جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

با گذشت یکماه از ناپدید شدن هواپیمای مسافربری مالزی که احتمال سقوط آن در اقیانوس هند می رود، و با وجود بسیج کشورهایی نظیر استرالیا، چین و آمریکا، هنوز نشانی از پیکر عظیم الجثۀ این هواپیما یافته نشده است.

آخرین سیگنال های احتمالی ارسال شده از جعبه های سیاه این هواپیما در جنوب اقیانوس هند و در غرب استرالیا دریافت شده و با اتمام باتری آن که تنها یکماه انرژی دارد، جستجو کنندگان دیگر امید شنیدن هیچ سیگنالی را ندارند. لکۀ سوختی نیز که اخیرا در این منطقه یافت شده، باید مورد آزمایش قرار گیرد تا از تعلق آن به هواپیمایی ام اچ ۳۷۰ اطمینان حاصل شود.

عدم موفقیت در یافتن نشانی از این هواپیمای مسافربری با ۲۳۹ سرنشین، آنهم با استفاده از امکانات ردیابی پیشرفتۀ نظامی، می تواند به شرایط جغرافیایی محل جستجو یعنی جنوب اقیانوس هند نیز مربوط شود کارشناسان این منطقه را یکی از خطرناکترین مناطق در جهان می دانند.

ارسال یک ربات جستجوگر تا عمق ۴۵۰۰ متری در محلی که چندین سیگنال از آنجا دریافت شده، آخرین امید جستجوگران برای یافتن هواپیمای مسافربری مفقود شده است.

فرماندهان آمریکایی و استرالیایی که این عملیات را هدایت می کنند، می گویند این زیردریایی با شرایط دشواری برای این جستجو در اعماق ۴۵۰۰ متری روبرو خواهد بود.

مارک ماتیوس، فرماندۀ ناو آمریکایی که در این عملیات شرکت دارد، می گوید: “عمقی [ ۴۵۰۰ متر] که این زیردریایی می تواند در آن عملیات جستجو را انجام دهد، حداکثر توان آن است و همین امر نخستین نگرانی ماست.“بلوفین” برای رفتن به اعماق ساخته شده اما وقتی از حداکثر توان چنین دستگاهی را استفاده می کنید، نتیجه و عملکرد آن تحت تاثیر قرار می گیرد. یکی دیگر از نگرانی ها ما موادی رسوبی عمق دریاست. معمولا قطعات هواپیما را باید در روی سطح این مواد بیابیم اما همه اینها به وزن و اندازۀ قطعات بستگی دارد و این مواد می توانند قطعات را بیشتر به پایین ببرند.”

جستجو در مساحتی به ابعاد ۶۰۰ کیلومتر مربع در حال انجام است. عمقی که احتمال دارد جعبه های سیاه در آن یافت شود، ۴۵۰۰ متر تخمین زده می شود که بیشتر از عمقی است که باقیماندۀ هواپیمای خطوط هوایی فرانسه و همچنین اجساد قربانیان در آن یافت شدند. مقامات کشورهای حاضر در این جستجو می گویند حتی با ربات بلوفین نیز ماهها طول خواهد کشید تا تمام منطقۀ مورد نظر شناسایی و تصویربرداری شود.

تجربۀ یافتن هواپیمای خطوط هوایی فرانسه که در ژوئن ۲۰۰۹ در نزدیکی برزیل سقوط کرد و تقریبا دو سال طول کشید تا اجساد قربانیان یافت شود، می تواند دوباره تکرار شود.

زیردریایی “بلوفین”

برای یافتن هواپیمای خطوط هوایی فرانسه که از ریو دوژانیرو عازم پاریس بود و در اقیانوس اطلس سقوط کرد، دو سال وقت و بیش از ۳۲ میلیون یورو صرف شد. این رقم تقریبا با هزینه ای که طی یکماه گذشته در عملیات جستجوی ام اچ ۳۷۰ صرف شده است، برابری می کند.

تقریبا ۲۶ کشور در عملیات که توسط استرالیا فرماندهی می شود، شرکت دارند. این کشور تاکنون نیمی از این هزینه را متحمل شده است. چین و آمریکا نیز از دیگر کشورهایی هستند که بخش زیادی از این هزینه را تقبل کرده اند.

هزینه ای که این عملیات جستجو تا به نتیجه رسیدن خواهد داشت قابل تخمین نیست و به نظر می رسد به بزرگترین و گرانترین عملیات جستجو تبدیل شود.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گرانترین عملیات جستجو , اقیانوس هند,جعبه های سیاه هواپیما ,ناپدید شدن هواپیمای مسافربری مالزی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

61-24.JPG

ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی مختلف، تأثیرات متفاوتی بر روی بدن دارند، بطور مثال ترکیبات شیمیایی پیاز باعث ایجاد اثر اشک‌آوری و مارچوبه باعث ایجاد بوی خاص در ادرار و مدفوع می‌شود.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مواد غذایی طبیعی سالم‌تر از مواد غذایی فرآوری شده هستند، اما برخی مواد طبیعی مانند پیاز، مارچوب، قهوه یا لیمو اثرات متمایزی بر روی بدن دارند. یک متخصص شیمی با تشریح ترکیبات شیمیایی برخی مواد غذایی، تأثیر آنها را بر روی بدن نشان داده است.

 ترکیبات شیمیایی غیر منتظره مواد غذایی، علت تلخ بودن قهوه، اشک‌آور بودن پیاز، حس سوزش فلفل و سمی بودن شکلات برای سگ‌ها را نشان می‌دهند.

 عامل ایجاد بوی خاص ادرار و مدفوع پس از استفاده از مارچوبه، ترکیب شیمیایی به نام اسپاراگوسیک اسید است که تنها در این ماده غذایی وجود دارد؛ این ترکیب با متابولیزه شدن در بدن باعث تولید ترکیبات فرار در ادرار می‌شود.

 خاصیت اشک‌آوری پیاز ناشی از آنزیمی به نام allinases است؛ به محض تخریب دیواره‌های سلولی پیاز در اثر برش، این آنزیم باعث تولید طیف وسیعی از ترکیبات بعنوان مکانیسم دفاعی می‌شود که حالت اشک‌آوری ایجاد می‌کند.

 اسید مالیک عامل ایجاد طعم ترش لیمو است و همین ترکیب شیمیایی در سیب و گیلاس باعث ایجاد عطر و طعم متمایز این دو میوه می‌شود.

 ترکیب شیمیایی capsaicinoids عامل ایجاد سوزش دهان در زمان خوردن فلفل چیلی است و ترکیب پلی‌اتیل آمیم نیز علت سمی بودن شکلات برای سگ‌ها محسوب می‌شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: ایجاد اثر اشک‌آوری,قهوه, پیاز,اسپاراگوسیک اسید ,مارچوبه,allinases,مکانیسم دفاعی,capsaicinoids,فلفل چیلی,پلی‌اتیل آمیم,سمی بودن شکلات برای سگ‌ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کاخ مروارید مدتیست تبدیل به سوژه‌ای برای رسانه‌ها شده است ظاهرا بخش هایی از باغات اطراف این کاخ برای تخریب و خانه‌سازی واگذار شده بود حالا عکسی از نمای بالای این کاخ نشان از وضعیت ناگوار خود کاخ هم دارد.

 به گزارش ایسنا، پارسینه نوشت: کاخ مروارید(کاخ شمس) توسط یکی از بزرگترین معماران جهان فرانک لوید رایت ساخته شده و از دید معماری یکی از شاهکارهای معماریست.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کاخ مروارید , فرانک لوید رایت,کاخ شمس,شاهکار معماری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

چرا اندازه زمین هندبال بزرگ‌تر از زمین تنیس است؟ فیزیکدان‌ها با پژوهش روی بزرگی زمین‌های مختلف ورزشی به قوانین بدیعی دست یافته‌اند که ارتباط وسعت زمین و نوع ورزش را مشخص می‌کند.

یک زمین فوتبال حدود ۱۰۰ متر طول و ۷۰ متر عرض دارد. چرا؟ چرا ابعاد این زمین ۸۰ در ۵۰ متر نباشد؟ در چنین حالتی گل‌های بیشتری به ثمر می‌رسیدند. یا چرا ابعاد زمین فوتبال ۱۳۰ در ۱۰۰ متر نباشد؟ در چنین حالتی بازیکنان پراکنده‌تر بودند و می‌توانستند با آزادی کامل بازی کنند و مزاحمت بازیکنان حریف کمتر باشد.



بحث در این موردها می‌تواند در بیشتر رشته‌های ورزشی چون تنیس یا بسکتبال نیز موضوعیت داشته باشد.

فیزیکدان‌های مدرسه عالی پلی‌تکنیک پاریس زمین‌های ۱۳ رشته ورزشی را بررسی علمی کرده‌اند و به نتایج قابل توجهی دست یافته‌اند.

زمین‌هایی که مورد بررسی فیزیکدان‌های مدرسه عالی پلی‌تکنیک پاریس قرار گرفتند، از جمله زمین‌های فوتبال، هندبال، بدمینتون، تنیس روی میز و گلف بودند.

خصوصیات تعیین‌کننده برای وسعت زمین

فیزیکدان‌های مدرسه عالی پلی‌تکنیک پاریس به این نتیجه رسیده‌اند که نه شمار بازیکنان، نه بزرگی ابزارهای ورزشی، در اندازه زمین ورزشی تاثیری ندارند.

آنها بر این نظرند که تنها موضوع تعیین‌کننده، برد پرواز توپ در ورزش‌های گوناگون است و همین عامل بزرگی یا کوچکی زمین را مشخص می‌کند. به این ترتیب اندازه زمین ورزشی باید در رابطه‌ای مستقیم باشد با برد پرواز توپ.

کریستف کلانت با همکاری دیگر پژوهشگران با دقت اندازه‌گیری کردند که برد پرواز هر توپی در ورزش‌های گوناگون تا چه اندازه است. آنها اندازه‌گیری کردند که رکورد سرعت توپ در بازی فوتبال ۵۱ متر در ثانیه، در بسکتبال ۱۶ متر در ثانیه، در گلف ۹۱ متر در ثانیه و در بدمینتون ۱۳۷ متر در ثانیه است.

مقاومت هوا

محاسبات پژوهشگران چندان سهل نبود، زیرا فاکتور مقاومت هوا تاثیر بسیاری در این محاسبات دارد. توپ فوتبال و والیبال گرچه به یک اندازه هستند، اما وزن‌شان با هم متفاوت است.

به این ترتیب توپ والیبال که سبک‌تر از توپ فوتبال است با همان سرعت اولیه توپ فوتبال، به خاطر مقاومت هوا زودتر از توپ فوتبال که سنگین‌تر است فرود می‌آید. فیزیک‌دانان در ارتباط با توپ فوتبال بالاترین برد پرواز را ۷۵ متر و در رابطه با توپ والیبال بالاترین برد پرواز را ۳۶ متر محاسبه کرده‌اند.

مقاومت هوا در ارتباط با توپ بدمینتون بسیار شدید است. این توپ گرچه در ابتدا سرعت زیادی دارد، اما در پایان پرواز تقریبا به صورت عمودی فرود می‌آید و بالاترین برد پروازش ۱۴ متر است. برد پرواز توپ تنیس روی میز ۱۲ متر و توپ گلف ۲۱۴ متر است.

به این ترتیب کریستف کلانت و دیگر همکاران پژوهشگرش به رابطه دقیق رشته ورزشی و وسعت زمین ورزش پی بردند. بر این مبنا با افزایش برد پرواز، وسعت زمین نیز افزایش می یابد.

نشریه علمی "New Journal of Physics" در این باره نوشته است که به همین دلیل بزرگ‌ترین زمین بازی در اختیار ورزش گلف است.

طبقه‌بندی جدید رشته‌های ورزشی

فیزیکدان‌های مدرسه عالی پلی‌تکنیک پاریس به نتیجه دیگری نیز رسیدند. رشته‌های ورزشی بر مبنای محاسبات آنها به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروه اول رشته‌های ورزشی‌ای که واکنش ورزشکاران برای دریافت ابزار ورزشی کمتر از یک ثانیه است. و گروه دوم رشته‌های ورزشی‌ای که ابزار ورزش طی مراحل گوناگونی به هدف نزدیک می‌شوند.

والیبال، تنیس روی میز و بدمینتون از رشته‌های ورزشی گروه اول و هندبال، فوتبال، بسکتبال و گلف از رشته‌های ورزشی نوع دوم هستند.

 

DW.DE

 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: اندازه زمین‌های ورزشی,قوانین بدیعی,رشته‌های ورزشی,مدرسه عالی پلی‌تکنیک پاریس,New Journal of Physics,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برج ایفل که قرار بود بعد از ۲۰ سال برچیده شود، حالا ۱۲۵ ساله شده است. برجی که زنی با او ازدواج کرده، با ارزش‌ترین بنای اروپا است و سالی ۲ تن کاغذ صرف تهیه بلیط برای بازدیدکنندگانش می‌شود.برج ایفل که قرار بود بعد از ۲۰ سال برچیده شود، حالا ۱۲۵ ساله شده است. برجی که زنی با او ازدواج کرده، با ارزش‌ترین بنای اروپا است و سالی ۲ تن کاغذ صرف تهیه بلیط برای بازدیدکنندگانش می‌شود.روز دوشنبه (۳۱ مارس) سال ۱۸۸۹ برابر بود با صدمین سالگرد انقلاب کبیر فرانسه که همزمان دهمین نمایشگاه جهانی نیز در پاریس برگزار می‌شد. قرار بود در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای تکنیکی و هنری ارائه شوند. یکی از این آثار برجی بود که ۳۰۰ روشنفکر و نویسنده فرانسوی آن را "لکه ننگ" و "بی‌فایده" نامیدند. ۱۲۵ سال بعد، این برج به جاذبه توریستی تبدیل شده که حتما در لیست دیدنی‌های هر مسافر پاریس قرار دارد.برج توسط مهندس آلمانی تبار "آلکساندر گوستاو بونیک‌هاوزن" طراحی و ساخته شد. خانواده بونیک هاوزن از منطقه آیفل واقع در غرب آلمان به فرانسه مهاجرت کرده بودند و از آنجایی که تلفظ این نام در فرانسه مشکل بود، آن‌ها نام منطقه آیفل را برای خود برگزیدند.ایفل که در پاریس تحصیل کرده بود هنوز ۳۰ سال‌اش نشده بود که پل ۵۰۰ متری در شهر بوردو را ساخت. او آثار دیگری نیز در آمریکای جنوبی، ایستگاه راه‌آهن غرب بوداپست و نیویورک ساخته است. مجسمه آزادی نیویورک بر روی زیرساخت‌هایی استوار شده است که ایفل طراحی و ساخته است.

ایفل با سرمایه خود ضمانت ساخت و تکمیل برج تا هنگام برگزاری نمایشگاه جهانی را برعهده گرفت و بخش اعظم هزینه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار فرانکی ساخت آن را هم خود تامین کرد. البته در همان سال اول با فروش بلیط به پول خود دست یافت. ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کرده‌اند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده است.وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است. جالب اینجاست که اگر برج ایفل را از مقیاس واقعی به مقیاس ۳۰ سانتی متری تقلیل دهیم با توجه به رابطه وزن و ارتفاع، وزن مدل برج ۳۰ سانتی‌متری تنها ۸ گرم خواهد شد.طبق مجوز اولیه که برای برج صادر شد، قرار بود برج ایفل بعد از ۲۰ سال برچیده شود. بعد از یازده سال اما به‌خاطر استفاده نظامی و تبدیل شدن به دکل مخابره تلگراف، تصمیم گرفته شد برج برای همیشه پابرجا بماند.

براساس ارزیابی اتاق بازرگانی ایتالیا، برج ایفل ۴۳۵ میلیارد یورو ارزش دارد. این ارزش براساس داده‌هایی چون جایگاه اقتصادی، ارزش صادراتی، تعداد بازدیدکنندگان، میزان تولید کار و غیره تعیین شده است. بدین ترتیب برج ایفل با ارزش‌ترین نماد شهری در اروپا است. آمفی تئاتر رم با فاصله زیادی به ارزش ۹۱ میلیارد یورو در رتبه دوم قرار دارد.نزدیک به ۵۰۰ نفر در برج کار می‌کنند. سالانه صدها لیتر مواد شوینده و ۲۵ هزار کیسه زباله برای نظافت برج مصرف می‌شود.هر هفت سال یک بار ۲۵۰ هزار متر مربع مساحت فلزهای بکار برده در برج توسط ۲۵ نفر رنگ‌آمیزی می‌شوند. رنگ‌آمیزی برج ماه‌ها طول می‌کشد. برای این کار تقریبا ۶۰ تن رنگ و ضد زنگ نیاز است.

عكس ناصرالدین شاه در سال ۱۸۸۹ در محل برج ایفل گرفته شده است . عكس وی در میان پادشاهان و خانواده‌های اشرافی كه در اول قرن بیستم از برج ایفل بازدید كرده بودند، در طبقه دوم برج ایفل به نمایش گذارده شده بود.علیرغم همه تمهدیدات حفاظتی که صورت گرفته تاکنون تقریبا ۴۰۰ نفر با پرتاب خود از روی برج به زندگی‌شان خاتمه داده‌اند. اولین خودکشی از روی برج ایفل در روز ۱۵ ژوين سال ۱۹۸۹ صورت گرفت.برج ایفل در روزهای بسیار داغ تابستان و گرم‌شدن سازه‌های فلزی آن بطور نا‌محسوسی تغییر شکل می‌دهد. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که ابعاد برج تا ۱۸ سانتیمتر انبساط می‌یابد.برای نورافشانی شبانه برج ایفل ۳۰۰ نورافکن و ۲۰ هزار لامپ نیاز است. حتی شب‌ها هم هزاران گردشگر در محوطه برج حضور دارند.دقیقا معلوم نیست چند زوج در پای برج "بله" را از هم گرفته‌اند. اما آنچه که مشخص است اینکه در روز ۸ آوریل سال ۲۰۰۷ اریکا لابری، ۳۴ ساله اهل سانفرانسیسکو و سرباز سابق ارتش آمریکا با حضور دوستان نزدیک ‌به عقد برج ایفل درآمده است. هرچند این ازدواج رسما پذیرفته نشد اما او اجازه یافت نام خود را به "Erika La tour Eiffel" تغییر دهد.کپی‌های بسیاری از برج ایفل در سراسر دنیا ساخته شده است. یکی از آن‌ها در توکیو قرار دارد که با ۳۳۳ متر ۹ متر از برج ایفل اصلی بلندتر است.هتل – کازینو "پاریس" در لاس وگاس آمریکا نیز کپی دیگری از برج ایفل است که در سال ۱۹۹۹ افتتاح شد. در آغاز قرار بود این برج نیز بلند‌تر از ایفل شود، اما به‌خاطر نزدیکی به فرودگاه و احتمال برخورد هواپیماها به آن تنها مجوز ساخت برج ۱۶۵ متری به آن داده شد.

DW.DE

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:برج ایفل ,جاذبه توریستی ,آلکساندر گوستاو بونیک‌هاوزن,سازه‌های فلزی,Erika La tour Eiffel,مهندس آیفل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

goshtasb1.jpg

شاهنامه شاه طهماسب گران‌بهاترین اثر هنری دنیای اسلام است؛ شاهکاری که مسؤولان از رونمایی نسخه چاپی آن در ماه آینده خبر داده‌اند. اما درباره این شاهکار هنری چه می‌دانید؟

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با نزدیک شدن موعد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه، مسؤولان مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (وابسته به فرهنگستان هنر) از رونمایی و انتشار کتاب «شاهنامه شاه طهماسبی» خبر داده‌اند؛ اثری که با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران از مدت‌ها پیش در دست چاپ قرار گرفته و هر بار انتشارش به تعویق افتاده است. با این همه شاید کم‌تر کسی از داستان خلق این اثر و جدایی آن از ایران اطلاع داشته باشد.

 شاهنامه طهماسبی (شاه طهماسب) را برترین اثر هنری عصر صفوی می‌دانند که به دستور شاه اسماعیل اول، کار بر روی آن آغاز شد. این کتاب توسط برجسته‌ترین هنرمندان، نقاشان و خوشنویسان عصر صفوی خلق شده است. این اثر که به خط نستعلیق نوشته شده، شامل 258 صفحه مینیاتور است که داستان‌های مختلفی از شاهنامه فردوسی را به زبان تصویر روایت می‌کند. شایسته‌ترین هنرمندان مختلف عصر صفوی 20 سال تمام برای تکمیل این کتاب کار کردند. به دلیل تکمیل شدن آن در زمان سلطنت شاه طهماسب (فرزند شاه اسماعیل) به شاهنامه طهماسبی یا شاه طهماسب معروف شد. این اثر در اواخر سده شانزدهم میلادی توسط شاه طهماسب صفوی به سلطان تازه به تخت نشسته عثمانی هدیه داده شد و تا اوایل سده نوزدهم در آن‌جا باقی ماند. ویژگی‌های خاص و شگفت‌انگیز هنر ایرانی که در این کتاب به کار رفته باعث شده است درباره نحوه خلق آن روایات مختلفی که برخی از آن‌ها به افسانه شبیه است به وجود بیاید. شاهنامه طهماسبی گنجینه هنر نگارگری و خوشنویسی ایران عصر صفوی است. این اثر را وابسته به مکتب نگارگری تبریز می‌دانند؛ مکتبی که بر پایه دستاوردهای هنری پیش از صفویان و بویژه مکتب شکوهمند هرات پدید آمد.

 در دوره‌ای که رسم بود پادشاهان سرزمین‌های بزرگ برای نشان دادن حس نیت خود و همچنین تحکیم روابط، هدایایی را برای سلاطین تازه به تخت نشسته می‌فرستادند، ارزشمندترین اثر نقاشی دوره صفوی به همراه هیأتی بزرگ و هدایای دیگر از جمله قرآن‌های تذهیب‌شده، دیوان‌های مُصوَّر، قالی، جواهرات و پارچه‌ زربفت برای تبریک به سلطان سلیم دوم به عثمانی فرستاده شد. اتفاقی که باعث شد یکی از بزرگ‌ترین اسناد هنری و تاریخی ایران تا مدت‌ها از دید علاقه‌مندان و شیفتگان هنر دور بماند تا این‌که در سال ١٩٠٣ در نمایشگاه آثار هنر اسلامی در موزه‌ هنرهای تزیینی پاریس به نمایش گذاشته شد.

 رونمایی از این کتاب باعث شد برگ‌های ارزشمند آن طی چند سال دست به دست بچرخند و در حراجی‌ها به فروش برسند. نگاره‌های دیگر این کتاب نیز به صورت پراکنده در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی خارج از کشور نگه‌داری می‌شوند. بخش مهمی (78 نگاره) از این اثر نیز در اختیار موزه متروپولیتن نیویورک است.

 سال 1372 بود که دولت ایران موفق شد باقی‌مانده این کتاب را از وارث صاحب آن خریداری کرد. نسخه‌ای که به ایران وارد شد 118 نگاره دارد و برای نگه‌داری به موزه هنرهای معاصر تهران واگذار شد. براساس توافق انجام‌شده، این نگاره‌ها با تابلو «زن شماره سه» دکونینگ که در اختیار ایران بود معاوضه شد.

 دکتر حسن حبیبی، رییس فقید بنیاد ایران‌شناسی، در رابطه با ماجرای بازگرداندن شاهنامه طهماسبی به ایران می‌گوید: «کاغذ این شاهنامه بسیار نازک و شبیه کاغذهای بیبل امروزی و دست‌ساز است. 15 نفر روی این کتاب کار کرده‌اند که نام 9 نفرشان معلوم است و بقیه ناشناخته‌اند. افرادی که نام‌شان معلوم است، عبارت‌ا‌ند از سلطان محمد میرمصور، آقا میرک، دوست‌محمد، میرزاعلی، مظفرعلی، شیخ محمد، میرسیدعلی و عبدالصمد و شش تن دیگر نام‌شان معلوم نیست و در برخی اسناد با حروف لاتین A,B,C,D,F,H نامیده شده‌اند.»

 او همچنین عنوان می‌کند: «مسؤولیت کار در ابتدا با دوست‌محمد و پس از وی با میرمصور بوده است و پس از آن‌ها ظاهرا آقامیرک کارها را اداره می‌کرده است. این کتاب پس از آن‌که به پایان می‌رسد، صحافی می‌شود. صحافی کتاب عالی بوده و این معنی از جلد سوخته و تذهیب‌شده‌ آن که درون و بیرون آن را دربر دارد و هم‌اکنون موجود است، پیداست و پس از پایان کار مهر شاه طهماسب را بر صفحه 16 کتاب نقش کرده‌اند که آن‌ هم موجود است.»

 از همان زمان ورود شاهنامه به ایران، بحث چاپ و انتشار این کتاب مطرح بود و سرانجام از چند سال پیش کار روی آغاز شد. مسؤولان نشر کتاب دلیل به تعویق افتادن انتشار آن را اهمیت این اثر و تلاش برای چاپ نفیس و درخور آن اعلام می‌کنند. برای انتشار این کتاب از نظر استادان بسیاری از جمله محمود فرشچیان بهره گرفته شده است.

 بنا بر اعلام، کتاب «شاهنامه شاه طهماسبی» در قطع سلطانی و با صحافی نفیس و قاب در 420 صفحه توسط انتشارات فرهنگستان هنر به چاپ رسیده است. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود فرشچیان و علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، برای این کتاب مقدمه نوشته‌اند. خوشنویسی‌های این اثر را نیز غلامحسین امیرخانی بر عهده داشته است.

 شاهنامه شاه طهماسب گران‌ترین اثر اسلامی است. فروردین‌ماه سال 1390 بود که برگی از این کتاب رکورد فروش آثار هنر اسلامی را شکست و به قیمت ۷٫۴ میلیون پوند در حراجی ساتبیز فروخته شد. تنها یک برگ از این شاهنامه در حراجی لندن 12 میلیون دلار به فروش رفت.

 همچنین این کتاب 12 سال در دانشگاه هاروارد مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته بود. این اثر پیش‌تر توسط این دانشگاه، موزه متروپولیتن و دانشگاه ییل به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی به چاپ رسیده است.

 اورهان پاموک، نویسنده ترکیه‌یی برنده جایزه نوبل، در کتاب «نام من سرخ» که در سال 1998 در ترکیه منتشر شد، از شاهنامه شاه طهماسب، زیبایی نقاشی‌های آن و نبوغ هنرمندان ایرانی عصر صفوی نام برده است. او در این کتاب گفته است که بسیاری از هنرمندان و نقاشان تراز اول عثمانی در حسرت دیدن نگاره‌های این اثر ارزشمند بودند و آخرین آرزوی عمر هنری خود را دیدن هنر هنرمندان ایرانی می‌دانستند.

 باید دید آیا وعده مدیران برای رونمایی و انتشار شاهنامه طهماسبی در اردیبهشت‌ماه امسال محقق می‌شود یا خیر. اگر این اتفاق بیفتد و نسخه چاپی این اثر در اختیار مردم قرار بگیرد، آن‌ها با بخش مهمی از تاریخ مغفول‌مانده هنر ایران آشنا خواهند شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شاهنامه شاه طهماسب,گران‌بهاترین اثر هنری دنیای اسلام,شاهکار,برترین اثر هنری عصر صفوی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

1010-41.jpg

مسئولان استان اصفهان هنوز پاسخی در مورد دفن "ریچارد فرای" نداده‌اند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، "ریچارد فرای" ایرانشناس و شرق شناس مشهور آمریکایی وصیت کرده بود پس از مرگش در کنار زاینده رود دفن شود. فرای به چندین زبان دنیا همچون فارسی، عربی و پهلوی مسلط بود و به کمک محمد سمسار "تاریخ بخارا" اثر ابوبکر نرخشی را ترجمه کرد. با تلاش‌های فرای، کرسی ایران شناسی در دانشگاه "کلمبیا" برقرار شد و او به عنوان نخستین استاد این کرسی معین شد. فرای یکی از بنیان‌گذاران «مرکز مطالعات خاورمیانه» در تهران و از نخستین کسانی بود که مدرسه تابستانی مطالعات ایرانی در دانشگاه شیراز را بنیاد کرد. او سال‌ها در مورد ایران به پژوهش پرداخت و با دانشگاه‌های گوناگون در این زمینه همکاری کرد.

 علی اکبر دهخدا به سبب علاقمندی ریچارد فرای به ایران لقب "ایران دوست" را به او داد. فرای از سال 2001 تا 2010 عضو افتخاری پرشن گلف آنلاین بود و با ارسال نامه‌های متعدد از تحریف کنندگان نام خلیج فارس انتقاد می‌کرد. در سال 1389 با حکم محمود احمدی نژاد خانه‌ای تاریخی به ریچارد فرای، اهدا و مجوز دفن او در کنار زاینده رود صادر شد.

 فرای در هفتم فروردین درگذشت اما نکته‌ای که همه به آن توجه داشتند این بود که آیا این ایرانشناس برجسته در اصفهان دفن می‌شود یا خیر؟

 مرکز اصفهان شناسی بدون اطلاع از فوت ریچارد فرای

 در تماس خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان با مرکز اصفهان شناسی‌ که یک روز پس از فوت فرای صورت گرفت، محمد حسین ریاحی از محققان این مرکز از فوت او ابراز بی اطلاعی کرد.

 وی با بیان اینکه وظیفه این مرکز پژوهش در زمینه اصفهان است، گفت: کار اجرایی و پیگیری وضعیت دفن و خانه اهدایی ریچارد فرای به نهادهای اجرایی مربوط است.

 میراث فرهنگی: بخشنامه‌ای در این خصوص نداریم

 پس از مرکز اصفهان شناسی، نوبت اداره میراث فرهنگی استان اصفهان بود تا جوابی مشابه مرکز اصفهان شناسی بدهد و این اداره کل در پاسخ به سؤال ایسنا در خصوص تصمیم برای دفن ریچارد فرای و خانه اهدایی به او از سوی رییس جمهور سابق اعلام کرد: هنوز برای این اداره بخشنامه‌ای صادر نشده است و اقدامی در دستور کار نیست و مسئولیت خانه اهدا شده به ریچارد فرای با استانداری اصفهان است و سند تفاهم نامه آن را معاون سیاسی امنیتی سابق امضا کرده است.

 پیگیری خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان از معاونت تشریفات و امور بین‌الملل استانداری به معاونت سیاسی- امنیتی این نهاد اجرایی منتهی شد. دفتر معاونت تشریفات و امور بین‌الملل استانداری اصفهان با یادآوری امضای تفاهم نامه توسط معاون سیاسی امنیتی استاندار سابق گفت: هنوز بخشنامه‌ای ارسال نشده است و بحث خانه ریچارد فرای به معاونت سیاسی- امنیتی استانداری اصفهان مربوط است.

 رسول یاحی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه تصمیم در مورد موضوع ریچارد فرای نیازمند هماهنگی با سایر نهادهای امنیتی و اجرایی است، اظهار کرد: تصمیم نهایی در مورد موضوعاتی که به ریچارد فرای مربوط می‌شود پس از هماهنگی با استاندار اصفهان و نهادهای دیگر اعلام می‌شود.

 با پیگیری در روزهای بعد پس از گذشت یک هفته، رسول یاحی در گفت‌وگویی تلفنی به خبرنگار ایسنا اعلام کرد: قرار شده است موضوع ریچارد فرای را شخص استاندار اصفهان پیگیری کند و او در جریان تصمیمات گرفته شده است.

 دفتر رسول زرگر پور در صبح امروز، سه شنبه، 19 فروردین خبرنگار را به روابط عمومی استانداری ارتباط دادند و روابط عمومی نیز دریافت پاسخ این سوال از استاندار را تنها با نامه نگاری میسر دانست.

 پیکر ریچارد فرای هم اکنون در بیمارستانی در شهر بوستون امریکا نگهداری می‌شود. مقامات تاجیکستان در تلاش هستند تا جسد او را به این کشور انتقال دهند و تنها تا پایان امروز فرصت است تا تصمیم گیری در مورد جسد این ایرانشناس برجسته گرفته شود. اگر مقامات ایرانی تصمیمات لازم را در این مورد نگیرند سرنوشت پیکر ریچارد فرای به گونه‌ای دیگر از وصیت او رقم خواهد خورد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ریچارد فرای,اصفهان, علی اکبر دهخدا ,پیکر , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

حدس دانشمندان مبنی بر وجود آب مایع در یکی از قمرهای سیاره زحل، درست از آب درآمد.

آب مایع حیات است و موسسه تحقیقات تکنولوژی کالیفرنیا می گوید قمر «انسلادوس» متعلق به سیاره زحل، احتمالا مکان مناسبی برای انواع حیات غیرزمینی است.

دانشمندان از سال ۲۰۰۵ گمان می کردند که انسلادوس آب دارد، همان موقعی که فضاپیمای کاسینی ناسا، تصاویری از فوران کریستال های یخ از قطب جنوب قمر را ثبت کرد.

با اندازه گیری دقیق جاذبه قمر کوچک، دانشمندان توانستند تشخیص دهند که سفره آبی، احتمالا به بزرگی دریاچه سوپریور در آمریکا، زیر لایه ضخیم یخ و بالای هسته صخره ای قمر قرار دارد.

پژوهشگران می گویند دریاچه فوق احتمالا ده کیلومتر عمق دارد.
کشف جدید فوق، در مجله ساینس به چاپ رسیده و انسلادوس را به مقصدی جذاب تر از پیش برای ماموریت های اکتشافی آینده بدل کرده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: وجود آب مایع در یکی از قمرهای سیاره زحل,قمر «انسلادوس» , فضاپیمای کاسینی ناسا,فوران کریستال های یخ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

«برتری» (Transcendence) جدیدترین فیلم جانی دپ است. او در این فیلم علمی-تخیلی نقش دکتر ویل کستر، پژوهشگر هوش مصنوعی را ایفا می کند. او توسط افراطیان مخالف پیشرفت فن آوری به قتل می رسد ولی مغز او زنده می ماند.

جانی دپ در مورد موضوع فیلم می گوید: «شخصی مجبور به انتخاب در یک لحظه می شود. فردی که دوست داریم در حال مرگ است و ما باید در عرض کمتر از یک ثانیه تصمیم بگیریم که آیا آگاهی او را در یک رایانه بارگذاری کنیم یا نه؟»

در این فیلم، مورگان فریمن و کیت مارا نیز بازی می کنند. 

هفتمین قسمت از سری فیلم های «افراد ایکس» با نام «روزهای آینده گذشته» شاید حدود دو ماه دیگر اکران شود. ولی هیو جکمن و جیمز مک اووی، که به ترتیب نقش های «وولورین» و «پروفسور زاویه» را ایفا می کنند، ترویج جهانی آنرا از شهر لندن آغاز کردند.

این فیلم اقتباسی است از شخصیت های قصه های مصور انتشارات مارول. اینبار نبرد افراد ایکس برای حفظ بقای انسان های جهش یافته در دو دوره زمانی است. نبردی حماسه ای برای تغییر گذشته، تا آینده نجات پیدا کند.

هیو جکمن می گوید: «در آینده ایم، در آینده ای دورتر از آنچه در فیلم های قبلی دیده بودیم. پس به انقراض نسل انسان های جهش یافته بسیار نزدیکیم. فقط چند تن از قویترینها زنده مانده اند. بنابراین شخصیت های جدیدی وارد داستان می شوند که نقششان توسط هنرپیشه هایی بزرگ ایفا می شود. بسیار هیجان انگیز است.»

در این فیلم که توسط برایان سینگر کارگردانی شده است، هالی بری، یان مک کلن و مایکل فسبندر نیز بازی می کنند.

2014 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جانی دپ ,برایان سینگر ,فیلم علمی-تخیلی ,پیشرفت فن آوری ,Transcendence,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  • یخزده، دیزنی ۱۰۷۲ میلیون دلار
  • داستان اسباب بازی ۳، دیزنی ۱۰۶۳ میلیون دلار
  • شاه شیر، دیزنی، ۹۸۷ میلیون دلار
  • من چندش آور ۲، یونیورسال، ۹۷۰.۸ میلیون دلار
  • در جستجوی نیمو، پیکسار، ۹۳۶.۷ میلیون دلار
  • شرک ۲، دریم‌وورکز، ۹۱۹.۸ میلیون دلار
  • عصر یخی، طلیعه دایناسورها، فاکس ۸۸۶.۷ میلیون دلار
  • عصر یخی، جداشدن قاره‌ها، فاکس ۸۷۷.۲ میلیون دلار
  • شرک سوم، دریم‌وورکز، ۷۹۹ میلیون دلار
  • شرک برای همیشه، دریم‌ورکز، ۷۵۲.۶ میلیون دلار
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پرفروش‌ترین انیمیشن‎های تاریخ سینما,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این فیلم با رسیدن به فروش جهانی یک میلیارد و ۷۲ میلیون دلار توانست رکورد پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینما را بشکند.

رکورد پیشین در اختیار داستان اسباب بازی ۳ بود که در سال ۲۰۱۰ به فروش جهانی یک میلیارد و ۶۳ میلیون دلار رسید. 

یخزده، محصول کمپانی دیزنی، برداشت آزادی از داستان ملکه برفی، نوشته هانس کریستین اندرسن، نویسنده دانمارکی است.

این فیلم که نمایش آن در آمریکای شمالی از ۲۷ نوامبر آغاز شد، تاکنون ۳۹۸.۴ میلیون دلار در کانادا و آمریکا فروش داشته و در کشورهای دیگر ۶۷۴ میلیون دلار فروخته است.

یخزده که در سه ماه گذشته در فهرست دهگانه پرفروش ترین فیلم‌های آمریکای شمالی قرار دارد، اکنون به یکی از ده فیلم پرفروش تاریخ سینما نیز تبدیل شده است.

این فیلم در هشتاد و ششمین دوره اهدای جوایز اسکار به دو جایزه بهترین انیمیشن بلند و بهترین ترانه اریژینال دست پیدا کرد. بر اساس گزارش بیلبورد از این ترانه (Let it Go) که در صدر پرفروشترین‌های آمریکا قرار دارد، هفته گذشته بیش از ۲۰۰ هزار نسخه به فروش رفت.

با این حال بر اساس گزارش هالیوود ریپورتر، در حال حاضر یخزده رقابت تنگاتنگی با فیلم لگو، محصول برادران وارنر دارد که از آغاز نمایشش در فوریه فروش جهانی‌ آن از مرز ۴۰۰ میلیون دلار گذشته است. فیلم لگو پرفروش‌‌ترین فیلمی است که نمایشش در سال ۲۰۱۴ آغاز شده است.

فیلم لگو این شانس را دارد که با توجه به اینکه هنوز نمایشش در بسیاری از کشورها مانند استرالیا و آلمان آغاز نشده است، فاصله خود را در هفته های آینده با یخزده کم کند. 

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینما, کمپانی دیزنی,جوایز اسکار,Let it Go,پرفروشترین‌های آمریکا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فرانسه اعلام کرد که هیچ نماینده ای از این کشور در مراسم بزرگداشت قربانیان نسل کشی رواندا شرکت نخواهد کرد.

این اقدام پس از آن انجام می شود که پاول کاگامه، رییس جمهوری رواندا در گفتگو با یک مجله آفریقایی بار دیگر فرانسه و بلژیک را به فراهم کردم بستر سیاسی برای نسل کشی و حتی دست داشتن مستقیم در آن متهم کرد.

وی همچنین گفته است که سربازان فرانسوی که با مجوز سازمان ملل برای جلوگیری از خشونت در رواندا حضور داشتند اقدام به کشتار افراد کرده اند.

در جریان نسل کشی رواندا، با وجود حضور صلح بانان سازمان ملل، افراد قبیله هوتو که قدرت را در دست داشتند بیش از هشتصد هزار نفر از افراد قبیله توتسی را در فاصله چهار ماه به قتل رساندند.

بسیاری از این کشتارها توسط سلاح های ابتدایی نظیر چاقو، شمشیر و داس به طرز وحشیانه ای انجام شد.

بر اساس کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی، در صورت ارتکاب نسل کشی همه کشورها مجاز به دخالت و پایان دادن به کشتار هستند، اما شورای امنیت سازمان ملل از شناسایی کشتار رواندا به عنوان نسل کشی خودداری کرد و به این ترتیب کشورها مجاز به دخالت نظامی و جلوگیری از کشتار نشدند.

بسیاری از حقوقدانها شورای امنیت را به بی تفاوتی و بی عملی در جنایت رواندا متهم می کنند.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نسل کشی رواندا ,قبیله هوتو,صلح بانان سازمان ملل,پاول کاگامه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  
 
قاضی دادگاه فدرال شیکاگو با صدور حکمی 24 رویه‌ای سنگ‌نوشته‌های هخامنشی را متعلق به ایران دانست و گواهی داد که این اشیا تجارتی نیستند بلکه پژوهشی‌اند.
دادگاه فدرال ایالت شیکاگو درحکمی تازه، رای دادگاه نخست ایالت واشنگتن را نقض کرده و شکایت شماری صیهونیست که در دادخواستی علیه ایران، خواستار محکومیت کشورمان و پرداخت غرامت 412 میلیون دلاری، به شوند دست داشتن در بمب گذاری سال 1997 در بیت المقدس شده بودند را رد کرده است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در این باره به واحد مرکزی خبر گفت: «دفاع کارشناسان برجسته کشورمان و همچنین کارشناسان و مسوولان فرهنگی موسسه شرق شناسی شیکاگو باعث شد تا رای نهایی دادگاه فدرال به نفع ایران صادر شود».
گل‌نوشته‌های هخامنشی نزدیک‌به 30 هزار قطعه از سنگ‌نوشته‌های تخت جمشید است که در سال 1314 از بوشهر به عنوان اشیای مطالعاتی در اختیار موسسه شرق شناسی شیکاگو قرار گرفت.
بنابود این الواح پس از مطالعات به ایران بازگردانده شود که پس از انقلاب اسلامی و درگذشت پرفسور َهلِک که روی این گل‌نوشته‌ها پژوهش می‌کرد،این کار به وقفه افتاد.
پژوهشگران دانشگاه شیکاگو اکنون در حال اسکن و خوانش این گل‌نوشته‌ها هستند و بناست از آنها بانک اطلاعاتی درست کنند. سرپرست این پروژه پروفسور استولپر است که قرار است نتیجه‌ی پژوهش‌هایشان را در اختیار ایران نیز بگدارند.
 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سنگ‌نوشته‌های هخامنشی ,سنگ‌نوشته‌های تخت جمشید,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

4-1959.jpg

دانشمندان «موسسه ملی فناوری و استانداردها» (NIST) امریکا دقیق‌ترین ساعت اتمی جدید موسوم به NIST-F2 را ساختند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ساعت طی 300 میلیون سال هیچ ثانیه‌ای جلو نخواهد رفت و هیچ ثانیه‌ای را نیز از دست نخواهد داد و این موضوع آن را حدود سه برابر دقیق‌تر از NIST-F1 می‌کند که از سال 1999 تاکنون به عنوان استاندارد عمل کرده است.

 دانشمندان اخیرا نخستین عملکرد رسمی NIST-F2 که نزدیک به یک دهه تحت توسعه بوده را به «دفتر بین‌المللی اوزان و سنجش‌ها» واقع در نزدیکی پاریس گزارش کرده‌اند.

 این آژانس داده‌هایی را از ساعت‌های اتمی سراسر جهان با هدف تولید زمان جهانی تنظیم‌شده (زمان بین‌المللی) جمع‌آوری می‌کند و بر اساس داده‌های آن، ساعت جدید هم‌اکنون دقیق‌ترین زمان استاندارد جهان است.

 ساعت NIST-F2 آخرین نمونه در مجموعه ساعت‌های اتمی سزیم‌محور است که از دهه 1950 تاکنون توسط NIST طراحی شده‌اند. این موسسه در تلاش برای پیشرفت‌دادن زمان اتمی که بخشی از زیرساخت اساسی یک کشور پیشرفته به شمار می‌آید، است.

 بسیاری از فناوری‌های روزانه مانند تلفن‌های همراه، ماهواره‌های گیرنده سیستم مکانیابی جهانی (جی پی اس) و شبکه برق الکتریکی بر دقت بالای ساعت‌های اتمی متکی‌اند.

 موسسه NIST هم‌اکنون به دنبال عملکرد همزمان هر دوی NIST-F1 و NIST-F2 است و مقایسه‌های درازمدت این دو ساعت به دانشمندان در پیشرفت‌دادن هر دوی آن‌ها کمک می‌کند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:«موسسه ملی فناوری و استانداردها» (NIST) امریکا ,دقیق‌ترین ساعت اتمی , NIST-F2, NIST-F1 ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

32-262.jpg

محققان آلمانی نانوذرات پلیمری تولید کردند که توانایی یافتن سلول‌های سرطانی را دارد، بدون این که نیاز به استفاده از لیگند در سطح آن باشد.

 به گزارش سرویس علمی ایسنا، این نانوذرات به دلیل داشتن خواص شیمیایی منحصر بفرد قادر به شناسایی سلول‌های سرطانی هستند، به همین دلیل با وارد شدن به جریان خون می‌توانند سلول‌های سرطانی را پیدا کنند.

 پراساد شاستیر، محقق این طرح از دانشگاه فرایبورگ می‌گوید: این یک کشف بسیار بزرگ است، زیرا برای اولین بار می‌توان تنها با استفاده از قوانین بیوفیزیک یک نوع سلول ویژه را هدف قرار داد، بدون این که نیاز به راهبردهای رایج نظیر استفاده از لیگند باشد.

 خبر این یافته محققان آلمانی به عنوان خبر روی جلد نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences انتخاب شده است.

 تا کنون برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی دانشمندان لیگندهایی را روی نانوذرات قرار می‌دادند که این لیگندها گیرنده‌های ویژه‌ای را در سلول‌های سرطانی هدف قرار می‌دادند. این گیرنده‌ها مانند کدپستی عمل می‌کنند. مشکلی که این روش دارد این است که سلول‌های سرطانی می‌توانند هر زمان تغییر کنند که این کار موجب سردرگمی نانوذرات حامل دارو می‌شود. به همین دلیل محققان راهبرد جدیدی برای یافتن سلول‌های سرطانی ارائه کردند. جولیا ویگت از محققان این پروژه می‌گوید: این راهبرد نیاز به کدپستی زیستی ندارد و نانوذرات با استفاده از خواص بیوفیزیکی می‌توانند سلول‌های سرطانی را پیدا کنند.

 سلول‌های سرطانی به شدت نیازمند تغذیه هستند، بنابراین جریان‌های خونی زیادی در اطراف آنها وجود دارد. این سلول‌ها رگ‌های خونی جدیدی برای خود ایجاد می‌کنند تا نیازهای خود را از این طریق برآورده کنند. این رگ‌ها توسط محققان به عنوان نقطه ضعف تومورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نانوذرات حامل دارو از طریق جریان خون به این سلول‌ها می‌رسند. سلول‌های سرطانی دارای ساختارهای لیپیدی در سطح خود هستند، این در حالی است که نانوذرات ساخته شده در این پژوهش تمایل زیادی به اتصال به ساختارهای لیپیدی دارند. در نتیجه نانوذرات شناور در گردش خون با رسیدن به ساختارهای لیپیدی موجود در سطح سلول‌های سرطانی به آنها متصل شده و از طریق حفره‌های موجود در این سلول‌ها وارد آن می‌شوند. در نهایت داروی موجود در نانوذرات درون سلول رهاسازی می‌شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: نانوذرات پلیمری, Proceedings of the National Academy of Sciences,سلول‌های سرطانی ,خواص بیوفیزیکی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

راه شاهنامه دومین گام نمادین خود را برای  پاک کردن  دروغ ماراتن 25 اردیبهشت‌ماه، تا توس آرامگاه  فردوسی را به اجرا می‌گذارد و در این راه از فرهنگ‌دوستان در خواست همیاری دارد.
اکبر پدرام این‌بار در این حرکت نمادین سر به آستان خداوندگار سخن  خواهد سایید تا به جهانیان بگوید: تنها جانشین زیبنده برای «ماراتن» چیزی نیست جز میراث معنوی جهانیان «شاهنامه».
دونده‌ي البرزي علي اكبر پدرام گام نخست راه شاهنامه را در حركتي نمادين آبان ماه 1392 خورشیدی، از ورزشگاه شريعتي كرج، ٤٤ كيلومتر دَويد تا به شاهنامه برسد و نشان داد «راه شاهنامه» نماد صلح و آشتي است و شايسته است جايگزين «ماراتون» كه پيام‌آور جنگ و خونريزي است، بشود.
دونده‌ي پیشکسوت البرزی اکنون کارشناس ادبیات و مدرس شاهنامه فردوسی و آشنا با ادبیات ایران و تاریخ است و باور دارد نام ماراتون احساس ناخوشایند جنگ را به همراه دارد.
 پدرام دونده‌ي استقامت استان البرز 57 سال دارد. او 10 سال است كه دونده‌ي حرفه‌اي است و هموند هیات  پیشکسوتان دونده‌ي کرج است که سال ١٣٨٨ خورشيدي در پيكارهاي قهرمانی پیشکسوتان کرج به قهرمانی رسیده است.

به ادعای رخدادنگاران یونانی، در سال ۴۹۰ پیش از میلاد، یک سرباز یونانی فاصله‌ی ۴۲ کیلومتری میان دشت ماراتون تا آتن را دوید، که به آتنی‌ها بگوید که سپاه ایران شکست خورد!
در سال ۱۸۹۶ میلادی، میشل برل (Michel Breal) فرانسوی پیشنهاد کرد که این «دو» وارد بازی‌های المپیک شود، کمیته‌ی المپیک نیز این پیشنهاد را پذیرفت.
 
خبرنگار امرداد- فرزانه خسروی 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:راه شاهنامه,پاک کردن دروغ ماراتن,توس آرامگاه فردوسی,شاهنامه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

2009 Lagonda Concept picture - doc338081

بقیه تصاویر در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کانسپت Aston Martin Lagonda,اتومبیل,خودرو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

چشم پزشکان می گویند اعتیاد روز افزون مردم به استفاده از تلفن های همراه ممکن است خطر آسیب چشمی را افزایش دهد.

 

آنها اخطار می دهند که نور تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی مثل کامپیوتر، تبلت و تلویزیون های تخت می تواند به آسیب دراز مدت چشم منجر شود.

 

یک بررسی تازه در بریتانیا به روی دو هزار نفر نشان می دهد که افراد زیر ۲۵ سال روزانه ۳۲ بار تلفنشان را چک می کنند.

 

اندی هپوورت متخصص نمره عینک می گوید: "نور آبی بنفش به طور بالقوه خطرناک و برای پشت چشم به اصطلاح سمی است. بنابراین در طول یک دوره طولانی به طور بالقوه می تواند به چشمتان آسیب بزند."

 

به گفته او "وقتی به صفحه تلفن هوشمند نگاه می کنید، نوری که می تابد آبی بنفش است."

 

او می گوید آزمایش ها نشان داده که قرار گرفتن در معرض این نوع نور اگر زیاد باشد خطر دژنراسیون ماکولار، از عوامل اصلی نابینایی، را بالا می برد.

 

متخصصان چشم می گویند هرچند نور آبی "خوب" (آبی فیروزه ای) برای تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن لازم است، اما همچنین تصور می شود که آبی بنفش می تواند نظم خواب را به هم بزند و بر حال روحی اثر بگذارد.

 

اندی هپوورت می گوید: "هرچند نمی دانیم که آیا رابطه ای مستقیم این نوع نور با مشکلات چشم وجود دارد یا نه، اما شواهد قوی آزمایشگاهی هست از اینکه به طور بالقوه چنین رابطه ای هست."

 

به گفته او ترکیبی از پلک نزدن و نزدیک نگه داشتن تلفن به چشم است که به چشم فشار می آورد.

BBC NEWS

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خطر آسیب چشمی ,دژنراسیون ماکولار,ساعت بیولوژیکی بدن,صفحه تلفن هوشمند,اعتیاد ,مشکلات چشم,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گزارش جدید سازمان ملل درباره آب و هوا همچنان بر خطر گرمایش زمین تاکید می‌کند. جاری شدن سیل، کم‌آبی، گرمای بیش از حد و کمبود مواد غذایی آثار گرمایش زمین هستند که انسانها و طبیعت را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد درباره وضعیت آب و هوای جهان که بخش دوم آن از سوی "مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی" IPCC (نهاد وابسته به سازمان ملل) در یوکوهامای ژاپن منتشر شده نشان می‌دهد که تغییرات جوی که انسان‌ها علت بروز آن هستند، تاثیرات زیادی بر تمامی قاره‌ها و نیز دریاها گذاشته است. اینکه این تاثیرات چقدر وخیم‌تر خواهد شد و پیشرفت گرمایش زمین چه اثراتی بر انسانها و طبیعت خواهد داشت به این بستگی دارد که انسانها در آینده نزدیک چه اقداماتی برای توقف روند گرمایش انجام خواهند داد.

یک کارشناس آب وهوای سازمان "گرین پیس" درباره وضعیت کنونی تغییرات جوی به خبرگزاری آلمان گفت: «ما در حال حرکت روی یک خط باریک هستیم اما اگر شجاعانه عمل کنیم و تولید گازهای گلخانه‌ای را بر اساس برنامه تعیین‌شده کاهش دهیم، می‌توانیم جلوی تهدیدات بزرگتر برای امنیت انسان‌ها را بگیریم و اکوسیستم آبی، جنگل‌ها و گونه‌های جانوری را حفظ کنیم.»

تغییرات جوی تنها باعث آب شدن یخچال‌های طبیعی نمی‌شود بلکه اکوسیستم‌ها را تغییر می‌دهد و به انقراض گونه‌های جانوری می‌انجامد. این تغییرات همچنین تهیه مواد غذایی برای انسان‌ها در سراسر دنیا را سخت‌تر می‌کند. همین حالا نیز اختلالاتی در تولید محصولاتی چون گندم و ذرت پدید آمده است.

انتشار گازهای گلخانه‌ای احتمال بروز جنگ‌های داخلی، قحطی و جاری شدن سیل در دهه‌های آینده را بیشتر می‌کند. بر اساس گزارش کارشناسان آب و هوای سازمان ملل، بالا رفتن دمای زمین، احتمال بروز "عواقب شدید، عمیق و جبران‌ناپذیر" را بالا برده است.

بر اساس این گزارش، تولید روزافزون گاز دی اکسید کربن می‌تواند باعث خساراتی چند میلیارد دلاری شود که جبران آنها نیز هزینه‌ای مشابه خواهد داشت. تاثیر تغییرات جوی بیشتر بر مردم فقیر و کشورهای جنوبی خواهد بود.

یکی از کارشناسان موسسه "اُکسفام" درباره گزارش سازمان ملل گفته است: «گزارش منتشر شده و پیام روشن است؛ تاثیرات تغییرات جوی بر منابع غذایی، بدتر از آنی است که پیش‌بینی می‌شد.»

پیش از این نیز "مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی" اعلام کرده بود که وخیم‌تر شدن وضعیت آب وهوا در جهان می‌تواند بر قیمت مواد غذایی تاثیر گذاشته و آن را بالاتر ببرد. کارشناس اکسفام در این باره گفته است: «اگر اقدامی سریع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام نگیرد، دسترسی به غذای کافی برای هر یک نفر هم همیشه دچار مشکل شود.»

dw.de

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:"مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی" IPCC,گازهای گلخانه‌ای,گرمایش زمین,تغییرات جوی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

طی پروژه ای که در دانشگاه بریتیش کلمبیا تعریف گردید با الهام از سلولهای سرطانی لباسهایی زیبا خلق گردید:

سمت راست لباس طراحی شده و در سمت چپ سلول سرطانی مشاهده می گردد.

 

جندی شاپور البرز.فروردین 1393 

2014 NBCNews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:لباسهایی که از سلولهای سرطانی الهام گرفته اند,دانشگاه بریتیش کلمبیا, لباسهایی زیبا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ربیاکف مقام ارشد روس در مذاکرات هسته ای که ایراد سخنانی عجیب در باره موضوع هسته ای ایران را در پرونده خود دارد روز گذشته آشکارا اظهار داشت موضوع اوکراین و نحوه برخورد طرف غربی با موضوع کریمه در نگاه مسکو به مذاکرات هسته ای تاثیردارد. نمیتوان پذیرفت این موضعی شخصی ست ،آنچنانکه نمیتوان پذیرفت مسکو در ورود به این بازی بسیار خطرناک از همان ابتدا مسئله ایران را مدنظر نداشته است.

 به گزارش ایسنا، متین مسلم در ادامه یادداشت خود در وبلاگ خبرآنلاین نوشت: پوتین حق دارد خوشحال باشد ، دمکراسی ناب یعنی همین !. وقتی جناب رهبر قدرتمند روسیه به اعتبار یک رفراندوم از پیش نتیجه معلوم !!کریمه را از کشوری مستقل جدا و به خاک خود وصله میکند، چرا خوشحال نباشد؟ پوتین میخواهد تاریخ را تکرار و اسناد خاک خورده را زنده کند؟ او روز گذشته سند الحاق کریمه به خاک روسیه را در دفتر خانه کرملین بدون حضور فروشنده، به نام خود امضا و مهرکرد . لطفا بقیه هم آماده باشند و حساب کار خود را بکنند. اگر درکشوری، مرده ای روس دفن است رهبرانش آماده باشند، آنجا نیز خاک روسیه است. 

احساسی کاذب از شروع دور جدیدی از جنگ سرد و رقابت آمریکا و جماهیری شوروی به اندازه کافی عده ای را متقاعد و متوهم کرده که چهره ای ضد امپریالیستی از پولیت بوری کرملین و صدر هیات رئیسه آن ترسیم و به حمایت از اقدامات آنها برآمده اند. در سطح بین المللی نیزمعلوم نیست در برابر این اقدام مسکو دقیقا چه کار میتوان کرد؟ کاخ سفید کماکان و فعلا تهدید میکند بدون آنکه کاری از دستش ساخته باشد.اروپا به جز تحریم چند مقام روس و پاره ای تهدید های لفظی اقدام جدی صورت نداده ،دولت مرکزی موقت کیف هم در سرگردانی بی تصمیمی بسر میبرد. کیف به وضوح احساس خطر کرده یک اقدام ناشیانه دیگر (البته از دید مسکو) منجر به جدائی کامل شرق اوکراین و اگر نه پیوستن به روسیه که تشکیل کشوری جدید در شرق دور از انتظارنخواهد بود.

آیا این به آن معناست که کار تمام و آقای پوتین بازی رولت روسی را برده است؟ از هر جنبه که به موضوع نگاه کنید پاسخ مثبت نیست. این مهم نیست که اقدام مسکو در بزرگتر کردن خاک روسیه به صرف یک رفراندوم بحث برانگیز و از پیش مشخص، درست بوده یا خیر؟(در اصل این خلاف قوانین بین المللی و عرف جهانی ست) یا چندان اهمیتی ندارد جامعه جهانی این اقدام را تایید میکند یا نه؟ فعلا که هیچکس هیچ کاری نتوانسته انجام دهد و این به توهم روسی دامن زد .مهم این است که بر خلاف تصور روسیه بازی تمام نشده نخواهد شد و جوامع بین المللی به همین سادگی با این موضوع کنار نخواهند آمد .گرچه اقدام مستقیم نظامی قابل تصور نیست و اروپا آمادگی آنرا ندارد . واشنگتن و مسکو هم قادر به جنگی متعارف و کلاسیک علیه یکدیگر نیستند. خنده دار است،نه؟ مسکو و واشنگتن این نکته آخر را به خوبی میدانند. حال از بعد نظامی اگر مسیر تحولات آینده در کنار فشار های سیاسی و تحریم های بین المللی به سمت یک جنگ شبه قفقازی پیش برود، مطلبی دیگریست . البته به باور من اگر مسکو به رویه فعلی خود ادامه دهد این امری ست کاملا محتمل و دارای زمینه های کاملا بالقوه و بی شک رولت روسی علیه خود عمل خواهد کرد.

اما جدای از ابعاد بین المللی بحران کریمه ،آنچه موجب جلب توجه و تا حدودی نگرانی است موضع آقای ربیاکف دیپلمات ارشد روس در مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 است. وی که ایراد سخنانی عجیب در باره موضوع هسته ای ایران را در پرونده خود دارد روز گذشته آشکارا اظهار داشت موضوع اوکراین و نحوه برخورد طرف غربی با موضوع کریمه در نگاه مسکو به مذاکرات هسته ای تاثیردارد. نمیتوان پذیرفت این موضعی شخصی ست ،آنچنانکه نمیتوان پذیرفت مسکو در ورود به این بازی بسیار خطرناک از همان ابتدا مسئله ایران را مدنظر نداشته است. با توجه به حساسیت 5 قدرت جهانی دیگر نسبت به ایران این تصور ساده انگاری محض است. اما نکته اینجاست همزمان با ادامه بازی با توجه به درک تاریخی و دائمی روسی از مسئله ای به نام ایران ، تا چه میزان آنها از موضع خود پای ایران را به مناقشه باز و با گرو کشی آن را در کریمه خرج خواهند کرد؟ آنهم در مسئله ای که الزاما میتواند هیچ ربطی به تهران نداشته باشد.ربیاکف به روشنی اعلام کرد کریمه برای مسکو به مراتب از پرونده ایران مهمتر است. اما خطر آنجاست که طرف غربی احیانا با نگاهی بر عکس به موضوع وارد مذاکره با کرملین شود. اینکه چگونه و با چه مدلی بحران کریمه با مصالحه ای روسی - غربی ختم خواهد شد، به درستی نمیدانم ؟ آیا مسکو در صدد بازی با کارت ایران است؟ .از سخنان ربیاکف که چیزی غیر از این استنباط نمیشود. مطمئنا دستگاه دیپلماسی و شخص آقای روحانی و آقای ظریف متوجه قمار روسی از سوی افسر سابق عالیرتبه "کا گ ب" شده اند . اما این قابل توجه کسانی باشد که در توهم آغاز جنگ سرد ایدئولویک شرق و غرب بسر میبرند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ربیاکف,مسکو ,مذاکرات هسته ای, پوتین ,جنگ سرد و رقابت آمریکا و جماهیری شوروی,1+5 ,سند الحاق کریمه ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گوئینت پالترو،‌ هنرپیشه هالیوودی،‌ و کریس مارتین،‌ خواننده گروه کلدپلی پس از بیش از ده سال زندگی مشترک از هم جدا می شوند.

پالترو ۴۱ ساله و مارتین ۳۷ ساله جدایی خود را در وبلاگ گوپ،‌ سایت شخصی پالترو، در مطلبی با عنوان "جدایی آگاهانه" اعلام کردند.

این زوج نوشته اند: "با قلبی پر از اندوه تصمیم گرفته ایم جدا شویم."

آنها در دسامبر ۲۰۰۳ با هم ازدواج کردند و دو فرزند دارند به نام های اپل که ۹ ساله است و موسی که هفت سال دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس یک سخنگوی خواننده کلدپلی نیز خبر جدایی را تایید کرده است.

این زوج نوشته اند که "به این نتیجه رسیده ایم که اگر چه یکدیگر را خیلی دوست می داریم، جدا از هم می مانیم."

آنها نوشته اند بیش از یک سال بوده است که - با هم و جدا از هم - به سختی کوشیده اند تا ببینند که به چه نتیجه مشترکی ممکن است برسند.

"با این حال ما خانواده ایم و همیشه خانواده خواهیم ماند و از بسیاری جهات نزدیک تر از همیشه هستیم."

پالترو و مارتین نوشته اند:‌ "بیش و مهمتر از هر چیز ما پدر و مادریم و دو فرزند فوق العاده داریم و درخواستمان این است که به فضا و حریم خصوصی ما و آنها در این وضعیت مشکل، احترام گذاشته شود."

"ما همیشه رابطه خود را در فضایی خصوصی پیش برده ایم و اکنون که آگاهانه جدا می شویم و مشترکا به پدری و مادری خود ادامه می دهیم،‌ امیدواریم بتوانیم همچنان به همین روال ادامه بدهیم."

ظرف چند دقیقه پس از انتشار این مطلب، این وبسایت در اثر هجوم خوانندگان که می خواستند آن را بخوانند از کار افتاد.

در این مطلب همچنین عکسی از این زوج منتشر شده به علاوه توصیه ای در خصوص زندگی مشترک و طلاق از سوی دو پزشک.

در مقاله ای مفصل با عنوان "جدایی آگاهانه"، دکتر حبیب صادقی و دکتر شری سامی طلاق را "تصمیمی دردناک و مشکل برای همه طرفین درگیر" توصیف کرده اند.

آنها در پایان مقاله نوشته اند: " با تصمیم به جدایی آگاهانه،‌ صرف نظر از اینکه با همسرتان چه اتفاقی رخ بدهد، خواهید دید که اگر چه به نظر می رسد همه چیز دارد از هم می پاشد، در واقع همه چیز دارد به انسجام می رسد."

اعلام این خبر یک سال پس از مهاجرت پالترو و مارتین به لس آنجلس صورت می گیرد. آن دو تا پیش از آن در لندن زندگی می کردند.

در ماه نوامبر، پالترو درباره برنامه هایش برای مهاجرت مجدد خانواده اش و بازگشت به لندن سخن گفته بود.

گوئینت پالترو که برای بازی در فیلم شکسپیر عاشق در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد،‌ به تازگی در فیلم مرد آهنی ۳ بازی کرده است.

کریس مارتین خواننده اصلی گروه کلدپلی که امسال ششمین آلبوم استودیویی خود را منتشر می کند، قرار است به عنوان مربی در برنامه تلویزیونی آمریکایی ویس (Voice) ظاهر شود.

این زوج در دسامبر ۲۰۰۳ چند روز پس از اینکه اعلام کردند پالترو نخستین فرزندشان را باردار شده،‌ ازدواج کردند.

بر اساس گزارش ها آنها یک سال پیش از آن در پشت صحنه کنسرت کلدپلی،‌ با هم آشنا شده بودند.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گوئینت پالترو,کریس مارتین,خواننده گروه کلدپلی,هنرپیشه هالیوودی,برنامه تلویزیونی آمریکایی ویس (Voice) ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس ابولا در گینه، مصرف خفاش در این کشور ممنوع شد.

شمار مرگ و میر ناشی از شیوع بیماری ابولا در گینه افزایش یافته و تاکنون دست کم ۶۳ نفر در جنوب شرقی این کشور جان باختند.

سازمان های امداد بین المللی از جمله سازمان پزشکان بدون مرز می کوشند به گینه که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است کمک کنند تا علاوه بر مقابله با این ویروس، مانع از گسترش آن به کشورهای همسایه شوند.

مدیر آزمایشگاه مشترک میان آلمان و گینه در شهر کوناکری پایتخت گینه می گوید: «مردم باید دست به اقدامات پیشگیرانه بزنند و اول از همه، هیچ جونده ای را نخورند زیرا هر نوع جونده ای می تواند ناقل این بیماری باشد. یعنی موش، خفاش و گوشت خام میمون ها را نخورند. اما متاسفانه هنوز هم در مناطقی دیده شده که مردم این جانوران را می خورند.»

اگرچه تاکنون هیچ موردی از ویروس ابولا در کشور ساحل عاج گزارش نشده، اما این کشور سعی دارد خود را برای جلوگیری از شیوع بیماری آماده کند و به همین دلیل اطلاعیه هایی درباره توقف مصرف گوشت جانوران و جوندگان جنگلی را در نقاط مسکونی نصب کرده اند.

یک دانشجوی ساکن ساحل عاج می گوید: «این یک تهدید واقعی است و من واقعا می ترسم. ما متخصصان بهداشت داریم و امیدوارم که آنها بسرعت راهی برای توقف این تهدید بیایند.»

ویروس ابولا تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری مرز ساحل عاج گسترش یافته و ساکنان دو کشور سیرالئون و لیبریا را نیز آلوده کرده است.

2014 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ویروس ابولا,گینه ,گوشت خام میمون ها ,خفاش ,موش,مرگ و میر ناشی از شیوع بیماری ابولا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شناسایی بو, عطر,یک میلیارد بو,حس بویایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بعد از خلق بیش از 650 اثر در خیابانها مردم از دیدن فردی با مشتی شن در دست، که شن  در خیابان های نیویورک بر زمین می ریزد تعجب نمی کنند.Joe Mangrum هنرمند نقاش و مجسمه سازی است که به خلق آثار هندسی زیبا و فراکتال به قطرهای 15 تا20 فوت می پردازد.او از آثار سلتی و آسیایی در هنر خود الهام گرفته است.او آثاری را بوجود می آورد که زیباست ولی براحتی فنا پذیر است و شاید فقط چند ساعت مهمان شما باشد.او زمانی توجه جهانی را به خود جلب کرد که بر سر اجازه برای خلق این آثار با دپارتمان پارکهای کالیفرنیا درگیر شد.مردم علاقه دارند زمانی که او در حال کار است او را تماشا کنند.او اسم کارهای خود را شورش بصری در مقابل شبکه شهری نامیده است.

sand painted sidewalk drawing

sand 1

sand art painting floor

sand colorful public art

sand sidewalk street painting

sand art street fractal

sand 2

فروردین 1393.جندی شاپور البرز

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نقاش و مجسمه سازی,Joe Mangrum ,نقاشی شنی در خیابان,کالیفرنیا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نوروز جان ما را می‏نوازد و شادی و سرور ویژه‌ای از نو شدن روز و ماه و سال به‏ ما دست می‏دهد. اينك هزاره‌ها وسده‌هاي بسيار است كه مردم ايران، با هر زبان و از هر قومی، نو شدن سال و نو شدن طبيعت را با آیین‌های ويژه‌ی ملي و قومي جشن مي‌گيرند و چهره‌ی اين سرزمين را دگرگون مي‌كنند. نوروز به گفته‌ی ابوريحان بيروني؛ روز «نوزايي آفرينش» و به نوشته‌ی شمس‌الدين محمد دمشقي؛ روز «آفرينش نور» و روزي است كه مردم را در اين «روزي نو از ماهي نو و سالي نو به آراسته و نوگردانيدن آن‌چه كه گذشت زمان كهنه كرده برمي‌انگيزاند. 
نوروز و آيين هاى باشكوه آن، راهى چند هزار ساله و پر پيچ و خم را پيموده تا به ما رسيده است. «نوروز» كهنسال‌ترين آيين ملى در جهان است كه جاودانه مانده و خود به تنهایی يكى از شوند(:سبب)های ماندگاری فرهنگ ايرانيان شده است. آيين‌هاى برگزارى اين جشن بزرگ در زمان کنونی با ٣ هزار سال پيش دگرگونی چشمگيری نداشته، و همبستگی فرهنگى مردم ايران زمين را در پي داشته است. ایرانی در هر گوشه از جهان كه باشند آیین های نوروزی را يكسان برگزار مى‌كند و بزرگ و گرامی می‌دارد. از همين روست كه انديشمندان، «نوروز» را نماد جاودان پايداری شناسه(:هويت) و ناسيوناليسم ايرانى خوانده‌اند و تاریخ‌نگاران همگی بر این باور استوارند. 
زنده‌ياد مهرداد بهار، پژوهشگر نامدار، نوروز را يك جشن همگاني در فرهنگ ايران و ميان‌رودان و آيين نوروزي را از پیش از هزاره‌ی سوم پيش از ميلاد دانسته و نوشته است: «اين آيين يا همراه با كوچ مردم ايران به ميان‌رودان، به آن سرزمين رفته يا هم‌زمان در سراسر گستره وجود داشته است.» 
به نوروز که نزدیک می‌شویم، در درون ما چشمه‌ای از پرسش‌های گوناگون درباره‌ی نوروز می‌جوشد. اندیشه‌ی ما می‌خواهد تاریخ نوروز را بشکافد و می‏خواهد سر از چیستی آن درآورد، و می‏خواهد بداند که چرا ما نوروز را گرامی می‏داریم؟ چه رویدادهایی در این روز بزرگ روی داده است و تاریخ برای این روز چه در چنته دارد؟ آیا به راستی دوست داریم تاریخ این جشن بزرگ و تاریخ در این روز بزرگ را بدانیم؟ 
بدانیم که اين تاريخ نيست که نوروز را گزارش می‌کند، بلکه نوروز است که تاريخ را در دامان خويش پرورده است. در این نوشته نگاهی داریم به دیرینگی این جشن، هر چند این تاریخچه تنها اشاره‌ای است کوتاه به تاریخی بلند که باید درباره‌ی آن کتاب‌ها نوشت. 
١: نوروز باستاني؛ از هزاران سال پيش تا كنون جشن ملي ايرانيان بوده است. 
٢: دیرینگی پيدايش نوروز؛ از روزگار شاه جمشيد پيشدادي تا به امروز کشیده شده است. بيشتر گزارش‌هاي استوره‌اي ايران، روزگار پيشدادي را زمان پيدايي نوروز و آيين‌های نوروزي، و جمشيد، چهارمين پادشاه پيشدادي را نخستین برپا کننده‌ی نوروز و آيين‌های این جشن به شمار آورده‌اند. 
روزگار جمشيدشاه پیشدادی، در «يشت‌»ها زمان طلايي به شمار آمده است. در آن روزگار؛ خوردني‌ها كاهش نمي‌يافت و چهارپايان و مردمان نمي‌مردند. 
به گفته‌ی فردوسی:  
به جمشید بر، گوهر افشاندند / مر آن روز را روز نو خواندند 
سر سال نو هرمز و فروردین / بر آسوده از رنج، تن، دل زكین 
بزرگان به شادی بیاراستند / می و جام و رامشگران خواستند 
چنین روز فرخ از آن روزگار / بمانده از آن خسروان یادگار 
٣: این جشن؛ یکی از دو جشن آریایی‌ها بوده است. چنان‌که در وندیداد، فرگرد نخست، بند 2 و 3 آمده؛ آریایی‌ها در روزگار باستانی دو فصل گرما و سرما داشتند. فصل گرما، دربردارنده‌ی بهار و تابستان و فصل سرما، دربردارنده‌ی پاییز و زمستان می‌شده است. نیاکان ما در آغاز هریک از این دو فصل، جشنی برپا می‌داشتند که هر دو آغاز سال نو به شمار می‌رفته است: نخست نوروز، جشن هنگام آغاز فصل گرما، هنگامی که سبزه می‌روییده و خورشید زمین و مردمان را گرم می‌کرده است. دیگری مهرگان، در آغاز فصل سرما که روزگار خورشید گرمایش کمتر شده، سرما فرامی‌رسیده است. 
٤: بر پایه‌ی باورهای سنتی زرتشتیان، آفرینش جهان در ٦ گام بوده است. در پایان هر گام آفرینش، زرتشتیان جشنی بر پا می‌دارند به نام «گهنبار»؛ که شش چهره(:نوبت) دارد. نخستین آفرینش؛ «آسمان»، که به یاری آسمان، «شادی» نیز آفریده می‌شود. دومین؛ «آب»، سومین؛ «زمین»، چهارمین؛ «گیاه»، پنجمین؛ «گاو»(که نماد حیوانات سودمند است) و واپسین گهنبار، که سالگرد آفرینش انسان است، «همس‌پت‌ميديم»؛ که همان «با هم بودن و با هم گرد آمدن» است و پنج روز پایان سال؛ پنج روز «پنجه» را در بر می‌گیرد. این آفرینش بهترین و زیباترین آفرینش اهورایی است. در این روز کیومرس آفریده می‌شود که نیای آدمیان امروزی است؛ و در پایان این آفرینش، نوروز فرا می‌رسد، که به گونه‌ای جشن پایان آفرینش و روز به کمال رسیدن انسان است. به همین انگیزه، جشنی بزرگ بر پا می‌شود که همانا نوروز است. 
این نگاه به نوروز شوند(:سبب) آن شد که در داستان‌ها و باورهای ایرانیان، به این روز، باروری و زایش همه‌ي نیکویی‌ها نسبت داده شود و گویند هر آن‌چه در خور جایگاه والای انسانی است، در این روز، به همراه انسان آفریده شده است. 
٥: جای دادن نوروز در آغاز بهار، از روزگار ملكشاه سلجوقي- 465 تا 485 مهی(:قمري) – بوده است. در اين هنگام به فرمان ملكشاه، ستاره‌شناساني همچون «عمر خيام»، «حكيم لوكري»، «ميمون بن نجيب واسطي»، «ابوالمظفر اسفرازي» و چند تن ديگر به درست‌سازی گاه‌شماری دست يازيدند.

بقیه در ادامه نوشتار

امرداد.1393

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تاريخ در نوروز, نوروز در تاريخ,جشن آریایی‌ها ,شاهنشاهان هخامنشی,داریوش بزرگ,آیين‌هاى ملى ايران ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آیا می توان از آب آتش ساخت؟ چگونه می توان وسیله ای ساخت که شکل دهی فلزات را ارزان تر و امن تر کند؟

به تازگی، در یکی از مراکز تحقیقات اروپایی نمونه اولیه دستگاهی تولید شده که از آب آتش می سازد. دستگاهی که می تواند صنعت لحیم و جوشکاری را متحول کند.

آندرو الیس، از جمله پژوهشگران فعال در این زمینه است. او می گوید:«این یک دستگاه برق کافت (الکترولیزر) است که با برق شهری عمل می کند. و می تواند اکسیژن و هیدروژن آب را تجریه کند. این گازها وارد لوله ای ویژه و سپس مشتعل می شوند تا مثل سوخت برای جوشکاری یا لحیم کردن بکار گرفته شوند. در یک کلام، آب را به آتش تبدیل می کند.»

تا امروز، دلیل اصلی عدم استفاده از این فن آوری بهای بالای استفاده از اینگونه دستگاه ها برای تجزیه گاز از طریق برق بوده است، اما پژوهشگران این مرکز سعی دارند راه حلی برای این مساله نیز بیابند.

آندرو الیس می افزاید: «یک تیم شیمیدان در حال کار و تحقیق در این زمینه هستند. هدف آنها یافتن فرمول های کارآمدتر برای افزایش عملکرد دستگاه برق کافت و کاهش هزینه ها است. در این راستا، کاتالیزورهای مختلفی آزمایش شدند و مواد جایگزین و ارزان تر از پلاتین مورد استفاده در این دستگاه نیز در نظر گرفته شده است که در مجموع نتیجه بخش بودند.»

نتیجه اینکه آتش تولیده شده کم خطرتر و قابل استفاده تر از نمونه های معمول است.

روری اونلی، کارشناس و مشاور در جوشکاری می گوید: «می بینید که شعله این دستگاه از دستگاه های جوشکاری اکسی استیلن روشن تر است. آتش زمان خروج از دهانه لوله داغ نیست و تشعشع آن نیز کمتر است و در نتیجه برای چشم آزار دهنده نیست. به این دلیل هم هست که من از عینک های ویژه جوشکاری استفاده نمی کنم.»

ذخیره استیلن، آنهم در مخازن تحت فشار، همواره خطرناک بوده و در برخی مناطق ممنوع شده است. استفاده از آن در برخی صنایع مثل آلومینیوم بسیار خطرناک است.

استیون بینس، کارشناس فلزات و مشاور این پروژه است. او می گوید:«یکی از جنبه های منفی جوشکاری با استیلن این است که دمای آتش و سرعت جوش و ترکیب فلزات بسیار بالا است.»

اما جوشکاری با آتش تولیده شده از هیدروژن بسیار امن تر و قابل کنترل تر است. و وقتی که می سوزد آب تولید می کند!

نیک لودفورد، پژوهشگر فلزات بر این باور است که «براساس محاسبات ما، بهای مصرف گاز در این نمونه اولیه ۲۰ بار ارزان تر از دستگاه های معمول است. به ویژه که مخراج مربوط به تولید و ذخیره گاز، و همچنین بیمه دستگاه های کنونی بسیار زیاد است.»

بی تردید استفاده از این فن آوری جدید به شرکت های کوچک و متوسطی که از منظر اقتصادی در مضیقه هستند، کمک خواهد کرد.

در حال حاضر، متخصصان جوشکاری در بریتانیا نمونه اولیه این دستگاه را آزمایش می کنند.

روری اونلی می گوید:«یکی از خوبی های این دستگاه این است که دهانه لوله هیچگاه داغ نمی شود. چرا که در واقع، شعله های آتش تنها وقتی از دهانه خارج می شوند می سوزند، در نتیجه درون لوله و دهانه آن کامل سرد است. و هر چقدر هم از آن استفاد کنید، این بخش داغ نمی شود. و وقتی دستگاه را خاموش می کنید نیز می توانید با خیالی راحت هر کجا که می خواهید قرارش دهید.»

European Commission 2014 / euronews 2014

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تازه ترین دستگاه جوشکاری از آب آتش, استیلن,صنعت لحیم و جوشکاری,دستگاه برق کافت (الکترولیزر),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بطری های پلاستیکی دور ریخته شده تبدیل به مشکلی مهم برای محیط زیست شده است. هر سال در سراسر دنیا بیست میلیون تن پلاستیک به بطری های نوشیدنی تبدیل می شود. دانشمندان به دنبال ماده ای جایگزین هستند تا از آن به جای مشتقات نفتی در تولید پلاستیک بهره ببرند. ماده ای که آزار کمتری برای محیط زیست داشته باشد.

در مرکز تحقیقات زیست شناسی مادرید در اسپانیا، دانشمندان متقاعد شده اند باکتری ها نقش مهمی در نسل آینده مواد پلاستیکی خواهند داشت. نقش آنها تولید پلیمر از زباله های طبیعی خواهد بود که در این صورت دیگر به نفت نیازی نیست.

ماریا اوگسیلیادورا پریِتو و همکارانش نوعی باکتری را کشت می دهند که کلید اصلی این فرایند به حساب می آید. این تحقیق بخشی از برنامه اروپایی سینپُل (SYNPOL) است که نام خود را از ترکیب گازی ویژه ای گرفته که قرار است به تولید بیوپلاستیک ها کمک کند.

ماریا اوگسیلیادورا پریِتو خیمنز، محقق مرکز تحقیقات زیست شناسی مادرید می گوید: «این باکتری ها بیوپلاستیک را به شکل دانه در درون خود جمع می کنند که ما می توانیم دیرتر با شیوه های شیمیایی متفاوت برداشتشان کنیم. به این طریق به گونه های متفاوتی از مواد اولیه دست پیدا می کنیم.»

دانشمندان خود را به تحقیق آزمایشگاهی محدود نکرده و در پی راه اندازی تولید کارخانه ای این ماده هستند. آزمایشاتی در این زمینه در جریان است.

اما مولکول های بیوپلاستیک تنها از دورریختنی ها به دست نمی آیند. اروپا برنامه ای تحقیقاتی با نام اسپلش (SPLASH) دارد که در مرکز تحقیقات غذایی و زیست محور واخنینگن هلند، زیر نظر لولکه سیِتسما و همکارانش انجام می شود. آنها می خواهند بدانند آیا می توان از جلبک ها به عنوان منبعی برای تولید بیوپلاستیک استفاده کرد یا خیر. دانشمندان دریافته اند که گونه هایی از جلبک به میزان فراوانی شکر و هیدروکربن تولید می کنند که می شود به بیوپلاستیک تبدیلشان کرد.

دکتر لولکه سیِتسما از مرکز تحقیقات غذایی و زیست محور واخنینگن هلند می گوید: «دلیلی که در برنامه اسپلش به جلبک ها توجه کردیم این بود که این موجودات به خودی خود شدیدا مولد هستند. آنها از نور خورشید و دی اکسید کربن و برخی مواد دیگر به خوبی استفاده می کنند و از سوی دیگر می شود آنها را در جاهایی رشد داد که رویش چیز دیگری، به عنوان مثال گندم، ممکن نیست. در نتیجه آنها رقابتی با صنعت غذایی ندارند و به همین خاطر استفاده از آنها در تولید بیوپلیمرها بسیار اهمیت دارد.»

فرمولی که شرکت هلندی آوانتیوم (AVANTIUM) روی آن کار کرده، شکر جلبک را به مولکول پلیمر تبدیل می کند که همان ماده خام در ساختن بطری های نوشیدنی است و به گفته تولید کننده اش، زیان های زیست محیطی بسیار کمتری از بطری پلاستیکی رایج دارد.

اِد دِیونگ از شرکت آوانتیوم هلند می گوید: «بیوپلاستیک هفتاد درصد دی اکسید کربن کمتری تولید و همچنین انرژی تجدیدناپذیر کمتری مصرف می کند و نتیجتا بسیار پایدارتر از پلاستیک معمولی است. ویژگی های بسیار بهتری نیز دارد.»

در کنار محک استحکام این ماده تازه، محققان متوجه وجود مزایایی در مقایسه آن با پلاستیک معمولی شده اند. برای نمونه، از آنجا که این ماده بسیار مستحکم است، می توان بطری هایی نازک تر با استفاده کمتر از ماده درست کرد.

مزایای بالقوه بیوپلاستیک می تواند بسیار گسترده باشد. آوانتیوم باور دارد این پلاستیک تازه می تواند سهم مهمی از بازار را به خود اختصاص داده و به تولید سالانه۵ تا ۱۰ میلیون تن دست یابد.

نتیجه این که دانشمندان توانسته اند بطری های آب از جنس بیوپلاستیک بسازند و هم اکنون تحقیقاتی برای تولید بیوپلاستیکی که جذب طبیعت بشود نیز در جریان است، دستاوردی که از زیان های زیست محیطی پلاستیک رایج خواهد کاست.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بطری های پلاستیکی,سینپُل (SYNPOL),بیوپلاستیک ها ,پلیمر ,شرکت هلندی آوانتیوم (AVANTIUM) ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com