Welle



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان