جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

گفته می‌شود شهر باستانی گمشده مایا که طبق بیانیه آژانس فضایی کانادا تصور می‌شد توسط یک دانش آموز ۱۵ ساله کشف شده بود، احتمالا یک مزرعه ماری‌جوانا یا ذرت است.

 خبر کشف شهری متعلق به تمدن مایا توسط ویلیام گادوری طی چند روز اخیر در شبکه‎های اجتماعی و رسانه‌ها به طور گسترده منتشر شد و علاوه بر آژانس فضایی کانادا، پژوهشگران دانشگاه برانزویک نیز آن را تایید کردند.

این پژوهشگران گفتند که ویلیام گادوری توانسته است با مقایسه تصاویر ستارگان با تصاویر ماهواره‌ای شهری را در جنگل مکزیک کشف کند که گفته می‌شود چهارمین شهر بزرگ متعلق به تمدن مایاها است.

 ویلیام گادوری سال گذشته نظریه‌ای را ارائه کرد مبنی بر اینکه مایاها، محل شهرهای خودشان را با توجه به صور فلکی انتخاب می‌کردند.

او با بررسی ۲۲ نقشه آسمان که در کتاب‎های باستانی حاوی صور فلکی که از زمان مایاها به جای مانده است و منطبق کردن آنها بر روی نقشه‌ زمین که از طریق مکان‌یاب گوگل یافت می‌شود، توانست "شهر گمشده" را پیدا کند.

بر اساس یافته‌های او ۱۱که از سوی پژوهشگران تایید شد، شهر مایا با موقعیت ستارگان منطبق هستند و هرچه درخشش ستاره‌ها بیشتر باشد نشان می‌دهد که شهر نیز بزرگتر است.

اما ویلیام هنگام انطباق نقشه بیست و سوم متوجه شد که یک تناقض وجود دارد؛ نقشه صور فلکی سه ستاره را نشان می‌دهد، در حالی که نقشه گوگل تنها دو شهر را نشان می‎دهد که قبلا کشف شده است.

محلی که با ستاره سوم منطبق بود واقع در جنگلی در ناحیه مرزی بین مکزیک و بلیز است که با رویش گیاهی متراکم پوشیده شده و قابل تشخیص نبود.

آژانس فضایی کانادا نقشه مکان جدید را در اختیار ویلیام گذاشت و سپس همکاری او با دکتر آرماند لاروکه از دانشگاه نیو برانزویک منجر به تایید این کشف خارق‌العاده شد.

دکتر لاروکه تایید کرد که این تصاویر یک شبکه خیابانی و یک مربع بزرگ، ساخته دست بشر را نشان می‌دهند و بنابر این ویلیام شهری بزرگ دارای ۳۰ بنای ساختمانی و یک هرم ۸۶ متری را کشف کرده است.

این جنگل‌ها در شبه‌جزیره یوکاتان (Yucatan) در آمریکای مرکزی واقع شده است.

اما بعضی از دانشمندان ضمن رد کردن نظریه ویلیام در مورد این کشف جدید ابراز تردید کرده‌اند.

 

دکتر دیوید استوارت، مردم‌شناس و متخصص تمدن مایا در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: "مایاها شهرهای خود را با توجه به موقعیت ستارگان انتخاب نمی‌کردند."

او نوشته است: "مطابقت دادن این اشکال با ستاره‌ها مثل تست رورشاخ می‌ماند که در آن افراد مورد معاینه، تلقی خودشان را از لکه‌های عجیب و غریب جوهر می‌گویند. اشکال هندسی همه جا پیدا می‌شوند، ستاره‌ها نیز همه جا هستند."

دکتر استوارت نوشته است: " آن مربع بزرگی که مشاهده شده قطعا ساخت دست انسان است اما می‌تواند یک مزرعه ذرت هم باشد."

توماس گاریسون، یک مردم‎شناس دیگر از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز فکر می‌کند که آن سطح مربع شکل یک مزرعه ذرت است.

او می‌گوید که تصاویر ماهواره‌ای را باید با تکنیک‌های زمین‌شناسی، از جمله با استفاده از حس‌گرها شناسایی کرد.

جفری برزول از دانشگاه سن‌دیگو نیز می‌گوید که این پسر نوجوان احتمالا یک مزرعه ماری‌جوانا کشف کرده است.

البته هنوز عدم صحت یافته‌های ویلیام ثابت نشده است و تا گروهی از پژوهشگران زمین شناس و باستان شناس برای تحقیقات بیشتر به محل نروند نمی‌توان قطعا رد کرد که تصاویر مربوط به شهر گمشده مایا هستند یا خیر.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ویلیام گادوری ,شهر باستانی گمشده, آژانس فضایی کانادا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بزرگترین ناوشکن جهان به نام Zumwalt روز 20 ماه مه به نیروی دریایی آمریکا تحویل داده خواهد شد. این مطلب را امروز شبکه تلویزیونی ABC با استناد به مقامات وزارت دفاع ایالات متحده گزارش داده است.

طول بدن این ناوشکن 200 متر است. به گزارش ABC، کشف ناو شکن آمریکایی که دارای تسلیحات نیرومند موشکی و توپخانه ای است، به خاطر داشتن شکل بسیار غیرعادی بدنه و ساختار 50 برابر دشوارتر از ناو معمولی است.

این ناوشکن همچنین مجهز به رادار و دستگاه رد یاب (سونار) است.


در ناوشکن امریکایی بطور گسترده از سامانه های خودکار استفاده می شود و به این دلیل تعداد خدمه آن بمراتب کمتر از ناوشکن های معمولی است. مخارج ساخت اولین ناوشکن از سه ناوشکن مقرر از این نوع که در بندر سان دیگو ایالت کالیفرنیا مستقر خواهد بود، 4.4 میلیارد دلار است.

Sputnik


ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بزرگترین ناوشکن جهان,Zumwalt,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مریم میرزاخانی، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف است که بعد از رفتن به آمریکا و ادامه تحصیلات در سن ۳۱ سالگی صاحب کرسی استادی دانشگاه استنفورد شد.
او از دانش‌آموختگان دبیرستان فرزانگان تهران است که در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) برنده مدال طلا در المپیاد جهانی ریاضی شد. او پس از اخذ کارشناسی ارشد در رشته ریاضی از دانشگاه شریف برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد رفت.
از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده "ذهنِ جوان" برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شده است. او پیش از آن‌که از شهریور ۱۳۸۷ برای تدریس به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا آمریکا نقل مکان کند در دانشگاه پرینستون آمریکا مشغول تدریس بوده است.
انتخاب اعضای جدید آکادمی ملی علوم آمریکا توسط اعضای فعلی آن و بر مبنای دستاوردهای برجسته و پیوسته در تحقیقات بدیع انجام می‌گیرد. این اعضا به عنوان «مشاور ملی» در علوم مهندسی و پزشکی شناخته می‌شوند. اعضای سابق این آکادمی دانشمندانی از جمله آلبرت اینشتین، توماس ادیسون و الکساندر گراهام بل هستند.
مریم میرزاخانی یکی از ۸۴ عضو جدید و ۲۱ عضو پیوسته خارجی آکادمی ملی علوم آمریکاست که امسال به عضویت در این سازمان غیر انتفاعی انتخاب شده است. وی در ماه آوریل سال آینده در واشنگتن به طور رسمی معرفی می‌شود.
صاحب جایزه فیلدز
مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی حائز نمره کامل شد. او نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت.
دکتر میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.
وی دو بار نیز برنده المپیادهای جهانی ریاضی بوده است. او بخاطر تحقیقاتش در زمینه دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن مورد تقدیر قرار گرفته است.

نام میرزاخانی سال ۲۰۱۴ بیش از همه در محافل علمی جهان مطرح شد. او در این سال به عنوان اولین زن دنیا برنده مدال فیلدز٬ معتبرترین جایزه جهانی در رشته ریاضی شد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مریم میرزاخانی,دانش‌آموختگان دبیرستان فرزانگان تهران,دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف,برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مینا بیسل (Mina Bissell) زیست‌شناس ایرانی آمریکایی است. شهرت وی به خاطر پژوهش دربارهٔ سرطان سینه است.

وی در سال ۲۰۰۷ موفق به دریافت جایزه پتزکولر شد. این جایزه به خاطر نتایج پژوهش وی در زمینه توانایی زیرمحیط‌های تغییرات سلولی، تبدیل شدن آنها به تومورها و امکان استفاده از یک سلول سرطانی برای رفتارهای عادی سلول‌ها به وی اهدا شد. بیسل نیز مدتی رئیس انجمن بیولوژی سلولی آمریکا بود.

مینا بیسل در تهران متولد شد. پس از اتمام دوره دبیرستان به تشویق یکی از دوستانش به آمریکا رفت و پس از رفتن به کالج برین مایر و کالج رادکلیف در رشته شیمی تحصیلات کارشناسی خود را به پایان رساند. وی پس از آن در مدرسه پزشکی هاروارد به تحصیل در رشته میکروبیولوژی و ژنتیک مولکولی در مقطع دکتری پرداخت.


بیسل در سال ۱۹۷۲ به آزمایشگاه ملی لارنس برکلی پیوستو در آنجا در سال‌های متمادی به عنوان کارشناس‌ارشد بیوشیمی، دانشمند ارشد، مدیر بخش زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، مدیر بخش علوم زندگی، و دانشمند برجسته فعالیت کرد.

او عضو فرهنگستان هنر و علوم آمریکا است و برنده جوایزی همچون جایزه ارنست اورلاندو لاورنس، کمک‌هزینه گوگنهایم و مدال افتخاری انجمن سرطان آمریکا شده است.

http://www2.lbl.gov/Science-Articles/Archive/sabl/2005/June/04-hope-era.html

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مینا بیسل ,Mina Bissell, سرطان سینه,آزمایشگاه ملی لارنس برکلی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یک پسربچه ۱۵ ساله کانادایی موفق شده است با مقایسه تصاویر ستارگان با تصاویر ماهواره‌ای یک شهر گم‌شده متعلق به تمدن مایا را کشف کند. 

ویلیام گادوری (William Gadoury) اهل سن ژان دو ماتا در کبک، توانست شهری را در جنگل مکزیک کشف کند که گفته می‌شود چهارمین شهر بزرگ متعلق به تمدن مایاهاست.

او که این شهر را "دهانه آتش" نامیده است، از کودکی و با خواندن یک تقویم متعلق به مایاها که آخرالزمان را در سال ۲۰۱۲ پیش‌بینی کرده بود، شیفته تمدن آنها شده بود.

 به تدریج سرگرمی ویلیام تبدیل به یک پژوهش جدی شد. او نظریه‌ای ارائه کرده است مبنی بر اینکه مایاها، محل شهرهای خودشان را با توجه به صور فلکی انتخاب می‌کردند.

ویلیام سال گذشته برای مطرح کردن این نظریه از سوی آژانس فضایی کانادا برنده جایزه مسابقه بهترین دانشمند سال شده بود و آنها از همان موقع تصاویر ماهواره‌ای خود را برای ادامه تحقیقات در اختیارش گذاشته بودند.

او با بررسی ۲۲ نقشه آسمان که در کتاب‎های باستانی حاوی صور فلکی که از زمان مایاها به جای مانده است و منطبق کردن آنها بر روی نقشه‌ زمین که از طریق مکان‌یاب گوگل یافت می‌شود، توانست این شهر گمشده را پیدا کند.

او ثابت کرد که ۱۱۷ شهر مایا با موقعیت ستارگان منطبق هستند و هرچه درخشش ستاره‌ها بیشتر باشد نشان می‌دهد که شهر نیز بزرگتر است.

اما ویلیام هنگام انطباق نقشه بیست و سوم متوجه شد که یک تناقض وجود دارد؛ نقشه صور فلکی سه ستاره را نشان می‌دهد، در حالی که نقشه گوگل تنها دو شهر را نشان می‎دهد که قبلا کشف شده است.

محلی که با ستاره سوم منطبق بود واقع در جنگلی در ناحیه مرزی بین مکزیک و بلیز است که با رویش گیاهی متراکم پوشیده شده و قابل تشخیص نبود.

اما از آنجایی که ویلیام با آژانس فضایی کانادا ارتباط نزدیکی دارد، آنها نقشه مکان جدید را در اختیارش گذاشتند.

این جنگل‌ها در شبه‌جزیره یوکاتان (Yucatan) در آمریکای مرکزی واقع شده است.

سپس همکاری ویلیام با دکتر آرماند لاروکه از دانشگاه نیو برانزویک منجر به تایید این کشف خارق‌العاده شد. این تصاویر یک شبکه خیابانی و یک مربع بزرگ، ساخته دست بشر را نشان می‌دهند.

دکتر لاروکه تایید کرد که این نوجوان ۱۵ ساله شهری بزرگ دارای ۳۰ بنای ساختمانی و یک هرم ۸۶ متری را کشف کرده است.کشف ویلیام در شبکه‎های اجتماعی به طور گسترده پخش شده و مورد تقدیر و تمجید قرار گرفته است.

دانشمندان آژانس فضایی کانادا نتیجه تحقیقات او را "استثنایی" توصیف کردند و به او مدال دادند.

بر اساس گزارش‌ها کشف ویلیام در یک مجله علمی منتشر خواهد شد و گفته می‌شود که استفاده از روش‌های مشابه می‌تواند دانشمندان را به یافتن دیگر شهرهای مربوط به تمدن مایاها کمک کند.

ویلیام یافته‌هایش را در نمایشگاه بین‌المللی علوم برزیل در سال ۲۰۱۷ ارائه خواهد کرد.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ویلیام گادوری (William Gadoury),مایاها,صور فلکی ,کتاب‎های باستانی,آژانس فضایی کانادا ,شبه‌جزیره یوکاتان (Yucatan) ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

باغ سلطنتی گیاه شناسی بریتانیا، موسوم به کیوگاردنز در تازه ترین گزارش خود که توسط ۸۰ متخصص تهیه شده است اعلام کرده است که از هر پنج گونه گیاهی یکی در معرض خطر انقراض قرار دارد. در مجموع حدود ۳۹۱ هزار گونه گیاهی شناخته شده است. این مجموعه شامل کوچکترین گلهای ارکید می شود تا درختان تنومند سرو.

پروفسور کتی ویلیس می گوید: «جنبه مثبت این گزارش این است که ما همچنان در حال کشف گونه های جدید گیاهان هستیم. به طور متوسط حدود دو هزار گونه جدید در سال کشف می شود. این گونه های تازه کشف شده در مواد غذایی، در سوخت و در داروسازی کاربرد دارند. نبه منفی گزارش این است که نوع پوشش گیاهی در حال تغییر گسترده است. مشخصا فعالیتهای کشاورزی عامل این تغییرات هستند. تغییرات اقلیمی هم در این روند تاثیرگذار است.»

کارشناسان می گویند بخشهای زیادی از کره زمین دستخوش تغییرات گسترده است. از جمله جنگلهای استوایی که در حال تبدیل شدن به مناطق کشاورزی و مسکونی هستند.

پروفسور کتی ویلیس با اشاره به این موضوع می گوید: «در حال حاضر مناطق بسیار اندکی به دلیل داشتن گونه های کمیاب گیاهی رسما به عنوان مناطق مهم شناسایی شده اند. مثلا این که در جایی چه نوع پرنده ای وجود دارد تعیین کننده اهمیت آن است. با توجه به تاثیر زیادی که گیاهان بر سلامت ما دارند، این دیدگاه باید عوض شود.»

باغهای علمی، گونه های زیادی از گیاهان مختلف را در خود جای داده اند که هم می تواند برای گردشگران جذاب باشد و هم برای دانشمندانی که قصد مطالعه بر روی آنها دارند.

بنابه آمارهای رسمی کشاورزی با سهم سی و یک درصد بزرگترین تهدید برای پوشش گیاهی سیاره ما است. دومین خطر قطع درختان و برداشت گیاهان است. سهم تغییرات اقلیمی ۴ درصد است ولی دانشمندان می گویند تاثیر واقعی این تغییرات در دهه های آینده روشن می شود.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کیوگاردنز ,گونه گیاهی,باغ سلطنتی گیاه شناسی بریتانیا,پوشش گیاهی سیاره,انقراض گونه های گیاهی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بهای عضویت در اتحادیه

خواستاران ماندن:

امتیاز دسترسی به بازار انحصاری اروپا، بسیار ارزشمندتر از بهای عضویت در این اتحادیه است.

بازگشت سرمایه ای که اتحادیه اروپا برای بریتانیا ایجاد می کند نزدیک به ۱۰ برابر است. سهمِ کمک هر خانواده بریتانیایی به اتحادیه اروپا برابر ۳۴۰ پوند است، با این حال، تجارت، سرمایه گذاری و قیمتهای پایینتر که حاصل رابطه با اتحادیه اروپاست سالانه ۳۰۰۰ پوند به هر خانواده در این کشور کمک می کند.

خواستاران رفتن:

سیاستمداران بروکسل که با انتخابات برگزیده نشده اند سالانه میلیاردها پوند از بریتانیا دریافت می کنند، پولی که می تواند برای اولویت های بهداشت، آموزش و پژوهشهای علمی در بریتانیا هزینه شود. مقررات دست و پاگیر اتحادیه اروپا هر هفته ۶۰۰ میلیون پوند برای بریتانیا هزینه دارد.

مهاجرت

خواستاران ماندن:

مهاجرت برای اقتصاد خوب است و مهاجرانِ اتحادیه اروپا، در کل کمک ویژه ای به بودجه بریتانیا می کنند، آنها بیش از آنکه سرمایه خارج کنند، در داخل مالیات می پردازند. ترک اتحادیه اروپا به معنی کاستن از میزان مهاجرت نیست. بریتانیا احتمالا ناگزیر است در اِزای برخورداری از بازار انحصاری اروپا همچنان اجازه جابجایی آزادانه مهاجران این اتحادیه را بدهد.

خواستاران رفتن:

ممکن نیست بتوان عضو اتحادیه اروپا بود و مهاجرت را کنترل کرد. اگر بریتانیا کنترل کامل مرزهای خود را به دست بگیرد از میزان مهاجرت کاسته خواهد شد. این کار، برای کارگران بریتانیایی موقعیتهای شغلی فراهم می کند و فشارِ روی بخش خدمات عمومی را کاهش می دهد.

اقتصاد

خواستاران ماندن:

بخشی از اروپا بودن، اقتصاد بریتانیا را تقویت می کند. اتحادیه اروپا از کسب و کارهای بریتانیا پشتیبانی می کند، شغل ایججاد کرده، برای مصرف کنندگان هم قیمتهای پایینتر فراهم می کند. اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا بیرون برود، سرمایه گذاری اُفت خواهد کرد و میلیونها شغل از دست خواهد رفت چرا که تولیدکنندگان جهانی، کارخانجات خود را به کشورهای کم هزینه تر اتحادیه اروپا منتقل خواهند کرد.

خواستاران رفتن:

اتحادیه اروپا از نظر تجاری شکست خورده است، و مقررات اروپایی بیش از آنکه به کسب و کارهای بریتانیا کمک کند مانع از پیشرفت آن می شود. بریتانیا به تنهایی بهتر کار می کند. خطرِ افزایش بیکاری چندان زیاد نیست چراکه مشاغل به تجارت و مبادله وابسته اند، نه به اتحاد سیاسی. وانگهی، وقتی شرکتها از قید هزینه و سنگینی مقرارت اروپایی رها شوند مشاغل بیشتری ایجاد خواهد شد.

تجارت

خواستاران ماندن:

اتحادیه اروپا، شریک تجاری شماره یک بریتانیاست. بیرون رفتن از اتحادیه اروپا خطرات جدی در بر دارد، چراکه موانع تجاری تازه ای (برای تجارت با کشورهای دیگر) در کار خواهد بود و تعرفه های گمرکی نیز اعمال خواهد شد. بریتانیا با عضویت در اتحادیه اروپا، در معاملات جهانی، شریک بیش از ۵۰ کشور است، و با توجه به بزرگی اتحادیه اروپا، در این معاملات از شرایط بهتری برخوردار است.

خواستاران رفتن:

تجارت با کشورهای اتحادیه اروپا قطعا ادامه خواهد داشت. بریتانیا می تواند با اتحادیه اروپا بر سر یک پیمان تجاری آزاد مذاکره کند بدون آنکه درگیر قوانین اروپایی باشد. بریتانیا آزاد خواهد بود تا توافقهای تجاری خود را با دیگر کشورها بخصوص صادرکنندگان رو به رُشدی مانند چین و هند داشته باشد.

امنیت و نفوذ جهانی

خواستاران ماندن:
بریتانیا، بیرون از اتحادیه اروپا از صحنه جهانی برکنار می مانَد و به این ترتیب نفوذ کمتری بر تصمیم گیریهای بین المللی و مسائلی نظیر مبارزه با تروریسم، تجارت و محیط زیست خواهد داشت. بیرون رفتن از اتحادیه اروپا یک ریسکِ امنیتی است. همکاری با همسایگانِ اروپایی به بریتانیا امکان می دهد با تهدیدها برخورد و امنیت خود را حفظ کند.

خواستاران رفتن:

اگر بریتانیا کار را بتنهایی ادامه بدهد صدای قویتری خواهد داشت. بریتانیای بیرون از اتحادیه اروپا، همچنان بازیگر کلیدی ناتو باقی می ماند و کُرسی خود را در شورای امنیت نیز حفظ می کند. بیرون رفتن از اتحادیه اروپا امنیت بریتانیا را افزایش می دهد و کشور از بندِ «منشور حقوق بنیادین» اتحادیه اروپا که تعیین می کند پلیس و نیروهای امنیتی بریتانیا چه اختیاراتی داشته باشند رها خواهد شد.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بریتانیا,خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا,مهاجرت,اتحادیه اروپا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بدون شک همگی ما توسط دستکش های پلاستیکی که پزشکان بر دست دارند، معاینه شده ایم. اما اینبار دستکشهای پلاستیکی جدید جایگزین مدلهای پیشین شده است که فرآیند تشخیص سرطان برای پزشکان آسان تر میکنند.

دانشمندان در شماره ۲۵ ژانویه ی ژورنال Nature Nanotechnology از ماده ی طلایی و حساس به فشار صحبت کرده اند که می تواند به تشخیص دقیق سرطان سینه کمک کند. گروهی از پژوهشگران کشورهای ژاپن و ایالات متحده با سرپرستی پروفسور تاکائو سومیا از دانشگاه توکیو، ماده‌ای حساس به فشار را تولید کرده‌اند که با توجه به ضخامت بسیار کم، در برابر تغییر شکل از مقاومت خوبی برخوردار است و هنگامی که از جهات مختلف تحت فشار و خمش قرار گیرد، دقت و خاصیت خود را به خوبی حفظ می‌کند. اگر این حسگر نو‌ظهور بتواند با دستکش‌های معاینه تلفیق و همراه شود، به احتمال زیاد می‌توان از آن در تشخیص سرطان توسط پزشکان امدادگر در لمس تومورها بهره‌ گرفت.

برای ساختن این ماده، دانشمندان ابتدا بایستی راهی برای غلبه بر یک مشکل بزرگِ سر راه در توسعه حسگرهای فشار جهت نظارت پزشکی تدبیر می‌کردند. اگرچه حسگرهای قابل انعطاف پیش از این مورد بررسی قرار گرفته بودند، اما مهم آن بود که بر اثر تغییر شکل‌ها و فشارهای وارده، بتواند کماکان دقت کافی را داشته باشد. در طراحی‌های گذشته، اگر بافتی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد نرم و کشسان باشد، بدون شک استفاده از این حسگرها گزینه‌ی ایده‌آلی نخواهد بود. برای مثال پوست که در معاینه تغییر شکل‌های بسیاری می‌دهد نیز در اندازه‌گیری‌ها تداخلاات بسیاری را ایجاد می‌کند، البته باید اشاره کرد که بیشتر بافت‌های بدن نیز به همین صورت هستند.

در برابر این تغییر شکل، دانمشندان نانو فیبرهای حساس به فشار ساخته شده از ترکیب لوله‌های میکروسکوپی که خود از کربن و ورقه‌های دارای ضخامت کمی از کربن به نام گرافن هستند را تولید نمودند. این نانو فیبرها در بازه‌ی یک شعاع کوچک به اندازه 300 تا 700 نانومتری تنظیم می‌گردند. لایه‌های این فیبرهای ترکیبی (کامپوزیت) برای تولید یک ساختار اسفنجی و متخلخل خیلی نازک به‌طور تصادفی به یگدیکر گیر کرده و روی هم چیده شده‌اند. پس از افزودن وسایل نازک ترانزیستوری که سیگنال‌ها را تقویت کرده و لایه‌بندی با فیبرهایی به‌صورت مستحکم، پلیمرهای مقاوم در برابر حرارت به نام Polyimides  را به وجود آوردند 

به‌طور مؤثر، به لطف توانایی نانوفیبرها  برای تغییر هم راستاییشان هنگام تغییر شکل، فشار ایجاد شده بر روی فیبرها توسط خم شدن به‌طور قابل توجهی کاهش یافت. بدین معنا که حتی زمانی‌که در یک برآمدگی به نازکی 80 میکرومتر (تقریبا دوبرابر ضخامت یک تار مو) دچار تاب خوردگی می‌گردد، حساسیت و دقت خود حفظ می‌کند. این تیم همچنین این فناوری را برروی سیستم یک قلب مصنوعی نیز آزمایش نمودند، که نتایج بیانگر کاربردی بودن این روش بود. سرپرست این پروژه همچنین  افزود که از این فناوری می‌توان در نظارت بر فشار خون نیز استفاده کرد.

از این رو سرطان‌های خاصی (از قبیل سرطان سینه) با استفاده از فشار سبک به‌کار رفته توسط دست‌ها و انگشتان مورد نظارت قرار می‌گیرند. در ادامه این مطالعات، پژوهشگران دریافتند که مواد شبیه به این نیز می‌توانند ابزار مناسبی در کلینیک‌های درمانی باشد. خواص این ماده مانند مقاومت در برابر فشار، خمش و پیچش، می‌تواند در آینده در زمینه تکنولوژی‌های پوشیدنی بسیار مفید واقع شود.

منبع

iflscience.com

ارسال:مهرداد نورایی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تشخیص سرطان, Polyimides ,ژورنال Nature Nanotechnology ,حسگرهای قابل انعطاف,نانو فیبرها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یک شرکت حفر معدن اعلام کرده یک قطعه الماس خام ۸۱۳ قیراطی را به خریداری حرفه‌ای به قیمت ۶۳ میلیون دلار فروخته و به این ترتیب رکوردی جدید برجای گذاشته است. انتظار می‌رود که این رکورد به زودی باز هم شکسته شود.

شرکت حفر معدن "لوکارا دایموند" اعلام کرده که یک قطعه الماس خام را به قیمت ۶۳ میلیون دلار به فروش رسانده است. این سنگ قیمتی که آن را "صورت فلکی" نامگذاری کرده‌اند، به گفته مسئولان این شرکت ۸۱۳ قیراط وزن داشته است.

طبق اطلاعاتی که این شرکت منتشر کرده، خریدار یک جواهرشناس حرفه‌ای بوده که قصد دارد این الماس را تراش دهد.

این الماس خام ماه نوامبر سال گذشته در معدن "کارووه" در بوتسوانا (کشوری در جنوب آفریقا) کشف شد. شرکت کانادایی "لوکارا دایموند" در بیانیه ‌خود گفته است که این الماس، گران‌ترین الماس خامی بوده که تا کنون در جهان به فروش رفته است.

به گفته سخنگوی این شرکت آنها هیچ اطلاعی در مورد این که آیا الماس "صورت فلکی" به صورت قطعه‌های کوچکتر برش یافته یا به همان صورت کامل باقی مانده است، ندارند.

از معدن "کارووه" یک الماس دیگر هم کشف شده که قرار است در ماه ژوئن توسط بنگاه "ساتبیز" به حراج گذاشته شود. این الماس که "Lesedi La Rona" نام دارد ۱۱۰۹ قیراط است. گفته می‌شود این الماس بزرگترین الماس خامی است که تا کنون در جهان یافت شده است.

قیمت اولیه برای حراج این الماس ۷۰ میلیون دلار پایه‌گذاری شده است.

اخیرا یک قطعه الماس آبی‌رنگ نایاب در هنک‌کنگ به قیمت ۲۸ میلیون دلار به فروش رفت. سال گذشته نیز یک الماس قیمتی مشابه در جریان یک حراجی در ژنو به قیمت ۴۵ میلیون یورو فروخته شد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قطعه الماس خام ۸۱۳ قیراطی,گران‌ترین الماس خام,بوتسوانا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

محققان ایرانی موسسه خزنده‌شناسان پارس و دانشگاه کردستان جنس جدیدی از مارمولک‌ها را برای اولین بار در بخش جنوبی زاگرس شناسایی کرده‌اند.

 این جنس نادر گکوی پارسی (Parsigecko) نامیده شده و اولین جنس از زیرشاخه مهره داران است که محققان ایرانی بطور تقریبا مستقل آن را توصیف کرده‌اند.

این گونه مارمولک در منطقه حفاظت شده هماگ که مرتفع ترین کوهستان استان هرمزگان است، کشف و توصیف شد. گکوی پارسی تنها جنس بوم‌زاد (اندمیک) از بین تمام ۲۵۰ گونه خزندگان در ایران محسوب می شود و تنها دارای یک گونه است.

 باربد صفایی، محقق این پروژه می‌گوید: "این کشف کاملا اتفاقی صورت گرفت و ما در همان لحظات اول مشاهده این مارمولک می‌دانستیم که جنس جدیدی از مارمولک را دیده‌ایم."

"ما در واقع برای ارزیابی زیستگاه و پایش به این منطقه رفته بودیم که بعد از سی و پنج روز زندگی در آنجا این گونه را مشاهده کردیم."

موسسه خزنده‌شناسان پارس از سال ۸۷ در حال گردآوری اطلس خزندگان ایران بوده است و به همین منظور مناطق زیادی را در ایران بررسی کرده‌اند؛ از جمله بخش‌های وسیعی از زاگرس مرکزی و فلات مرکزی ایران را.

آقای صفایی می‌گوید: "از ابتدا منطقه حفاظت شده هماگ که در گوشه جنوبی زاگرس قرار دارد، برای ما جالب بود بطوری که از سال ۱۳۹۰ هر ساله این منطقه را مورد مطالعه قرار دادیم و وقتی متوجه شدیم بیش از پانزده درصد از انواع خزندگان ایران را در خود جای داده، مطمئن بودیم که با گونه‌های جدیدی مواجه خواهیم شد."

باربد صفایی کارشناس ارشد تنوع زیستی، به همراه همسرش هانیه غفاری، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان و استیون اندرسن استاد دانشگاه پاسیفیک کالیفرنیا تحقیق مشترک خود را در زوتاکسا، نشریه آرایه‌شناسان (تاکسونومیست‌ها) نیوزیلند منتشر کرده‌اند.

جنس گکوی پارسی به دلیل خصوصیات مختلف مثل نداشتن انتهای پهن انگشتان و پولک پوستی، بسیار متفاوت از سایر جنس‌های خاورمیانه‌ای تشخیص داده‌ شده است.

گکوی پارسی زمین‌زی است و در بخشی محصور در جنگل‌های استپی کوه‌های زاگرس، میان درخت‌های پسته وحشی و درختچه‌‌های بادام کوهی زندگی می‌کند.

این محققان نام استاد هوشنگ ضیایی، بوم‌شناس و نویسنده کتاب پستانداران ایران را به پاسداشت یک عمر تلاش در حفاظت از حیات وحش ایران بر روی این گونه قرار داده‌اند و به این ترتیب این مارمولک گکوی پارسی ضیایی (Parsigecko ziaiei) خوانده می‌شود.

باربد صفایی معتقد است که این مارمولک نیز مانند یوز ایرانی به زودی به لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش اضافه خواهد شد اما "شاید به دلیل محدوده بسیار کوچک حضور گونه، از همین ابتدا وضعیت آن در آستانه انقراض در نظر گرفته شود."

در پانزده سال اخیر تعداد ۳۵ گونه از خزندگان در ایران توسط پژوهشگران ایرانی کشف شده است، اما این جنس جدید اولین و تنها جنس معرفی شده در بین تمام مهره داران ایران است که محققان ایرانی موفق به کشف و توصیف آن شده‌اند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گکوی پارسی (Parsigecko) ,زیستگاه ,تنوع زیستی,مارمولک گکوی پارسی ضیایی (Parsigecko ziaiei),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بَختَک حالت اختناق و سنگینی است که گاهی در خواب به انسان دست می‌دهد، رؤیای وحشتناک توأم با احساس خفقان و سنگینی بدن که انسان را از خواب می‌پراند. خفتک، خفتو، برفنجک، درفنجک و فرنجک و فدرنجک و برغفج و برخفج و خفج و فرهانج و کرنجو، سکاچه و تپتپو هم گفته شده به عربی کابوس می‌گویند.

عوام احساس سنگینی را که گاه اوقات به شخصی که خوابیده دست می‌دهد به وسیله آن توجیه می‌کنند. پدیده پزشکی فلج خواب در واقع همان بختک است.

ختَک در افسانه‌ها و باور عامیانه ایرانی نام موجودی تخیلی است که شبها قصد خفه کردن افراد در خواب را دارد. برخی منابع نیز بختک را با کابوس هم‌معنی دانسته‌اند. البته بختک با کابوس هم معنا نیست، بختک موجودی نامریی است که شب هنگام بر بدن انسان چیره می‌شود و تمام بدن را در اختیار گرفته و قفل می‌کند، درین حالت انسان فقط نظاره‌گر ناتوانی خود است. ترسی بدون دلیل وجود انسان را در بر می‌گیرد و انسان توان کوچک‌ترین واکنشی نسبت به این ترس ندارد. در برخی باورهای قدیمی معتقدند که بختک روی سینه افراد می‌نشیند و تمام وجود آنها را فلج می‌کند. شاید ترس انسان گرفتار از این موجود نیز بدلیل این است که حضور آنرا بر روی خود احساس می‌کند ولی نمی‌تواند آنرا ببیند. برخی دیگر بر این باورند که بختک در درون انسان رخنه می‌کند و بدن را در اختیار می‌گیرد. اصطلاح «بختک روی زندگیش افتاده» نیز ازین جا وارد ادبیات فارسی شده‌است.

بختک یا فرنجک، به عقیده عوام، کنیز اسکندر بود. هنگامی که کلاغ به مشک محتوی آب حیات که اسکندر با خود از ظلمات آورده بود منقار زد و آن را درید و آب حیات بر زمین ریخت، این کنیز بی درنگ مشتی از آن آب را برداشته نوشید و اسکندر که سخت خشمگین شده بود به ضرب شمشیر بینی او را بینداخت، و فرنجک از گِل، و به قولی از خمیر، بینی ئی برای خود ساخت. فرنجک که به سبب نوشیدن آن آب عمر جاودانه یافته‌است چون کسی را به پشت خفته ببیند بر سینه او می‌جهد. اگر در آن حال خفته بیدار شده چنگ در بینی او اندازد فرنجک از بیم آن که بینیش کنده شود گنجی از گنجهای اسکندر را که می‌شناسد رشوت خواهد داد تا دست از بینیش بردارد. بختک که به سبب همین افسانه بینی گلی، دماغ گلی و خمیری نیز خوانده می‌شود به عقیده عوام در تاریکی و بخصوص زیر درخت‌ها و در جنگل‌ها و باغ‌ها می‌گردد. ظاهرأ این اعتقاد از ناآگاهی عوام به گاز کربنیکی که شب‌ها از گیاهان متصاعد می‌شود و کسی را که در جنگل یا در زیر درخت خفته باشد به خفقان می‌افکند ناشی شده‌است. برخی افراد معتقدند، در صورتی که بتوان گلو یا دماغ بختک را گرفت، می‌توان هر آرزویی کرد تا بختک آن را برآورده کند.

در طی خواب در مرحلهٔ حرکت تند چشم در خواب به انگلیسیRapid eye movement ) REM) ، یعنی مرحله‌ای که فرد خواب رؤیا می‌بیند، مغز انتقال پیام‌های عصبی به سوی عضلات اسکلتی (به استثنای عضله دیافراگم و عضلات چشم) را متوقف می‌سازد، تا انسان رویاهای خود را برون ریزی نکند (یعنی مثلاً وقتی در خواب می‌بیند می‌دوید، از رختخواب بلند نشوید و شروع به دویدن نکنید).

هنگامی که شما قصد دارید از خواب بیدار شوید، مغز مجدداً کنترل عضلات را به دست می‌گیرد. اما گاهی اوقات، قبل از اینکه مغز کنترل عضلات اسکلتی را به دست گیرد و عضلات از حالت فلج بودن خارج گردند، انسان هوشیاری خود را باز می‌یابید که نتیجهٔ آن احساس ترس آور فلج بودن بدن خواهد بود.

نقطهٔ مقابل این عارضه زمانی است که برخی افراد هنگام دیدن رویا، دست‌ها و پاهای خود را تکان می‌دهند و یا در موارد شدید تر دچار خوابگردی(راه رفتن در حین خواب) می‌شوند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بَختَک ,افسانه,Rapid eye movement ) REM),عضلات چشم,موجودی تخیلی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

چه کسی اژدهای بازی تاج و تخت را روی صفحه زنده می کند؟
جلوه های ویژه مجموعه فانتزی پرطرفدار آمریکایی در یک استودیوی بین المللی در آلمان ساخته می شوند. استودیوی «پیکسی موندو» (PIXOMONDO) در شهر فرانکفورت به این موجودات جلوه پیچیده تر و کامل تری می دهد. سابرینا گرهارد، مدیر اجرایی و عملیاتی آن که با یک تیم ۶۰ تا ۱۲۰ نفره کار می کند می گوید: «در شروع همکاری با پروژه بازی تاج و تخت، فکر نمی کردیم فیلم تا این اندازه موفق باشد. با سه جایزه امی در فرانکفورت، میتوانیم بگوییم موفق بودیم. همکاری با تهیه کننده های شرکت اچ بی او خیلی خوب بود. درک متقابل بین تولید کننده و مشتری در انیمیشن خیلی مهم است.»

«پیکسی موندو» یک شرکت جلوه های ویژه بین المللی موفق است که در فیلم هایی مانند هوگو و علمی-تخیلی ۲۰۱۲ همکاری و جایزه های متعددی در این زمینه دریافت کرده است. سون مارتین، مسئول جلوه های ویژه استودیوی فرانکفورت برای «بازی تاج و تخت» در گذشته با فیلم هایی مانند «سوپر هشت»، «آیرومن دو»، «پیشتازان فضا» و «مرد عنکبوتی» همکاری کرده است. او می گوید: «اولین کار تحقیق گسترده در مورد حیوانات واقعی است که شبیه اژدها هستند. آنها را مطالعه می کنیم. می خواهیم همه چیز واقعی باشد. اژدها را از درون به بیرون یعنی از اسکلت درونی می سازیم تا به لایه بعدی ماهیچه و پوست روی آن برسیم. پس از آن همه چیز بصورت انیمیشن در می آید. به عنوان مثال وقتی پوست را درست می کنیم پوست تمساح یا خفاش را بررسی و شبیه سازی می کنیم.»

از شروع اولین فصل «بازی تاج و تخت» در سال ۲۰۱۱ ، این مجموعه تخیلی موفقیت بسیار، چندین جایزه و میلیونها بیننده در دنیا کسب کرده است. خلق جلوه های ویژه شامل فرایند طولانی طراحی، مدل سازی و ساخت سکانس های انیمیشن است. دست اندرکاران این استودیو معتقدند با توجه به موفقیت این مجموعه ارزش این همه تلاش را دارد. ششمین فصل مجموعه «بازی تاج و تخت» اخیرا شروع شد.

euronews 2016

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جلوه های ویژه«بازی تاج و تخت» ,(PIXOMONDO) ,«پیکسی موندو»,مجموعه تخیلی ,«مرد عنکبوتی»,«سوپر هشت»,«آیرومن دو»,«پیشتازان فضا» ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شاید شما نیز در طول زندگی بارها از خود پرسیده باشید که چرا برخی افراد بهتر و موفق‌تر از افراد دیگر هستند و روز به روز بیشتر پیشرفت می‌کنند. بسیاری افراد با سن و تجربه کمی که دارند در زندگی دستاورهای چشمگیری دارند. شغلی مناسب، تحصیلات عالی، موفقیت در زندگی خانوداگی و عاطفی، رضایت از زندگی، سلامتی روحی و جسمی و شادی دستاوردهای زندگی یک فرد موفق است.

 بسیاری از تحقیقات روانشناسی نشان داده است که موفقیت و کسب مهارت‌های زندگی می‌تواند اکتسابی باشد و با کمی تلاش و برنامه‌ریزی بدست آید:

بررسی‌ها نشان داده است 10 ویژگی زیر عامل تمایز افراد موفق و منحصر به فرد با سایر دیگران است که می‌توان آن‌ها را در خود پرورش داد :

 1 . افراد خاص و موفق همیشه لبخند به لب دارند و هواره خوش‌برخورد هستند؛ با اعتماد به نفس گام برمی‌دارند و به خود و توانایی‌هایشان اعتماد دارند.

 2 . آن‌ها توانایی «نه گفتن» به دیگران را دارند و موفقیت خود را فدای آرامش و خودخواهی نمی‌کنند، البته در شرایط لازم به دیگران کمک می‌کنند.

 3 . IQ این افراد بالا است و می‌توانند با احساسات و مشکلات خود به خوبی کنار بیایند و تصمیم‌های عجولانه نمی‌گیرند.

 4. شاید مهم‌ترین مهارتی که شما را از دیگران متمایز می‌کند کنترل بحران باشد. بسیاری افراد موفق توانایی کنترل بحران دارند و حتی از بحران‌ها برای خود موفقیت می‌سازند.

 5. صبح‌ها زود از خواب بیدار می‌شوند و به انجام کارهای عقب افتاده می‌پردازند به همین دلیل همیشه در زندگی‌شان موفق هستند.

 6. پشتکار آن‌ها در انجام کارها همواره آن‌ها را از عقب کشیدن و کند شدن باز می‌دارد.

 7. هدف‌های آن‌ها در زندگی مشخص است و تا رسیدن به آن‌ها دست از تلاش برنمی‌دارند.

 8. افراد موفق طبق برنامه‌ریزی‌های دقیق گام برمی‌دارند و در صرف وقت و پول خود صرفه‌جو و محتاط هستنند.

 9. افراد موفق همواره مثبت اندیش هستند و به هیچ وجه با منفی‌گرایی روز خود را خراب نمی‌کنند.

 10. توانایی درخواست از دیگران و ارتباط برقرار کردن صحیح را دارند و از این راه راحت‌تر و سریع‌تر به بسیاری از درخواست‌های خود می‌رسند.

 

 منبع

LifeHack.org

US News

ارسال:مهرداد نورایی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: زندگی ,مهارت ها ,موفقیت و کسب مهارت‌های زندگی,تحقیقات روانشناسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

افسانه تریستان و ایزولت، که با عناوینی چون: تریستان و ایزولد، تریسترام و یزولت، تریستام و ایزوت و... نیز ترجمه شده‌است، یک داستان عاشقانه و تراژیک بسیار تأثیرگذار می‌باشد، که در منابع متعدد و مختلف با تفاوت‌ها و تغییرات بسیار، بازگو شده‌است. این افسانه، داستان غم انگیز عشق نامشروع میان تریستان (تریسترام)، شوالیهٔ کورنیش (اهل کورن‌وال) و ایزولت (ایزولد، یزئولت، یزولت و...)، شاهزاده یا شهبانوی ایرلندی را، روایت می‌کند.

 

روایت اولیهٔ این افسانه به احتمال زیاد تحت تأثیر داستان عاشقانه لانکلوت و گوئینور که از افسانه‌های عهد آرتور می‌باشد، قرار گرفته‌است. این اثر که تا به حال تأثیر قابل توجهی در تاریخ هنر و اندیشهٔ غرب، او ادبیات عاشقانه و رمانتیک آن داشته‌است، برای اولین بار در قرن دوازدهم میلادی پدید آمده‌است. در حالی که جزئیات داستان روایت شده توسط یک نویسنده نسبت به نویسندهٔ دیگر متفاوت به نظر می‌رسد، ساختار کلی و استخوان‌بندی اصلی داستان، همچنان یکسان باقی‌مانده‌است.

شمار زیادی از پژوهشگران غربی و شماری از خاورشناسان اروپایی همچون هانری ماسه، خاورشناس معروف فرانسوی و شماری از ادیبان ایرانی همچونپرویز ناتل خانلری، که نخستین مترجم این اثر به فارسی می‌باشد، معتقدند که میان افسانه تریستان و ایزولت و داستان عاشقانه و رمانتیک ویس و رامینکه فخرالدین اسعد گرگانی آن را در قرن پنجم هجری در ایران خلق نموده‌است، ارتباطی آشکارو مشابهتی عمیقوجود دارد. گرگانی، شاهکار خویش، ویس ورامین را در حدود سال ۴۴۶هجری، یعنی درست یک سده پیش از پدید آمدن منظومه برول که قدیمترین نسخهٔ موجود از داستان تریستان و ایزولت می‌باشد، به نظم کشیده‌است. 

در مورد شیوه دسترسی غربیان به داستان ویس و رامین نظریه‌های گوناگونی وجود دارد از جمله این‌که داستان‌گویانی که در اردوگاه‌های جنگی صلیبیون و شرقیون در خاور نزدیک آزادانه رفت‌وآمد می‌کردند این داستان ایرانی را به اروپاییان منتقل کرده‌اند.

دو روایت اصلی از افسانه تریستان موجود است. روایت نخست شامل دو افسانه عاشقانه فرانسوی از دو شاعر نیمه دوم سده دوازدهم، یعنی توماس بریتانیایی و برول می‌باشد. منابع این دو می‌تواند به منبع اصلی که داستانی عاشقانه با ماهیت اولیه سلتی است، بازگردد. روایتهای بعدی همگی از روایتی دیگر از این افسانه، به نام پروز تریستان (متن منثور تریستان) که مربوط به سال ۱۲۴۰ میلادی است، سرچشمه می‌گیرند، یعنی از داستانی که بطرز چشمگیری متفاوت از داستان‌های قبلی بود که توسط توماس بریتانیایی و برول نوشته شده بودند. تریستان به نثر یا همان پروز تریستان، تبدیل به معمولترین روایت از داستان تریستان و ایزولت در قرون وسطی گردید و زمینه برای خلق نوشتهٔ سر توماس مالوری فراهم آورد، وی نویسنده انگلیسی بود که شاهکار مرگ آرتور را در سال ۱۴۶۹ خلق نمود.

داستان و شخصیت تریستان در روایت هر شاعر نسبت به به شاعر دیگر متفاوت است. حتی در طرز هجی و شیوه فراگویی نام او نیز، تفاوت‌های زیادی وجود دارد، هر چند که هجی تریستان محبوب‌ترین و معمول‌ترین شیوه کاربرد این نام به شمار می‌آید. بیشتر نسخه‌های داستان تریستان، از همان رئوس داستان و خط معمول مطالب آن پیروی می‌کنند.

پس از شکست دادن مورهولت، شوالیه ایرلندی، تریستان به ایرلند می‌رود تا ایزولت زیبا را برای ازدواج با عموی خویش، پادشاه مارک، بازگرداند. در راه بازگشت، نوشیدن معجون عشق [=مهردارو یا همان مهرگیاه] موجب می‌شود که هردوی آنها دیوانه وار عاشق یکدیگر شوند. در نسخه کورتلی، اثرات معجون عشق برای تمام دوران عمر آن دو با آنها باقی می‌ماند، هرچند که در نسخه‌های معمول، اثرات معجون پس از گذشت سه سال روی به کم‌وکاستی می‌گذارد. همچنین در برخی از نسخه‌های موجود، نوشیدن معجون توسط آنها به طور تصادفی توصیف شده‌است، امّا در موارد دیگر، این سازندهٔ معجون است که به ایزولت دستور می‌دهد تا آن را به همراه شاه مارک بنوشد، اما ایزولت به عمد آن را به جای شاه مارک، به تریستان می‌نوشاند که از آنچه در حال روی دادن است، بی اطلاع می‌باشد. اگر چه ایزولت با مارک ازدواج می‌کنند، اما درعین حال او و تریستان که توسط معجون مجبور به دنبال کردن یکدیگر و محکوم به باهم بودن شده‌اند، به ناچار با یکدیگر مرتکب زنا می‌شوند. اگر چه نجابت خاص شخصیت‌های مورد بحث در دوران آرتوری از تشریح چنین عملی (عمل زنای محصنه) شرم دارد و تنها بدین نکته اشاره می‌کند که معجون عشق مهار را از دست تریستان و ایزولت خارج می‌کند و آنان را از مسئولیت‌پذیری عاری می‌سازد. رایزنان شاه بارها و بارها سعی می‌کنند که روابط نامشروع و انجام زنا میان این دو را افشا سازند، اما این دو، بارها و بارها به ترفند و حیله متوسل می‌شوند و ظاهر معصوم و چهرهٔ بی گناه خویش را حفظ می‌نمایند. در نسخه برول، معجون عشق سرانجام کارآیی خود را از دست می‌دهد و دو عاشق می‌توانند آزادانه تصمیم بگیرند و از میان چشم‌پوشی از شیوه زندگی زناکارانهٔ خود و یا تداوم این وضع، یکی را برگزینند.

همان‌گونه که آرتور شاه، لانکلوت و گوینور، سه ضلع یک مثلث عشقی را تشکیل می‌دهند، شاه مارک، تریستان، و ایزولت نیز همگی عشق و احترام خویش نسبت به دیگری را در دل نگاه می‌دارند. تریستان با افتخار به شاه مارک، احترام می‌گذارد و شاه را بعنوان مربی و پدر خویش، دوست می‌دارد. ایزولت نیز از پادشاه مارک سپاس‌گزار است، چرا که شاه با او بسیار مهربان است، حال آنکه وی مطمئناً مجبور نیست که تا بدین حد به ایزولت مهربانی کند؛ و همچنین خود شاه مارک نیز، تریستان را به‌عنوان فرزند خویش، و ایزولت را به عنوان همسرش دوست دارد. اما هر شب، هریک از آنها رویاهای وحشتناکی را در مورد آینده در سر می‌پرورانند.

سرانجام عموی تریستان (شاه مارک)، از موضوع مطلع می‌شود و پی به راز برادرزادهٔ خویش (تریستان) و عروسش (ایزولت) می‌برد و در صدد برمی آید که آنها را به دام بیندازد. وی همچنین حاضر به در معرض خطر قرار دادن پادشاهی شکننده خویش نیست، چراکه جنگ بین ایرلند و کورنوال به تازگی متوقف شده‌است. مارک تمام آنچه را که برای اثبات جرم آنها لازم به نظر می‌رسد را بدست می‌آورد و برای مجازات آنان اقدام می‌کند: برای تریستان مجازات حلق‌آویز شدن و برای ایزولت محاکمه توسط داوری ایزدی و سپس قرار دادن اجباری او در لازار هوز یا همان خانه گدایان (که منطقه‌ای خاص برای اقامت و نگاهداری از مبتلایان به جذام بود)، در نظر گرفته می‌شود.

تریستان ناگزیر می‌گریزد، و در راه فرار به گونه‌ای معجزه‌آسا در کلیسای کوچکی به ایزولت برمی‌خورد و او را نجات می‌دهد. عشاق به اتفاق یکدیگر به جنگل مورویس می‌گریزند و در آنجا برای خود سرپناهی می‌یابند و در آن زندگی می‌کنند، تا زمانی که یک روز مارک نهانگاه آنان را کشف می‌کند. با این حال، پس از اینکه تریستان موافقت می‌کند که ایزولت را به مارک بازگرداند و خود کشور را ترک نماید، میان آنها آشتی و دوستی برقرار می‌گردد. تریستان سپس به بریتانی سفر می‌کند، جایی که در آن، او با دختری به نام ایزولت سپید دست (که هم همنام ایزولت است و هم به اندازهٔ او زیباست)، ازدواج می‌کند. این ایزولت دختر هوئل، پادشاه افسانه‌ای بریتانی محسوب می‌شود و خواهر سر کاهدین است.

در پروز تریستان یا همان داستان منثور تریستان و آثار مشتق شده از آن، تریستان توسط مارک به طرز مرگباری زخمی می‌شود، و این موضوع مربوط به هنگامی است که تریستان در حال نواختن چنگ برای ایزولت است، و مارک ضربهٔ خائنانهٔ او را با زدن نیزه مسموم به او و زخمی کردنش، پاسخ می‌دهد. با این حال نسخه‌های شاعرانه افسانه تریستان، شرح بسیار متفاوتی از ماجرای مرگ قهرمان ارائه می‌کنند. بر طبق نسخه توماس، تریستان هنگامیکه در تلاش است تا زن جوان (ایزولت) را از دست شش شوالیه نجات دهد، بوسیلهٔ یک نیزهٔ سمی زخمی می‌شود.

تریستان دوست خویش، کاهدین را، برای پیدا کردن ایزولت، که تنها کسی است که می‌تواند التیام‌بخش او باشد، می‌فرستد. تریستان به کاهدین می‌گوید که در موقع بازگشت با کشتی بادبانی، اگر او توانست ایزولت را با خود به همراه بیاورد، با برافراشتن بادبان سفید بازگردد، امّا اگر ایزولت با او همراه نیست، بادبان سیاه برافرازد. ایزولت موافقت می‌کند که به همراه کاهدین، نزد تریستان بازگردد، امّا همسر حسود تریستان، یعنی همان ایزولت سپید دست، در مورد رنگ بادبان به تریستان دروغ می‌گوید. تریستان از غم و غصهٔ ناشی از این تصور که ایزولت به او خیانت کرده‌است، می‌میرد و ایزولت نیز آنقدر بر جسد تریستان، گریه و ناله و غش و ضعف می‌کند که او نیز، درمی‌گذرد.

چندین نسخه از پروز تریستان یا همان تریستان به نثر، که شامل روایات سنتی از ماجرای مرگ تریستان می‌باشند، موجود است که از آن جمله روایات موجود در این ارتباط، در نسخه‌های شاعرانه قابل ذکر است. در بعضی از این منابع آمده‌است که از قبرهای تریستان و ایزولت، دو درخت (درخت فندق و پیچ امین الدوله) رشد کرده و از گورهای آنها خارج گردید که شاخه‌های آن دو درهم پیچیده شده بود، به طوری که به هیچ وسیله‌ای امکان جدا ساختن این دو درخت از یکدیگر نبود. گفته شده که شاه مارک، سه مرتبه تلاش کرد که شاخه‌های این درختان را از یکدیگر جدا سازد، امّا هر بار، شاخه‌های دو درخت، دوباره بزرگ و در هم تنیده می‌شدند، پس بنابراین وی از انجام این کار منصرف شد و اجازه داد تا شاخه‌های آنها دوباره رشد بکنند.

در چند داستان که بعدها ثبت و ضبط شده‌اند، برای این عشاق (تریستان و ایزولد)، تعدادی فرزند نیز در نظر گرفته شده‌است. در برخی از داستان‌ها یک پسر و یک دختر از آنها پدید آمد که هر دو بعد از خودشان نام‌گذاری شدند؛ این کودکان باعث ماندگاری نام پدر و مادر خود شدند و هریک از آنها ماجراهای خاص مربوط به خود را داشتند. از جمله در داستان عاشقانه یسائی غمگین، قهرمان نامبردار، پسر تریستان و ایزئولت است، که با انتصاب پادشاه پری‌ها (شاه پریان)، اوبرون، درگیری پیدا می‌کند و با دختری بنام مارتا ازدواج می‌نماید که او پسری بنام مارک برایش بدنیا می‌آورد.تریستان و ایزولد (فیلم) در سال ۲۰۰۶ با همکاری پنج کشور بر پایهٔ افسانهٔ ایزولد و تریستان به تصویر کشیده شد با بازی بازیگرانی چون جیمز فرانکو و سوفیا مایلز در نقش های اصلی بر روی پرده رفت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:افسانه تریستان,داستان تریستان و ایزولت ,آرتور شاه, ایرلند و کورنوال,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

غول‌های گازی مثل زحل یا مشتری،احتمالا نه از یک هسته سیاره ای بلکه از سنگریزه‌های کوچکی که بهم چسبیده اند شکل گرفته اند. این نظریه می‌تواند یکی از بزرگترین مشکلات درباره درک ما از شکل گیری سیاره ای یعنی خط زمانی را حل کند.

مدل قبلی پیوستگی هسته ای نام داشت: یک هسته سیاره ای از سنگ و یخ دارید که شروع به جذب اجسام سنگی دیگر می‌کند تا یک جسم بزرگ تر و بزرگ تر تشکیل دهد تا این که کشش گرانشی کافی برای کشیدن گاز و غبار برای ایجاد غول‌های گازی را داشته باشد. اما هسته مشتری و کیهان بزرگ است، بسیار بزرگ تر از کل زمین و این مشکلی در این نظریه است.

غول‌های گازی باید در اوایل حیات منظومه شمسی شکل گرفته باشند، چراکه شکل گیری هسته غول‌های گازی در مقایسه با زمین که شکل گیری آن ۳۰ میلیون سال طول کشید، معمولا فقط ۱۰میلیون سال طول می‌کشد. اما چطور یک روند مشابه هسته ای بسیار بزرگ تر را در ۱۰ میلیون سال در مقایسه با ۳۰ میلیون سال ایجاد می‌کند؟ هال لویسن دانشمندی در هیئت مدیره دانش سیاره ای SwRI و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید :

"مسئله مقیاس زمانی برای مدت بسیاری برای ما مسئله ساز بوده است، معلوم نبود که اجسامی‌مانند مشتری و زحل اصلا چگونه وجود دارند. او همراه با کاترین کرتکه دانشمند محقق SwRI  و مارتین دانکن  پروفسوری در دانشگاه کینگستون انتاریو به راه حلی برای این مسئله دست یافتند؛ آن‌ها این راه حل را مدل پیوستگی سنگریزه‌ها می‌نامند. 

پیوستگی سنگریزه‌ها شامل قطعات بسیار کوچک تر سنگ‌ها در اندازه یک سانتی متر تا یک متر می‌باشد. این سنگریزه‌ها روی هم جمع می‌شوند و در نهایت تحت گرانش افزاینده در خود می‌شکنند و سنگریزه‌های بیشتری را جذب می‌کنند. در نگاه اول غیر قابل باور به نظر می‌رسد، به این معنا که این روند خیلی شبیه به پیوستگی هسته ای می‌باشد به جز اینکه چون با سنگ‌های کوچکتر شروع می‌شود باید آهسته تر باشد، اما این حرکت مداوم بادهایی را ایجاد می‌کند که می‌توانند سنگریزه‌ها را به سمت هسته انباشت شونده برانند.

کرتکه توضیح می‌دهد: " اگر سنگریزه‌ها خیلی سریع شکل بگیرند، پیوستگی سنگ‌ها به سمت شکل گیری صدها سیاره مانند زمین یخی می‌رود. هسته‌هایی که رشد می‌کنند نیاز به مقداری زمان برای پشت سر گذاشتن دیگر اجسامی‌که سنگریزه‌ها را به سوی خود جمع می‌کنند دارند. به همین دلیل است که فقط چند عدد غول گازی تشکیل شده است. "

این مدل هنوز مورد تایید واقع نشده و تایید آن به صورت مستقیم بسیار مشکل خواهد بود، اما به نظر می‌رسد که با اجسام موجود در منظومه شمسی همخوانی داشته باشد. لویسون می‌گوید: " تا آن جایی که من می‌دانم، این اولین مدل برای بازسازی منظومه شمسی با غول‌های گازی (مشتری و زحل)، غول‌های یخی (اورانوس و نپتون) و یک کمربند کویپر (کمربندی از اجرام دنباله دار در ورای مدار نپتون) است . 

منبع:bigbangpage

ارسال:مهرداد نورایی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:غول‌های گازی,کمربند کویپر ,غول‌های یخی,فضا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جیمز متیلد استوارت در ۲۰ می ۱۹۰۸ در ایندیانای ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد. خانواده اصالتاً اسکاتلندی- ایرلندی‌اش از آن آمریکایی‌های قدیمی و متعهد به وطن بودند و پدربزرگش هم ژنرال بود. این فرهنگ خانوادگی در جیمز استوارت تبلور خاصی پیدا کرد.

پس از این‌که بدون هیچ آموزش بازیگری به سینما وارد شد، در فیلم‌های کارگردانان معروفی چون کاپرا، هیچکاک، آلدریچ، آنتونی مان و ... بازی کرد و در دوران رکورد اقتصادی آمریکای پس از جنگ جهانی به قلب‌های مردم راه گشود و میان همه قشرها محبوبیت زیادی پیدا کرد. ا

و در اکثر فیلم‌هایش نقش مردی خوب و ساده‌لوح را ایفا کرد و در وسترن‌هایش قوی و ثابت‌قدم نشان داد. بلندی قدش ۱۹۱ سانتی‌متر بود و او را از دوستان و همکارانش متمایز می‌کرد.

ستوارت در سال‌هایی که به اوج محبوبیت رسیده بود -در حدود چهل سالگی- ازدواج کرد و تا آخر عمر به همسرش متعهد ماند. همیشه با طرفداران‌اش خوش برخورد و سخاوتمند بود ولی در مورد زندگی خصوصی و خانواده‌اش با کسی شوخی نداشت و به شدت از آن‌ها حمایت می ‍ کرد. او اولین بازیگر ستاره سینما بود که داوطلب حضور در جنگ جهانی دوم شد، آن هم با اصرار فراوان! در طول جنگ فداکاری‌ها و رشادت‌های زیادی از خودش نشان داد و یک مدال هم دریافت کرد. اما بعد از جنگ دیگر فیلم جنگی بازی نکرد.

تأثیرات جنگ را هم بر پختگی بازی و هم در انتخاب فیلم‌های او -که به سمت فیلم‌های سیاه‌تر رفتند- به خوبی می‌توان دید. حتی مخالف این بود که از او به عنوان قهرمان جنگ جهانی دوم یاد کنند. وقتی از او دربارهٔ جنگ سؤال می‌کردند، از جواب دادن طفره می‌رفت و یا به کل می‌گفت که سؤال در مورد جنگ را فراموش کنند.

استوارت مثل دیگر ستاره‌های هالیوود به هیچ وجه در قید و بند تجملات نبود. هرگز به عمل جراحی زیبایی تن نداد. لباس‌هایی که می‌پوشید و ماشینی که سوار می‌شد معمولی معمولی بودند. برای همین به او لقب قهرمان معمولی دادند. هر کسی او را با آن سر و وضع می‌دید باور نمی‌کرد که او جیمز استوارت ستاره بزرگ سینما است.

حتی با این‌که در طول جنگ جهانی دوم موهایش ریزش پیدا کرده بود و تقریباً کچل شده بود در فیلمهای‌اش از موی مصنوعی استفاده می‌کردند، ولی خود استوارت همیشه با چهره و موی واقعی در بین مردم ظاهر می‌شد.

اعتقاد داشت که مردم، بزرگ‌ترین منتقدش هستند و اگر آن‌ها او را نخواهند هیچ‌کس دیگر هم نمی‌خواهد. هیچ وقت کلاس بازیگری نرفته بود و معتقد بود دیدن رفتار مردم بهترین کلاس درس برای او است.

در فوریه ۱۹۹۴ که همسرش فوت کرد او نتوانست با این اتفاق کنار بیاید. بعد از مراسم خاکسپاری زیاد در مجامع عمومی ظاهر نشد و بیشتر وقت‌اش را در اتاق خواب همسرش می‌گذراند. به گفته روزنامه‌های آن زمان پس از مدتی بیماری آلزایمر گرفت. به هر حال آن قدر این اتفاق برای استوارت سنگین بود که دیگر نتوانست به زندگی عادی برگردد و در نهایت ۳ سال بعد در ۲ ژوئیه ۱۹۹۷ درگذشت. بیش از ۳۰۰۰ نفر که عمدتاً از آدم‌های مشهور هالیوود بودند در مراسم خاکسپاری او شرکت داشتند.او در لیست صد ستاره تمام دوران مجله امپایر در جای دهم ایستاد. در نظرسنجی سال ۱۹۹۹ اینترتینمنت ویکلی بهترین هنرپیشه کلاسیک لقب گرفت. انستیتوی فیلم آمریکا او را به عنوان سومین فرد در لیست پنجاه بازیگر اسطوره‌ای قرار داد. ستاره‌ای که بی‌رنگ درخشید.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جیمز متیلد استوارت,هیچکاک,وسترن‌,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عقاب هارپارگورنیس یا عقاب هاآست  پرنده شکاری منقرض‌شده‌ای است که تا حدود سال ۱۴۰۰ میلادی در جزیره جنوبی نیوزیلند زندگی می‌کرد. تصور می‌شود این پرنده همان پواکای در اسطوره‌های مائوری‌ها (بومیان نیوزیلند) باشد. عقاب هارپارگورنیس پرنده‌ای عظیم‌الجثه بود که اندازه آن تقریباً دو برابر بزرگترین عقاب‌های زنده حال حاضر بود.

شکار اصلی او پرندهٔ عظیم‌الجثه و بی‌پرواز موآ بود و جثهٔ غول‌آسای این عقاب پاسخی فرگشتی به اندازهٔ عظیم شکارش بوده‌است چراکه نیاکان هر دوی آنها زمانی که به این جزیره وارد شدند بسیار کوچکتر بودند و با توجه به نداشتن رقیب به مرور اندازه بزرگتری پیدا کردند. تا پیش از ورود انسان‌ها به نیوزیلند هیچ پستانداری (جز سه نوعخفاش) در این جزیره زندگی نمی‌کرد و جایگاه اکولوژیکی پستانداران را پرنده‌ها پر کرده بودند. موآ یک حیوان چرنده بود که نقش آن در هرم غذایی شبیه به نقش گوزن و گاو در نقاط دیگر دنیا بود و عقاب هارپارگورنیس هم شکارچی رأس هرم غذایی محسوب می‌شد و همان کاری را می‌کرد که ببر و شیر در نقاط دیگر دنیا می‌کردند.

موآها که توانایی پرواز نداشتند پس از ورود مائوری‌ها در حدود سال ۱۳۰۰ به نیوزیلند به طور گسترده‌ای شکار شده و حدود ۱۰۰ سال بعد بر اثر شکار بی‌رویه و از بین بردن جنگل‌هایی که محل سکونت آنها بود، به کلی منقرض شدند. عقاب‌ها نیز که غذایی برای خوردن نداشتند همزمان به انقراض کشیده شدند.عقاب هارپارگورنیس در سردهٔ مخصوص به خود در تیرهٔ عقابیان (شامل عقاب‌ها، قوش‌ها و کرکس‌ها) قرار می‌گیرد. تحلیل دی‌ان‌ای نشان داده که عقاب کوچک و عقاب پرپانزدیکترین خویشاوندان این پرنده هستند و حتی می‌توان آن‌ها را در یک سرده قرار داد. اگر این نظریه درست باشد نام علمی این عقاب بایستی به Hieraaetus mooreiتغییر کند. این نتیجه‌گیری نشان می‌دهد تصور قدیمی که عقاب دم‌گوه‌ای نزدیکترین خویشاوند این عقاب است اشتباه است. زمان افتراق این عقاب از دو همتای کوچکتر خود حدود ۱.۸ میلیون تا ۷۰۰ هزار سال پیش برآورده شده‌است اگر این برآورد صحیح باشد افزایش ده تا پانزده برابری وزن این پرنده یک واقعهٔ استثنایی محسوب می‌شود که در هیچ مهره‌دار دیگری مشاهده نشده‌است و طعمهٔ بسیار بزرگ و نبودن رقیب غذایی آن را ممکن ساخته است.

بر مبنای بیشتر برآوردها وزن عقاب‌های ماده حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم و نرها ۹ تا ۱۲ کیلوگرم بوده‌است. بر اساس یک برآورد ماده‌های بزرگ می‌توانسته‌اند به وزن ۱۶.۵ کیلو هم برسند درحالیکه تاکنون هیچ عقابی در حیات وحش مشاهده نشده که وزن آن به ۹ کیلوگرم رسیده باشد.

این عقاب طول بال کمی نسبت به اندازه خود داشت. فاصلهٔ دو سر بال یک عقاب ماده ۲.۶ متر و شاید تا ۳ متر برآورد شده‌است که تقریباً هم‌اندازه با بزرگترین عقاب‌های ماده در عقاب دم‌گوه‌ای، عقاب طلایی، عقاب دریایی استلر، عقاب استپی و عقاب جنگی است. البته بال‌های کوتاه مزیتی برای این پرنده در جنگل‌های انبوه نیوزیلند محسوب می‌شده‌است، کما اینکه عقاب فیلیپینی و عقاب هارپی هم که از بزرگترین و نیرومندترین عقاب‌های زنده هستند برای سازگاری بیشتر با محیط جنگلی بال‌های کوتاهتری نسبت به طول بدن خود دارند.

منقار و ساق پای بزرگ ویژگی این پرنده شکاری بوده‌است. یک منقار پایینی به جامانده از این عقاب ۱۱.۴ سانتیمتر اندازه‌گیری شده در حالیکه بزرگترین منقارهای عقاب امروزی (عقاب فیلیپینی و عقاب دریایی استلر) حداکثر ۷ سانتیمتر طول دارند. ساق پای آن نیز حدود ۲۴ سانتیمتر اندازه‌گیری شده در حالیکه بلندترین ساق در عقاب‌های امروزی (فیلیپینی و عقاب پاپوایی) ۱۴ سانتیمتر است. پاهای نیرومند و عضلات بزرگ پروازی این پرنده را قادر به جهیدن از زمین با وجود بدن بزرگ و سنگینش می‌کرده‌است.

ر برخی کتاب‌ها عقاب هاآست را به عنوان پرنده بدون پرواز به تصویر کشیده‌اند که قطعاً اشتباه است. بی‌تردید این پرنده پرواز می‌کرده اما قابلیت‌های پرواز در ارتفاع بالا و بال‌بازروی عقاب‌های دیگر را نداشته‌است و این به دلیل بارگیری بال بیشتر یعنی وزن بیشتری است که بال‌های آن بایستی تحمل می‌کرده‌اند.

عقاب فیلپینی مناسبترین گونه زنده برای مقایسه با عقاب هاآست است چون او هم از نیاکانی کوچکتر (نیای مشترک با عقاب مارخور) در یک محیط جزیره‌ای جنگلی فرگشت یافته و بر اثر نبود پستانداران بزرگ گوشتخوار و رقبای دیگر اندازه آن افزایش یافته‌است. دم‌های این پرنده هم بسیار طولانی بوده‌اند که در ماده‌ها به نیم متر طول با پهنای زیاد می‌رسیده‌اند تا با ایجاد نیروی برای بیشتر مساحت بال کم را جبران کنند. طول بدن تا ۱.۴ متر در ماده‌ها برآورد شده و قد ایستاده هم ۹۰ سانتیمتر و شاید کمی بیشتر بوده‌است.

موآها که طعمه اصلی این عقاب بودند تا ۱۵ برابر خود عقاب‌ها وزن داشتند و با توجه به نبود شکارچیان یا لاشه‌خواران بزرگ دیگر این عقاب‌ها می‌توانستند یک شکار را در روزهای متوالی مصرف کنند.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عقاب هارپارگورنیس, اسطوره‌های مائوری‌ها,عقاب طلایی,عقاب دریایی استلر,موآها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در جریان یک عملیات ساختمانی در شهر تومارس در جنوب اسپانیا، گنجینه‌ای از سکه‌های رومی به وزن ۶۰۰ کیلوگرم پیدا شده است. مقامات فرهنگی اسپانیا می‌گوید این اتفاق یک کشف منحصر به فرد در تاریخ است.

کارگران ساختمانی در جریان عملیات لوله‌گذاری در یک پارک موفق شدند هزار سکه برنز و نقره متعلق به پایان قرن چهارم میلادی را در ۱۹ کوزه بیابند. وزن این سکه‌ها در حدود ۶۰۰ کیلوگرم برآورد شده است.

آنا ناوارو، رییس موزه سویل گفت که این گنجینه منحصر به فرد در منطقه "تومارس" (Tomares) واقع در جنوب غربی سویل اسپانیا کشف شده است. به نظر می‌رسد که سکه‌ها برای پرداخت دستمزد کارمندان و سربازان ضرب و ذخیره شده باشند.

رییس موزه سویل با اشاره به بررسی‌های مقدماتی صورت گرفته روی سکه‌ها گفت که تصاویر امپراطورها کنستانتین و ماکسیمیان روی سکه‌ها دیده می‌شوند. در پشت سکه‌ها نیز تصاویر متفاوتی ضرب شده ‌است.

به گفته ناوارو، نمونه‌ای از این سکه‌ها در مجموعه موزه وجود ندارد. او اضافه کرد که با روسای برخی موزه‌ها در فرانسه‌، بریتانیا و ایتالیا در باره این سکه‌ها گفت‌وگو کرده که به نظر می‌رسد مهم‌ترین یافته مربوط به آن دوران باشد.

به گفته مقامات فرهنگی، ساخت‌و ساز در پارک متوقف شده و باستان‌شناسان مشغول بررسی‌های بیشتر هستند.۱۰ ظرف گلی سالم نیز تنها چند متر دورتر پیدا شده‌اند.

رومی‌ها از ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا قرن پنجم میلادی بر اسپانیا کنترل داشتند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گنجینه‌ای از سکه‌های رومی,قرن چهارم میلادی,سویل اسپانیا ,امپراطورها کنستانتین و ماکسیمیان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فرانکی زاپاتا، یکی از چهره‌های ورزش‌های پرخطر در فرانسه رکورد جهانی پرواز با هاوربورد را شکست. او هاوربورد شخصی خود توانست مسافت ۲۲۵۲ متر را پشت سر گذارد. رکورد قبلی تنها ۲۷۶ متر بود.

در کتاب گینس که به رکوردهای جهانی در عرصه‌های گوناگون اختصاص دارد، رکوردی تازه در پرواز با هاوربورد به ثبت رسیده است. سایت رسمی گینس نیز در گزارشی مبسوط به این موضوع پرداخته است.

فرانکی زاپاتا که چهره‌های معروف ورزش‌های پرخطر در فرانسه است، توانست با هاوربورد شخصی خود مسافت ۲ کیلومتر و ۲۵۲ متر را بی‌وقفه طی کند.

به این ترتیب رکورد قبلی را که تنها بر ۲۷۶ متر بالغ می‌شد، شکسته شد. 

رکوردشکنی فرانکی زاپاتا روز شنبه (۳۰ آوریل) در Susset-les Pins واقع در سواحل اقیانوس اطلس در جنوب فرانسه صورت گرفت.

زاپاتا در جریان این پرواز توانست با هاوربوردش خود ۵۰ متر بلند شود و مسافت مزبور را با سرعتی بالغ بر ۵۰ کیلومتر در ساعت پشت سر گذارد.

هاوربوردی که در این رکوردشکی استفاده شده، وسیله‌ای است که فرانکی زاپاتا و شرکتش طراحی و اختراع کرده و توسعه بخشیده‌اند. 

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هاوربورد ,فرانکی زاپاتا,کتاب گینس ,سواحل اقیانوس اطلس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آلیسیا ویکندر در نقش آلیسیا ویکندر در نقش لارا کرافت بازی می‌کند در تازه‌ترین سری فیلم‌ مهاجم مقبره ایفای نقش می‌کند.

 ده سال پیش، آنجلینا جولی در دو فیلم لارا کرافت بازی کرد.

طی چند سال گذشته، بارها شایعه ساخت این فیلم منتشر شده بود و از بازیگران مختلفی برای ایفای نقش لارا کرافت نام برده شده بود.

 آلیسیا ویکندر در ماه فوریه برای بازی در فیلم دختر دانمارکی، اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کرد.

او اخیرا در فیلم اکس‎مکینا حضور داشت و به تازگی فیلمبرداری فیلم جیسون بورن با بازی مت دیمون را به پایان رسانده است.

فیلم لارا کرافت در سال ۱۹۹۶ به دنبال ارائه بازی مهاجم مقبره ساخته شد.لارا کرافت یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های بازی‌های کامپیوتری است.

 

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:لارا کرافت,فیلم‌ مهاجم مقبره,آنجلینا جولی ,مت دیمون ,جیسون بورن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بحث و جدل درباره میزان جذابیت تنیس زنان، مسئله‌ای قدیمی است. منتقدان می‌گویند در سال‌های گذشته در تنیس حرفه‌ای زنان، شاهد رقابت داغی نبوده‌اند. رقابتی که دست‌کم در بخش مردان مشاهده می‌کنند.

 حالا اما اتفاقات اخیر در دنیای تنیس زنان حرفه‌ای این نگرانی را کمتر کرده. ستاره‌های تازه‌واردی مثل آنژلیک کربر می‌درخشند و قهرمانانی مثل ویکتوریا آزارنکا دوباره اوج می‌گیرند. آزارنکا که پیش‌تر نفر اول تنیس زنان بود حالا بعد از سه سال، دوباره به جمع پنج نفر برتر جهان برگشته است.

از شروع ۲۰۱۶ نه فقط در رقابتهای بریزبن استرالیا اول شد که توانست در مسابقات ایندین ولز و میامی هم قهرمان شود. او در تاریخ تنیس زنان، سومین ورزشکاری است که توانسته در کالیفرنیا و بعد در فلوریدا به مقام نخست برسد.

 بازگشت او به دوران اوج حالا نه فقط طرفدارانش که کل هواداران تنیس زنان جهان را خوشحال کرده. در واقع، بازگشت موفق آزارنکا، شاید ضامن یک اصل فراموش‌شده در مسابقات تنیس زنان باشد: این که حس رقابت و مبارزه به دنیای تنیس زنان برمی‌گردد.

شاید اگر او، کربر، رادوانسکا، کویتووا و سایرین بتوانند مثل ماه‌های گذشته سیطره سرنا ویلیامز را به چالش بکشند، تنیس زنان دوباره جان تازه‌ای می‌گیرد. در سال‌های گذشته این ورزش در مشت سرنا ویلیامز بوده و او حرف اول و آخر را می‌زده. این برتری اما از انتهای تابستان گذشته تا امروز دچار وقفه شده است.

ویلیامز نه فقط در ماه سپتامبر از راهیابی به فینال اوپن آمریکا بازماند، که بعد از آن هم نتوانست شرایط آرمانی‌‌‌ قبل را به دست آورد. تا وقتی که سرنا در اوج بود، هر حریفی را از گردونه خارج می‌کرد، ولی حالا که با سی و چهار سال سن، برابر مدعیان جوان‌تر، از نفس‌افتاده به نظر می‌رسد، احتمال رو آمدن قهرمانان جدید بیش از پیش است.

در این بین ویکتوریا آزارنکا در بیست و شش سالگی شانس اول است. کسی که چهار سال پیش در مسابقات اوپن استرالیا، اولین گرنداسلم زندگی‌اش را بُرد. در ژانویه سال ۲۰۱۲ وقتی با پرچم بلاروس، در ورزشگاه ملبورن دور افتخار می‌زد، انگار دنیای تنیس داشت تولد یک قهرمان تازه را جشن می‌گرفت. یک سال بعد او با وجود مصدومیت‌های متعدد، توانست این افتخار را تکرار کند. همان سال یعنی سال ۲۰۱۳ توانست به فینال اوپن آمریکا هم برسد که برابر سرنا شکست خورد.

این روند موفق اما ادامه نداشت؛ آسیب‌دیدگی‌های متوالی پای راستش در سال ۲۰۱۴، او را از بیشتر مسابقات دور کرد. آزارنکا درباره آن روزهای تاریک می‌گوید که مصدومیت‌ها مایه نگرانی شده بود: "بدنم نه در تمرینات و نه در مسابقات با من همراهی نمی‌کرد. دیگر سالم و آماده نبودم. از نظر ذهنی هم مشکل پیدا کرده بودم. می‌ترسیدم دیگر نتوانم سلامتی‌ام را پیدا کنم. هرچند که به توانایی خودم در تنیس اطمینان داشتم. بنابراین بعد از این مصدومیت‌ها الان مهمترین چیز این است که کاملاً صحیح و سالم باشم و بتوانم آن نمایشی که انتظار دارم را عرضه کنم."

رقیب همیشگی سرنا ویلیامز

بدشانسی‌ آزارنکا این بود که وقتی به خاطر مصدومیت کنار نشست، سرنا ویلیامز هم روزهای درخشانی نداشت. ‌تنیس‌بازانی مثل لی نا، ماریا شاراپووا، پترا کویتووا در کنار سرنا چهار گرنداسلم مختلف آن سال را فتح کردند. شاید اگر آزارنکا آن سال می‌توانست بازی کند، امروز دست‌کم قهرمانی در یک گرنداسلم دیگر، به کارنامه‌اش اضافه می‌شد. به هرحال در روزهای بدون آزارنکا، دنیای تنیس در سال ۲۰۱۵ در قبضه سرنا ویلیامز بود.

دورانی که بعضی آن را به نام "سرنا اسلم" یاد می‌کنند. او از فتح اوپن آمریکا در سال ۲۰۱۴ شروع کرد و این روند را با تا یک سال بعد تا مسابقات اوپن آمریکا در سال ۲۰۱۵ ادامه داد. در این مدت سرنا تمام گرنداسلم‌ها را بُرد. او شبیه به یک ماشین جنگی شده بود که هر حریفی را به راحتی کنار می‌زد.

اما این روزها و پس از چند ناکامی پیاپی، بسیاری از شروع افول این تنیس‌باز صحبت می‌کنند. افولی که حالا با صعود رقیب سرسخت همیشگی‌اش آزارنکا همراه شده. تنیس‌بازی که با چهار پیروزی برابر سرنا، بیشتر از تنیس‌بازان دیگر، راه و رسم غلبه بر این ورزشکار آمریکایی را بلد است. او تنها تنیس‌بازی است که توانسته سرنا را در چهار فینال مسابقات تنیس حرفه‌ای زنان شکست دهد.

جنگجویی از بلاروس

آزارنکا در مقایسه با دیگر تنیس‌بازان زن، مهارت زیادی در بازگردان سرویس‌های قدرتمند دارد و در این مواقع به حریف فضای زیادی نمی‌‌دهد تا بعد از سرویس، دست بالا را داشته باشند. ضمن این که او موقع سرویس‌های دوم حریف که معمولاً با احتیاط بیشتری نواخته می‌شود، بسیار سریع و هوشیار عمل می‌کند و از آن بیشترین بهره را می‌برد.

سوای این بحث، او یک کمال‌گرای به تمام‌معنا است. همیشه از اشتباهاتش خشمگین می‌شود و سعی می‌کند تا جای ممکن بدون نقص بازی کند. در عین حال می‌توان او را تنیس‌بازی شجاع توصیف کرد. بازی کردن بدون ترس و نگرانی، شاید خصیصه اصلی‌اش باشد و برایش فرقی نمی‌کند که حریفش چه کسی است.

فقط روی بازی خود تمرکز می‌کند و کار خودش را می‌کند. یک ورزشکار بلندپرواز و اهل مبارزه که حس مبارزه و رقابت در مسابقات را زنده می‌کند. بی‌جهت نیست که سرنا ویلیامز درباره‌اش گفته که آزارنکا تنیس‌بازی است که حریفش را مجبور می‌کند بهترین بازی‌ خود را انجام دهد.

۲۰۱۶، تولدی دوباره

‌‌‌آزارنکا سال میلادی جاری را با ۹ پیروزی متوالی شروع کرد و توانست در مسابقات بریزبن استرالیا اول شود. این روند درخشان تا مرحله یک‌چهارم نهایی اوپن استرالیا ادامه داشت. او در این مرحله به شکلی غیره منتظره مقابل آنژلیک کربر، تنیس‌باز آلمانی که در نهایت قهرمان شد، شکست خورد. بعد از آن اما آزارنکا دوباره به مسیر صعودی‌اش برگشت. او در ایندین‌ولز کالیفرنیا، در مسابقه فینال سرنا ویلیامز را شکست داد تا بازگشت باشکوهش را جشن بگیرد.

آزارنکا بعد از درخشش در کالیفرنیا راهی میامی در فلوریدا شد و آنجا هم به قهرمانی رسید. این دو قهرمانی ارزشمند ثابت کرد که امسال می‌توان به نمایش باشکوه یک قهرمان قدیمی امیدوار بود. کسی که آن‌قدر با دل و جان بازی می‌کند که خلأ جنگجویی و مبارزه در دنیای تنیس زنان را پُر می‌کند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تنیس زنان ,ویکتوریا آزارنکا,آنژلیک کربر ,سرنا ویلیامز,اوپن آمریکا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

براساس نتایج پژوهش‌های علمی، تمامی افراد چشم آبی جهان یک جد مشترک دارند. تیمی از دانشگاه کپنهاگن یک جهش ژنتیکی را ردیابی کرده است که حدود 6 تا 10 هزار سال قبل اتفاق افتاده و همین جهش باعث شده چشم بعضی از انسان‌ها آبی رنگ باشد.

جهش ژنتیکی چیست؟

پروفسور هانس ایبرگ عضو گروه پزشکی سلولی و مولکولی دانشگاه کپنهاگن می‌گوید: "در اصل چشم همه انسان‌ها قهوه‌ای است، اما یک جهش ژنتیکی که ژن 2OCA  را در کروموزوم‌های ما تحت تاثیر قرار می‌دهد، باعث به وجود آمدن کلیدی می‌شود که توانایی ایجاد رنگ چشم قهوه‌ای را خاموش می‌کند." ژن 2OCA  پروتئینی به نام P  را کد می‌کند که در تولید ملانین نقش دارد. ملانین رنگ دانه‌ای است که رنگ چشم، مو و پوست ما را ایجاد می‌کند. کلیدی که در مجاورت ژن 2OCA  قرار دارد این ژن را به طور کامل خاموش نکرده، بلکه فعالیت آن را محدود می‌کند و در نهایت  باعث کاهش تولید ملانین می‌شود. کم شدن غلظت ملانین در عنبیه باعث آبی شدن چشم افراد می‌شود. تاثیرگذاری این کلید بر 2COA بسیار اختصاصی است. اگر ژن 2COA  کاملا تخریب یا به کلی خاموش شود دیگر هیچ ملانینی در پوست، مو و چشم فرد تولید نخواهد شد، همان شرایطی که در بیماری زالی (آلبینیسم) نامیده می‌شود.

محدودیت تنوع ژنتیکی

رنگ چشم انسان‌ها با توجه به میزان ملانین موجود در عنبیه آن‌ها از قهوه‌ای تا سبز متغیر است، اما در مقدار ملانین موجود در عنبیه افراد چشم آبی تنها اندکی تفاوت مشاهده می‌شود. به گفته پروفسور ایبرگ "از این واقعیت می‌توانیم نتیجه بگیریم که همه افراد چشم آبی دارای یک جد مشترک هستند. همه آنها یک کلید یکسان را به ارث برده اند که دقیقا در یک مکان مشخص از DNA  آنها قرار دارد". این در حالی است که افراد چشم قهوه‌ای از نظر مکان ژنتیکی کنترل کننده مقدار ملانین تولیدی دارای تنوع قابل توجهی هستند.

پروفسور ایبرگ و تیمش رنگ چشم افراد چشم آبی کشورهای مختلفی مانند اردن، دانمارک و ترکیه را با هم مقایسه کرده و DNA میتوکندری آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج این بررسی جدیدترین یافته از نوع خود در 10 سال اخیر بوده است. سرآغاز این تحقیقات زمانی بود که پروفسور ایبرگ در سال 1996 برای اولین بار ژن 2COA  را به عنوان ژن تعیین کننده رنگ چشم شناسایی نمود.

طبیعت ژن‌های ما را تغییر می‌دهد

جهش چشم قهوه‌ای به آبی نه مفید است و نه مضر.  این جهش نیز مانند رنگ مو، طاسی، کک و مک خال‌های زیبای صورت تاثیری در بقای انسان‌ها ندارد. همانگونه که پروفسور ایبرگ می‌گوید: "این مسئله به سادگی نشان می‌دهد که طبیعت به صورت مداوم ژنوم انسان را تغییر می‌دهد و یک ترکیب ژنتیکی جدید از کزوموزوم‌های انسان به وجود می‌آورد. این تغییرات مداوم است و پس از هر تغییر، تغییر دیگری در راه است ."

منبع

sciencedaily.com

ارسال : مهرداد نورایی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جهش ژنتیکی ,افراد چشم آبی,2COA ,DNA,محدودیت تنوع ژنتیکی,ملانین,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پلیس فدرال آمریکا پس از نفوذ به آی‌فون رضوان فاروق بدون کمک اپل، می‌گوید به روش بازگشایی قفل آی‌فون دست نیافته و کمپانی خارجی که به کمکشان آمده روش هک را در اختیار آنها قرار نداده تا بتوانند آن را با اپل در میان بگذارند.

جدال میان پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و کمپانی اپل بر سر شکستن قفل آی‌فون رضوان فاروق، تروریست سن‌برناردینو، همچنان در جریان است و اگرچه پرونده حقوقی عملا بسته شده، کشمکش‌ها ادامه دارد. در ابتدا اپل به رهبری تیم کوک، از کمک به اف‌بی‌آی برای شکاندن قفل آی‌فون این تروریست خودداری کرد و گفت به کاری که حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه در زمینه امنیت را به باد می‌دهد، تن نخواهد داد.

اف‌بی‌آی اما توانست با کمک یک کمپانی دیگر و بی‌نیاز به کمک‌های اپل، با صرف هزینه‌ای ۳/ ۱ میلیون دلاری به آی‌فون رضوان فاروق نفوذ کند و حالا مدعی است که نمی‌تواند راز رمزگشایی از آی‌فون این تروریست را با اپل در میان بگذارد. چرا؟ چون حتی اف‌بی‌آی هم نمی‌داند که چگونه زمینه نفوذ به این آی‌فون فراهم شده است.

ابزاری که برای نفوذ به این آی‌فون استفاده شده، ابزاری اسرارآمیز است که توسط یک کمپانی ثالث خارجی در اختیار پلیس فدرال آمریکا قرار گرفته و این یعنی با صرف ۳/ ۱میلیون دلار فقط قفل یک آی‌فون باز شده و روش باز کردن قفل‌ها به اف‌بی‌آی فروخته نشده است. اف‌بی‌آی می‌خواهد با همین استدلال قانون «شفافیت درباره آسیب‌پذیری‌ها» را زیر پا بگذارد.

بر اساس این قانون، هرگاه دولت یا نهادی دولتی به یک روش قدرتمند برای نفوذ دست پیدا می‌کند یا آسیب‌پذیری ویژه‌ای را کشف می‌کند، مقام‌های ارشد دولتی باید آن را در اختیار کمپانی‌های تکنولوژیک بگذارند تا آنها راه نفوذ هکرهای دیگر در آینده را مسدود کنند.

امی هس، معاون اجرایی رئیس اف‌بی‌آی در حوزه علم و تکنولوژی، بیانیه‌ای خطاب به سی‌ان‌ان نوشته و در آن توضیح داده که اف‌بی‌آی تکنولوژی رمزگشایی را در اختیار ندارد و جزئیات فنی این عملیات نفوذ را نخریده است.

اف‌بی‌آی با همین استدلال که جزئیات فنی را در اختیار ندارد، قصد دارد فرایند شفاف‌سازی قانونی را دور بزند و شاید از اپل به خاطر عدم همکاری انتقام بگیرد. راس شولمن، از متخصصان «قانون شفافیت» کاخ سفید از این تصمیم اف‌بی‌آی انتقاد کرده است.

به گفته او: «اگر اف‌بی‌آی معتقد است که در این مورد می‌توان قانون شفافیت درباره کشف آسیب‌پذیری‌ها را زیر پا گذاشت چون آسیب‌پذیری را از یک کمپانی ثالث خریده است، این حفره‌ای ایجاد خواهد کرد که یک تریلی هم می‌تواند از آن رد شود.»

با این همه، پلیس فدرال آمریکا آشکارا قصد دارد در برابر درخواست‌ها برای شفاف‌سازی مقاومت کند. مقام‌های پلیس می‌گویند این آسیب‌پذیری فقط در صورتی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که آی‌فون در مالکیت پلیس باشد.

متخصصان امنیت و رمزگذاری همواره تاکید کرده‌اند که هرگونه آسیب‌پذیری در دنیای تکنولوژی می‌تواند در آینده دور یا نزدیک توسط هکرها و جاسوسان خارجی مورد استفاده قرار گیرد و به همین خاطر باید درباره آنها شفاف بود تا راه نفوذهای گسترده احتمالی در آینده مسدود شود.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) ,کمپانی اپل,شکستن قفل آی‌فون ,رضوان فاروق,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  • یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها میان زن و مرد انداز‌ه‌های بدن آن‌هاست. مردها در حالت معمول ۱۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از زنان هستند. مردان همچنین دست‌ها و پاهایی بزرگ‌تر از زنان دارند و ارگان‌های درون بدن‌شان نیز بزرگ‌تر از زنان هستتند.

    مردان در حالت عادی قلب ‌و سیستم قلبی-عروقی‌شان بزرگ‌تر از قلب ‌و سیستم قلبی-عروقی زنان است. این تفاوت به هنگام ورزش به خوبی مشخص می‌شود. به همین جهت است که مردان در ورزش‌های استقامت توانایی بیشتری نسبت به زنان دارند. هورمون‌های جنسی در میان مردان و زنان متفاوت است.

    مردان به خاطر برخورداری از هورمون تستوسترون به نسبت زنان صدای بم‌تر، بدنی پرموتر و کم چربی‌تر و عضلات بیشتری دارند.مردان این امکان را دارند که با ورزش به سرعت بدنی عضلانی به دست آورند و چربی‌شان را به سرعت کاهش دهند. بدن‌سازی در بهترین حالت بین سال‌های ۲۰ تا ۳۰ انجام می‌شود. در این سنین مردان حدود دوبرابر زنان بدن‌سازی می‌کنند.این نکته که مردان به خاطر هورمون‌های جنسی رفتاری خشن‌تر نسبت به زنان دارند هنوز ثابت نشده است. آنچه مشخص شده این است که رفتار خشونت‌آمیز بیشتر از جانب مردها صورت می‌گیرد تا زنان.مغز نوزادان پسر به هنگام تولد حدود ۲درصد بزرگ‌تر، و ۱۲ درصد سنگین‌تر از مغز نوزادان دختر است. این در حالی است که نسبت وزن مغز به اندازه بدن در مردان و زنان ثابت می‌ماند.

    بزرگی مغز به هیچ وجه نشان‌دهنده هوش بیشتر نیست. مغز زنان به رغم کوچک‌تر بودن دارای سلول‌هایی است که خون بیشتری به آنها می‌رسد و مناطق فعال‌شان نیز بیشتر است.ساختار متفاوت مغز سبب می‌شود که زنان حساسیت بیشتری نسبت به مردان داشته باشند و در گفت‌وگو‌ها بهتر بتوانند حرکات و حالات چهره مخاطب را تفسیر کنند. بسیاری از زنان عواطف و احساسات خود را با وضوح بیشتری نسبت به مردان نشان می‌دهند.زنان در انجام کارهای ظریف از مردان تواناترند. آنها در بافندگی و نقاشی ذوق بیشتری از خود نشان می‌دهند. البته این موضوع هیچ رابطه‌ای به کوچک‌تر بودن انگشتان‌آنها نسبت به مردان ندارد.

    به نظر می‌رسد که زنان قوای بویایی، چشایی و بساوایی (لامسه) قوی‌تری نسبت به مردان دارند و به همین جهت است که می‌گویند زنان حساس‌تر از مردان هستند.اما قدرت مردان در ارتباط با یافتن مکان و دقت در ارزیابی حرکات از زنان بیشتر است.

    مردان همچنین نورهایی با فرکانس بالا را نیز بهتر از زنان تشخیص می‌دهند. طبق آمارها مردان به شهری غریب زودتر از زنان عادت می‌کنند. آنها مسیری از پیش تعیین شده بر روی نقشه را نه تنها سریع‌تر و با خطایی کمتر از زنان متوجه می‌شوند، بلکه در بیشتر موارد می‌توانند مسافت گذر کرده را نیز بهتر از زنان اندازه‌گیری کنند.معمولا زنان پس از هرسفر بهتر از مردان به یاد دارند که در کدام بخش آن سفر دیدنی‌های جذابی چون پل‌ها یا جنگل‌های زیبا وجود داشته‌اند. مکان‌یابی زنان در شهرهای بزرگ برمبنای ساختمان‌های مشهور است، نه جهت‌یابی در ابعاد فضایی.می‌خواهید شماره تلفنی را یادداشت کنید یا آدرسی را بنویسید و وسیله‌ای برای نوشتن در اختیار ندارید؟ برمبنای آمارهای موجود زنان بهتر از مردان می‌توانند اسامی، اعداد و محتوای یک متن را به یاد بسپارند.زنان به طور متوسط دارای پوستی نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از مردان هستند.

    پوست انعطاف‌پذیر زن این مزیت را دارد که در دوران بارداری به شدت کش بیاید. البته این موضوع سبب می‌شود که زنان بیشتر از مردان از سلولیت رنج ببرند.تفاوتی دیگر: لگن زن حدود ۳/ ۱ سانتی متر پهن‌تر از لگن مردان است. این پهنای بیشتر به دلیل بارداری زن است و این که ورودی لگن باید در هنگام تولد نوزاد به اندازه کافی بزرگ باشد تا سر نوازاد به راحتی از بدن زن خارج شود.مجاری ادرار زنان، به طور متوسط ۳ تا ۵ سانتی‌متر است. این مجاری در مردان ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر یعنی حدود پنج برابر طولانی‌تر است. به خاطر طولانی‌تر بودن مجاری ادرار مردان امکان نفوذ باکتری‌ها به دستگاه ادراری ‌و عفونت آن در مردان کمتر از زنان است. طول عمر زنان حدود پنج سال بیشتر از مردان است. در آلمان طول عمر متوسط مردان ۷۷ سال و طول عمر متوسط زنان ۸۲ سال است. یکی از دلایل تفاوت طول عمر، به احتمال زیاد وجود شمار بیشتر مردان سیگاری به نسبت زنان است.یکی دیگر از دلایل تفاوت طول عمر در میان زنان و مردان نیز این واقعیت است که شمار مردان چاق به نسبت زنان چاق بسیار بیشتر است. مردان افزایش وزن را راحت‌تر می‌پذیرند تا زنان.زنان بسیار بیشتر از مردان به پزشک مراجعه می‌کنند. مردان اما با خوردن دارو از مراجعه به پزشک سرباز می‌زنند.

    dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: تفاوت‌ها میان زن و مرد,سیستم قلبی-عروقی‌, هوش, قوای بویایی، چشایی و بساوایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سرکه سیب برای مو و پوست فواید بسیاری دارد. در کشورهای خاور دور و اروپا از سرکه سیب برای زیبایی وتقویت مو بسیار استفاده می شودو برای از بین بردن وزی و شوره موی سر

تاثیر بینظیر سرکه سیب بر روی موها:

 سرکه سیب برای مو جزو بخشی از خواص سرکه سیب است اما در حقیقت جزو پرمصرف ترین بخش درمانی آن محسوب می شود. سرکه سیب به عنوان یکی از داروهای طبیعی معجزه آسا در از کمک به برداشتن زگیل گرفته تا راهی طبیعی برای درمان سوختگی و یک پاک کننده طبیعی عالی.

اما آیا می دانستید سرکه سیب می تواند محصولی عالی برای مراقبت از موهایتان هم باشد؟

سرکه سیب یک پاک کننده طبیعی و عالی برای موهاست، موهایتان را سالم نگه داشته، به آن درخششی سالم بخشیده، از ریزش مو جلوگیری کرده و حجم موهایتان را هم بیشتر می کند.

 

فواید شگفت انگیز سرکه سیب برای مو

علاوه بر این، اگر شما یا کسی از خانواده تان از شوره مو رنج می برد، سرکه سیب می تواند جایگزینی عالی برای محصولات درمانی شیمیایی باشد که هم برای محیط زیست مضر است و هم می تواند عوارض جانبی در بر داشته باشد.

 اما چطور؟ سرکه سیب با از بین بردن باکتری ها و قارچ ها که سلامت پوست سرتان را به خطر می اندازد، به کنترل شوره سر کمک می کند.

اما چرا سرکه سیب می تواند ماده ای عالی برای موها و پوست سرتان باشد؟

 چون سرکه سیب حاوی میزانی طبیعی و سالم از اسید آلفا هیدروکسی است. این ماده مهم برای کمک به پاک سازی طبیعی بقایای محصولات دیگری است که برای موهایتان استفاده می کنید.

با جلوگیری از از ایجاد این بقایا، موهایتان درخشش زیبایی پیدا کرده و از این مهمتر توازن pH موهایتان به حد ایدآل رسیده که به ارتقای سلامت موهایتان کمک می کند.

سرکه سیب خواص پیشگیری کننده مختلفی هم دارد زیرا گردش خون را در مویرگ هایی که درست زیر پوست سرتان هستند، افزایش می دهد.

از اینها گذشته، سرکه سیب بخاطر خواص ضدقارچ و ضدباکتری که دارد می تواند به اندازه یک شامپوی ضدعفونی کننده موثر باشد. این آن را به محصولی بسیار عالی برای جلوگیری از عفونت پوست سر تبدیل می کند.

 همچنین با استفاده از سرکه سیب برای درمان فولیکول هایی که توسط باکتری بسته شده اند (که باعث ایجاد پوسته پوسته هایی در منافذ موها روی پوست سر می شود) می توانید از ریزش موهایتان جلوگیری کنید.

روش استفاده:

اکثر افراد توصیه می کنند که سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید. اما بااینکه همه موها شبیه به هم نیستند، فرمول هایی برایتان آورده ایم که می توانید طبق نوع موهایتان از آن استفاده کنید.

اگر موهایتان ضخیم و بلند است، نسبت سرکه و آب گرم مصرفی تان یک به یک باشد.

اگر موهایتان نازک و کوتاه است، نسبت سرکه سیب به آب گرم باید یک به چهار باشد. همچنین اگر به طور مداوم موهایتان را با موادشیمیایی صاف می کنید، بهتر است از همین نسبت استفاده کنید.

اگر موهایتان ضخیم، مجعد یا فر است، نسبت سرکه سیب به آب گرم باید یک به سه باشد.

 همچنین می توانید رایحه محبوبتان را به این فرمول اضافه کنید تا بوی سرکه سیب اذیتتان نکند.

فرمولاسیون سرکه سیب خودتان را درست بعد از شامپو کردن موها استفاده کنید، سپس موها را آب گرفته و وقتی می خواهید موهایتان را خشک کنید، دقت کنید که آنها را در حوله نپیچید. موهایتان برای اینکه بوی سرکه سیب زیاد نماند، باید تنفس کنند.

توصیه می کنیم حتما یک بار در ماه از این درمان عالی استفاده کنید.

CRI

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:معجزه سرکه سیب برای مو,زیبایی وتقویت مو, ریزش مو ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در شب بیست و هفتم آوریل اولین پرتاب از پایگاه فضایی واستوچنی روسیه انجام شد.

با گذشت زمان از این میدان جدید می توان پرتابهای با سرنشین را نیز انجام داده و به طور کامل از بایکنور صرف نظر نمود. فعلا پایگاه واستوچنی در انتظار یک سال عدم فعالیت و تکمیل بخش دوم ساخت و ساز است. پس از آن ، اولین پایگاه ملی میهنی هوا فضای روسیه چه می شود؟
پرتاب موشک حامل " سایوز —2.1 آ" از پایگاه هوایی واستوچنی نهایتا در روز ذخیره انجام شد. کمی بعد از پرتاب ، رئیس روس کاسموس دلیل انتقال روز پرتاب را ذکر کرد: دستگاه خودکار به خاطر مشکل یکی از کابل ها پرتاب را لغو کرد. طی آماده سازی پرتاب اول از پایگاه هوافضای جدید واستوچنی ، 20 اخطار اعلام شد که فورا اصلاح شدند. رئیس جمهور روسیه در پرتاب این موشک حضور داشت.
ولادیمیر پوتین بیان داشت: " دیروز سیستم خودکارامنیتی بیش از حد حساسیت نشان داد و تصمیم گرفت که یک بار دیگر کارهای آماده سازی را انجام دهد. بدتر نشد. برعکس ، همه چیز با کیفیت و در سطح عالی اجرا شد. همانطور که می گویند برای تعیین کیفیت پودینگ باید آنرا خورد. رئیس جمهور روسیه خطاب به کارکنان پایگاه هوافضا گفت: برای اینکه آمادگی پایگاه هوا فضای واستوچنی را بسنجیم باید پرتاب اول انجام می شد و شما این کار را کردید، من به شما تبریک می گویم.
علی رغم اینکه پرتاب اول با موفقیت انجام شد ، در واستوچنی باید کار های زیادی انجام شود قبل از آنکه از آنجا بتوان دستگاه های سرنشین دار همرا ه با انسان را فرستاد. ضمنا باید ساخت و ساز شهر تسیولکوف تمام شود جایی که کارکنان پایگاه هوافضا و متخصصین شرکت های مرتبط زندگی خواهند کرد.
پرتاب انسان از پایگاه واستوچنی در سال 2023 برنامه ریزی شده است: گمان می شود که موشک سنگین" آنگارا — آ 5 ب" سفینه فضایی " فدراتسیا" چند بار مصرف را به فضا بفرستد. در واقع قبل از آن باید ده ها پرتاب موفقیت آمیز موشک حامل بدون سرنشین انجام شود. با این هدف و برای پرتاب موشک فوق سنگین " آنگارا — آ5 ب" در پایگاه هوافضای واستوچنی ، بخش دوم ساخت و ساز انجام می شود که برنامه ریزی شده است تا سال 2023 به اتمام رسیده و اولین پرتاب در سال 2026 خواهد بود. این تاریخ ها کاملا شرطی است و با گذشت زمان ممکن است تغییر کند. " آنگارا — آ 5ب" بر پایه برنامه ماه روسیه است و در آینده برای سایر ماموریت ها به طور مثال مریخی استفاده خواهد شد.
در حال حاضر در محدوده ی روسیه دو پایگاه هوافضای مدرن وجود دارد: پلستسک و واستوچنی. پایگاه هوا فضای جنگی پلستسک به خوبی برای پرتاب ماهواره ها به مدار قطبی مهیا شده است. از آن "آنگارای" سنگین و سبک و سایوز " سبک" و همچنین به طور مرتب " سایوز" متوسط پرتاب شد.
چند سال دیگر پایگاه هوافضای واستوچنی به سکوهای شروع برای پرتاب تمامی انواع حامل آنگارا و " سایوز" مجهز خواهد شد. تا این زمان بر اساس برنامه ریزی مسکو ، وظایف دو پایگاه هوا فضای اصلی کشور تقسیم می شود: پلستسک نقش ذخیره را اجرا کرده و در واقع پرتاب های نظامی را انجام می دهد ، در واقع زمانی که از واستوچنی تمامی پرتاب های میهنی صورت گیرد. در واقع از آن بر اساس برنامه ریزی روس کاسموس برنامه های سرنشین دار و فضایی شروع شده و همچنین ماموریت های مریخ و ماه آینده اجرایی خواهند شد. مزیت اصلی پایگاه هوافضا این است که در محدوده ی روسیه قرار دارد و باعث می شود که استقلال از شرکای خارجی (قزاقستان) طی اجرای پرتاب ها تضمین شده و در پرداخت برای سقوط اجزا و قطعات موشک در محدوده ی خارجی صرفه جویی گردد (باقی مانده های حامل در محدوده ی روسیه و در اقیانوس آرام سقوط می کنند)
واستوچنی در شش درجه شمالی از بایکنور قرار دارد.ضمنا ، پایگاه هوافضا در نزدیک مرز چین و ژاپن است: یکی از دلایل انتخاب مکان برای ساخت بایکنور در قزاقستان دور بودن آن از مرزها بود. برای ابزارهای ماهواره ای مدرن ردیابی دیگر مهم نیست.
اصلی ترین رقیب واستوچنی ، دو پایگاه فضایی آمریکاییست یعنی پایگاه جنگی واندنبرگ در کالیفرنیا و پایگاه هوافضا در دماغه کاناورال در فلوریدا. آنها در ساحل و نزدیک به خط استوا قرار دارند یعنی نزدیک تر از واستوچنی و اصلی ترین نیازهای آمریکا را در پرتاب های میهنی و جنگی تامین می کنند. پایگاه نظامی واندنبرگ به خوبی برای پرتاب ها در مدار قطبی (اجزای موشک به قسمت غربی یعنی اقیانوس آرام پرت می شوند)مجهز است اما کاناورال برای این کار مناسب نیست: در قسمت غربی آن منطقه ی مسکونی قرار دارد. سکوهای پرتاب موشک Falcon 9 شرکت SpaceX در هر دو میدان قرار دارند.



Marina Lystseva of TASS/POOL

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: پایگاه فضایی واستوچنی روسیه,پایگاه هوافضا, فضا,سکوهای پرتاب موشک Falcon 9 ,شرکت SpaceX,پایگاه نظامی واندنبرگ ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

احوالتان دگرگون و بهتر شده است. شاید هم موسيقى شما را آرام کرده‌ باشد.

نقش موسيقى تنها به افزايش حال سرخوشى و شادى خلاصه نمى شود كه حتى اين عامل معجزه‌گر شما را در تحمل درد، كاهش اضطراب و البته در بهبود فعاليت‌هاى ذهن يارى مى رساند. موسیقی شاید به‌ شما در بهتر به خواب رفتن، تمرکز به هنگام مطالعه کردن، یا ورزش‌کردن کمک کرده‌ باشد. حتی ممکن است دردتان را تسکین داده ‌باشد. اما آیا تاکنون به دلايل آن انديشيده‌ايد؟

درد و اضطراب در وجود انسان از یک منشا سرچشمه نمی گیرند اما موسیقی می تواند در تسکین و برطرف نمودن هر دو مشکل تاثیرگذار باشد. بسیاری از تحقیقات امروزی نشان می دهد که موسیقی در منحرف نمودن حواس و کاستن علائم درد، پیش از آنکه به مغز برسند و فرد آن را حس نماید، موثر است.

با بهره بردن از موسیقی، از هر گونه و نوعی که دوستدار آن هستید، در افزایش سطح روحیه‌تان، و تسکین دردهای جسمی تا کمک به فعالیت بیشتر مغزی کوشا باشید.

RFI

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نقش موسيقى,تحمل درد,كاهش اضطراب,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فروش آیفونهای شرکت اپل برای اولین بار از زمان وارد بازار شدن نسل اول این تلفنهای همراه با افت روبرو شده است.

اپل بین ماههای ژانویه تا مارس ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه آیفون به فروش رسانده که در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۰ میلیون دستگاه کمتر فروخته شده است.

کاهش فروش آیفونها حجم کلی فروش شرکت اپل را نیز با افت ۱۳ درصدی همراه کرده است.

فرانک ژیلت، کارشناس شرکت تحقیقاتی و مشاوره تجاری بازرگانی «فورستر» گفت: «به نظر نمی رسد اپل استراتژی برای افزایش رشد خود داشته باشد. اما اگر محصولی منحصر به فرد ارائه دهد و یا قیمتها را بطور قابل توجهی پایین بیاورد گرایش بازار تغییر خواهد کرد. در صورت عدم نوآوری در محصولات و عدم تغییر قیمتها موقعیت این شرکت در بازار کم کم با تردید و خطر مواجه خواهد شد.»

کمپانی اپل در ماه مارس نسل جدید آیفونهای ۵ اس ای را روانه بازار کرد. اما فروش این مدلها تاثیر چندانی در بالابردن آمار حجم کلی فروش این شرکت نداشته است.

فروش اپل در چین، دومین بازار مهم این شرکت پس از آمریکا حدود یک چهارم افت داشته است.

با این وجود حجم فروش سرویس و خدمات این شرکت از جمله خدمات ذخیره سازی از طریق رایانش ابری یا همان «آی کلاود» و یا موسیقی آنلاین «اپل موزیک» حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شرکت اپل, آیفون,چین,«آی کلاود» ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در فصل ششم مجموعه «بازی تاج و تخت» یکی از شخصیت‌های این عالم تخیلی به نام «آزور آهای» نقش مهمی خواهد داشت. شخصیتی که خصایص اهورا مزدا، خدای آیین زرتشت را داراست.

پخش ششمین فصل از مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» که براساس مجموعه داستان‌های تخیلی جرج آر.آر. مارتین ساخته شده، از روز ۲۴ آوریل توسط شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او آغاز شد.

به نوشته مقاله‌ای در ستون دیدگاه‌های روزنامه واشنگتن پست، کسی از جزییات داستان فصل ششم «بازی تاج و تخت» اطلاع دقيقی ندارد ولی براساس کتاب جرج آر.آر. مارتین و پنج فصل قبلی این مجموعه پر طرفدار، «آزور آهای» جنگجوی خداگونه‌ای است از دوران باستان که در نبردی عظیم بر تاریکی پیروز شده و اسلحه‌ای دارد که خدای آتش یا ارباب نور آن‌را تبرک کرده است. گمان زده می‌شود که او در شرایط خطیر و مشابهی در فصل ششم مجموعه «بازی تاج و تخت» دوباره ظهور خواهد کرد.

در بخشی از کتاب دوم جرج آر.آر. مارتین آمده است: «پس از یک تابستان طولانی، روزی فراخواهد رسید که ستاره‌ها خونریزی خواهند کرد و تاریکی بر جهان سایه خواهد انداخت. در این لحظات خطیر، جنگجویی از درون آتش شمشیر سوزانش را برخواهد کشید. آن شمشیر، شمشیر سرخ پهلوانان، که نور را با خود خواهد آورد، در دست «آزور آهای» خواهد بود که دوباره ظهور می‌کند و تاریکی را فراری می دهد.»

داستان‌های مسیحیایی که از ظهور مجدد ناجیان سخن می‌گویند، جهان‌شمولند. بسیاری از مذاهب جهان چنین اساطیری دارند و همواره یکی از عوامل مهم در تحریک تخیل انسان بوده‌اند.

اما در میان علاقمندان مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» به افسانه «آزور آهای» و منشا تاریخی این شخصیت توجه ویژه ای می‌شود. جرج آر.آر. مارتین خود گفته است که آن را براساس اساطیر مذهب زرتشت خلق کرده است.

مذهب زرتشت که هزاران سال قبل در سرزمینی که امروز ایران نامیده می‌شود ظهور کرد، نه تنها در تثبیت عنصر تطهیرکننده آتش بلکه در تدوین جهانبینی متکی بر اصل دوگانه خوب و شر(نیکی و پلیدی)نقش مهمی داشت که بعدها بر فلسفه ادیانی که در خاورمیانه ظهور کردند بی تاثیر نبود.

در آیین زرتشت، خدا، اهورا مزدا نامیده می شود که قادر و خالق مطلق است. در آیین های مذهبی باستانی‌تر در فلات قاره ایران، اعتقاد بر این بود که اهورا مزدا دو روح نیکی و بدی را خلق کرده است. روح نیکی سپنته مینو و پلیدی انگره منیو و یا اهریمن نامیده می‌شود. اما در آیین زرتشت اهورا مزدا فقط با سپنته مینو در ارتباط است که خالقی زندگی بخش است و اهریمن موجودی است که باید شکست داده شود.

در دانشنامه بریتانیکا چنین آمده است:«اهریمن برای حمله به نور گله‌ای از شیاطین آفرید که نماد حسادت و خصوصیاتی مشابه آن بودند. با وجود مصائب و آشوبی که بر اثر هجوم او در جهان بوجود آمد، معتقدان انتظار دارند که در نهایت اهریمن توسط اهورا مزدا شکست خواهد خورد. شیاطین به قلمرو خود خواهند گریخت و در آنجا یکدیگر را خواهند درید و موجودیت اهریمن نیز به پایان خواهد رسید.»

این مبارزه ابدی با اهریمن فقط مختص آیین زرتشت نیست. در مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» نیز هر چند به شکلی کمیک، روال داستان به سمتی پیش می‌رود که «رئیلهور» و «آزور آهای» که در مجموع خصایص و قدرت اهورا مزدا را دارند، به نبرد یک اهریمن بی رحم می روند که نماد تاریکی است.

تاکنون پنج فصل از این مجموعه پخش شده و فصل ششم تا اواسط تابستان پخش خواهد شد. برنامه ریزی برای تولید فصل هفتم این سریال برای پخش در سال ۲۰۱۷ نیز انجام شده است.

سازندگان «بازی تاج و تخت»،پیش‌بینی می‌کنند که سری کامل کتاب‌های این مجموعه،قابلیت تولید حدود ۸۰ ساعت فیلم، یعنی مدت زمان کافی برای تولید ۸ فصل را دارد.

سال گذشته فصل پنجم سریال «بازی تاج و تخت» با دریافت ۱۲ جایزه در مراسم «امی» که به اسکار تلویزیونی آمریکا معروف است،‌ توانست رکورد جدیدی از خود برجای گذارد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:«بازی تاج و تخت»,مراسم «امی» ,آیین زرتشت,اصل دوگانه خوب و شر(نیکی و پلیدی),game of thrones,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فاجعه ای که بلندپروازی های انسان را محدود کرد و باعث شد از آن پس نگاه واقع بینانه تری به کاوشهای فضایی داشته باشیم: سی سال پیش در چنین روزی، شاتل فضایی «چلنجر» از پایگاه فضایی ناسا در فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد، سی و هفت ثانیه بعد منفجر شد، و هر هفت سرنشین آن کشته شدند.

چگونه از این فاجعه باخبر شدید؟

دومینیک دوتن: «من در گویان بودم و به عنوان خبرنگار متخصص در مسائل مربوط به فضا برای ار اف او، یک بنگاه خبری دولتی، کار می کردم. آن روز برای انجام یک مأموریت روی رودخانه ای در جنگل بودم. خبر را از طریق مقامات نظامی دریافت کردم، گفتند باید با مرکز تماس بگیرم چون یک سانحه فضایی بسیار ناگوار اتفاق افتاده است. آن وقتها تلفن همراه وجود نداشت. دوران دیگری بود.»

لانس بوش: «بیست و هشتم ژانویه ۱۹۸۶، من مهندس جوان و تازه کاری در ناسا بودم، در حال کارآموزی از طراحان بزرگ سفینه های فضایی، کسانی که مرکوری، جمینی و آپولو را طراحی کرده بودند. من به تیمی ملحق شدم که، در اوایل طرح برنامه شاتل، مسئول طراحی نسل جدید سفینه های فضایی شده بود. در ذهن خودم به عنوان یک مهندس، پیشاپیش می دانستم که کار ما مسئولیت سنگینی دارد، زندگی آدمها بسته به تصمیماتی است که ما می گیریم. اما در لحظه انفجار، این نکته هرچه بیشتر برایم مسلم شد. ما در ناسا درک عمیقی از کار گروهی داریم، چون موفقیت ما و جان همکاران ما به هم وابسته است.»

آن لحظه چه احساسی داشتید؟

دومینیک دوتن: «خیلی غمگین بودیم، چون دستاوردهای ناسا در کاوشهای فضایی را تحسین می کردیم، و هنوز هم تحسین می کنیم. آن فاجعه آبی روی آتش اشتیاقها ریخت، اشتیاقهایی احتمالاً بی ملاحظه. آن فاجعه به همه ما نشان داد که ایمنی در فضا مسئله بسیار حساسی است، و هیچکس نمی تواند همه نواقص فنی را برطرف کند. سرمای غیرمترقبه در فلوریدا، یخ زدگی، و بعد هم آن سانحه تراژیک.»

لانس بوش: «من سابقه از دست دادن اعضای خانواده به این شکل آنی و ناگهانی را داشتم. به همین خاطر، می دانستم این سانحه چه معنایی برای خانواده های فضانوردان دارد، و همین طور برای بچه هایی که تلویزیون را تماشا می کردند. خوشحالم که امروز می توانم به حفظ میراث سرنشینان این سفینه، و اعضای خانواده هایشان کمک کنم و قدمی برای کمک به بچه های آن دوران بردارم.»

این فاجعه چه تأثیری بر کاوش فضایی در آن زمان گذاشت؟

دومینیک دوتن: «برای همه یک شوک بود. در آن زمان، ناسا فکر می کرد که می تواند هر ماه یک شاتل به فضا بفرستد. این فاجعه موجب شد همه دریابند که فرستادن فضانوردان به فضا کار بی خطری نیست. همچنین، موجب شد مهندسان هوا – فضا متوجه شوند که ارسال همزمان ماهواره ها و فضانوردان کار درستی نیست. بعد از فاجعه چلنجر، فضانوردان فقط در موارد کاملاً ضروری به فضا فرستاده می شدند. در زمان وقوع این فاجعه، ایستگاه فضایی بین المللی وجود نداشت، برنامه ای برای سفر به ماه در کار نبود، فضانوردان فقط مدتی در مدار زمین قرار می گرفتند و بعد به زمین بر می گشتند. مأموریت آنها فقط در مدار قرار دادن ماهواره ها یا از مدار خارج کردن آنها بود.»

لانس بوش: «سرنشیان آن سفینه و همه کسانی که در آن پروژه کار کرده بودند هدفشان انجام کشف و کاوش به نفع بشریت بود، به ویژه می خواستند با یک تلاش جهانی الهامبخشِ جوانان و نسلهای آینده شوند، آنان را به تحصیل علم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات تشویق کنند، و کاری کنند که شهروندانی باخبر از علوم باشند. آن تلاش بی شائبه تأثیر خودش را گذاشت و افراد زیادی تلاش خود را صرف ایجاد یک میراث زنده و پویا در این زمینه کرده اند.»

واکنش افکار عمومی به فاجعه چلنجر چه بود؟

دومینیک دوتن: «این فاجعه به شدت شوک آور بود، چون به صورت زنده در تلویزیون به نمایش در آمد. ناسا مشغول تبلیغ برای خودش هم بود. کریستا مک اولیف، یک آموزگار سی و شش ساله، هم جزء سرنشینان شاتل بود. اولین باری بود که یک “مسافر” سوار شاتل می شد، یک فضانورد غیرحرفه ای می خواست به خارج جو برود، و بنا داشت از فضا درس بدهد. یک برنامه ارتباطی کامل در این باره طراحی شده بود، طوری که به دنیا نشان بدهند فضا چه جای جالبی است. در آن زمان، کاوشهای فضایی پدیده واقعاً مهیجی شده بود، و ظاهراً همه چیز داشت درست کار می کرد. اما با فاجعه چلنجر چشمها به روی واقعیت باز شد: کاوش فضایی همیشه کار خطرناکی است، و با ترک کردن زمین باید آماده رویارویی با مخاطرات فراوان باشیم.»

پیامدهای بلندمدت این فاجعه برای کاوشهای فضایی چه بود؟

دومینیک دوتن: «مسئولان کاوشهای فضایی مجبور به بازنگری کلی در استراتژیهای خود شدند. با نگاه به گذشته، متوجه می شویم که اقدام ناسا برای سرمایه گذاری سراسری روی شاتلها اشتباه بود. ما در اروپا به فکر برنامه مشابهی افتاده بودیم اما، احتمالاً به دنبال فاجعه چلنجر، در دهه نود از آن دست کشیدیم و متوجه شدیم که کپسولهای فضایی وسایل ارزانتر و مطمئنتری برای فرستادن انسان به فضا هستند.»

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شاتل فضایی «چلنجر»,ناسا,انفجار,فاجعه,مهندسان هوا – فضا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

غذاهای آماده طبخ و به اصطلاح حاضری، معمولا پرکالری، شور، دارای شکر و چاق کننده توصیف می شوند، اما در پژوهشی که اخیرا صورت گرفته، گفته می شود که ممکن است مصرف این خوراکی ها مردم را در برابر برخی مواد شیمیایی که در بسته بندی های پلاستیکی یافت شده، آسیب پذیر کند.

پژوهشگران در مدرسه بهداشت عمومی انستیتو میلکن در دانشگاه جرج واشنگتن می گویند، کسانی که از چنین غذاهایی استفاده می کنند ممکن است در معرض سطوح بالای مواد شیمیایی که به مشکلات پزشکی، بویژه آسیب به سیستم باروری و احتمالا نازایی، ارتباط داده شده است، قرار بگیرند.

این ماده شیمیایی زیانبار "تالیت" (phthalates)، به انواع بسته بندی غذا، بویژه بسته بندی های پلاستیکی اضافه می شوند، زیرا انعطاف پذیری، شفافیت و دوام بسته ها را افزایش می دهد. اما مطالعات جدید نشان داده اند که می تواند با عبور از لایه های بسته بندی، وارد غذا شود.

برای این مطالعه، پژوهشگران از حدود ۹ هزار نفر درباره آنچه در ۱۲ ساعت گذشته خورده بودند، پرسیدند و پاسخ های آنها را جمع آوری و تحلیل کردند. از آنها همچنین خواسته شد نمونه ای از ادرار خود را برای اندازه گیری سطوح مواد ارائه دهند.

این ماده شیمیایی قبلا هم موضوع بحث انگیزی در ایالات متحده بود. در سال ۲۰۰۸ میلادی، کنگره آمریکا استفاده از این ماده را در انواع اسباب بازی ها ممنوع اعلام کرد.

 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:"تالیت" (phthalates),ماده شیمیایی , بسته بندی های پلاستیکی,مشکلات پزشکی,شفافیت و دوام بسته ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

خانه های قابل حمل، خانه های مقوایی و تولید فلزات توسط چاپگر سه بعدی از جمله پروژه هایی است که در نمایشگاهی با موضوع زندگی پایدار در آمستردام به نمایش گذاشته شده اند. این نمایشگاه با عنوان «شهر خلاق» و با هدف آینده ای با آلودگی کمتر، در بر گیرنده ۵۰ پروژه طراحی شده توسط ۴۰۰ دانشجو، هنرمند و متخصص است.

«کاخ قابل حمل» خانه ای کوچک با مساحت ۱۸ متر مربع و سوار بر چرخ است که به یک خودرو متصل می شود. مواد به کار رفته در ساخت این خانه چوب و سقفی از جنس ورقه فولاد است.

فضای خانه شامل یک سالن پذیرایی کوچک، آشپزخانه، دستشویی، دوش و یک جای خواب دو نفره در بخش فوقانی آن است.

جلت گلاس، مدیر این پروژه می گوید: «مردم از دیدن این همه فضا در خانه ای به این کوچکی متعجب می شوند. ما در طراحی از شیشه بهره بردیم. خانه باز و بزرگ به نظر می رسد و با محیط اطراف در تعامل است.»

خانه های مقوایی یکی دیگر از طرحهای این نمایشگاه است. این خانه از ۲۴ لایه مقوا که به یکدیگر متصل شده اند ساخته شده است. عرض هر دهلیز تولید شده ۱۲۰ و ارتفاع آن ۴۰۰ سانتی متر است. جداره بیرونی خانه برای مقاومت در برابر ضربه و اشعه خورشید توسط لایه های چوب پوشانده می شوند.

اوپ شیلینگ، مدیر اجرایی این طرح می گوید: «یک دهلیز به تنهایی فضای یک خانه را دارد. حال اگر من نیاز به آشپزخانه، دستشویی و یا اتاق خواب جداگانه داشته باشم، برای هر یک از آنها یک دهلیز جداگانه را به فضای پشتی خانه اضافه می کنم. این تقریبا شبیه یک خانه کامل است که در ظرف یک هفته قابل بهره برداری است.»

قیمت تمام شده برای هر دهلیز در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ یورو است. اضافه کردن دهلیزهای جانبی شامل دستشویی، حمام و آشپزخانه و همچنین نصب آنها در نهایت ۷۰ هزار یورو هزینه در بر خواهد داشت.

زندگی خلاق برای مجهز کردن خانه های مقوایی و قابل حمل نیازمند محصولات چاپگرهای ۳ بعدی است. یک شرکت هلندی در نمایشگاه آمستردام به این موضوع پرداخته است. این شرکت روباتی جوشکار با قابلیت حرکت در ۶ جهت را طراحی کرده که با یک نرم افزار کار می کند. لایه های فلزی جوشکاری شده روی یکدیگر قرار می گیرند و محصول نهایی را شکل می دهند.

جیجز وان در ولدن، مدیر این طرح می گوید: «چاپگرهای سه بعدی می توانند در ساخت قطعات ساختمانی کوچک کمک کنند و ما می توانیم از این نیز فراتر رویم. برای نمونه، ساخت پل یک قدم بزرگ بوسیله تکنولوژی موجود محسوب می شود. این یک نوآوری واقعی است.»

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خانه های قابل حمل,چاپگر سه بعدی ,خانه های مقوایی ,جوشکاری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کمپانی ژاپنی تجارت الکترونیکی «راکوتن»، اولین شرکتی است که سیستم تحویل اجناس از طریق هواپیماهای بدون سرنشین، پهپاد را به مرحله اجرا درآورد. انتقال جنس خریداری شده توسط این سیستم به مشتریان از طریق استفاده از یک اپلیکیشن میسر خواهد بود.

هیروشی میکیتانی، مدیرعامل راکوتن در ویدئویی بهره برداری از این سیستم را نشان داده است.

در حال حاضر تحویل اجناس با پهپاد بر روی زمینهای گلف میسر خواهد اما با برداشته شدن محدودیتهای قانونی و امنیتی این سیستم گسترش پیدا خواهد کرد.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: تجارت الکترونیکی ,«راکوتن»,پهپاد,هواپیماهای بدون سرنشین,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بسیاری با این پدیده آشنایند: اولین شب در آپارتمان یا هتل جدید سخت‌ترین شب برای خوابیدن است. محققان آمریکایی می‌گویند، علت را باید در نیمکره چپ مغز جست، جایی که حتی در خواب عمیق بیدار است.

یک ضرب‌المثل ژاپنی می‌گوید: «اگر بالشت را عوض کنی خوابت نمی‌برد.» اینک پژوهشگران آمریکایی می‌دانند چرا این ضرب‌المثل مصداقی عینی دارد. بخصوص نخستین شب در رختخوابی نامأنوس برای به خواب رفتن بدترین شب است.

حقیقت این است که نیمکره چپ مغز به هنگام تغییر جای خواب مقاومت می‌کند و همچنان فعال می‌ماند. به عبارتی دیگر نیمکره چپ در محیطی نامعمول در وضعیت "گوش به زنگ" قرار می‌گیرد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه براون به ریاست یوکا ساساکی این نتیجه را پس از رشته تحقیقاتی به دست آورده است. حاصل این تحقیقات در شماره جدید مجله علمی "کارنت بیولوژی" به چاپ رسیده است.

خانم ساساکی می‌گوید: «ما می‌دانیم که حیوانات دریایی و بعضی پرندگان از سیستم نامتقارن نیمکره‌های مغز در هنگام خواب برخوردارند که یکی از نیمکره‌ها به هنگام خواب بیدار و دیگری خواب می‌ماند.»

این استاد دانشگاه براون توضیح می‌دهد، اما در مغز انسانی دو نیمکره ناهماهنگ عمل نمی‌کنند. با این حال ممکن است که "مغز ما همانند نهنگ‌ها و دلفین‌ها از یک سیستم مینیاتوری برخوردار باشد."

نیمکره چپ، "نگهبان شب"

این تیم تحقیقاتی فعالیت مغزی ۳۵ داوطلب را در اولین و هشتمین شب در تختخوابی جدید مورد بررسی قرار داد. نتیجه این بود: در اولین شب نیمکره چپ مغز داوطلبان در مرحله امواج آهسته خواب عمیق بسیار تحریک‌پذیر بود و به کوچک‌ترین صدایی واکنش نشان می‌داد.

پژوهشگران نمی‌دانند چرا این اتفاق در نیمکره چپ مغز می‌افتد. اما از آنجا که این آزمایش تنها بر روی مرحله اول از خواب عمیق انجام شده آنها گمان می‌برند که شاید در مراحل دیگر وظیفه "گوش به‌زنگ ماندن" را نیمکره راست به عهده می‌گیرد و نیمکره چپ به خواب می‌رود.

دیتار ریمان از بیمارستان وابسته به دانشگاه فرایبورگ آلمان نتایج این مطالعات را تازه و بسیار جالب می‌نامد. او می‌گوید: «این نتایج هم‌مسیر با تحقیقاتی است که نامش "خواب در محلی خاص" است که به این مورد باید گفت "هوشیاری در محلی خاص".»

ریمان می‌گوید، این تحقیقات گویای آن است که تمامی مغز به هنگام خواب در وضعیتی یکسان قرار ندارد.

درمان بدخوابی‌

دیتار ریمان این اظهارات را با توجه به نتایج تحقیقات برای درمان اختلالات خواب بیان کرده است. کارشناسان مدت‌هاست بر این نظرند که انسان‌هایی که دچار بدخوابی‌های مزمن‌اند دائما در حالت "گوش‌‌به‌زنگ" قرار دارند و از تحریک‌پذیری دائمی در طول خواب در رنج‌اند.

با توجه به این نتیجه درمانگران توصیه می‌کنند که مبتلایان به بدخوابی به‌عمد دیرتر به رختخواب بروند.

یوکا ساساکی، از دست‌اندرکاران مطالعات تحقیقاتی دانشگاه براون آمریکا پیشنهاد می‌دهد، کسانی که به سفر می‌روند برای اینکه مشکل خواب در شب نخست را نداشته باشند بهتر است بالش خود را به همراه برده یا همواره به هتلی یکسان بروند.

به‌یقین همه مسافران یکی نیستند و برخی در شب نخست‌ هم به راحتی به خواب می‌روند. ساساکی می‌گوید، علت این تفاوت را باید در انعطاف‌پذیری بالای مغز انسان جست.

در دانشگاه براون کار بر روی قسمت فعال مغز به هنگام خواب هنوز ادامه دارد. پژوهشگران تکنیک‌هایی را در دست تحقیق دارند تا به کمک ‌آنها بخش فعال مغز را غیر هشیار کرده و خواب را آسان‌تر کنند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:درمان بدخوابی‌,نیمکره چپ مغز,سیستم نامتقارن نیمکره‌های مغز,خواب عمیق,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تشخیص هویت افراد در حوزه‌ی امنیت، اهمیت فراوانی دارد. اسکن اثر انگشت و شبکیه‌ی چشم از جمله روش‌های رایج در تشخیص هویت است. اما این بار پژوهشگران به سراغ مغز رفته‌اند تا با الگوبرداری از امواج آن، هویت افراد را شناسایی کنند.

در ظاهر، همه‌ی انسان‌ها به محرک‌های محیط پاسخ یکسانی می‌دهند. اما تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه بینگهمتون نشان داده است که ما انسان‌ها بیشتر از آنچه که به نظر می‌رسد، منحصر به فرد هستیم. بنا به گفته‌ی این محققان، پاسخ هر یک از انسان‌ها به محرک‌هایی چون غذا، دیدن افراد مشهور یا کلمات بسیار متفاوت است و این پاسخ‌ها می‌تواند با دقتی ۱۰۰٪، افراد را از یکدیگر متمایز کند.

طی یک مطالعه، پژوهشگران ۵۰ نفر را انتخاب کردند و با استفاده از هدست‌های الکتروانسافلوگرام - EEG -  فعالیت مغزی آن‌ها را ‌اندازه‌گیری کردند. نحوه‌ی کار به این شکل بود که به هریک از شرکت‌کنندگان در این آزمایش، ۵۰۰ تصویر مختلف از غذا، افراد معروف و کلمات نشان داده شد.تصاویر موجود با هدف خاصی انتخاب شده بودند تا پژوهشگران بتوانند بهترین پاسخ عاطفی منحصر به فرد را از شرکت‌کنندگان دریافت کنند. به این ترتیب پژوهشگران توانستند تا با نتایج حاصل ازپاسخ‌های EEG توسط رایانه، تک تک افراد را با دقت ۱۰۰٪ شناسایی کنند.

 

محققان بر این باور هستند که الگوهای امواج مغزی نسبت به اثر انگشت یا اسکن شبکیه‌ی چشم، در شناسایی افراد موثرتر و دقیق‌تر عمل می‌کند. در مقابل، الگوی امواج مغزی فرد تغییرپذیر است و در موارد نادری این امکان وجود دارد که الگوی مغزی یک شخص به سرقت برود. پرفسور "سارا لازلو" که به عنوان روانشناس و سرپرست تیم تحقیقاتی فعالیت می‌کند، می‌گوید : " الگوی اثر انگشت به هیچ عنوان قابل سرقت نیست و کسی نمی‌تواند با استفاده از سرقت آن، اثر انگشت جدیدی ایجاد کند. در حالی که الگوی امواج مغزی قابلیت ربوده شدن را دارند. "

در پژوهش مشابه گذشته، پژوهشگران به ۳۲ نفر از داوطلبان حاضر در آزمایش، تنها به نشان دادن کلمات اکتفا کردند و پس از تحلیل امواج مغزی این افراد توسط کامپیوتر، برای ۹۷٪ آن‌ها الگوی امواج دریافت شده، منحصر به فرد بود. تا این که در مطالعه‌ی اخیر با همکاری پنتاگون از سیستم‌های پیشرفته‌تری برای‌اندازه‌گیری و الگوبرداری امواج مغزی استفاده شد و این بار برای ۱۰۰٪ افراد یک الگوی مغزی منحصر به فرد به دست آمد.

 

منبع

DIGITALTRENDS

ارسال :مهرداد نورایی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تشخیص هویت افراد , اسکن اثر انگشت,شبکیه‌ی چشم,الگوبرداری از امواج,هدست‌های الکتروانسافلوگرام - EEG - ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

چان یوئن تینگ، اولین زنی است که توانسته یک تیم حرفه‌ای فوتبال مردان را به قهرمانی در بالاترین لیگ فوتبال یک کشور برساند.

 مربی ۲۷ ساله تیم ایسترن توانست با پیروزی ۱-۲ تیمش مقابل ساوت چاینا، قهرمان لیگ برتر فوتبال هنگ‌کنگ شود.

خانم چان دسامبر گذشته جانشین یئونگ چینگ کئونگ، مربی تیم ایسترن، شد که به تیمی ژاپنی پیوسته بود. او در حالی با یک امتیاز اختلاف نسبت به نزدیک‌ترین رقیب، تیمش را قهرمان کرد که در ۱۵ مسابقه اخیر فقط یکبار شکست را تجربه کرده است.

 چان پس از قهرمانی گفت: "فکر نکنم که من الگوی خیلی خوبی باشم، اما به نظرم این پیغام را برای زنان جوان فرستادم که اگر واقعا فوتبال را دوست دارند باید رویای‌شان را دنبال کنند. این مثالی برای آن‌هاست که به جنگیدن ادامه دهند و به چیزی که می‌خواهند برسند. من تجربه کمی دارم و واقعا سرمربی خیلی خوبی نیستم، اما خوش شانس بودم که دستیاران خیلی خوبی داشتم و بازیکنان نیز از من حمایت کردند."

ایسترن برای اولین‌بار در ۲۱ سال اخیر قهرمان لیگ هنگ‌کنگ شده است. هنوز یک بازی دیگر از رقابت‌های این فصل لیگ هنگ‌کنگ باقی مانده است.

ایسترن با این قهرمانی حضورش را در رقابت‌های انتخابی فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا قطعی کرد. این تیم همچنین بخت قهرمانی در مسابقات جام حذفی هنگ‌کنگ را نیز داشت اما با شکست ۰-۱ هفته گذشته مقابل تیم یوئن لونگ از آن مسابقات حذف شد.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:چان یوئن تینگ, لیگ برتر فوتبال هنگ‌کنگ,اولین زنی که قهرمان فوتبال حرفه‌ای مردان شد,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

"استرس" یک حالت روانی یا فشار احساسی یا تنش ناشی از شرایط دشوار تعریف شده است. پژوهش‌های اخیر توسط یک نهاد غیرانتفاعی به نام "جامعه مدیریت استرس نیل شاه" نشان می‌دهد که بدن انسان چنان طرح شده است که بتواند هر ماه دو تا سه مورد استرس شدید را تجربه کند.

همه ما، در مقطعی از زندگی، به شکلی گرفتار استرس می‌شویم که می‌تواند وقت و انرژی ما را بگیرد. پژوهشگران پنج روش ساده و کم هزینه برای برطرف کردن استرس و بهره مند شدن از یک زندگی شادتر و سالم‌تر پیشنهاد می‌کنند:

۱-عاملی را که موجب استرس در شما می‌شود شناسایی کنید. اگر بتوانید بفهمید چه چیزی یا چه زمانی باعث بروز استرس می‌شود، گام بعدی این خواهد بود که از آن پرهیز کنید. شناختن عوامل استرس‌زا، ارزان ترین راه برای خنثی کردن آن است.

۲-بیشتر بخوابید. بدن برای این که بتواند کار خود را آنطور که طراحی شده انجام دهد، به میزان مشخصی استراحت نیاز دارد. انجمن روانشناسی آمریکا می‌گوید ۶۰ تا ۹۰ دقیقه خواب اضافی در هر شب، به شما کمک خواهد کرد شادتر و سالم‌تر باشید. اگر به اندازه کافی نخوابید، موجب خواهد شد بدون آن که حتی خود بدانید، دچار استرس شوید. اگر از جمله کسانی هستید که با وجود خوابیدن، باز هم احساس خستگی و استرس می‌کنید، بهتر است کمی بیشتر بخوابید. اگر مشکل خوابیدن دارید، از داروهایی که در دسترس است، استفاده کنید.

۳-خطرات بیشتری را بپذیرید. شاید کمی غیرعادی به نظر برسد، اما واقعیت دارد. همه ما کارهایی داریم که همیشه می‌خواستیم انجام دهیم، اما می‌ترسیدیم. از رها کردن شغلی مطمئن، که در عین حال از آن متنفریم، تا راه انداختن کسب و کار شخصی یا حتی مسافرت. وقتی با پرسش‌هایی مانند "آیا باید، آیا می‌توانم و امثال اینها" روبرو می‌شوید، بنشینید، خوب فکر کنید و سعی کنید به استرس پایان دهید. یادمان باشد که ما هر روز زندگی می‌کنیم، اما فقط یک بار می‌میریم. زمان مرگ هم معلوم نیست، بنابر این خطر را بپذیرید و کاری که واقعا دلتان می‌خواهد را انجام دهید. آنگاه بدنتان سپاسگزار شما خواهد بود.

۴-بودرمانی. استفاده از روغن‌های گرفته شده از گیاهان یا سوزندان گیاهان دارویی و معطر، برای تقویت آرامش روحی و جسمی مؤثر است. نکته مهم در استفاده از چنین روش‌هایی، این است که اگر بطور منظم این کار را انجام دهید، می‌توانید تا بیش از ۴۰ درصد از استرس خود کم کنید.

۵-بهتر بخورید. اغلب این جمله را می‌شنویم که "تو همانی که می‌خوری هستی." درست است؛ اگر زیاد از غذاهای آماده استفاده می‌کنید، انتطار نداشته باشند که بدن شما به شیوه‌ای مثبت پاسخ دهد. خوردن غذای سالم آنقدرهم که احتمالا فکر می‌کنید گران نیست، می‌توانید آن را با بودجه‌ای که دارید تطبیق دهید.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:"استرس", روانشناسی,بودرمانی,استراحت ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پرینس، خواننده، ترانه سرا که از او به عنوان اسطوره موسیقی "سول و فانک" یاد می شود، در ۵۷ سالگی درگذشت.درگذشت ناگهانی پرینس، ستاره موسیقی آمریکایی هوادارانش را به سوگ نشاند. آنها با نثار گل و روشن کردن شمع در بیرون از خانه پرینس، به این اسطوره موسیقی ادای احترام کردند.

جسد این خواننده مشهور آمریکایی روز پنجشنبه در خانه اش در ایالت مینه سوتا پیدا شد.

او مدتی بیمار بود و به همین خاطر دو کنسرتش را در آمریکا لغو کرد.

نام اصلی او "راجرز نلسون" است و سال ۱۹۵۸ در مینیاپولیس، ایالت مینه‌سوتا بدنیا آمد. او اولین آلبومش را ۳۷ سال پیش و به همین نام پرینس منتشر کرد.

 

او تا زمان مرگش ۷ جایزه گرامی را به خاطر آلبوم هایش دریافت کرد.

موسیقی پرینس ترکیبی از از راک، آر اند بی، سول و فانک بود.

او در مجلهٔ رولینگ استون در رتبه ۲۷ در بین "۱۰۰ هنرمند بزرگ تمام دوران‌ها" قرار گرفته است.

 

یکی از آنها گفت: «من هنوز هم نمی توانم باور کنم. نمی توانم باور کنم که او رفته است. حتی نمی توانم در مورش حرف بزنم.»

چند روز پیش، پرینس در میان هوادارانش در پیزلی پارک، در ایالت مینه سوتا حاضر شد تا به آنها نشان دهد که حالش خوب است و جای نگرانی نیست.

یکی از هواداران او که در این جمع حاضر بود گفت: «چه افتخاری بود که شنبه شب اینجا بودم. احساس می کردم که حالش خوب خواهد شد. سالها همین کار را می کردیم. اما حالا او از میان ما رفته است. احساس پوچی می کنم.»

بسیاری از شهروندان نیویورک هم از شنیدن خبر مرگ پرینس در بهت و حیرت فرو رفته اند. این شهروند نیویورکی گفت: «او قهرمان من است. ما با او بزرگ شدیم و یادم هست وقتی او خواندن را شروع کرد. او کمی متفاوت از دیگران بود. روز غم انگیزی است.» دیگری افزود: «خیلی غم انگیز است. او در موسیقی پیشرو بود. ما و جامعه موسیقی همه دلتنگ او خواهیم شد.»

درگذشت پرینس راجرز نلسون در شبکه های اجتماعی واکنش هنرمندان را نیز به همراه داشته است.

euronews 2016.-AOL-

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پرینس,اسطوره موسیقی , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پل ورسک ۸۰ سال پیش در زمان رضاشاه ساخته شد. این پل از شگفتی‌های مهندسی راه‌آهن ایران است که در جنگ‌جهانی دوم به «پل پیروزی متفقين» معروف شد.از شگفتی‌های ساخت این پل عدم استفاده از هر‌گونه سازه فلزی در ساخت آن است.

این پل در مسیر راه آهن سراسری شمال - جنوب و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره، با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. این پل دو كوه عظيم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به هم متصل می‌کند.ساخت پل ورسک از اواسط آبان سال ۱۳۱۳ آغاز شد و روز ۵ ارديبهشت ۱۳۱۵ به طور رسمی گشایش یافت. هزينه احداث پل ورسک ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار ريال اعلام شد.

پیمان صدفی، پژوهشگر، که درباره تاریخچه این پل تحقیق کرده است، درباره اهمیت این پل می‌گوید: «پل ورسک در زمان جنگ‌جهانی دوم به‌خاطر نقشی که در كمک‌رسانی به اتحاد جماهير شوروی محاصره شده توسط آلمان هيتلری ایفا کرد معروف شد و لقب پل پيروزی گرفت. به قول فرماندهان متفقين اگر راه آهن ايران وجود نداشت، نقشه جهان به شكل ديگری بود.»پیمان صدفی درباره نتیجه تحقیقات خود از روند ساخت پل ورسک ادامه می‌دهد: «به دستور دولت آلمان، لاديسلاوس فون رابسوويچ، اهل اتریش، که در ایران به مهندس ورسک مشهور شده به همراه همسر و فرزندانش به ایران آمد تا يكی از سخت‌ترين كارهای دنيا را در سوادكوه به انجام برساند.

پل ورسک هنوز هم نماد مهندسی پيشرفته آلمانی‌ها و انجام كار محكم و درست است.»نظارت بر احداث این پل به مهندس ورسک (لاديسلاوس فون روبسويچ) سپرده شد. به همين دليل رابسويچ و خانواده‌اش حدود دو سال در خانه‌ای در پائين دست پل و در كنار رودخانه زندگی می كردند.روزنامه اطلاعات در تاریخ ۵ ارديبهشت سال ۱۳۱۵ به نقل از مهندس لاديسلاوس فون رابسويچ نوشت: «روزی كه اين مدل را برای احداث پل ورسك تهيه كردم مهندسان ديگر با نظر حيرت به آن نگريسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار يكی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز كه اين پل احداث شده، همه، من و رفقايم را تشويق و تحسين می‌‌كنند و آن را در شمار بهترين پل‌های قشنگ و شاهكار مهندسی می‌‌دانند.»به گزارش روزنامه "آفتاب یزد"، رضا‌شاه برای افتتاح پل ورسک شخصا به سوادكوه که زادگاه خودش نیز بود آمد.

در برخی روایت‌ها درباره روز افتتاح این پل آمده است که به دستور رضا شاه سرمهندس اتریشی این پل موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار زیر پل قرار بگیرد تا در صورت تخریب پل، اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد.

تصویری کمیاب از مهندس ورسک (لاديسلاوس فون رابسويچ). مهندس ورسک در سال ۱۹۳۸ ايران را ترک كرد و در كوران جنگ دوم جهانی ، پروژه های بسياری را در آلمان، نروژ و مصر اجرا کرد. رابسويچ در سال ۱۹۵۱ دكترای خود را از دانشگاه گراتس اتريش دريافت و بعدها به‌عنوان مشاور سازمان‌ملل در سال‌های ۱۹۵۶تا ۱۹۵۸ در ونزوئلا خدمت کرد.با شروع جنگ دوم جهانی و با توجه به احتمال ورود متفقین به ایران و استفاده آنان از راه‌آهن ایران، تصميم گرفته شد كه همه پل‌ها مين‌گذاری شوند. پل راه آهن ورسک نيز شامل اين دستور بود، اما پل‌ها هيچ‌گاه منفجر نشدند و متفقين پس از اطلاع از اين موضوع اقدام به خنثی كردن مين‌ها كردند.

محمد سجادی، وزير راه ایران میان سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۰ با اشاره به مین‌گذاری پل ورسک گفته بود: «با شنيدن اخبار وحشتناک از جبهه‌های جنگ شوروی، دستور مين‌‌گذاری پل ورسک و پل‌های مهم ديگر راه‌آهن داده شد و اين كار با دقت و به صورت محرمانه انجام پذيرفت. ليكن پس از اشغال ايران توسط متفقين، دستوری برای انفجار پل‌ها صادر نشد.»با گذشت حدود ۷۵ سال از ساخت پل ورسک، قطار تهران - ساری هر روز دو بار از روی این پل می‌گذرد.قطارهای گرگان و قطارهای باربری و سوختی نيز از روی پل ورسک می‌گذرند. پل ورسک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار مهندسی راه آهن ایران به ثبت ملی رسیده ‌است.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پل ورسک,شگفتی‌های مهندسی راه‌آهن ایران,پل ورسک نماد مهندسی پيشرفته آلمانی‌ها ,لاديسلاوس فون رابسويچ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com