جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

ویکتور بلااوسوف، معاون مدیرکل شرکت متحده موتورسازی روسیه اعلام کرد اولین نمونه های تجربی موتور "مرحله دوم" هواپیمای جنگنده نسل پنجم "پک فا" در روسیه تا سال 2017 ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری "ریانووستی" ، ویکتور بلااوسوف ضمن اعلام این مطلب افزود اولین پروازها با استفاده از نمونه تجربی موتور هواپیمای جنگنده روسی نسل پنجم (محصول 300) در سال 2018 صورت خواهد گرفت.
جنگنده ت ـ 50 (پک فا)، هواپیمای نسل پنجم پیشرفته روسیه مجهز به جدید ترین مجتمع سیستم های الکترونیکی (اویونیک) و رادار پیشرفته دارای آرایه کاوش فعال الکترونیک است.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هواپیمای جنگنده پیشرفته تـ 50 (پک فا) ,تسلیحات هوایی,جنگنده های جدید روسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

"جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد"، هفتمین اپیزود از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان است که اکران افتتاحیه خود را دوشنبه شب (۱۴ دسامبر) در لس آنجلس جشن گرفت.

نه تنها هواداران این مجموعه که فرصت حضور در اکران افتتاحیه را داشتند، تازه‌ترین قسمت "جنگ ستارگان" را ستودند، بلکه جف بوک، یکی از منتقدان مطرح فیلم به خبرگزاری فرانسه گفت: «احتمالا این بزرگ‌ترین اکران افتتاحیه چند دهه اخیر است.»مضمون و جزییات این فیلم اگر چه هنوز برملا نشده و باید تا آغاز اکران عمومی همچنان منتظر ماند، اما نخستین واکنش‌های منتقدانی که در نمایش افتتاحیه حضور داشته‌اند، ستایش‌آمیز بوده است.

ربکا کیگان، منتقد نشریه لس‌آنجلس تایمز هواداران "جنگ ستارگان" را خطاب قرار داده و فقط پیشاپیش گفته است: «این، فیلم شما خواهد بود!، از لحاظ داستان، نقش‌ها، طراحی و طنز».جرج لوکاس، تهیه‌کننده و کارگردان صاحبنام هالیوود و خالق جنگ ستارگان قصد ساخت قسمتی تازه را نداشت و از این رو، حقوق تهیه این فیلم را به کمپانی دیزنی فروخت. قسمت هفتم این مجموعه "جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد" رسما در روز ۱۷ دسامبر در سینماهای آلمان به اکران عمومی در خواهد آمد. کارگردانی این اپیزود را جی‌.جی. آبرامز برعهده داشته است.شماری از هواداران پروپاقرص "جنگ ستارگان" برای آنکه لحظه‌ای از این رویداد مهم را از دست ندهند و از نزدیک شاهد کم‌وکیف و حاشیه‌های اکران افتتاحیه باشند، یک شب پیش از نمایش افتتاحیه بساط خود را جلوی محل برگزاری پهن کرده و ساعت‌ها انتظار کشیدند. برخی از آن‌ها هم حتی برای خوابیدن، لباس‌هایی خاص بر تن کردند، تا عشق و علاقه خود به جنگ ستارگان را نشان دهند.

شب پیش از نمایش دمای لس آنجلس به تنها ۸ درجه سانتیگراد رسید، اما طرفداران "جنگ ستارگان" صبورانه منتظر ماندند و احتمالا کوشیدند با بحث و گمانه‌زنی درباره داستان و قهرمانان اپیزود جدید، خود را بیدار و سرحال نگه دارند.در سال ۱۹۷۷ میلادی بود که نخستین فیلم جنگ ستارگان به نمایش درآمد. در آن زمان هیچکس حتی تصورش را هم نمی‌کرد که این فیلم به این درجه از محبوبیت و شهرت در جهان برسد. "جنگ ستارگان" در یک کلام "نبرد نیک و شر" در کهکشان‌های دوردست را روایت می‌کند. مجموعه فیلم‌های "جنگ ستارگان" از لحاظ فروش یکه‌تاز است و تا سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۴ میلیارد یورو فروش داشته است.

 داستان و جزییات تازه‌ترین قسمت از مجموعه "جنگ ستارگان" از مسائلی بود که دست‌اندکاران این فیلم‌ها تا آخرین لحظه کوشیدند، از برملا شدن آن جلوگیری کنند. دیزی ریدلر که از نقش‌آفرینان این فیلم است، گفت که اجازه نداشته است، در مورد بازیگری‌اش در این فیلم چیزی به دیگران بگوید و تنها پدرومادرش و یکی از خواهران او از اینکه او در اپیزود هفتم نقش‌آفرینی کرده، آگاه بوده‌اند. مارک همیل که امروز ۶۴ ساله است، نقش لوک اسکای‌واکر را در اپیزودهای چهارم تا ششم فیلم "جنگ ستارگان" که در سال ۱۹۷۷ اکران شد، برعهده داشت. او با توجه به نقش‌آفرینی در اپیزود هفتم نیز دوشنبه شب (۱۴ دسامبر) در اکران افتتاحیه "جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد" حضور داشت.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بخش بزرگی از عمر انسان در خواب می‌گذرد. خواب آرام و راحت برای برخی مردم رویایی است که به راحتی نمی‌توانند به آن دست یابند. بسیاری پیوسته از مشکل بی‌خوابی یا بدخوابی رنج می‌برند. تغییر عادت گاهی می‌تواند مؤثر باشد.

1-سعی کنید زمانی بخوابید که واقعا خسته هستید و خواب به سراغتان آمده است.

2-سعی کنید در زمان خوابیدن و بیدارشدن نظمی به وجود بیاورید.

3-با توجه به تأثیر بیدارکننده نوشیدنی‌هایی کافئین‌دار مانند قهوه، چای سیاه و سبز، کوکاکولا و همچنین نوشابه‌های انرژی‌زا بهتر است که ۴ تا ۶ ساعت پیش از خوابیدن، از صرف آنها پرهیز شود.

4-شب‌ها، به ویژه پیش از رفتن به رختخواب از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات پرهیز کنید.

5-توجه کنید که اتاق خواب شما به اندازه کافی آرام، کم‌سروصدا و تاریک باشد. اگر محیط اطراف پرسروصدا است، از گوشگیر استفاده کنید.

6-سعی کنید، دمای اتاق خواب شما نه گرم باشد و نه سرد. دمای مطلوب اتاق خواب ۱۸ درجه سانتیگراد است.

7-اگر چه ورزش در رفع استرس مؤثر است، اما بکوشید از تحرکات ورزشی شدید پیش از رفتن به خواب خودداری کنید، چرا که اینگونه تحرکات باعث گردش بیشتر و سریعتر خون می‌شود.

8-از خواب طولانی خلال روز پرهیز کنید. خواب بعدازظهر بهتر است که بیشتر از یک ربع طول نکشد.

9-اگرچه تماشای تلویزیون، مطالعه یا حتی کار با لپ‌تاپ در بستر می‌تواند با راحتی همراه باشد، اما به افرادی که دچار بدخوابی یا بی‌خوابی هستند، توصیه می‌شود که از این کار چشم بپوشند. بکوشید به بدن خود عادت دهید که تخت فقط برای خواب و استراحت است.

10-درصورتی که هنگام خوابیدن ناآرام هستید و پیوسته در تخت می‌غلتید، بهتر است که دائم به ساعت نگاه نکنید، چون بیش از پیش زیر فشار عصبی قرار می‌گیرد و دشوارتر به خواب می‌روید.

11-اگر حس می‌کنید که خوابتان نمی‌رود، سعی نکنید به زور بخوابید. بهتر است بلند شوید و خود را با چیزی سرگرم کنید، تا به طور طبیعی خسته شوید و خوابتان بگیرد. یک فنجان چای غیرسیاه یا غیرسبز می‌تواند تأثیری آرام‌بخش و خواب‌آور داشته باشد.

12-آیا بی‌خوابی و بدخوابی شما به خاطر این است که پیوسته به مسائل و کارهایی فکر می‌کنید که در روزهای بعد قرار است انجام دهید؟ در این صورت بهتر است یک دفترچه کوچک کنار تختتان داشته باشید و این کارها یا مشغله‌های ذهنی را یادداشت کنید. با همین کار این مشغله‌ها کوچکتر می‌شوند.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مشکل بی‌خوابی یا بدخوابی,سیگار, نوشیدنی‌هایی کافئین‌دار,تحرکات ورزشی,رفع استرس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کرک داگلاس، هنرپیشه اسطوره‌ای هالیوود، روز ۹ دسامبر تولد ۹۹ سالگی‌اش را جشن گرفت. وی که یکی از هنرپیشه‌های دوران طلایی هالیوود در سال‌های دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی به شمار می‌رود در بیش از ۸۰ فیلم ایفای نقش کرده است. از جمله نقش‌های ماندگار کرک داگلاس "اسپارتاکوس" است. پسر او مایکل داگلاس نیز راه پدر را در پیش گرفت و اکنون یکی از چهره‌های شناخته شده سینمای هالیوود به شمار می‌رود.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کرک داگلاس، هنرپیشه اسطوره‌ای هالیوود,"اسپارتاکوس",مایکل داگلاس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فرانک سیناترا در طی شش دهه فعالیت هنری خود موفق شد به سبکی منحصربه‌فرد دست یابد و در عین حال علیرغم تغییر سلیقه و ذائقه مخاطبان موسیقی موفقیت تجاری ترانه‌هایش را حفظ کند. او با گذشت زمان به یکی از مهم‌ترین چهره‌های موسیقی در آمریکا و جهان بدل شد.

سیناترا به عنوان خواننده، هنرپیشه و چهره‌ای که با تکیه بر هنرهای گوناگون مخاطبان را جذب و سرگرم می‌کنند، الگوی بسیاری‌ بوده است.

او با ضبط ۱۸۰۰ ترانه، بازیگری در ۶۰ فیلم، کسب ۹ جایزه گرمی و یک جایزه اسکار به جایگاهی در صنعت فیلم و موسیقی دست یافت که بسیاری‌ها رویای آن را در سر می‌پرورانده و می‌پرورانند.در بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۹۵ همواره یکی از ترانه‌های فرانک سیناترا در بین فهرست ترانه‌های پرفروش هفته که مجله معتبر بیلبورد منتشر می‌کرد، به چشم می‌خورد.Something stupid یکی از این ترانه‌ها بود که فرانک سیناترا آن را به همراه دخترش، نانسی اجرا کرده است.این ترانه در سال ۱۹۶۷ توانست گوی سبقت را از دیگر ترانه‌ها برباید و به ترانه‌ی شماری یک در آمریکا و بریتانیا بدل شود.

استعدادی که کشف شد

فرانک سیناترا در ۲ دسامبر سال ۱۹۱۵ در نیو جرسی به دنیا آمد. پدرش بوکسور آماتور و مأمور آتش‌نشانی بود و مادر ایتالیایی‌تبارش نیز رئیس شعبه محلی حزب دموکرات در هوبوکن (Hoboken) در ایالت نیو جرسی.

در بهار سال ۱۹۳۹ هری جیمز، یکی از ترومپت‌نوازان معروف به استعداد فرانک سیناترا پی برد و به این ترتیب رویای سیناترا برای ضبط نخستین صفحه محقق شد. این دو چهره در طول چند دهه همکاری بیش از ۱۸۰ قطعه مشترک ضبط کردند که بسیاری از آن‌ها به جمع ده‌‌ترانه ‌پرفروش روز راه یافتند و ماندگار شدند، از جمله ترانه I’ll never smile again.

سیناترا در بهار ۱۹۴۲ فعالیت انفرادی خود را آغاز کرد؛ فعالیتی که در عالم موسیقی و فیلم کم‌نظیر بوده و است. بازیگری درخشان او در تئاتر پارامونت در نیویورک سبب شد که سیناترا به نخستین الگوی نوجوانان و جوانان آمریکایی بدل شود.

در همین دوران بود که طرفدارانش به او لقب The Voice (صدا) را دادند. سیناترا با صدای ویژه و منحصربه‌فردش توانست رنگی خاص و بی‌نظیر به شماری از ترانه‌های مشهور و کلاسیک آمریکایی ببخشد.

بسیاری از ترانه‌هایی که با صدای او اجرا شده‌اند، از ترانه‌های خاطره‌انگیز و همیشه‌سبز دنیای موسیقی محسوب می‌شوند. یکی از این ترانه‌ها My Way (راه من) است که به گوش کمتر علاقمند موسیقی ناآشناست.

در سال ۱۹۵۰ تارهای صوتی فرانک سیناترا دچار بیماری شد و او به مدت پنج سال از صحنه موسیقی دور بود تا اینکه با ترانه‌ی حزن‌انگیز In the wee small hours بازگشتی موفق را جشن گرفت. آلبوم Songs for swinging lovers که در سال ۱۹۵۶ به انتشار رسید، ۶۶ هفته‌ی تمام در بین آلبوم‌های پرفروش فهرست نشریه بیلبورد بود.

چهره محبوب سینما

فرانک سیناترا را می‌توان هنرمندی همه‌فن‌حریف دانست. او در طی چندین دهه فعالیت هنری در ۶۰ فیلم نقش‌آفرینی کرد و در سال ۱۹۵۳ حتی موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد برای بازیگری در فیلم "از اینجا تا ابدیت" شد. از آن پس بود که در‌های هالیوود نیز به روی او گشوده شد.

سیناترا به خاطر صدای فوق‌العاده‌اش هم در فیلم‌های موزیکال حضور یافت و هم در فیلم‌هایی جدی مانند "مرد بازوطلایی".

بازیگری در این فیلم حتی نامزدی جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای سیناترا به ارمغان آورد.فرانک سیناترا تنها به خاطر نقش پررنگ‌اش در صحنه فیلم و موسیقی خبرساز نبود. او از روحی باز و آزاد برخوردار بود، اما این بعد از ابعاد شخصیتی او کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار داشت تا ارتباطاتی که گفته می‌شد با مافیا دارد.این هنرمند محبوب که میلیون‌ها دلار کمک‌های خیریه انجام داد از دشمنان و مخالفان صریح نژادپرستی بود. او بود که توانست هنرمندانی سیاهپوست چون سمی دیویس جونیر را به موفقیت برساند.از این دو ترانه‌هایی خاطره‌انگیز نیز به جای مانده است، از جمله ترانه‌ی "من و سایه‌ام" که در سال ۱۹۵۸ روانه بازار شد.

سیناترا و زنان

روابط شخصی و عاشقانه فرانک سیناترا نیز از دیگر دلایلی بود که او را در کانون توجه رسانه‌ها قرار داد.سیناترا در سال ۱۹۳۹ با نانسی بارباتو، عشق دوران دبیرستانی‌اش ازدواج کرد و سه فرزند نیز حاصل این زناشویی بود.او اما همسرش را ترک کرد تا در سال ۱۹۵۱ با آوا گاردنر، چهره‌ی زیباروی هالیوود ازدواج کند. زندگی مشترک این زوج تنها دو سال دوام یافت و چند سال طول کشید تا آنها رسما از هم طلاق بگیرند.

سیناترا‌ در سال ۱۹۶۶ با میا فارو ازدواج کرد؛ رویدادی که از دید رسانه‌های آن دوران رسوایی‌برانگیز بود. سیناترا در آن زمان ۵۰ سال داشت و میا فارو ۲۰ سال! عمر این زناشویی نیز پس از ۲ سال به پایان رسید.باربارا مارکس چهارمین و آخرین همسر فرانک سیناترا بود. این دو در سال ۱۹۷۶ با یکدیگر ازدواج کردند.

آخرین ترانه‌ی جاودانی فرانک سیناترا "نیویورک نیویورک" است که در سال ۱۹۷۷ اجرا شد و ترانه‌ی متن فیلمی به همین نام به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و بازیگری رابرت دونیرو و لایزا مینلی بود. این ترانه را می‌توان به نوعی سرود غیر رسمی نیویورک نیز دانست.فرانک سیناترا در دهه نود میلادی آلبومی تحت عنوان "ترانه‌های دوصدایی" منتشر کرد که قطعات معروف قدیمی را با اجرا و همکاری ستارگان محبوب آن زمان، از جمله بونو، خواننده گروه معروف U2 دربرمی‌گرفت.

سیناترا در ۱۴ ماه مه ۱۹۹۸ درگذشت. او علیرغم تمامی خبرهای منفی و شایعات و بدنامی‌هایی که در رسانه‌ها نصیبش شد، توانست به جایگاهی ویژه در آسمان فیلم و موسیقی دست یابد و به چهره‌ای بدل شود که توانست "رؤیای آمریکایی" را محقق سازد؛ رؤیای اینکه می‌توان با استعداد و پشتکار از هیچ به همه چیز رسید.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیناترا,فرانک سیناترا, فیلم‌های موزیکال,خواننده، هنرپیشه, Songs for swinging lovers, I’ll never smile again,Something stupid,,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان به راز صدایی که از شکستن قولنج انگشتان دست بیرون می‌آید پی‌برده‌اند. آنها از ماشین‌های فراصوت (سونوگرافی) برای پایان دادن به سال‌ها بحث و جدل در خصوص سرچشمه این صدا استفاده کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت ساینس آلرت، دکتر رابرت بوتین به همراه یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه دیویس در ایالت کالیفرنیای آمریکا تابستان امسال از سی فرد سالم بزرگ‌سال که به طور مرتب قولنج انگشتان دستشان را می‌شکستند و ده نفر که عادت به این کار نداشتند عکاسی فراصوتی کردند. گروه سی‌نفره گفته بودند که سال‌هاست به طور متوسط روزی بیست بار قولنج انگشتان دستشان را می‌شکنند.

محققان از این چهل نفر خواستند که قولنج بند اول انگشتان دستشان را در حالی‌که از آنها عکسبرداری فراصوتی می‌کردند، بشکنند. بدین ترتیب آنها چهارصد عکس و صدا جمع کردند.

در حالیکه محققان انتظار داشتند که چیزی در اطراف استخوان‌های مفاصل انگشت ببینید که منجر به صدای «تق» مانند شکستن قولنج می‌شود، اما به چیزی کاملا غیرقابل انتظار برخوردند.

دکتر بوتین، به واشنتگن پست می‌گوید که ما انتظار نداشتیم با یک «انفجار» مواجه شویم! «آنچه ما مشاهده کردیم یک جرقه روشن در نتیجه سونوگرافی بود. مثل انفجار در یک آتش‌بازی که گویی در مفاصل انگشتان انجام می‌شود. این یک یافته کاملا غیرقابل انتظار برای ما بود.»

همزمانی دیدن این جرقه‌ها با صدای «تق» آنقدر زیاد بود که محققان با تقریب ۹۴ درصد می‌توانستند زمان بلند شدن صدای «تق» را از دیدن عکس‌ها حدس بزنند.

اما ربط این صدا و جرقه چیست؟

دکتر بوتین می‌گوید: «نظریه‌های متفاوتی در طی سال‌ها در خصوص منشا این صدای «تق» شکل گرفته بود. اما حالا ما می‌توانیم با جرات بگوییم که که این صدای شکستن و جرقه روشنی که در عکس‌های سونوگرافی دیده می‌شود به تغییر فشار گازهای داخل حباب‌های متصل به مفاصل مربوط است.»

هر چند دانشمندان هنوز نمی دانند که این صدای تق مربوط به شکل‌گیری حباب‌های گاز در هنگام شکستن قولنج است یا ترکیدن آن. سوالی که به گفته دکتر بوتین، هنوز برای پاسخ به آن باید تحقیقات بیشتری انجام داد. اما چیزی که مشخص است این است که دانشمندان هنوز به دلیلی برای مضر بودن شکستن قولنج انگشتان، دست نیافته‌اند. برخلاف آنچه تصور می شود، هیچ دلیل علمی برای مضر بودن این کار وجود ندارد و برخی متخصصان معتقدند که اینکار ممکن است فوایدی هم در بیشتر کردن دایره حرکت مفاصل انگشتان داشته باشد. هر چند پاسخی علمی برای اثبات آن هم موجود نیست.

وب‌سایت ساینس آلرت

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قولنج,استخوان‌های مفاصل انگشت,شکستن قولنج انگشتان,حباب‌های گاز,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشگر ایرانی، برنده جایزه‌ی "فیزیک بنیادی سی‌ام‌اس".جندی شاپور البرز

 جایزه‌ی "فیزیک بنیادی سی‌ام‌اس" از اسماعیل اسکندری، دانشجوی مقطع دکتری در "پژوهشگاه دانش‌های بنیادین ایران" به عنوان یکی از معدود "محققان برجسته" در حوزه‌ی فیزیک بنیادی تقدیر کرد.اسماعیل اسکندری، دانشجوی مقطع دکتری در "پژوهشگاه دانش‌های بنیادی" ایران، موفق به کسب جایزه‌ی "فیزیک بنیادی سی‌ام‌اس" شد.

به گزارش وب‌سایت رسمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ایران، اسکندری موفق شد جایزه‌ی "شناسایی استعدادهای برتر" در سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص دهد.

"پژوهشگاه دانش‌های بنیادی" یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی ایران است که از سال ۱۳۶۷ تاسیس شده است. این موسسه به چندین پژوهشکده تقسیم می‌شود که در شاخه‌های مختلف علوم ریاضیات، فیزیک،علوم کامپیوتر، علوم شناختی، ذرات و شتابگرها، فلسفه تحلیلی، نجوم، علوم محاسباتی و علوم نانو فعالیت دارد.

جایزه‌ی فیزیک بنیادی سی‌ام‌اس، هر سال دو جایزه به محققان برگزیده اهدا می‌کند. یکی از این جوایز یک بورس تحقیقاتی است که به یکی از محققان جوان و مستعد در حوزه‌ی فیزیک بنیادی تعلق می‌گیرد. جایزه‌ی دیگر، شناسایی و معرفی استعداهای برتر این حوزه است که سالانه به تعداد انگشت‌شماری از برجسته‌ترین محققان جوان اهدا می‌شود.

وب‌سایت رسمی جایزه، از اسماعیل اسکندری به دلیل تحقیقات‌اش در حوزه‌ی ذره‌ی بنیادین دارای جرم تقدیر کرده و این جایزه را به او داده است.

جایزه‌ی "فیزیک بنیادی سی‌ام‌اس" از سوی سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای موسوم به "سرن" اهدا می‌شود.

"سرن" بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای در جهان است که فعالیت‌اش را از سال ۱۹۵۴ در ژنو سوئیس آغاز کرد. درحال حاضر بیست کشور اروپایی عضو رسمی این موسسه‌ی معتبرند و نزدیک به ۸ هزار محقق از سراسر جهان در این موسسه مشغول به کار و تحقیق‌اند.

حوزه‌ی اصلی فعالیت این پژوهش‌گاه، ساخت افزارهای شتاب‌دهنده‌ی ذرات و دیگر زیربناهایی است که برای پژوهش‌های فیزیک ضروری است. "جهان وب" یا همان "سه دبلیو" معروف پیش از نشانی‌های اینترنتی (World Wide Web)نیز اولین‌بار در پژوهشگاه سرن زاده شد.

درحال حاضر بخش مهمی از نیرو و بودجه تحقیقاتی "سرن" در حوزه‌ی "برخورددهنده هاردونی بزرگ" یا همان "ال‌اچ‌سی" مصرف می‌شود. این پروژه عظیم تحقیقاتی در سال ۲۰۰۸ بعد از بیست سال برنامه‌ریزی و آماده‌سازی مقدماتی، به شکل رسمی کلید خورد.

هدف از این طرح تحقیقاتی، آزمون "مدل استاندارد ذرات"، بررسی نظریه‌ی "ابرتقارن" و همچنین نظریه مهم "وحدت بزرگ" و کشف ذره‌ی بنیادی "هیگز" است.

DW

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جایزه‌ی "فیزیک بنیادی سی‌ام‌اس",اسماعیل اسکندری,"سرن",ساخت افزارهای شتاب‌دهنده‌ی ذرات ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با شیوع آنفلوآنزای موسوم به خوکی در جنوب شرقی ایران، وزارت بهداشت ایران می‌گوید این بیماری را باید آنفلوآنزای فصلی نامید نه آنفلوآنزای خوکی.

 به گفته دکتر محمود نبوی معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران بیماری فعلی را بهتر است آنفلوآنزای فصلی نامید نه آنفلوآنزای خوکی:

"آنفلوآنزای خوکی از اول غلط بوده است چرا که در سال ۲۰۰۹ که این آنفلوآنزا نامگذاری شد دارای ژن‌های انسان و پرنده‌ها نیز بود لذا بعد از حالت پاندمیک درآمد و به آنفلوآنزای فصلی تبدیل شد."

 دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ایران هم می‌گوید منظور از آنفلوانزای خوکی همان آنفلوانزای فصلی است:

"سه دسته ویروس عامل آنفلوآنزاهای فصلی هستند. ویروس H۱N۱ ، ویروس H۳N۲ و ویروس آنفلوانزای B که البته این ویروس‌ها ممکن است در طی زمان دچار تغییر شوند ولی آنچه که الان در جهان شایع است همین سه دسته ویروس هستند."

"در میان این سه ویروس، ویروس آنفلوآنزای H۱N۱ که هم اکنون اکثریت موارد ابتلای آنفلوآنزای کشور را تشکیل می‌دهد از بیماری‌زایی و شدت بیشتری برخوردار است و البته تعداد موارد مرگ ناشی از این همه‌گیری با سال‌های گذشته تاکنون تفاوت چندانی نداشته است که نگرانی ایجاد کند."

 زیرگونه فعلی H۱N۱ که هم‌اکنون باعث بیماری شده در سال ۲۰۰۹ شناخته شد و چون این ویروس شباهت زیادی به ویروسی داشت که در خوک ایجاد آنفلوآنزا می‌کرد آنفلوآنزای خوکی نامیده شد و چون ویروس در مکزیک شناسایی شده بود به آن آنفلوآنزای مکزیکی هم گفتند.

اما نام رسمی ویروس این بیماری در حال حاضر ویروس آنفلوآنزای A/H۱N۱pdm۰۹ است.

سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده که این ویروس اکنون در انسان ایجاد بیماری می‌کند با این حال در سایت این سازمان هنور نام آنفلوآنزای خوکی دیده می‌شود.

اما وزارت بهداشت آمریکا نام آن را درسایت خود به H۱N۱ تغییر داده و ذکر کرده که در ابتدا به آن آنفلوآنزای خوکی اطلاق می‌شده است.

در بریتانیا هم هر دو نام در سایت دولت و سایت بهداشت و درمان ملی بریتانیا به کار می‌رود.

آنفلوآنزای خوکی نام رسانه‌ای این بیماری است و نباید این شبهه را ایجاد کند که این بیماری چیزی متفاوت با همان آنفلوآنزاهایی است که هر سال در فصل سرد شیوع پیدا می‌کنند و برای همه آشنا هستند.

بی بی سی نیوز

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آنفلوآنزای موسوم به خوکی ,H۱N۱,ویروس H۳N۲,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جراحان دانشگاه USC در جنوب ایالت کالیفرنیا در آمریکا موفق شدند برای نخستین بار جراحی تومور بدخیم پروستات را با کمک ربات انجام دهند.

سرطان پروستات، شایع ترین سرطان در میان مردان در آمریکاست و در سطح جهانی نیز سالانه حدود ۲۶۰ هزار قربانی می گیرد.بارت لیندزی می داند که از لحظه ای که زیر عمل رفت، جراحی سرطان پروستات در آمریکا به دو دوره تقسیم شد، دوران پیش و پس از او.او نخستین فردی است که ربات ها با دقتی چشم گیر و با کمک دستگاه های سونوگرافی پیشرفته، توده سرطانی در بدن او را از بین بردند.

این شیوه که هایفوو نام دارد، پیش از این در برخی کشورهای پیشرفته استفاده می شد، اما اداره نظارت بر امور غذا و دارو ایالات متحده پس از مطالعه کارآیی، اثربخشی و عوارض جانبی احتمالی آن در درمان سرطان، اجازه استفاده از این روش را در آمریکا داد.

تا پیش از این درمان سرطان پروستات، شامل برداشتن کامل این عضو و پرتو تابی با اشعه ایکس بود. اما هایفوو یک تکنیک غیرتهاجمی است و فرد چند ساعت پس از عمل، مرخص می‌شود.

متخصصان شرکت سونوکر، سازنده این ربات، می‌گویند تکنولوژی بکار رفته در این دستگاه، دقت و ظرافت درمان را افزایش داده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جراحی تومور بدخیم پروستات با ربات,سونوگرافی ,آمریکا,هایفوو ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

سراریز شدن دریاچه‌هایی که در نزدیکی کوه اورست تشکیل شده‌اند ممکن است مناطق مسکونی پایین‌دست را در معرض خطر قرار دهد.

برکه‌های سطحی یخچال خومبو در هیمالیا با افزایش سطح به یکدیگر پیوسته‌اند و دریاچه‌های بزرگ‌تری درست کرده‌اند.کوهنوردانی که قصد دارند این قله با ابهت را فتح کنند باید از این یخچال و آبشار یخی مهیب خومبو عبور کنند.

همزمان شدن افزایش سرعت ذوب یخچال‌ها در منطقه با بالا رفتن دمای کره زمین موجب بروز نگرانی شده است. به گفته دانشمندان با این‌که یخچال‌های دیگر منطقه هیمالیا شاهد افزایش تعداد دریاچه‌ها بوده‌اند ولی این نخستین هشدار از این نوع برای یخچال خومبو است.

سرریز شدن این‌گونه دریاچه‌های یخچالی جدید می‌تواند منجر به سیل و مرگ‌ومیر و خسارت در پایین‌دست شود.

‌فروپاشی یخچال‌ها

این اولین تیم علمی است که از زمان زلزله ویرانگر ماه آوریل گذشته از منطقه بازدید می‌کند.

آن روان، رهبر گروهی که از طرف دو دانشگاه شفیلد و لیدز در منطقه کار میدانی کرده بود، می‌گوید ”حدود ده سال پیش چند برکه مجزا روی یخچال خومبو وجود داشت ولی آن‌ها در پنج سال گذشته گسترش پیدا کرده‌اند و به یکدیگر پیوسته‌اند.“

گروه دکتر روان چند وقتی است که دارد رفتار یخچال‌هایی را بررسی می‌کند که با قلوه‌سنگ پوشیده شده‌اند. تمرکز آن‌ها بر یخچال خومبو بوده است.

او به بی‌بی‌سی گفت که "مخصوصا در طرف چپ نواحی پایینی یخچال چیزی در حدود هفت یا هشت برکه بزرگ ایجاد شده که حالا دارند به یکدیگر متصل می‌شوند و یک زنجیره را ایجاد می‌کنند. آبی که از نواحی بالاتر یخچال در این برکه‌ها جاری می‌شود به مرور باعث پیوستن آن‌ها به یکدیگر خواهد شد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که یخچال در حال فروپاشی است و امکان دارد شاهد ایجاد چند دریاچه بزرگ و بالقوه خطرناک بر سطح آن باشیم."

این تیم علمی در بررسی‌های خود تصاویر ماهواره‌ای ۱۵ سال گذشته را مطالعه کرده و در شش سال گذشته هم سه بار برای انجام تحقیقات میدانی به منطقه سفر کرده است.

دانشمندان متوجه شده‌اند که ذوب یخ‌های لایه‌های زیرین باعث شده تا بعضی از بخش‌های پایینی این یخچال نشست کند و به محلی برای ایجاد و رشد توده‌های آبی تبدیل شود.

این تحقیق نشان می‌دهد که در ۱۵ سال گذشته ارتفاع این یخچال پوشیده از قلوه‌سنگ سالی دو متر کاهش پیدا کرده است.

 

برخلاف یخچال‌های مناطق دیگر که معمولا سطحی صاف و یخی دارند، خیلی از یخچال‌های منطقه هیمالیا با لایه‌ای از سنگ و خاک پوشیده شده‌اند.

به گفته دانشمندان افزایش دما باعث کاهش حجم یخ در ارتفاعات بالاتر می‌شود و به همین دلیل یخ کم‌تری به بخش‌های پایینی یخچال‌ها می‌رسد و این دلیل اصلی ایجاد این‌گونه نشست‌ها است.

‌‌روندی نگران‌کننده

کارشناسان دیگری هم که روی این یخچال‌های پوشیده تحقیق می‌کنند این سیر وقایع را تصدیق می‌کنند.

لینزی نکلسون، از دانشگاه اینسبروک، می‌گوید "افت سطح یخچال‌ها باعث سخت‌تر شدن تخلیه آب از سطح و عبور آن از یخرفت‌های(ﺧﺮده‌ﺳﻨﮓ‌ها و ﻣﻮادی ﻛﻪ ﺑه علت جابه‌جایی یخچال‌های طبیعی بر جای می‌مانند) بزرگ زیرین می‌شود. تراز زه‌آبی که از یخرفت‌های پایانی عبور می‌کند، تعیین‌کننده ارتفاع پایه برای سطح ایستابی داخل یخچال است و به نظر می‌رسد که این دریاچه‌هایی که دارند به سرعت به یکدیگر می‌پیوندند با این سطح ایستابی ارتباط دارند."

جفری کرگل، آب‌شناس در دانشگاه آریزونا، چند سالی است که مشغول مطالعه دریاچه‌های یخچالی هیمالیا بوده و می‌گوید روند مشخصی در حال شکل گرفتن است.

او می‌گوید "مساله آزاردهنده این است که ادامه این روند به ایجاد یک دریاچه یخچالی جدید در دره‌ای پرجمعیت و شلوغ منتهی می‌شود و این مایه نگرانی است."

سال ۱۹۸۵ بود که دیواره یکی از این دریاچه‌های یخچالی در دره خومبو شکست و سیل یک نیروگاه آبی و تاسیسات زیربنایی دیگر را در پایین‌دست تخریب کرد.

به گفته برنامه محیط‌زیست ملل متحد – یو‌ان‌ای‌پی – در یک قرن گذشته حدود ۳۵ دریاچه یخچالی در نپال، پاکستان، بوتان و چین سرریز شده‌اند.

اسناد تاریخی نشان می‌دهد که ایجاد و تخلیه این‌گونه دریاچه‌ها اتفاق جدیدی نیست ولی به گفته دانشمندان افزایش دما و تسریع ذوب یخچال‌ها در سال‌های اخیر نگران‌کننده است.

کامرون واتسون، محقق در دانشگاه لیدز، می‌گوید "پایین آمدن سطح یخچال به معنی بیشتر شدن فاصله آن با آبشار یخی خومبو است؛ چیزی که کار کوهنوردان را برای بالا رفتن از آن در آینده سخت‌تر می‌کند."

با این‌که این مساله بعضی از شرپاهای ساکن دره خومبو را نگران کرده ولی برای دیگران مهم نیست.

شرپا آنگ کامی، رهبر گروهی از شرپاها که به خاطر طناب‌کشی سالانه مسیری که کوهنوردان در آبشار یخی خومبو استفاده می‌کنند به دکترهای آبشار یخی معروف شده‌اند، می‌گوید "هر از چندی یکی از این گزارش‌های بدبینانه منتشر می‌شود. این برکه‌ها می‌آیند و می‌روند اما تا وقتی که ما خداهایمان را در این کوه‌ها راضی نگه داریم بیم و هراسی نخواهیم داشت."

بی بی سی نیوز

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دریاچه‌های یخچالی هیمالیا,‌فروپاشی یخچال‌ها,سیل و مرگ‌ومیر,کوه اورست,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان .جندی شاپور البرز 

دانشنامه بروک‌هاوس Brockhaus Enzyklopädie با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه‌ای را در کتاب ویژه ورزش، قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی کرده است.ورزش باستانی سابقه‌ای طولانی در تاریخ چندهزار ساله ایران دارد و برگرفته از آئین‌ها و رسوم پیش از ورود اسلام به ایران است.آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

dw

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ورزش زورخانه‌ای,قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان ,آیین‌های پهلوانی ,میراث معنوی یونسکو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

استخراج بزرگترین الماس جهان در یکصد سال گذشته.جندی شاپور البرز

 الماسی به وزن ۱۱۱۱ قیراط و به بزرگی یک توپ تنیس در یکی از معادن بوتسوانا، واقع در جنوب آفریقا، استخراج شد. به نظر کارشناسان این دومین الماس بزرگی است که تا کنون استخراج شده است. کارشناسان معتقدند که تخمین ارزش واقعی این الماس تنها پس از بررسی کامل ممکن است. اما در این نکته که این الماس در شمار گرانبها‌ترین سنگ‌های قیمتی کشف شده جهان است، تردیدی وجود ندارد.

dw

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:الماس, الماسی به وزن ۱۱۱۱ قیراط ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

ولادیمیر کلیچکو، قهرمان ۳۹ ساله بوکس سنگین‌وزن جهان، (راست) شامگاه شنبه (۲۸ نوامبر/ ۷ آذر) پس از بیش از ۱۱ سال، باخت و هر چهار کمربند طلای خود (IBF, WBA, WBO, IBO) را از دست داد. این مشتزن اوکراینی در پایان ۱۲ راند نفسگیر مغلوب تایسون فیوری، مشتزن بریتانیایی شد. فیوری تا کنون در هیچ یک از مسابقات بازنده نبوده است. این نخستین بار در ۵/ ۹ سال گذشته است که کلیچکو هیچ کمربند طلایی در اختیار ندارد.

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:باخت ولادیمیر کلیچکو,بوکس سنگین‌وزن جهان,تایسون فیوری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com