ابزار رایگان وبلاگ

آشکارسازی الگوهای حرکتی اسپرم در تصاویر سه بعدی
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

 

محققان آمریکایی با توسعه روش میکروسکوپی سه بعدی مخصوص موفق به کشف الگوهای کاملا جدید و منحصر به‌فرد از حرکت اسپرم شده‌اند.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یافتن الگوهای جدید حرکت اسپرم بسیار دشوار است، چراکه این حرکات در فاصله‌ای کمتر از یک میلیونیوم متر روی می‌دهد.تیم تحقیقاتی دپارتمان‌های مهندسی برق و مهندسی زیستی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) روش جدیدی را توسعه داده‌اند که امکان رهگیری هزاران سلول برای شناسایی الگوهای تازه حرکتی اسپرم را فراهم کرده است.محققان با توسعه روش میکروسکوپی مخصوص، به وضوح تصویری مورد نیاز و حداکثر سرعت فریم دست پیدا کرده و موفق به مشاهده الگوهای کشف نشده‌ای از حرکات اسپرم در نمونه‌های انسان و اسب شدند.برای رهگیری این الگوهای سه بعدی منحصر به فرد از تصویربرداری هولوگرافی محاسباتی برای دنبال کردن بیش از 33 هزار و 700 سلول اسپرم با سرعت بالا معادل 140 فریم در ثانیه استفاده شد.

Schematics which illustrate the 3D structures of chiral ribbons.

الگوهای تازه کشف شده حرکات اسپرم که روبان‌های کایرال (chiral ribbons) نام دارند، تاکنون مشاهده نشده بودند؛ رفتار شناگری روبان‌های کایرال بسیار نادر بوده و تنها در کمتر از دو درصد از سلول‌های اسپرم انسان دیده می شوند.این الگوهای غیرمعمول و مارپیچ حرکتی اسپرم، بسیار پیچیده‌تر از الگوهایی هستند که سال گذشته شناسایی شده‌اند و مفاهیم جدیدی در خصوص باروری، سلامت و دنیای میکروسکوپی اسپرم در اختیار محققان قرار می دهند.روش‌های توسعه یافته برای رهگیری سه بعدی حرکات شناگرهای میکروسکوپی مانند اسپرم و باکتری، الگوهای منحصر به فردی شامل حرکات مارپیچ، ستاره در حال چرخش و مسطح را نشان می دهد.

تصاویری از ردیابی سه بعدی اسپرم

Dual-view and dual-wavelength lensfree 3D tracking of sperms on a chip.

تفاوت بین الگوی حرکتی شنای اسپرم اسب درمدت 5ثانیه 

A 5.0-sec long 3D trajectory showing the transitions between different swimming patterns of a horse sperm.

منبع اصلی مقاله وعکسها:http://www.nature.com/srep/2013/130416/srep01664/full/srep01664.html

 

 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان